Zorgen over veiligheid fietsers bij Rodetorenbrug

Zwolle – De SP in Zwolle maakt zich zorgen over de onoverzichtelijke en onveilige situatie die voor fietsers is ontstaan door de aanleg van de Rode torenbrug. Nadat de brug eindelijk – na veel juridisch gesteggel en bobbels – is geopend voor fietsers kreeg de partij direct signalen van fietsers dat ze de kruising met de Jufferenwal onveilig vinden.

23-06-2014_ingebruikname_rodetorenbrug_03.jpg 

Het is onduidelijk wie er voorrang heeft het zicht op de weg is zeer beperkt. De SP wil van het stadsbestuur weten welke maatregelen het gaat nemen om de kruising veilig te maken. SP-raadslid Marij Feddema: ‘Bij de aanleg van de brug is duidelijk niet gedacht vanuit het perspectief van de fietser. Zwolle is een onveilig fietskruispunt rijker. Het stadsbestuur zou de naam Fietsstad 2014 juist eer moeten aandoen en de veiligheid van fietsers moeten verbeteren in plaats van verslechteren.’

De partij wil dat het college direct maatregelen neemt om deze onveilige situatie op te heffen. Feddema: ‘Het zou goed zijn als het stadsbestuur niet alleen vanuit het perspectief van gemotoriseerd vervoer denkt, maar ook oog heeft voor de risico’s van de fietsers in onze stad.’ De SP is nooit een voorstander geweest van de Rodetorenbrug . De partij vond het zonde van het geld, omdat nog geen 200 meter verderop een prima brug over het water ligt. Nu een politieke meerderheid heeft besloten om de brug te laten bouwen, houdt de SP vinger aan de pols. Na allerlei juridische ongelukjes en bobbels in de brug is de SP blij dat de brug nu eindelijk geopend is, alleen hekelt zij de gevaarlijke situatie voor fietsers.

Artikel delen:
Reacties 46
  1. Ik ben er overheen gefietst, en ik vind het helemaal niet gevaarlijk. Je moet als fietser gewoon goed uit je doppen kijken, maar dat moet je overal in de stad.

  2. kreeg de partij direct signalen van fietsers dat ze de kruising met de Jufferenwal onveilig vinden

    Ten eerste: Dit is gewoon nieuwigheid. Dat went wel.
    Ten tweede: Als het kruispunt als onveilig ervaren wordt kijkt men beter uit. Is dus positief.
    Ten derde: de jufferenwal is door die pollers autoluw. En die grote bussen zie je niet over het hoofd.

  3. Ik begrijp de SP volkomen. Laatst reed ik – omdat het zo verschrikkelijk onoverzichtelijk is – bijna bij Las Rosas het terras op.

    En als dat nog niet erg genoeg is, iedereen loopt kriskras over die brug heen. Ook erg gevaarlijk. Zag een oude vrouw op de scooter ook al bijna een klein kind overrijden. Kindje was even aan de aandacht van de ouders ontsnapt.

    Ik heb de brug ook niet zin zitten, maar hij staat er nu eenmaal dus daar kan niemand nog wat aan veranderen. Ik denk toch maar met stoplichten of eenrichtingsverkeer gaan werken, want dit gaat nog een keer mis!!!!

  4. Ik vind het onlogisch aan de andere kant van de brug. Eerst wachten bij het stoplicht, oversteken en dan heel gevaarlijk met de auto's de rotonde over naar de Schuttevaerkade. Je ziet heel veel mensen na de brug meteen rechts fietsen over het trottoir naar de Schuttevaerkade.

  5. Maar dat is nu juist de charme van die brug dat alles zich kriskras door elkaar beweegt. Net als in de Luttekestraat, Grote Markt en Melkmarkt.

    Oh, scooters daar heb ik nooit aan gedacht. Tja, die zullen daar ook op mogen. Dat is inderdaad wat minder.

  6. Uhh.. als je vanaf de brug komt heeft doorgaand verkeer voorrang? Dus sowieso stoppen? Lijkt mij het handigst..

    Het hek aan de andere kant vind ik gevaarlijker trouwens… stopt/begint waar de brug ook stopt/begint, maar daarnaast heb je een soort van afgrondje… er komt vast nog groen, maar een langer hek is ook wel handig.

  7. Wanneer de gemeente gewoon eens gaat handhaven op het voetgangersgebied dat Jufferenwal heet, zal dat al veel schelen. Nu racen auto's, scooters, motoren gewoon over de Jufferenwal en daar staan toch echt borden die aangeven dat dat niet mag.>:(

  8. @Tess.

    Je hebt het over sowieso stoppen. Dat kan een oplossing zijn en ik zou daar als fietser geen moeite mee hebben.

    Maar dan nog blijft het op de brug zelf ook gevaarlijk. Alles gaat door elkaar: voetgangers (kinderen, loslopende golden retrievers etc.), scooters, fietsers. Het is wachten totdat men elkaar daar aanrijdt.

