Stadsgesprek Zwarte Piet in Zwolle

Zwolle – De PvdA Zwolle organiseert een stadsgesprek met Zwollenaren over de toekomst van de Zwolse Zwarte Piet. Het gesprek vindt plaats op woensdag 20 augustus om 20:00 uur in wijkcentrum Holtenbroek. De PvdA wil met dit stadsgesprek de diverse meningen die in de stad leven over Zwarte Piet bij elkaar brengen. De avond wordt geleid door raadslid Patty Wolthof.

stadsgesprek_zwarte_piet_zwolle.jpg 

Bij sommige Nederlanders en ook Zwollenaren roept Zwarte Piet de associatie met discriminatie op. In juli oordeelde de rechtbank van Amsterdam dat Zwarte Piet een negatief stereotype is en de gemeente Amsterdam een oplossing moet zoeken voor dit dilemma bij deze Nederlandse traditie. De PvdA in Zwolle denkt dat alleen het gesprek hierover kan leiden tot een oplossing waarmee iedereen kan leven en organiseert daarom een stadsgesprek over Zwarte Piet in Zwolle.

Tijdens de avond worden drie stellingen voorgelegd aan alle aanwezigen. Daarnaast is er een panel dat bestaat uit Meine Boonstra van het Sinterklaasmuseum, de Zwolse rapper en tegenstander van de huidige Zwarte Piet, Glenn de Randamie (Typhoon), voorzitter van de Participatieraad Rabia Madarun en Peter Pels van City Centrum Zwolle, organisator van de intocht van Sinterklaas. Er is gelegenheid voor mensen uit de zaal om vragen te stellen en hun mening te geven. De resultaten van het stadsgesprek presenteert de PvdA aan de gemeenteraad, waar de discussie indien nodig verder gevoerd kan worden. De PvdA nodigt geïnteresseerden uit de stad van harte uit deel te nemen aan het gesprek.

Locatie: wijkcentrum Holtenbroek, Bachlaan 20
Aanvang: 20:00 uur (zaal open19:30 uur)
Vragen of meer info: zwolle.pvda@gmail.com

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

236 gedachten over “Stadsgesprek Zwarte Piet in Zwolle”

  1. En dan zingen we massaal uit volle borst op de melodie van sinterklaas wie kent hem niet.

    PVDA wie kent haar niet.
    Pvda, pvda, die is tegen zwarte piet. :p

  2. Ik zou zeggen: boycotten dit. Zwarte Piet staat (in ieder geval in Zwolle) niet ter discussie dus waarom praten? Het kan alleen maar misbruikt worden.

  3. Ik las “Bij sommige Nederlanders en ook Zwollenaren
    roept Zwarte Piet de associatie met discriminatie op.”

    Ik ben zo’n Zwollenaar, bij mij roept ‘zwarte piet’
    herinneringen op aan de dingen die ik las over de tijd
    dat Nederland goud verdiende aan de slavenhandel.
    Die tijd staat bekend als de “gouden eeuw” als ik me
    niet vergis. Dat was echt niet mooi!

    En ik vind ook dat er vanuit de geschiedenis
    gezien een link is met de handel in negerslaven,
    en de karikatuur zwarte piet.

    Maar misschien heb ik gewoon teveel,
    of de verkeerde dingen gelezen.

    Als ’t echt geen issue is kan het ook omgedraaid
    lijkt me, een zwarte sint, met een ‘roomse’ piet.
    Is dat wat?

  4. Ja ook zo iets… Dat Sinterklaas rooms zou zijn. Dat is hij helemaal niet. Hij lijkt het alleen maar. Net als Zwarte Piet geen negerslaaf is, maar het alleen maar lijkt.

  5. Ik schreef “roept herinneringen op aan wat ik las”.
    Heb de gruwelijkheden dus niet meegemaakt, alleen
    erover gelezen (@justme).

    @Mieneke, ik ben ook een voorstander van tradities,
    de goede en mooie gebruiken koesteren en voortleven.

    Maar dit vind ik er eentje van de categorie waarbij
    de ’traditie’ uit een afkeurenswaardig verleden komt.

    Dus, misschien goed om er goed over na te denken,
    of. We zijn ’t erover eens dat het traditie is.
    Als je jezelf in die traditie zou verdiepen,
    en dan zag dat het niet zo mooi is waar de traditie
    uit voortkomt, wat dan?

  6. Ik ben voor tradities. Katslaan, middeleeuws martelen, vrouwen terug naar het aanrecht, Indië weer van ons, Limburgers de mijnen in. Ik kan er geen genoeg van krijgen.

