Bussen op deel traject Zwolle – Emmen

Zwolle – Met een robottrein, ook wel rijdende spoorfabriek genoemd, wordt tussen Ommen en Mariënberg volgende week 7 kilometer spoor vernieuwd. Dat is nodig om het spoor in goede conditie te houden en te zorgen dat de treinen er veilig overheen kunnen blijven rijden. De vernieuwing start 4 augustus en duurt tot 11 augustus.

zwolle-emmen.jpg 

Een robottrein is vaak honderden meters lang en is er in verschillende soorten en typen. Er zijn er die spoorstenen (ballast) vernieuwen en tegelijkertijd spoorstaven en dwarsliggers. Anderen doen alleen de spoorstaven of alleen de spoorstenen. Tussen Ommen en Mariënberg rijden vanaf 4 augustus twee types. Samen gaan ze in totaal zeven kilometer spoor vernieuwen. Van 4 tot 11 augustus rijden er vanwege de werkzaamheden geen treinen tussen Ommen en Mariënberg. Arriva zet bussen in. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek informatie in te winnen, bijvoorbeeld op Arriva.nl of NS.nl.

ProRail werkt aan de grootste spoor- en stationsvernieuwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Het is noodzakelijk voor verdere verbetering en groei van het treinverkeer. Reizigers en verladers kunnen er dan meer op vertrouwen dat de treinreis zonder vertraging en comfortabel verloopt. De samenleving investeert daar via ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeenten en provincies jaarlijks ruim 1 miljard euro in. Spoorknooppunten worden daarmee slimmer ingericht. Treinen rijden meer onafhankelijk van elkaar de stations in en uit. Door vernieuwing van bestaand spoor worden storingen in de toekomst voorkomen. Stations worden ruimer en comfortabeler.

Artikel delen:

Reageer