  9. Tja, de aanlanding van de brug op het Rodetorenplein is zowel verkeerstechnisch als stedenbouwkundig absoluut geen hoogstandje.
    Die hele hoek daar tegen de Mediamarkt aan is een ratjetoe van gebouwtjes, ijzeren hekken, trappetjes en stoepen. dit verdient zeker niet de status "beschermd stadsgezicht"

  10. Ja wat is nou veilig, ik zag er van de week nog een auto overheen rijden, ja het was er één met blauw/rode strepen erop…

  11. Kattekop als je vanaf de brug bijna het terras op fietst dan is er toch iets mis met je fietsgedrag en moet je wel een ongelooflijke onbenul wezen om daar terecht te komen. Gewoon opletten en de fiets eens na laten kijken vooral de remmen, voorkomt vooral veel onnozelheid. De brug ligt er nu eenmaal.

  12. Fietser gaan niet oversteken bij de pannekoekendijk maar rechtsaf de stoep op naar de Schuttevaerkade. Omdat er geen verwijzing staat en het altijd zo was. Er is geen duidelijkheid.

  13. Wat een ophef over helemaal niks weer…typisch SP.

    In het verkeer moet je als deelnemer nu eenmaal goed opletten, welkom in het overvolle Nederland van 2014!

  14. Misschien is het handig dat de lokale ambtenarij vooraf over dit soort zaken nadenkt maar dat schijnt nogal moeilijk te zijn.
    Ieder project draait uit op een fiasco.

  15. denk dat de kant van de pannekoekendijk ook niet echt veilig is waar het pad van de brug uitkomt.Je komt vanaf de brug altijd harder naar beneden dus moet goed snelheid verminderen.

  16. @Kattekop:

    Op de brug zelf gewoon gepaste snelheid. Is ie leeg dan kun je harder. Lopen er veel mensen, honden, kinderen e.d. dan kun je dus niet zo hard.

    Wel vind ik trouwens dat voetgangers ook op fietsen moeten/kunnen/mogen letten. Er staat namelijk aan het begin dat fietsers ook toegestaan zijn. Dus niet expres midden op de brug gaan lopen.

  17. Ik hoor niemand over het Kerkbrugje TAK kant. Die is echt 100x zo gevaarlijk, en toch hebben we daar al 25+ jaar geen probleem mee.

  18. Jasper, helemaal mee eens en ook daar heb ik problemen. Het is daar erg onoverzichtelijk en iedereen doet maar wat.

    Mensen die de hand niet uitsteken, van links komen en voorrang nemen. Kinderen die midden op het fietspad lopen.

    Aan de Ter Pelwijkpark-kant ook gevaarlijke situaties: Mensen die rechtsaf slaan en niet op of om kijken wat er op het zebrapad loopt. Ook daar zouden eenrichtingsverkeer of stoplichten niet misstaan.

  19. Om het door elkaar heen lopen/fietsen te voorkomen kun je gewoon aan 1 zijkant een voetpad markeren in een afwijkende kleur met aan weerszijden een voetgangersbord. En de andere zijkant als fietspad markeren, waarbij brommers/scooters verboden zijn. (snorfietsen niet natuurlijk)

  20. Tja, de SP vind het niet prettig als iets aan mensen zelf overgelaten moet worden om op te lossen. Was de hele wereld maar maakbaar…

  21. Pffff… SP, is dit nu echt waar we ons mee bezig moeten houden?!? Wel eens gehoord van "eigen verantwoordelijkheid nemen"? Of anders "zelf opletten"?

    Bericht door Tess, op 14 juli 2014 20:10

    Uhh.. als je vanaf de brug komt heeft doorgaand verkeer voorrang? Dus sowieso stoppen? Lijkt mij het handigst..

    Daar zakt me de broek van af! Wat is dat voor zelf verzonnen voorrangsregel? "doorgaand verkeer heeft voorrang". Zal er binnenkort nog eens langs fietsen, maar in principe als je van de brug af komt heb je verkeer van rechts dat voorrang heeft en je bent (voor het verkeer van links) verkeer van rechts en hebt dus voorrang.
    Hoe dat zit aangezien je in een voetgangerszone terecht komt waar je mag fietsen en waar bussen ook mogen rijden weet ik niet precies.

  22. Haaientanden op het eind van de brug aan de kant van de mediamarkt. Driehoekje op de straat, verf erover, klaar. Het kan in een uurtje opgelost zijn.

    Als het fietsen over deze brug al een probleem is voor sommige mensen twijfel ik toch echt of ze zelf veilig genoeg zijn om deel te nemen aan het overige verkeer.

  23. maak er maar een loopbrug van, probleem opgelost

    voor fietsers en ander langzaam vervoer is het toch niet zo'n moeite om maximaal 100 mtr om te rijden!!!!