  7. Lastig…

    in stand houden:
    – “omdat er niemand last van heeft”
    – “opdat wij niet vergeten”
    – het een non-discussie is
    – het een traditie is

    multi kleuren:
    – omdat het kinderen zal boeien, als het maar feest is
    – omdat we niet op lange tenen willen staan
    – we graag iedereen te vriend willen houden, vooral internationaal
    – “opdat wij graag willen vergeten”

    stadsgesprek? daar komt alleen een specifieke doelgroep op af…bij voorbaat “gekleurd”

    doe dan maar een referendum

  8. @Bernhard,
    Ik las inderdaad op wikipedia:
    “De kleding van Sinterklaas is afgeleid van die van een bisschop, inclusief de pontificalia, maar bevat enkele opvallende afwijkingen daarvan, en Sinterklaas is daardoor duidelijk te onderscheiden van een echte bisschop. Opgemerkt dient te worden dat de kleding van Sinterklaas vaak om praktische redenen eenvoudiger is uitgevoerd dan hier beschreven.

    Wat bij Sinterklaas doorgaans een tabberd of tabbaard wordt genoemd, is in de katholieke liturgie de soutane of toog/toga: een lang priesterkleed dat bij bisschoppen paars is. De eigenlijke soutane heeft 33 knoopjes,(“33″ verwijst naar het aantal levensjaren van Christus) maar bij Sinterklaas is deze vaak eenvoudiger uitgevoerd

    Komt erop neer dat als men goed leest de
    hele toestand over ‘zwarte piet’ onzinnig is?

    Ik zou denken dat er toch wel de schijn is
    dat de betreffende karikaturen gerelateerd
    zijn aan ‘real life’.

  9. @1stcobra,

    je schreef:
    stadsgesprek? daar komt alleen een specifieke doelgroep op af…bij voorbaat “gekleurd”.

    Zou ik niet weten of dat zo is, waarom denk je dat?

  10. @1stcobra, m.b.t. het “omdat het kinderen zal boeien, als het maar feest is”: dat veelgehoorde “argument” is een complete aanname. Als kind zou ik me te pletter geschrokken zijn als zwarte Piet ineens een andere kleur zou hebben. Zwarte Piet staat trouwens ook bij kinderen niet ter discussie: zie o.a. deze peiling van het Jeugdjournaal.

    @hanshanzeland: u praat en ik zeg iets. Neem me niet kwalijk dat ik dat zonder hoogdravend wollig en pseudo-gevat taalgebruik doe.

  11. Nouja, klaar hoor,
    ’t is ook een non issue van jewelste, mee eens.
    Zolang de zwarte pieten ’t ermee eens zijn.
    Alleen de waarom ’t niet eens te veranderen
    ontgaat me.

  12. @hanshanzeland: met een vooringenomen, vaststaande vrijwel niet te veranderen mening (met een breekijzer misschien).
    Laat ik de aan te spreken doelgroep vooral niet gekleurd noemen natuurlijk in deze context.
    Ik neem aan dat het zo weer klopt conform uw wens.

  13. @1stcobra,
    Schrijf wat op je hart ligt.
    Ik las “Laat ik de aan te spreken doelgroep vooral niet gekleurd noemen natuurlijk ”

    Ik ben ook maar een gewoon guppie hoor.

    Dat je schrijft “Ik neem aan dat het zo weer klopt conform uw wens. “,
    snap ik helemaal niet.

  14. Wat een non- discussie!!!!! Laten we ons eens bezig houden met zaken die er echt toe doen! Alleen “grote” mensen” vinden “iets” van Zwarte Piet, laten we een voorbeeld nemen aan de “kleine” mensen die zonder te oordelen over welke kleur dan ook een gezellig Sinterklaas willen vieren. Ik kan niet wachten op de pepernoten!!!

  15. Het meest trieste van dit geheel is natuurlijk wel dat er in Nederland meer mensen die zich storen aan het gedrag van de gemiddelde pvda-er, dan dat er mensen zijn die zich storen aan zwarte piet.

    Dus PVDA ipv. een discusie te starten over wel of een zwarte piet, is het misschien een idee om je zelf op te heffen.

  16. Bericht door Mieneke, op 16 augustus 2014 16:59
    Hoort bij de Nederlandse tradities. Sint en Piet, lekker zo laten!

    Zwanenhalstrekken was ook zo’n mooie Hollandse traditie.

    Als je kinderen die nu geboren worden gewoon niet meer bekent maakt met Sint en Piet is het hele gedoe over 4-5 jaar afgelopen, of zijn het misschien de ouders die het graag in stand willen houden en gebruiken ze de term ‘ kinderfeest’ als excuus.

  17. @Mike70: ‘racisme’ is eerder een excuus. En ik denk dat je veel meer moeite zult hebben om te bewijzen dat Zwarte Piet racistisch is dan dat wij moeite zullen hebben om te bewijzen dat het sinterklaasfeest een kinderfeest is.

