Swollwacht wil actie bij kruising Belvédèrelaan

Zwolle – Dinsdagmorgen rond 08.15 uur is er weer een ongeluk gebeurd op de fiets- en voetgangersoversteekplaats van de Belvédèrelaan met het Twistvlietpad in Stadshagen. Gelukkig was er geen letsel en weinig schade, maar de politieke partij Swollwacht wil nu wel eens echte actie ten aanzien van dit gevaarlijke kruispunt waar diverse ongelukken plaats hebben gevonden.

zeer_gevaarlijke_kruising_belvederelaan_4.jpg 

Fractievoorzitter Dogger: "Enkele weken geleden heb ik wethouder De Heer namens de Swollwachtfractie ook op de verkeersonveilige situatie gewezen aangaande deze fiets- en voetgangersoversteekplaats, dit naar aanleiding van diverse eerdere aanrijdingen. Ook was ik destijds zeer onaangenaam verrast over de aanpak, betreffende het enkel plaatsen van een stopbord en het plaatsen van enkele groene hagen die het overzicht nog verder ontnemen! De realiteit is, mede naar eigen waarneming, dat vele automobilisten zich weinig aantrekken van het stopbord, en enkelen zelfs met hoge snelheid dit verkeerspunt passeren! Nu er weer een aanrijding heeft plaatsgevonden blijkt wederom, dat de genomen maatregelen niet voldoende zijn- dan wel niet het gewenste veilige effect voor voetgangers en fietsers opleveren! Dit gaat een keer echt mis en zover moet de gemeente het niet laten komen! Ik verzoek u als verkeerswethouder en als wijkwethouder Stadshagen tot het nemen van spoedige en adequate maatregelen!"

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

47 gedachten over “Swollwacht wil actie bij kruising Belvédèrelaan”

  1. Met alle respect William Dogger.
    Deze kruising is niet gevaarlijker dan de meeste andere kruisingen. De ongelukken die hier gebeuren, hebben gewoon te maken met het niet goed uitkijken van vooral de automobilisten.

  2. snap het helemal maar ook jier rijden ze superhard rotonde meplerstratweg en celebestraat is levensgevaarlijk ze gaan gewoon rechtdoor op de rotonde

  3. Zet er een poosje een camera neer. Dan zie je wat er fout gaat. En ga n.a.v. de beelden beslissn wat je doet. Aanpassen, handhaven enz.

  4. Doe net als aan het einde werkerlaan zet er een POLLER neer die d.m.v. via een lus geactiveerd wordt , maat je wat de heren dan dat geeft opstoppingen . Oplossing is dus NIETS doen los je tenminste NIKS op .

  5. @mooiweer

    Die camera’s hebben er allang gehangen. Ook zijn er verkeersregelaars geweest (dezelfde tijd dat ook de camera’s er hingen) om overdag automobilisten te wijzen op het stopbord. We hadden mooi zicht op de kruising vanaf Minoyu.
    Met de verkeersregelaars ging het vrij goed. Niet elke auto stopte 100% (zoals het hoort) maar verder weinig boeiend. Toen ze weg waren was het gewoon weer raak. Het gros reed gewoon door. Een enkeling stopte wel en een redelijk aantal gaste gewoon vol de kruising over.

    En buschauffeurs zijn net als ieder ander. De ene ging met gepaste snelheid de kruising over (geen enkele is toen gestopt behalve als er een fiets aan kwam), de ander knapte gewoon vol gas de kruising over.

    Wanneer komt er nou eens een rotonde?

    Andere optie: De oversteek voor fietsers een flink stuk meer richting het winkelcentrum leggen (kost wel wat groen en waterpartij). De afstand tussen het fietspad langs de weg op wat grotere afstand leggen (dus fietspad wat langs de weg loopt eerst flink afbuigen van de rijbaan) zodat afslaande fietsers niet ineens (zonder aan te geven) zich voor auto’s werpen. Auto’s hoeven dan maar 2 richtingen in de gaten te houden: links en rechts. Nu moeten ze ook rechtsvoor, rechtsachter, linksvoor en linksachter in de gaten houden, dus 6 richtingen.

