Aanpassingen fietsenstalling Isala

Zwolle – De fietsenstalling bij de hoofdingang van Isala wordt in de komende twee weken uitgebreid. Internetkrant Weblog Zwolle bracht enige tijd geleden de kwestie van de fietsenchaos ter sprake. Dinsdag bleek de situatie onveranderd.

fietsparkeren_isala_2.jpg 

De capaciteit is volgens Isala in principe voldoende, maar in de dagelijkse praktijk blijkt toch, dat niet iedereen zijn fiets of bromfiets op de juiste plek zet. Zo ziet Isala dat er fietsen worden gestald in de overdekte stalling van de bromfietsen/scooters. Deze is gevestigd voor de fietskelder. Daarnaast blijkt dat sommige medewerkers hun fiets aan de voorzijde stallen, omdat ze de hoge fietsrekken in de fietsstallingen voor medewerkers (achterzijde hoofdgebouw) niet prettig vinden. De volgende maatregelen worden daarom in de komende twee weken genomen: Er komen extra fietsrekken voor bezoekers rechts bij de hoofdingang. De fietsenstalling voor medewerkers wordt uitgebreid met lage fietsrekken.

fietsparkeren_isala_3.jpg

fietsparkeren_isala_4.jpg 

De handhaving van de fietsenstalling bij de hoofdingang heeft vlak na ingebruikname van de nieuwbouw plaats gevonden met hulp van extra personeel, dat was een tijdelijke situatie. De beveiligers van Isala hebben een rol bij de handhaving, maar dat houdt niet in dat er continu een beveiliger bij de fietsenstalling staat. Of deze handhaving nog anders wordt ingevuld, wordt nog onderzocht. Dat hangt namelijk samen met de ingebruikname van parkeerterrein P1 aan de achterzijde van de hoofdingang.

Daarnaast blijft Isala een beroep doen op iedereen om de (brom)fiets ook daadwerkelijk te stallen in de voorzieningen die daarvoor bedoeld zijn. “Met de brandweer is inmiddels gesproken over het vrijhouden van de brandgangen aan de voorzijde van het hoofdgebouw. Een oplossing daarvoor wordt momenteel samen met de brandweer voorbereid.”

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

25 gedachten over “Aanpassingen fietsenstalling Isala”

  1. En ja, de manager die ’t persbericht schreef;
    “De capaciteit is in principe voldoende, maar in de dagelijkse praktijk blijkt toch, dat niet iedereen zijn fiets of bromfiets op de juiste plek zet. Zo zien we dat er fietsen worden gestald in de overdekte stalling van de bromfietsen/scooters. Deze is gevestigd voor de fietskelder. Daarnaast blijkt dat sommige medewerkers hun fiets aan de voorzijde stallen, ”

    Nou, ECHT HEEL ERG dat sommige medewekers hun
    fietsje aan de “voorzijde stallen”
    Ik verwacht wel een reaktie.

  2. Benieuwd of de aanpasingen de problemen oplossen. Het ziekenhuis is nu bijna 1 jaar volop in gebruik en het is denk ik logisch dat dit soort problemen binnen 1 a 2 jaar na in gebruikname worden opgelost. Op papier lijkt een plan soms nog zo doordacht, de praktijk blijkt toch vaak anders.

    Tussen de regels door lees ik dat de problemen worden veroorzaakt door personeel die de gecreëerde faciliteiten ongemakkelijk vindt in gebruik. Wellicht beweegt het verbetert hiervan meer personeel de fiets te pakken naar het ziekenhuis, en zal de parkeer overlast in de wipstrik verminderen.

    Regelmatig verbaas ik me over mensen die de auto in de wipstrik parkeren, vervolgens de vouwfiets uit de auto laden en met broodtrommel onder de arm het tunneltje onderdoor fietsen.

    Wordt ongetwijfeld vervolgd!

  3. @BR

    het parkeren van auto’s door werknemers die buiten de stad wonen komt voor in meerdere wijken
    gelukkig zijn de bewoners dan ook met hun heilige koe op pad naar hun werk

    enige oplossing = OV in combinatie met ovfiets

    je wilt vast geen beschermd parkeergebied, waardoor jezelf een parkeervergunning moet kopen bij de gemeente

  4. Waarschijnlijk is bij het ontwerp, zoals zo vaak, uitgegaan van gewenst gedrag en niet van vertoond gedrag, waardoor gebruikersgemak ondergeschikt is gemaakt aan het ontwerp. Benieuwd of de stallingen bij station, Ikea, Wehkamp straks wel voldoen aan gevraagde en vereiste gemak en omvang.

  5. @Ed

    Benieuwd of de stallingen bij station, Ikea, Wehkamp straks wel voldoen aan gevraagde en vereiste gemak en omvang.

    En wat denk je van Hornbach? En zal Zara straks nog de fietsenstalling die nu bij de bibliotheek is in stand houden?

  6. En dan is er vast en zeker nog de categorie leeghoofdige.
    De niet nadenkende types die hun fiets op de standaard zetten in, jawel, het fietsenrek! En daarbij dus op z’n minst 2 plekken bezet houden. Wonderbaarlijk gedrag.