  18. ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha
    Sinterklaas is wit, dat vindt ik niet kunnen. Waar kan ik klagen?

  19. Natuurlijk roept de huidige zwarte piet de associatie van discriminatie op, logisch toch! Want ze hebben hem de roe en de zak voor stoute mensen afgehaald. Dus geef het hem terug!

  20. Ik vindt dat er een wet moet komen waarin geregeld wordt dat er net zoveel sinterklazen zijn als zwarte pieten.
    en net zoveel zwarte als witte salmiaksnoepjes. Verder neem ik aanstoot aan americo, hij is een wit paard maar de verhouding met zijn bruine en zwarte soortgenoten is kompleet zoek.

    U leest, ik maak er een geintje van. Dit land is afgegeleden naar een bedenkelijk nivo. De mensen zijn zo verwend en verzadigd dat ze zelfs hier een punt van gaan maken. Ga wat nuttigs doen!

  21. “Wie sterk staat, zwicht voor argumenten.” Het blijft een van mijn favoriete uitspraken. Maar als het om zwarte piet gaat schieten de voorstanders direct in de verdediging. Dat hoeft toch helemaal niet, als je gelijk hebt?

  22. Ik denk dat je pas echt op moet gaan letten en moet overwegen dit kinderfeest aan te pakken op het moment dat kinderen als gevolg hiervan anders gaan denken over gekleurde medemensen. Kinderen kunnen prima het onderscheid maken tussen zwarte piet en een gekleurde medemens!

    Kinderen zijn ontzettend onschuldig. De geadopteerde dochter van een collega van me vroeg eens aan hem wanneer zij nu eindelijk eens blank zou worden. Daar zit toch ook geen kwaad in?

    Zolang we uiteindelijk vertellen dat het allemaal een sprookje is denk ik dat we het prima kunnen laten zoals het nu is.
    Het feest zal (zoals het al jaren gedaan heeft) verder evolueren en het is niet nodig die evolutie in een stroomversnelling te duwen!

  23. Als we dan toch gaan miereneuken, verbied dan ook de Kerstman, die heeft obesitas, dat past ook niet bij onze maatschappij en dan ook zijn elfjes dat is ook discriminerend voor lilliputters en mini mensen.

  24. Jammer dat de pvda deze discussie juist gaat houden in een woonwijk waar relatief veel donker gekleurde mensen wonen.
    Het lijkt alsof de pvda aandacht wil en dat er bevolkingsgroepen tegen elkaar worden opgezet vinden ze blijkbaar ineens niet erg.

  25. Suikerfeest is helemaal geen feest als je hele leven al diabetici bent. Arme diabeten. Ieder jaar moeten ze aanhoren dat suiker wel een feest is en dat 1 miljoen mensen in Nederland het feest vieren.

    De kerstman en het kerstfeest is stigmatiserend voor de kleine mensen. Deze worden vaak aangeduid als lilliputter en zijn de hulpjes van de kerstman. Genoeg kleine mensen die zich hieraan storen. Ieder jaar weer. Ieder jaar weer zegt er een grappenmaker: hey, moet jij niet rond deze tijd van het jaar op de Noordpool werken?

    Depressies en nog verdere verwijdering van de samenleving is vaak het gevolg. Dure hulpverleningstrajecten worden ingezet om deze mensen het leven toch een beetje dragelijker te maken.

    Ook kunnen diabetici en kleine mensen niet aan het werk, omdat ze gestigmatiseerd worden door de samenleving.

    Vreselijk voor deze mensen. Einde sarcasme….

  26. De pvda is toch al volledig de weg kwijt. Dan past zo’n onzindebat hun prima. Tip: als je geen toegevoegde waarde meer hebt schaf jezelf dan af.

  27. @hanshanzeland
    Houd eens op over de slavernij zeg, dat heeft niets te maken met de Zwarte Piet. Sinterklaas was een goedheilig man, die goed zorgde voor zijn personeel.

  28. Het valt mij op dat die gene die onzin schrijven, dit nooit onder hun eigen naam doen. 3 jaar een witte Piet en de kinderen en middenstand, waar het toch om gaat, praten nergens meer over.

  29. Het zou mooi zijn als er in Zwolle zou worden gekozen voor een sinterklaasfeest waar echt álle kinderen blij van worden. Dit betekent een feest zonder zwarte Piet in zijn huidige racistische karikaturale vorm. Het zou toch mooi zijn als geen enkel kind (en volwassene) meer wordt uitgescholden voor zwarte Piet en dat donkere mensen geen opmerkingen meer krijgen in de trant van “hé zwarte Piet waar is Sinterklaas” of andere pijnlijke opmerkingen. Tradities zijn onderhevig aan verandering en voortdurend in beweging. Palingtrekken en katknuppelen hebben we op een gegeven moment ook achter ons gelaten omdat we ons bewust werden van de pijn die het de betreffende dIeren deed. # Reason against Racism 

  30. voor alles is een voor en een tegen!!!

    gele pieten / chinees
    dikke pieten / obesitas
    witte pieten / Nederlander, Duitser, Belg ……..
    en ga zo maar door……

    laten we stoppen en doorgaan met de traditie en geen link leggen met het verleden waar het totaal niets mee te maken heeft

    volgende discussie
    blanke vla
    turkse pizza
    ………..

