Overlast fietsparkeren Grote Markt houdt aan

Zwolle – Ondanks meer mogelijkheden voor het parkeren van de fiets in het centrum van Zwolle en aangekondigde maatregelen om de overlast van het fietsparkeren op de Grote Markt tegen te gaan is de praktijk dat op de hoek van de Diezerstraat met de Oude Vismarkt fietsers ongegeneerd hun tweewieler dichtbij de winkels plaatsen.

fietsparkeren_2.jpg

De afgelopen periode is al veel bereikt op het gebied van fietsparkeren. Zo is op het Grote Kerkplein voor drukke momenten een (mobiele) bewaakte fietsenstalling gerealiseerd, waardoor de Grote Markt voortaan fietsenvrij kan blijven. Nu de zomerkermis aan de opbouw is begonnen komt het oude vraagstuk van het parkeren van de fiets op de Grote Markt razendsnel terug. Op het Rodetorenplein werd een bewaakte fietsenstalling gerealiseerd, maar dit kan de kwestie op de Grote Markt voorlopig niet wegnemen. De bewaakte stalling aan het Meerminneplein is uitgebreid met extra plekken. Dit voldoet goed! De mogelijkheid om er fietsen en scooters te parkeren is regelmatig vol.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

54 gedachten over “Overlast fietsparkeren Grote Markt houdt aan”

  1. logisch, fietsstad 2014 toch!!!

    duidelijk signaal lijkt mij:
    blijkbaar wil men op de fiets midden in de stad kunnen komen en waarom niet
    gemeente aan de slag dan maar met een ondergrondse fietskelder midden op de grote markt

  2. Brugje te ver, een ‘ondergrondse fietskelder’.
    Ergens anders wat meer ruimte voor fietsen,
    op 5 of tien minuten lopen, heel goed
    denkbaar lijkt mij.

  3. Vreselijk dat nieuwe fiets beleid.
    Op de melkmarkt staan alle fietsen op de stoep en de mensen lopen zonder uit te kijken midden op de weg.
    Gevolg: fietsers moeten slalommen en op de stoep fietsen.
    Ik vond de oude situatie toch beter!

  4. Als je aankondigt te handhaven, dan moet je dat ook doen! Blijkbaar zoekt het publiek de grenzen, en als de 1 zijn fiets fout parkeert volgt de rest vanzelf. En als dit een tijdje stand houdt heb je een nieuwe (fietsparkeer) cultuur. Werkt het handhaven niet, dan moet je wat anders verzinnen. Een ondergrondse parkeerkelder is zo raar nog niet.

  5. Afgelopen voorjaar heeft de gemeente de ondergrondse stalling bij de mediamarkt gesloten. Joost mag weten waarom. Er staan erg veel fietsen rondom de mediamarkt en melkmarkt. Ik zou zeggen open die stalling. Zeker nu de fietsbrug bij het rodetorenplein open is.

  6. Het is een gewoonte geworden en mensen blijven het gewoon doen. Vroegah mocht je bv. door het winkelcentrum Zuid fietsen. Nu niet meer maar veel mensen doen het nog. Die fietsen voor de AH in Zuid snap ik wel. Ik zou ook niet het hele wkc door willen lopen met tassen vol zware boodschappen.

  7. wees blij zijn toch je klanten kun je op de fiets in de stad niet op je plek komen waar je wilt zijn. Immers is zwolle trotse fiets stad bijkomend nadeel is dan dat mensen op de fiets komen he
    Gewoon alle fietsen weigeren in de stad maak je er een loop stad van of gost stad

  8. Hebben ze ook sticker om op de fietsen te plaekken voor mensen die wat minder goed kunnen lopen. Een soort van fietsparkeervergunning.

  9. Als je een fietsenstalling onder de Grote Markt maakt, dan nog zijn er mensen die hun fiets op die hoek neerzetten. Er kan nu ook op het Grote Kerkplein geparkeerd worden en zelfs daar is men te lui voor.

  10. Jaja, Zaterdag afgelopen week stond ik daar even op iem te wachten toen op dat moment wou een dame haar fiets neerzetten daar en kreeg opmerking van een man en gelijk kreeg die grote bek terug wat voor idiote mensen zijn dat zeg, jij zet je fiets daar neer en dat is toch te zien dat er gewoon in de weg staat maar sommige mensen hebben schijt aan alles8)

  11. @suze vervelend voor jou, maar de winkels in de stad (diezerstraat, steegjes, passages) zijn nou eenmaal niet geschikt voor veel fietsen. Zeker niet op de drukke dagen.