  6. Mensen stoppen daar dus gewoon niet als alles zeer overzichtelijk is en er geen fietser aankomt, ook ik zou gewoon doorrijden als ik zo de foto’s bekijk (ik kom er nooit). Een rotonde is DE oplossing of een paar stoplichten.

  7. Ik blijf me toch afvragen, wat deze kruising dan anders maakt dan vele andere kruisingen in Zwolle. Als je als weggebruiker je aan de regels houdt, en daar hoort goed uitkijken zeer zeker bij, dan gebeurt er niks. En v.w.b. de zes richtingen van WFvN…. Ik kom regelmatig over de kruising, zowel met de fiets als met de auto. De kruising is overzichtelijk genoeg.

  8. Zowel als automobilist als ook als fietser gebruik ik deze kruising. Als automobilist stop ik netjes en kijk ik waar fietsers etc heen willen. Gemiddeld 1-3 fietsers per keer gaan vervolgens een andere kant uit. Hierdoor ontstaan 80% van de (bijna) ongelukken. Als fietser laat ik duidelijk zien waar ik heen ga. Dit zonder problemen. Controleren en bekeuren van fietsers die niet laten zien waar ze heen gaan. Dit geldt ook voor auto’s die niet stoppen. Mijn kids gaan aankomend schooljaar veelvuldig over deze kruising. De boodschap die ze hebben meegekregen is; ‘laat zien waar je heengaat en neem niet automatisch voorrang tov de auto’s’

  9. Hand uitsteken is voor veel fietsers ook te moeilijk. Neemt echter niet weg dat automobilisten gewoon moeten stoppen bij een stop-bord. Ik fiets zelf geregeld over of langs dit kruispunt en ik heb in al die tijd slechts een keer een auto zien stoppen.

  10. @snarf:
    bijna goed.

    Stadshagen is opgesteld als fietswijk. Dus de oplossing: verboden voor auto’s.

    Hebben fietsers direct een mooi grote overdekte fietsenstalling 😀

  11. Als automobilist stoppen voor een kruising waar heel erg zichtbaar niemand aan komt voelt vrij idioot.

    Persoonlijk denk ik dat de fietsers is zouden moeten beginnen met uitkijken wat er zoal aankomt.

  12. Hang er maar een camera neer ja. Maar dan wel één van het CJIB. Moet je opletten hoe snel men zich daar aan het stopbord houdt.

  13. Als er geen enkele fietser aankomt…wat zeer duidelijk te zien is,waarom zou je dan stoppen ?
    Er is op zich niets onoverzichtelijks aan deze kruising, alleen de combinatie van de fietspaden de weg slaat nergens op.

    Aan de andere kant van het winkelcentrum gebeurt nooit wat…1 fietspad en 1 weg, niets aan de hand….aan de ongelukskant, 1 weg en 7 stromen van fietsers.

    Probleem is dat fietsers te beroerd zijn om aan te geven of ze de weg over kruisen of niet…denk hieraan fietsers die vanaf de chinees afkomen en 90 graden dwars de straat over steken, dit zie je pas als ze de weg oprijden. (en ja op drukkere tijden is dat nodig, anders blijf je stil staan omdat er een constante stroom fietsers is)

    Je bent verantwoordelijk als automobilist, maar je zou ook de gemeente aansprakelijk kunnen stellen.

  14. Volgens mij als je stopt wordt je zicht naar de fietspad toe veel slechter. Als je naar het winkelcentrum toe rijdt en je stopt vlak voor het stopbord, kijk dan maar eens naar rechts. Het fietspad die naar rechts loopt zie je heel slecht omdat de deurstijl het zicht ontneemt, de deurstijl is dat deel van de carrossorie van de auto tussen de voorruit en zijruit.