  31. Nou kijk maar eens een beetje mee naar de vast al bekende Faceboek pagina en leer hoe de antiepiet denkt over de propiet en hun argumenten en de stellige overtuiging en bereid je voor op een heftige discussie waarin je aardig je mannetje zal moeten staan. Alvast en prettige wedstrijd en laat je niet onder de tafel lullen. succes..!!!

    https://www.facebook.com/zwartepietisblackface?fref=ts

    Groet,

    Lee.

    Een heftige ProPiet.

  32. Hallo Lee,

    Inderdaad een goed advies van jou (als heftige pro-Piet) om eens een kijkje op deze FB-pagina te nemen.
    Er wordt namelijk heel duidelijk beschreven waarom zwarte Piet echt niet meer kan. ?én van de doelstellingen is om het een vrolijk feest te maken voor iedereen, niet slechts de meerderheid en van ??Zwarte Piet?? gewoon ??Piet?? te maken, een figuur zonder raciale bijsmaak en sterotypering.
    Het zou toch fantastisch zijn als echt iedereen, zonder gekwetst te worden, van dit mooie feest zou kunnen genieten! @ reason against racism

  33. Om maar met de deur in huis te vallen. Het uiterlijk van piet heeft racistische kenmerken. Dat maakt jullie NIET tot racisten, maar zou aangepast kunnen worden. Tenslotte hebben allemaal de meest basale fatsoensregels geleerd en dus weten we dat we rekening met elkaar horen te houden.

    Een piet die bij een deel van onze bevolking associaties oproept met de slavernijtijd is voor hen beledigend en kwetsend en maakt het feest voor hun echt geen pretje. Zie:

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3531694/2013/10/23/Geen-twijfel-Zwarte-Piet-stamt-af-van-kindslaven.dhtml

    http://www.mensenrechten.nl/toegelicht/zwarte-piet

    http://black-face.com/

    Ik neem tenminste maar aan dat het onwetendheid is en er geen sprake is van racistische motieven en gevoelens van superioriteit.
    Wie na het lezen van de links nog steeds willens en wetens wil vasthouden aan de huidige piet, tja, wat moet je daar van denken?

    Voorbeeld: Als ik onbedoeld over iemands tenen rijd, doet dat pijn en probeer ik dat niet nog een keer te doen. Ik schaam mij dan en voel me schuldig, want ik wil niemand pijn doen. Als ik het echter voor mijn eigen plezier nog tig keren ga doen en het mij helemaal niet kan schelen dat de ander pijn heeft, wat ben ik dan?
    @Reason against Racism

  34. Nog even een aanvulling. Als een bestuursrechter, de VN, en het College voor de rechten van de Mensen plus een fiks aantal andere deskundigen plus een deel van onze inwoners bevestigd dat Zwarte piet door zijn of haar uiterlijk een negatieve stereotypering is van de zwarte mens en dat dit uiterlijk racistische details heeft, wie zijn wij dan om te blijven zeggen:

    Nee hoor, is geen discriminatie, het zijn zelf racisten
    Nee hoor, ik vind zwarte piet leuk, dus is hij ook leuk
    Nee hoor, is onze traditie, kan ons niet schelen
    Nee hoor, laat ze dan maar oprotten
    Nee hoor, wij hebben het altijd zo gedaan en dus moet het zo blijven
    Nee hoor, wij weten het beter
    Nee hoor, ze nemen ons al alles af
    Nee hoor, wij blijven de baas in ons eigen land
    Nee hoor, het zijn allemaal criminelen en uitkeringstrekkers

    Nederland heeft zich nog nooit op zo’n beschamende manier gedragen.
    Oh ja, toch wel, tijdens de slavernijtijd. Eeuwenlang!

  35. Ik las van Rutger S:

    “Wie sterk staat, zwicht voor argumenten.”

    Vind ik een mooie uitspraak. Ik vind dat zwarte piet
    anders uitgevonden moet worden. Maar zwicht zeker voor
    goede argumenten.
    Argument tegen van mij:
    Jaarlijks mensen zwart schminken en ze op feestelijke
    wijze in de rol van ‘ietwat domme knecht’ wegzetten,
    dat is beneden peil.
    Dat is beneden peil omdat er een lange historie is van
    slavernij/discriminatie/onderdrukking van zwarte mensen.
    En de kleur maakt me niet uit, als de rode mensen
    hetzelfde onrecht was aangedaan, dan had ik een rode
    piet beneden peil gevonden.