  12. Het is al jaren een zoektocht naar de oplossing voor het fietsparkeerprobleem.
    – Het is de spanning tussen het gemak voor de fietser (dichtbij de winkels) en de leefbaarheid van de stad (zo min mogelijk fietsen in de verblijfsruimte van de binnenstad). Wat voor de auto veel minder een probleem is, is dat voor de fiets kennelijk wel.
    De gemeente kiest voor de leefbaarheid, de fietser voor het gemak.
    – het gaat dus, vanuit het perspectief van de gemeente, om het omturnen van de beleving van de fietser. Als dat zo is, dan lukt dat alleen maar door strikt te gaan/blijven handhaven. En dan ook consequent.
    – Voorwaarde is wel dat er voldoende plek is voor de fietsen. Popup stallingen in leegstaande panden? Vraagt alleen rekken en de sleutel van het pand.
    Kan het niet in de bankenlokatie, zolang dat niet aangepakt wordt?

  13. @Johnvanboven ik garandeer je dat als het Grote Kerkplein al te ver is, dat de bankenlocatie dat ook is. Gemak dient de (luie) mens.

    Persoonlijk heb ik er gelukkig geen last van, ik woon op loopafstand en mijn fiets staat een stuk veiliger in mijn schuur dan op de Grote Markt 😉

  14. @japser Volgens mij gaat het niet om te ver. De gedachte is meer, ik ben op de fiets dus kan ik bij mijn bestemming parkeren. Het is dus meer de mindset.
    Gaan we met de auto, dan vinden we iets verder lopen van garage naar bestemming normaal, zijn we met de fiets dan gelden kennelijk andere wetten.
    Die manier van denken moet “bijgesteld” worden.

  15. @Johnvanboven: als ik lange einden moet gaan lopen om bij mij fiets te komen dan kan ik net zo goed de (droge en snellere) auto nemen of thuis blijven en online kopen. Je hebt gelijk dat de gedachte bij het gebruik van de fiets is dat je dichter bij de bestemming kunt komen, maar daar ligt het probleem niet. Sterker nog: als je aan dat beginsel gaat morrelen dan creëer je juist problemen i.p.v. dat je ze oplost. Probeer je maar eens voor te stellen wat er gebeurd als alle gestalde fietsen in het centrum vervangen zouden worden door auto’s. Zelfs als het maar om een tiende zou gaan dan zou Zwolle al een parkeerprobleem hebben dat zijn weerga niet kent.

  16. @ribo dat kun je sturen mbv tarieven: auto parkeren kost geld, fietsenstalling laat je geld opleveren: sparen voor te goedbonnen (bijvoorbeeld).
    Wat fietsen betreft: dus niet beboeten maar belonen.
    Er is veel meer te doen / te stimuleren dan nu gebeurt.
    Beleid formuleren vanuit de psychologie van de fietser.
    Het gaat om de leefbaarheid van de binnenstad. Dat betekent dat gezamenlijk belang voorramg moet krijgen op individueel belang.

    @japser: bankenlokatie is in binnenstad. Overal dichtbij, lijkt me. Grote Kerkplein is uit zicht.

    Stimuleren door op aanrijroutes vanuit de wijken belijning aanbrengen naar de verschillende stallingsmogelijkheden.

  17. Om vanuit de Oude Vismarkt naar de Bankenlocatie te komen; mag je over de Grote Markt fietsen? Zo nee, dat is dat wel een behoorlijk obstakel. Mensen gaan niet 50 m. met de fiets aan de hand naar de Melkmarkt lopen.

  18. @terstal. Dat is waar. Volgens mij kun je via de Voorstraat ook de bankenlokatie in. Ook handiger als het markt is, of kermis.

  19. @John van Boven, helemaal nog niet zo’n gek idee : de bankenlocatie. En inderdaad je kunt ook via de Voorstaat naar binnen. Vraag mij wel af hoe het daar binnen nu is. Zal wel wat aan moeten gebeuren denk ik. En inderdaad belonen is altijd beter dan straffen in dit geval.