    Ik rij dagelijks naar het winkelcentrum. Vroeger reed ik er gewoon langzaam over de oversteek heen. Nu stop ik omdat dat moet maar vind het niet echt veilig zo. Het fietspad loopt ook een beetje schuin weg. Van welke kant de fietser vandaag en van de vorige ongelukken vandaan kwamen weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat door het stopbord ook ongelukken van komen.

    Het probleem is dat automobilisten met andere dingen bezig zijn dan met autorijden, te hard rijden of gewoon niet opletten.

  15. @MIP
    Die ‘deurstijl’ van jou noemt men de A-stijl.

    Die A-stijl zorgt inderdaad voor een dode hoek.
    Het is aan de bestuurder om er zeker van te zijn dat er zich niets in de dode hoek bevindt.

    Wat mij wel eens gebeurd is is dat een fietser (andere plek overigens) schuil ging achter de A-stijl maar dan juist tijdens het rijden. De snelheid van mijn auto en de snelheid/positie van de fietser waren dusdanig dat de fietser juist door de beweging in de dode hoek van de A-stijl bleef.

    Jouw suggestie dat de fietser schuil gaat in de A-stijl als jij stil staat, zou betekenen dat de fietser net zo goed (nagenoeg) stil staat want anders zou deze zich weer uit die dode hoek gaan verplaatsen.

    Als je een rijdende fietser niet ziet als je stil staat op zo’n manier, dan noem ik dat helemáál het falen van de automobilist. Je laatste zin vind ik dan ook veel meer hout snijden dan je 2e alinea.

  16. Bjerdt ik bedoelde dat dat idioot voelt.

    Maar je hebt gelijk dat staat ook raar, want wanneer je stopt voor een overzichtelijke kruizing waarbij goed te zien is dat er niemand aankomt. Loop je zelf het risico dat er een auto achter op je bumper krijgt.

  17. oplossing is een snelheids beperkende heuvel VOOR de oversteek,niet erop! Dan moet een auto wel afremmen, als je de heuvel tenminste stijl genoeg maakt. Hoe moeilijk kan het zijn??

  18. Ik ben het er ook mee eens dat het idioot aanvoelt als je daar stop terwijl er geen fietser aankomt. Maar ik vind dat hele stopbord al een idiote oplossing, net als die achterlijke ‘drempel’.

    Dat risico dat je loopt een auto op je achterbumper te krijgen, heeft puur te maken met de bestuurder van die auto achter je.

  19. en even ter aanvulling : ongelukken worden veroorzaakt door aso gedrag van verkeersdeelnemers, dat geldt voor fietsers , voetgangers, EN automobilisten alle tesaam! Dus ga niet 1 specifieke groep bekritiseren want IEDEREEN is fout als het er op aan komt, helaas moet je goed verkeersgedrag soms afdwingen….

  20. Ik heb daar vanmiddag een tijdje bij die kruising staan kijken na het bericht op WLZ.

    Ongeveer 85% rijdt gewoon door. Sommigen best hard. Opmerkelijk: hoe groter de kop van de bestuurder des te harder er gereden werd. De grote Volvo’s stopten netjes tot mijn verbazing. Een vrouw reed al schrijvend op haar mobieltje over de kruising. De stadsbus Lijn 1 die er 17.16 uur langsreed (WC richting Westenholte) stopte NIET !!

  21. Er staan stopborden. Hoe moeilijk kan het zijn om echt te stoppen en goed te kijken of er fietsers aankomen! Deze automobilist heeft vast weer haast gehad!

  22. Probleem 1: Mentaliteitsprobleem, men is gestrest en gesjeest en alleen maar begaan met zichzelf. Veel mensen uit stadshagen zijn egotrippers.

    Probleem 2: Stadshagen is onlogisch en veel te krap gebouwd. Degene die daar de wegen ontworpen heeft had een beste fles whisky in de burolade liggen. de infrastructuur raakt kant nog wal. Ik rijd regelmatig over de stoep of vage drempels omdat het niet duidelijk is.