    En ik heb nog steeds geen beeld -alles lezende- ,
    waarom kan ’t niet anders? Waarom eraan vasthouden?
    Kortom, wat zijn degelijke argumenten waarom
    de knecht van de sint zwart moet zijn?
    (anders dan omdat ’t traditie is graag)

  36. Terwijl de verzorgingsstaat in rap tempo wordt ontmanteld en talloze huishoudens tussen wal en schip vallen bij de transitie naar de ik-maatschappij voeren sociaal-democraten een discussie over de beleefde gevoeligheden bij een kinderfeest…

  37. Er is al zo veel veranderd aan de figuur zwarte piet (zak weg, roe weg, neppe domme praat weg) in het belang van de kinderen, dan kunnen die idiote pruik, de oorringen, de dikke rode lippen en de overdreven egaal zwarte kleur ook weg, en wordt het een feest voor alle kinderen in Nederland. Voordeel: dan hoeft niemand meer uit te leggen dat het echte roetvegen zijn, iedereen is happy en we vieren een heerlijk kinderfeest.
    Want het gaat om de kinderen. Om ALLE kinderen.
    En wat mij betreft mogen de mensen die dat perse niet willen en zich racistisch en stigmatiserend zijn, worden aangepakt op grond van ons Wetboek van Strafrecht. Want dat is de beste traditie die we hebben. Dat zijn immers de mensen die nog steeds de eigen frustraties willen botvieren op anderen, over de ruggen van kinderen.

  38. Goed gesproken Bernhard.
    Daaraan toevoegend,
    haast is voor voetvolk,
    de adel heeft nooit haast.
    Bedenk dat maar eens als je
    op ’t punt staat ’t gas in te
    trappen.
    (Bedenk ik ook vaak 🙂

  39. Ik begrijp eerlijk gezegd de commotie niet. Het is een zogenaamd volksfeest dat door de commercie in stand wordt gehouden. Puur voor de omzet en winsten van de ondernemers fabrikanten etc. Gewoon helemaal afschaffen, want zowel de blanke als de zwarte medelander wordt een hak gezet. Overigens leren we onze kinderen al snel wat liegen is.. Sinterklaas bestaat. Dus niet! Pedagogisch dus een wijs besluit als dit ‘volksfeest’ wordt afgeschaft.

  40. Ik heb bij de afgelopen raadsverkiezingen PvdA gestemd en vraag me af of de partij niet wat beters heeft te doen dan dit. Het is echt enorm ergerlijk hoe de Zwarte Piet-hetze door de landelijke media (en nu ook al lokaal) tot dit niveau is opgeklopt.

    In tal van culturen is het al eeuwenlang gebruikelijk dat mensen hun gezicht zwart schminken bij rituelen en feesten. Omgekeerd zijn er ook gebruiken waarbij donkere mensen juist hun gezicht wit schminken.

    Zwarte Piet heeft geen racistische oorsprong; dat is door historici uitvoerig onderzocht. Het heeft ook niet met “Black Face” te maken, zoals sommigen graag roepen. Zwarte Piet is hoe dan ook niet racistisch bedoeld; een standpunt dat Nederlanders massaal omarmen. Het draagvlak om het uiterlijk van Zwarte Piet aan te passen is dan ook zeer gering.

    Het lijkt tegenwoordig haast wel een soort volkssport om overal maar aanstoot aan te nemen en gekwetst te zijn. Van iedere burger, dus ook van de gekleurde medemens, mag best wat verdraagzaamheid worden verwacht. Overigens heeft ook het leeuwendeel van die groep geen enkel probleem met Zwarte Piet. Voor degenen die er wél aanstoot aan nemen: je hoeft niet te kijken, je hoeft niet bij de optocht aanwezig te zijn, je hoeft Sinterklaas niet te vieren.

  41. Sinterklaas en Zwarte Piet zijn er al decennia lang voor ALLE kinderen , laten we dat in vredesnaam inderdaad zo houden, zonder het gemanipuleer van sommige volwassenen, over de ruggen van de kinderen…

  42. De vergelijking met over iemands tenen rijden vind ik eigenlijk wel goed. En ik heb er nog wat aan toe te voegen. Deze discussie is hetzelfde als kinderen verbieden om in speelgoedautootjes te rijden, omdat er ooit iemand met een echte auto over de tenen is gereden, aangereden, doodgereden of wat dan ook. Dat doet inderdaad ontzettend zeer, maar ik denk niet dat het helpt om dan kinderen die die link nog helemaal niet (kunnen) leggen te verbieden in speelgoed auto’s te rijden.