  24. @plantje: bij die bewuste brug dan he? Ik vind het namelijk totaal niet overzichtelijk, met aan je rechterhand dat gebouw voor de parkeergarage. En afgelopen week links die caravan van het voetbal.

    als je de brug nou bekijkt als een uitrit. Dan hebben links en rechts toch ook gewoon voorrang? En daarbij komen ook nog al die lopende mensen…

  25. @Jasper

    Bij deze nomineer ik jou als "zeurpiet" (kleur maakt niet uit) van de stad Zwolle.
    Ruimte voor discussie is er alleen als het in jouw straatje past.
    Ga lekker met je kat ergens anders wonen en de boel opnaaien!!!

  26. @FCZZ

    Je laatste zin vind ik erg raar. Ik let bijzonder goed op en anderen ook en toch heb ik het al twee keer bijna mis zien gaan. Een oudere vrouw reed met de brommer bijna een kind aan (dat niet oplette) en zelf reed ik bijna het terras op. Maar dat heb ik al gezegd. Je ziet hier dat het aan de andere kant ook onoverzichtelijk voor mensen is.

    Het is gewoon een rommelige verkeerssituatie op de brug. Stoplichten, haaientanden (wat jij opperde), eenrichtingsverkeer of misschien zelf een voetgangersverbod/fietsverbod lijken mij een goede oplossing. Dit gaat nog een keer mis!!!!

  27. Bericht door Tess, op 15 juli 2014 16:00

    @plantje: bij die bewuste brug dan he? Ik vind het namelijk totaal niet overzichtelijk, met aan je rechterhand dat gebouw voor de parkeergarage. En afgelopen week links die caravan van het voetbal.

    als je de brug nou bekijkt als een uitrit. Dan hebben links en rechts toch ook gewoon voorrang? En daarbij komen ook nog al die lopende mensen…

    Als je het ziet als uitrit heeft al het overige verkeer (inclusief voetgangers) voorrang.
    Ik ben nog steeds benieuwd naar waar je vandaan haalt dat "doorgaand verkeer" voorrang zou hebben.

  28. Als je bijna het terras van Las Rosas op rijd heb je ook niet afgeremd! Er lopen genoeg mensen daar, dus moet je daar als fietser rekening mee houden en LANGZAAM rijden. Andersom moeten voetgangers op fietsers opletten, maar iedereen denkt aan zichzelf in het verkeer tegenwoordig, of je nu loopt,fiets,bromt, of auto rijdt. "Schijt aan de ander , de weg is van mij" , gewoon opletten en je snelheid in de gaten houden EN aangeven waar je heen gaat (richtingaanwijzer, hand uitsteken). Ongelukken komen door aso/ego gedrag, niet door onoverzichtelijke verkeerspunten!

  29. 100 meter om?
    ik zou dan maar eens echt naar google maps gaan of zo, als die brug er niet is kost me dan 400 meter extra.
    Tov mijn huis is dat toch snel 25% minder..

  30. @Plantje:

    Volgens mij heb ik dat uitgelegd. Dat ik het alleen bij die brug bedoel. Dat al het doorgaande verkeer voorrang zou moeten hebben in mijn ogen. Dat je de brug het beste als een uitrit kan zien. Omdat het onoverzichtelijk is.

    Ik zeg niet dat al het doorgaande verkeer sowieso overal voorrang heeft. Maar ik zal mezelf de volgende keer beter gaan verwoorden als mensen zoals jij gaan muggenziften.

  31. Tess, je hebt inderdaad een andere verklaring gegeven. Dat je de brug als uitrit kunt zien. Echter, of je de brug ook als uitrit moet zien is nog maar de vraag. In dat opzicht ben ik het er wel mee eens dat er wat meer duidelijkheid gegeven zou kunnen worden. Ik ben het ook wel met jou eens dat juist omdat het overzichtelijk is een mens er goed aan zou doen het als uitrit te behandelen.

    Waar ik wat moeite mee heb is dat je het begrip "doorgaand verkeer" gebruikt. Het zou niet de eerste keer zijn, dat mensen een kruisende weg die wat groter is dan een andere weg "doorgaand verkeer" noemen en daar dan klakkeloos de regel "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor" op toe willen passen. Daarom vroeg ik me af wat je er mee bedoelde.

    Echter, kijkend naar het artikel wil SP niet mensen waarschuwen voorzichtig te zijn en goed op te letten. Nee, ze zijn lekker aan het schoppen tegen iets wat gerealiseerd is en vinden dat iemand de boel dusdanig moet aanpassen dat zelfs de stomste verkeersdeelnemer er geen vergissing kan begaan. Want ze waren immers altijd al tegen de brug.

  32. Zojuist twee keer overheen gefietst: Als je hier niet met een gerust hart zonder onveilig gevoel overheen durft te fietsen moet je je ernstig zorgen maken en kun je beter nooit meer op de fiets stappen! Wat een onzin SP!

Reageer