  20. Persoonlijk vind ik dat er geen goede fietsenstallingen zijn in het centrum. Je kunt bij de Media Markt of achter de V&D je fiets kwijt. Ik ken zelf geen goede officiële alternatieven. De capaciteit is lange na niet voldoende. Als je in Zuid woont ga je echt niet nog dwars door het drukke winkelcentrum fietsen om vervolgens aan de andere kant je fiets te parkeren. Volgens mij is het dus zaak om eerst op verschillende locaties aan de rand van het centrum, waar fietsers de stadsring binnen komen, voldoende alternatieven te creëren. En aangeven waar mensen wél hun fiets kwijt kunnen. In plaats van de nadruk leggen hier mag je niet stallen. En ja, toen ik nog in Zuid woonde plaatste ik ook mijn fiets in de omgeving van de oude vismarkt bij gebrek aan beter.

  21. wat dachten jullie van de Rodetorenbrug? Is 1 groot fietsenrek, daar passen vanwege de lelijke vervormingen alle soorten en maten fietsen in! En het staat ook nog leuk denk ik!

  22. In diverse oude Italiaanse steden heb ik wel goede voorbeelden gezien.
    Fietsen doet men daar nauwelijks maar ik heb wel veel ondergrondse parkeerkelders gezien waarin oude Etruskische opgravingen geintegreerd en opgenomen waren.
    De bezoekers/parkeerders blijken dat te ervaren als een extra (gratis) toeristische attractie.
    Met een beetje durf en creativiteit zou Zwolle onder het Rodetorenplein een grote fietsenkelder kunnen maken op het zelfde diepteniveau als de fundament resten van de Jan Baghstoren en stadsmuur.
    Zo kan de geplande fietsenstalling voor 200 fietsen aldaar van een stadsbeeld vervuilende nutsvoorziening een graag bezochte attractie worden.
    PS, te duur? nou dan moeten die nieuwe geisoleerde ramen in het Stadhuis maar een jaartje wachten hoor. 🙂

  23. 1. Ondernemers moeten blij zijn met fietsers, ze brengen veel geld in het laatje en nemen veel minder plaats in dan geparkeerde auto’s. Ga eens kijken bij Action (Vechtstrtaat). Je moet er niet aan denken dat hier i.p.v. fietsen auto’s zouden komen.
    2. Een fietser laat zich vrijwel niet sturen en wint het altijd van handhavers. Steden met een streng handhavingsbeleid zien het aantal fietsers afnemen en/of moeten na verloop van tijd maatregelen (gedeeltelijk) terugdraaien. Prorail en NS weten dat inmiddels en zijn hard op weg goede, frisse moderne stallingen te realiseren.
    3. Fietsers zijn soms wel te verleiden met beloningen en zeker met veel (goede) stallingen verspreid over de hele binnenstad, zodat de afstand naar de bestemming nooit groot is.
    4. De hoeveelheid stallingen in de binnenstad is niet of nauwelijks gegroeid de laatste jaren. Het aantal inwoners, en vooral het aantal fietsers is enorm gegroeid. Het antwoord van ondernemers, politiek en beleidsmakers in Zwolle is blijkbaar niet: “Faciliteer de fietser, maar bestrijd hem.” Onbegrijpelijk!

  24. Zwolle probeert allebei, bestrijden op de Grote Markt, faciliteren op het Grote Kerkplein. 40 meter verder. Maar jammer genoeg is dat voor velen toch nog teveel gevraagd (vervolgens wel de hele Diezerstroat op en neer lopen).

  25. @Jasper

    faciliteren op het Grote Kerkplein

    . Leuk geprobeerd, maar als je daar een paar keer voor niets bent geweest, omdat de stalling weer eens is weggehaald, ga je daar niet meer naar toe. Bovendien die “stuurhangers” vernielen je kabels en mensen met een zware (e-)fiets zien het niet zitten de fiets op te tillen.