    Hoeveel kinderen spelen er soldaatje? Hoeveel kinderen spelen er cowboys en indianen? Moeten we ze dat dan ook maar verbieden? Daar kleeft ook (voor sommige mensen) ontzettend veel leed aan! Maar kinderen zijn zich daar toch niet van bewust.

    Ik denk niet, dat er ook maar ooit één mens als racist is opgegroeid doordat hij of zij zwarte piet heeft meegemaakt tijdens het sinterklaasfeest!

  43. Gewoon helemaal afschaffen, want zowel de blanke als de zwarte medelander wordt een hak gezet. Overigens leren we onze kinderen al snel wat liegen is.. Sinterklaas bestaat. Dus niet!

    Mee eens, ik weet nog heel goed dat mijn vader vertelde dat Sinterklaas niet bestond, ik zag mijn ouders toen als verraders. Ik kwam gelijk met een tegenreactie: “dan bestaat God ook niet” Ik heb een week niet mogen buitenspelen.

  44. Sinterklaas was een goedheilig man, die goed zorgde voor zijn personeel.

    Psssttt. Niet verder vertellen hoor, maar Sinterklaas bestaat niet.;)

  45. We hebben een ‘blinde vlek’ denk ik.
    Als volk. Ik maak de vergelijking niet graag,
    daarom schrijf ik ’t ook niet.
    Bedenk zelf maar.

  46. @hanshanzeland
    Waarom spreek je niet voor jezelf, dus in de ik-vorm? Namens een heel volk menen te moeten spreken gaat wel erg ver vind ik.

  47. Ik vind deze discussie eigenlijk ronduit beschamend.

    In Syrië en Irak loop je momenteel het risico om op de meest gruwelijke manier omgebracht te worden als je het verkeerde geloof aanhangt. In Palestina zijn de afgelopen weken honderden burgers omgekomen en een maand geleden stierven bij 300 onschuldige mensen (waaronder 200 van onze landgenoten) een compleet zinloze dood. En in veel meer andere landen is honger, onrecht en geweld.

    Hier in Nederland echter maken sommigen zich druk of de populaire figuur van een alom geliefd kinderfeest beledigend is of niet. Ik vraag me af of je, als je dit soort dingen ter discussie wilt stellen, niet heel erg je prioriteiten verkeerd stelt. Zijn er geen belangrijkere dingen in de wereld dan het “aan de kaak stellen” van iets wat zo vrolijk en zo positief is? Ik vraag me soms wel eens af of we het in dit land niet een beetje te goed hebben. Sommigen hebben blijkbaar een beetje te weinig echte problemen. Blijkbaar bestaat echt racisme in dit land niet meer en moet men met het vergrootglas op zoek naar iets. Het vieren van Sinterklaas en de figuur van Zwarte Piet is (wat de oorsprong ook mag zijn) met de beste wil van de wereld geen racisme te noemen. Als je dat met droge ogen kunt zeggen dan ben je echt de weg kwijt of heb je nooit Sinterklaas gevierd. Aan die “anti-Pieten” zou ik daarom willen zeggen: laat het los en ga je bezighouden met serieuze dingen. Wat jullie hiermee proberen te doen is niet belangrijk en roept alleen maar meer tweestrijd, spanningen, echt racisme en ongenoegen op. Er gebeuren zoveel echt ernstige en erge dingen in de wereld die serieus de aandacht vereisen. Aandacht die de discussie rondom Zwarte Piet nooit waard kan zijn. Serieus: laat het los want het is het niet waard.

  48. Uit dat jij vind dat racisme in Nederland niet bestaat geeft alleen maar aan dat jij jezelf deskundiger acht dan de VN, Het College voor de rechten van de Mensen, en de bestuursrechter. Beetje vreemd. Tevens dat je niet de moeite hebt willen nemen om de links te lezen, want dan zou je beter weten en dat je de kranten ook niet leest. Jammer.
    @Reason against Racism

  49. Laat die mevrouw van de VN eerst maar eens zorgen dat de mensenrechten in haar eigen land worden toegepast!!!
    Homo’s hebben in haar land nog steeds niet dezelfde rechten als de andere landgenoten

  50. @Corna : ik zeg niet dat er geen racisme bestaat in Nederland. Ik zeg juist dat degenen die zo tekeer gaan tegen Zwarte Piet dat blijkbaar vinden.

  51. @ corna, Ribo heeft een punt en die wil jij niet zien/ lezen.
    Nog erger jij beticht hem ervan boven bestuursvormen te staan, of zet hem in een hokje (jouw denkwijze?) Daar waar geen rasisme is in nl, jij plaatst mensen in degradaties, hokjes dus wie discrimineert nu? Hou aub op, prachtige ideologie maar je bent zelf extreem in deze.