  23. Wat is nu zo moeilijk aan deze kruising ?
    De kruising is overzichtelijk, alleen de gebruikers van de kruising maken het gevaarlijk.
    1. Automobilisten die “altijd haast” hebben
    2. buschauffeurs die lak hebben aan alle verkeersregels
    3. Jonge fietsers die niet weten wat de regels zijn
    4. Jeugdige fietsers die meer met hun telefoon/ipod etc bezig zijn in plaats van met het verkeer
    5. Oudere fietsers die hun kinderen niet vertellen hoe het wel moet.
    6. Oudere fietsers die te beroerd zijn om een hand uit te steken.

    de oplossing is op zich vrij simpel:
    Zorg er voor dat fietsers wel moeten opletten (plaats een sluis met hekken of iets dergelijks )
    Zorg er voor dat motorvoertuigen wel af moeten remmen (leg een “varkensruggetje ” neer.

  24. De reactie van Glam is de enige juiste, stopbord betekend VERPLICHT STOPPEN de rest doet helemaal niet ter zake.

    Gewoon posten en een maand lang bekeuringen uitdelen t.w.v. ?? 220,00 per stuk, wedden dat de automobilisten (de enige schuldigen in dezen) dan wel stoppen?

    Deze oplossing is ook nog eens vele malen goedkoper dan een rotonde, het verdient zichzelf namelijk helemaal terug.

  25. Zover ik weet is het uitsteken van een hand om de richting aan te geven óók verplicht.
    Kunnen ze de fietsers die dit nalaten ook direct van een bonnetje voorzien, een maand lang.
    Zal ze leren!

  26. @August:
    De boete voor negeren van stopbord B7 is inmiddels ??230,- (daar komen nog administratiekosten bij)

    @Au:
    Geen richting aangeven met de arm op de fiets. Boete: ??35,-

  27. Ik rijd er met de auto niet vaak, maar zoals ik begin mei hier al eens zei, toen met het volgende effect door netjes te stoppen.

    Heen: bijna mijn achterligger op mijn bumper gekregen.
    Terug: getoeter van mijn achterligger en een middelvinger van haar in mijn achteruitkijkspiegel gehad, daarna bumperklevend totdat ik linksaf sloeg de Frankhuizerallee in en de dame plankgas rechtdoor ging.

    Het lijkt me allemaal een kwestie van mentaliteit.

  28. Ik woon zelf in stadshagen.
    Het is een onoverzichtelijke kruising.
    Ik ben zeker wel van mening als je daar stopt en niet te hard rijd en goed kijkt er geen ongelukken hoeven te gebeuren.
    Fietsers moeten zelf ook hun klauw uitsteken.
    9 op 10 fietsers doen dit niet.
    Het is een wissel werking tussen de automobilisten en de fietsers.
    Houd je aan de regels daar voordat er een dodelijke slachtoffer valt! !!

  29. Probleem is niet het stoppen, ik denk dat zelfs met de ongelukken er nog auto’s bijzitten die stoppen.

    Je moet op een gegeven moment ook weer optrekken, op schooldagen komen er zo veel fietsen van alle kanten over die weg heen dat je altijd stil kan blijven staan omdat fietsers het te moeilijk vinden om een hand uit te steken.

    Enige oplossing is stoplichten of de tegengestelde fietsrichtingen opheffen. (dit lost ook het gevaarlijke punt met de Frankhuizerallee op)

  30. Nou ik ben er net overheen gekomen, netjes afgeremd en duidelijk zicht aan beide kanten van tegemoetkomende fietsers… (ook op de terugweg). @Viper lekker bekrompen mening heb jij! Egotrippers heb je OVERAL in Nederland zodra ze deel gaan nemen aan het verkeer! Beetje zielig om de mensen in deze wijk daarvan te beschuldigen…. je vind ze in alle wijken.

  31. Wanneer ik de reactie’s hier zo lees. Ligt het niet aan de plek, maar aan de diverse gebruikers. Dus handhaven zou ik zeggen. En als ouders dan de kinderen die een boete krijgen, op de fiets omdat ze hun hand niet uitsteken, hem ook zelf laten betalen. Is het voor hun ook veel geld.