  26. Zwolle staat er om bekend dat zij de diverse binnenstadperikelen doorgaans op probeert te lossen met onflateuze lapmiddelen.
    Kijk maar naar de inrichting, terrasgebruik en de fietsenchaos op het Meerminneplein.
    Ik zag een mevrouw in een scootmobiel die echt geen doorgang zag om vanaf de Vispoortenplas de Roggestraat te bereiken.
    En wat te denken van de ontsierende fietsenstallingsrekken met Pipo woonwagen op het Grote Kerkplein.
    Daarnaast grossiert de gemeente in grote plantenbakken waarmee naar wens doorgangen en toegangen kunnen worden afgesloten.
    Een tijdelijke fietsenstalling in de Bankenlocatie is ook weer zo’n lapmiddel waarmee je bij de fietser een gewenning kweekt die later weer bijzonder moeilijk af te leren is.

  27. @Observer. Eens, wanneer investeert Zwolle nou echt eens in goede, mooie en fietsvriendelijke oplossingen voor het fietsparkeren in de binnenstad?
    Meerminneplein is inderdaad een lachertje, de gemeente presteert het in haar persbericht (stond op deze site) fietsende kermisbezoekers op te roepen daar te parkeren. Zeker nog nooit gezien dat het daar vaak al overvol is en dat de bewakers de vreemde tweedeling nauwelijks aankunnen.
    Overigens: het beleid van de gemeente is blijkbaar besmettelijk. Zie de fietsenstalling bij Isala.

  28. Fietsen in de Bankenlokatie wat een lachertje! Zie jij oma al zo’n zware elektrische fiets omhoog drukken dat trappetje op?

    Zwolle moet gewoon blijven handhaven en zorgen dat de burgers gewenning krijgen over de beschikbare fietsenstallingen. De Oude Vismarkt zal toch opgeknapt worden vanaf het Gasthuisplein tot aan de Grote Markt? Zorg dat die straat overzichtelijk wordt voor wandelaars en geef fietsers een klein baanvak zoals op de Melkmarkt waar ze eventueel kunnen fietsen. Op zo’n baanvak zal niemand een fiets neerzetten. Zet daarbij borden met tot waar fietsen mogen staan en alles daar voorbij afvoeren naar het Grote Kerkplein of andere stalling.

  29. Gewoon snel de bankenlocatie slopen en daar een grote centrale stads stalling bij integreren.
    Er bestaan ook compacte fietstallingen die als een soort wokkel omhoog draaien en waar een hele hoop fietsen in kwijt kunnen.

    Kijk, het zwolse centrum is er een voor hooguit 90.000 mensen maar Zwolle gaat al richting de 130.000, en dat worden er 150.000.
    Je moet gewoon wat gaan doen want anders blijf je achter de feiten aan lopen.
    Daarnaast staat het op het kerkplein nooit vol met fietsen, en staan ze alsnog bij van orsouw, mensen zijn ook lui en gewoontedieren.

    Tenslotte vind ik het een van de minst urgente problemen van de stad, heb er echt amper last van (zelf regelmatig op de fiets naar het centrum kan altijd wel een plekje vinden)

  30. het zwolse centrum is er een voor hooguit 90.000 mensen maar Zwolle gaat al richting de 130.000, en dat worden er 150.000.
    Je moet gewoon wat gaan doen want anders blijf je achter de feiten aan lopen.

    Memm, ja dat is gewoon een feit, we kunnen niet ons kleine stadscentrum binnen de stadsgrachten vol blijven proppen met allerlei voorzieningen voor een sterk groeiend inwoners aantal. en daar komt straks ook nog eens een volgebouwd Kraenbolwerk bij.
    Het wordt tijd dat onze bestuurders met een visionaire blik eens gaan onderzoeken of Zwolle geen nieuwe uitgaanswijk/cultuur/shoppingswijk tussen het centrum en de IJssel moet gaan ontwikkelen.

  31. @Observer

    Ik stel voor om de Kamperpoort eens af te bouwen met een nieuwe bioscoop en winkels (Primark, Bristol, supermarkt, sportschool) te bouwen. Beetje zoals het Boreel in koekdorp…euh Deventer. Grote parkeergarage eronder, fietsenstalling erbij.

    Gasthuisplein is net zo’n ramp. Overal paaltjes, muurtjes, stoepjes, bankjes midden op het terras… Knap dat op net zoals de Nieuwmarkt en het zal meer mensen aantrekken. Overzichtelijke fietsenstalling erbij en je zit op loopafstad van de Diezerstraat en Grote Markt.

Reacties zijn gesloten.