    Groet

  52. Mevrouw Corna Dirks strooit alleen met links van artikelen die in haar straatje passen. Met het grootste gemak zou ik daar links (van identieke bronnen) tegenover kunnen zetten waarin juist duidelijk wordt uitgelegd dat Zwarte Piet GEEN racistische oorsprong heeft. Artikelen van mensen die zonder meer deskundig zijn, zoals historici.

    Het is mij opgevallen dat mevrouw een soort beroepsklager is, die via haar Facebook-pagina mensen oproept om hier te komen reageren. Ze sympathiseert kort gezegd met alles en iedereen die het ‘moeilijk’ heeft in Nederand, de hel op aarde. Daar komt dan nog een portie Nederlander-haat bij. Het mag hoor, maar af en toe kritisch kijken naar de groep ‘benadeelden’ is ook wel eens op z’n plaats.

    Van die groep mensen mag je af en toe ook wel eens wat tolerantie of incasseringsvermogen vragen. Het is niet alsof Zwarte Piet 365 dagen per jaar zichtbaar is. Hoewel de Zwarte Piet-hetze daar dit jaar bijna wel voor zorgt…

    Slechts een heel klein groepje mensen mekkert en doet dat op nogal verbitterde wijze. Waarom? Joost mag het weten. Zelfs onder gekleurde mensen – de “slachtoffergroep” – is er nauwelijks kritiek op Zwarte Piet.

    Een paar dingen die ik maar niet begrijp, zijn de volgende:

    1) Zwarte Piet heeft geen racistische oorsprong. Maar zelfs al was dat wél het geval, dan nog geven Nederlanders zeer massaal aan dat Zwarte Piet anno 2014 geen racistisch oogmerk heeft. Waarom moet het karakter dan toch zonodig in de racistische hoek worden geduwd?

    2) Waarom willen mensen zo graag ergens aanstoot aan nemen, gekwetst zijn en dit heel nadrukkelijk laten merken? En waarom moet dat automatisch leiden tot het aanpassen van Zwarte Piet. Er zullen ook mensen aanstoot nemen aan Gay Pride, aan carnaval, aan het plaatselijke dorpsfeest, aan het Suikerfeest of aan de kerkgang op zondagochtend.

    Moeten alle bezwaren van mensen altijd maar gehoneerd worden? Of moeten mensen ook gewoon leren om zich ergens niet wat van aan te trekken? Ga er niet heen, kijk niet, doe niet mee.

    Racisme bestrijden doe je trouwens ook niet door Zwarte Piet in de ban te gooien. Dat vergroot eerder tegenstellingen dan dat het iets oplost. Racisme pak je aan door goed onderwijs, goede voorlichting en het bestraffen van ouders die hun kinderen op dit vlak slecht (lees: haatdragend) opvoeden. Steek de energie daar liever in.

  53. Zwarte Piet is geen probleem in Nederland. Nooit geweest ook! Het probleem zit hem in de mensen die er inmiddels een probleem van maken (van hebben weten te maken…). Gemiddeld genomen betreffen het “mensen met een kleurtje” die – kennelijk – onvoldoende geïntegreerd zijn in Nederland. Dat blijkt voldoende uit camerabeelden bij ‘hun’ acties tegen Zwarte Piet. Zij hebben van een KINDERfeest een politiek verhaal weten te maken. Een verhaal wat er niet is en ook nooit is geweest! En die inmiddels worden ‘gesteund’ door hypocriete aandachttrekkers, vage politici van allerlei pluimage die er wel weer een stemmentrekkersgebeuren in zien, en anarchisten die toch altijd overal tegen zijn.

    Ik baal ervan dat ik volbloed NL-er volledig ongewenst het risico loop dat ik het prachtige volkomen onschuldige mysterie van Sinterklaas voor de ogen van mijn kinderen vernietigd zie worden door een stelletje egocentrische oproerkraaiers die zelfs aan de essentie van het meest onschuldige kinderfeest in NL een verzonnen draai weten te geven waarmee zij zelf in de belangstelling komen te staan.

    Voor het eerst in mijn leven zeg ik daarom nu en hier: weg met die onaangepaste, overal wat achter zoekende mensen die desondanks toch in Nederland verblijven! ERUIT, WEG!!! Ga ergens anders, ver weg van NL, zielig doen!!!

    Nooit gedacht dat ik zo’n afkeer van mensen kon krijgen, maar vanaf nu is het: kom je aan Zwarte Piet, dan kom je aan mijn kinderen!!!
    Ik kan alleen maar concluderen dat hoe meer mensen het anti Zwarte Piet verhaal steunen, hoe slechter de acceptatie van allochtonen in de toekomst zal verlopen, maar als ‘men’ of ‘ze’ dat graag zo willen, dan kunnen ze dat zo krijgen! Ik ben er helemaal klaar mee.