  32. @bron:
    volgens mij vergeet je nog de automobilisten te noemen die ook zelf mogen dokken als ze een boete krijgen voor het negeren van het stopteken.

    Wat betreft kinderen die de klauw niet uisteken:

    Bekeuringen
    Is uw kind jonger dan 16 jaar en krijgt hij of zij een bekeuring (schikking of transactievoorstel) voor een lichte verkeersovertreding, dan moet u deze betalen. Het boetebedrag wordt dan met de helft verminderd.

    Maar ik ben het er best mee eens dat de ouders dat weer op hun kind mogen verhalen mits de ouders tenminste wel het kind de juiste regels hebben bijgebracht.
    ik verbaas me eigenlijk wel over die 16 jaar. Als ik zie hoe 16-jarigen soms door het verkeer verplaatsen, die hebben toch heel wat meer capaciteiten dan bijvoorbeeld een 8-jarige. Ik vraag me af waarom ze die leeftijd niet op bijvoorbeeld 12 jaar gezet hebben.

  33. @WFvN, klopt die heb ik niet genoemd, ik vind dat wanneer je deel neemt aan het verkeer het een kwestie van geven en nemen is. Dat geldt voor alle deelnemers.

    En inderdaad de leeftijd van 16, jongeren vinden zich zelf tegenwoordig al heel jong “volwassen”in deze situatie mag dat wat mij betreft ook.

  34. Hierboven wordt een paar keer aangehaald dat fietsers soms geen richting aangeven, wat het voor automobilisten lastiger maakt bij de kruising.
    Voorop gesteld: als een fietser geen richting aangeeft en vervolgens de Belved?relaan gaat oversteken, dan kan ik me best indenken dat een automobilist daar niet blij mee is.

    Maar ik heb ook mijn twijfels bij die beschuldigingen van het niet richting aangeven.

    Vandaag, op een andere plek, heb ik iets vergelijkbaars meegemaakt.
    Ik reed op het fietspad hier, richting de rotonde:
    Google Maps
    Op de rotonde komt vanaf de andere kant een grote VW Touareg (ofzo). Ik geef richting aan naar rechts. De auto, die overigens met normale nette snelheid over de rotonde beweegt, moet nog 1/4e rond rijden als ik daadwerkelijk rechtsaf sla.

    De bestuurster meent te moeten toeteren. Let wel: mijn snelheid was niet hoog, haar snelheid was niet hoog, ik geef richting aan, afstand is nog ruim voldoende gezien snelheden, ik heb voorrang en ik MAG nergens anders heen, ik MOET (volgens de regels) daar wel oversteken (niet dat alle fietsers dat doen overigens). Mevrouw kon ook netjes tot stilstand komen.
    (voetnoot: ik heb zelf een honderdje of 3 uitgegeven aan materiaal om de richtingaanwijzers goed te maken; de standaard afgeleverde variant is doorgaans niet fel genoeg in volle zon; ik heb daarom zelf zwaardere exemplaren erin gebouwd die ook in volle zomerzon nog goed zichtbaar zijn en ik geen niet een paar honderd euro uit om niet te gebruiken)

    Ik stop. Krijg ik van mevrouw te horen dat ik richting aan moet geven. Gloeiende gloeiende…. ik HEB richting aangegeven maar mevrouw moet dan wel uit de doppen kijken. En als mevrouw bekend is, dan zou mevrouw ook moeten weten dat ik daar wel af MOET slaan. Maar goed, dat laatste vind ik minder boeiend. Belangrijker vind ik de beschuldiging over het geen richting aangeven.

    Ik vraag mij af hoe vaak diezelfde beschuldiging bij de Belved?relaan ook onterecht is.

    (mocht mevrouw het lezen: ik ben overigens niet zo vriendelijk gebleven, waarvoor excuses)

Reacties zijn gesloten.