  7. Inderdaad Au, dat is ook een grote ergernis van mij. Bijvoorbeeld bij de supermarkt. Maar dat is daar bij Isala niet het geval. Het is gewoon een troosteloze ruimte met fietsenrekken waarvan de steunen erg dicht bij elkaar zitten. Een fiets met normale fietstassen is dan al te breed.

  8. Ook hier blijkt dat stalling voor fietsen pas goed geregeld wordt, nadat er gebouwd is. Voor een bouwvergunning gelden regels voor parkeren voor auto’s, daar wordt streng naar gekeken.
    Waarom niet een vergelijkbare regelgeving voor fietsparkeren. Dan kun je aantal plaatsen en ruimte per plek goed geregelen.
    Nu wordt er wat gedaan als er problemen zijn. Is altijd lastiger omdat oplossingen binnen een bestaande situatie nu eenmaal moeilijker te realiseren zijn.

  9. Zou die fietsenstalling bedacht zijn door de manager die er met 3,5 ton vandoor gegaan is?!

    Keurig werk heeft die man afgeleverd hoor, zeker z’n 3,5 ton waard geweest!

  10. haal het geld maar weg bij die jat manager, en bouw een fatsoenlijke fietsen stalling… geen geld voor verpleegsters of fietsen…maar wel voor een jat manager???>:(

  11. Ik ben ’t ten dele wel eens met Johnvanboven
    en Zwollenaar01, aan de ene kant denk je natuurlijk,
    waarom niet gewoon goed geregeld?
    Maarja, aan de andere kant, we doen ook wel een beetje
    aan de kleinste dingetjes regelen, zoals bordjes waar een
    fiets wel mag staan en waar niet. Misschien is ’t zoiets als
    goed nadenken over hoe de ijssel genoeg ruimte heeft, en je
    geen zorgen maken over regen.

  12. Komt er dan ook eindelijk een FIETSENSTALLING voor mensen die SLECHT ter been zijn? Wie verzint het om in een kelder een fietsenstalling te maken en er vervolgens een trap en/of helling aan te koppelen om uit de stalling te komen. Voorlopig stal ik mijn fiets bij elk doktersbezoek voor de deur, omdat traplopen niet lukt. De ontwerpers van dit ziekenhuis moeten zich diep schamen!! (En dan heb ik het nog geeneens over de wandelgangen waar een slecht lopend iemand zo omver word gelopen, omdat de paden te krap zijn voor 2-richtingsverkeer..)

  13. Hallo meneer van Boven ten tijde van de bouw en de voorbereiding daarvan zat u ook in de politiek had toen uw mond open gedaan en dit probleem aangekaart en niet nu pas reageren

  14. Beste Nel,
    Zo simpel ligt het niet.
    1. Het bestaande vergunningensysteem laat deze gang van zaken toe.
    2. Voor verandering heb je een meerderheid nodig. Er moet een aanleiding zijn voor veranderen en die was er op dat moment niet.
    3. Belangrijkste: als raad ga je niet over de uitvoering van beleid. Zeker niet bij zo’n complexe bouw. Ik weet niet of je je de foto van Gerrit Piek op de fiets herinnert. Hij kwam de bouwvergunning afgeven: dozen vol papieren.

    Belangrijkste nu vind ik, dat er geleerd wordt van zaken die niet lopen zoals zou moeten.
    Nadenken over specifiekere voorwaarden voor stallen van fietsen.

  15. @Johnvanboven en @Nel,
    Het bestaande vergunningensysteem roest me de reet,
    als ’t erover gaat waar je de fiets kan stallen.
    (spreekwoordelijk en met respect natuurlijk)

    Wel een echte vraag , lezende ‘als raad ga je niet over
    de uitvoering van beleid’. Wie of wat gaat daar wel over?
    Sorry voor mijn onkunde, blij dat ik kan en mag vragen
    hoe ’t werkt.

  16. het antwoord is geen antwoord neem uw verantwoording en zeg dat u niet goed hebt opgelet, als je een ziekenhuis bouwt dat zo groot is weet je dat er een grote fietsenstalling bij moet, de stalling bij de Wezenlanden ziekenhuis was groter en ook al te klein, dus kijken en nadenken lijkt mij zeer nuttig voor dat je de vergunning afgeeft.

  17. Beste Nel,
    Op deze manier heeft het geen zin om zaken uit te leggen. Je weet het kennelijk beter hoe de Raad werkt.

    Toch een alegemene opmerking.
    Een raadslid heeft 3 verantwoordelijkheden:
    Kaderstellend (beleid vooraf), controlerend (na uitvoeting van beleid) en volksvertegenwoordigend.
    De clou is dus, nu blijkt dat er problemen zijn met de fietsenstalling, dat je je afvraagt of het vergunningstelsel duidelijker moet zijn over regels voor de stalling van fietsen.

  18. Zwolse fietser,
    Geen flauw idee. Ik heb de stukken niet en ook niet gelezen.
    Dit zijn wel bedrijven, zo lijkt mij, waar je vooral met de auto naar toe gaat.
    Maar goed, de vergunning toch de fietscapaciteit en maatvoering per plek laten beschrijven, is wat mij betreft noodzakelijk.
    Vergunningen zijn al verleend, volgens mij.

Reacties zijn gesloten.