  54. ‘Racisme bestrijden doe je trouwens ook niet door Zwarte Piet in de ban te gooien. Dat vergroot eerder tegenstellingen dan dat het iets oplost.’

    Als mensen meer weten over de geschiedenis, dus ook over de slavernij die nu wordt vermeden in de lessen, en zich o.a. meer bewust zijn wie die zwarte piet uitbeeldt, dan zal er meer begrip zijn dat dit een gruwel is voor de nabestaanden van de toenmalige slaven.

    http://petities.nl/petitie/het-nederlands-slavernijverleden-als-leerdoel-in-het-voortgezet-onderwijs

  55. Ik snap de tegenstand wel. Het is een gevoel bij de tegenstanders en dat is er en dat kun je niet weghalen door te zeggen dat ze zich niet moeten aanstellen. Het maakt niet heel veel uit hoe ik Zwarte Piet zie, als zij hem anders zien, hebben zij een legitiem punt.

    Daarnaast is Sinterklaas natuurlijk zelf al één grote leugen, en ik heb me wel eens afgevraagd of we kinderen ?berhaupt zo moeten oplichten. Aan de andere kant, we doen het ook met God 😉
    In dat kader is dit: “het prachtige volkomen onschuldige mysterie van Sinterklaas voor de ogen van mijn kinderen vernietigd zie worden”, wel lachwekkend. Dat doen we namelijk zelf ook op het moment dat we zeggen dat Sinterklaas niet echt is.

    Al met al zou ik het niet een probleem vinden als het regenboogpieten worden. De kinderen zullen het heel snel best vinden (zolang ze maar cadeau’s krijgen) en realistisch gezien zijn er met 5~7 jaar geen kinderen meer die de huidige Piet kennen en in Sinterklaas geloven.

    Helaas is het voor sommige tegenstanders niet genoeg dat er regenboogpieten komen. De landelijke aanklager van Sinterklaas, wil alle Pieten weg. En dat gaat me veel te ver. Dus dan zeg ik, ondanks dat hij daar een gevoel bij heeft, wat voor hem legitiem is, dat hij z’n bek moet houden 🙂

  56. Het maakt niet heel veel uit hoe ik Zwarte Piet zie, als zij hem anders zien, hebben zij een legitiem punt.

    Ik lees dat mensen die zwarte piet anders zien een legitiem punt hebben. Houdt dat in, dat mensen die zwarte piet willen behouden dan geen legitiem punt hebben? En waarom is dat zo?

    Eén van de grootste problemen zit ‘m sowieso in de snelheid waarin men veranderingen wil doorduwen.

  57. Als het hun niet aan staat dan gaan ze toch lekker in ander land wonen . Aan passen of opkrassen . Sinterklaas heeft met zwarte piet niks van rasisme te doen maar bevrijde juist kindren uit slavernij .

  58. @Plantje je kunt niet zo maar tegen iemand zeggen: en nou ga jij er anders over denken/voelen. Dat geldt voor voor- en tegenstanders.

    Ik denk ook niet echt dat Zwarte Piet willen behouden het echte probleem is. Het probleem is dat ‘zij’ iets willen veranderen van ‘ons’.

  59. Het verwarrende in dit gekakel (een discussie kun je het niet noemen) is dat uitgangspunten en oplossingen door elkaar gehaald worden. Japser deed om 8:36 een goede poging in zijn eerste alinea. We moeten inderdaad constateren dat er mensen zijn die serieus als kind moeite hebben gehad met de traditionele Zwarte Piet. Had ik me ook nooit gerealiseerd, daarom alleen het je van die felle discussies omdat men moet toegeven iets niet gezien te hebben. Voor mij is het inmiddels wel een feit. Dat feit zal eerst erkend moeten worden voor je verder kunt.
    Aan wat en of er wat veranderd moet worden zijn we nog niet toe.

  60. Inderdaad dat geldt zowel voor voor- als tegenstanders. Dit terwijl veel tegenstanders van Zwarte Piet zich zo’n beetje het alleenrecht op dit gevoel toeëigenen. “Ik voel me zo en als je dat niet begrijpt ben je racist”

    Als je alles gaat ontleden kom je er volgens mij toch echt bij uit dat er niet zozeer een probleem was, maar dit er wel van gemaakt wordt door mensen die actief actie voeren om Zwarte Piet weg te krijgen. Overigens is de grootste onrust stoker (Quincy) er mee gestopt. Hij vindt dat hij wel klaar is.

    Voor Quincy geldt: doordat hij ook de ramp met de MH17 trok naar een blank vs. zwart discussie heeft hij voor mij persoonlijk (en velen met mij denk ik) alle geloofwaardigheid verloren!
    Voor PvdA geldt: ik heb me voorgenomen om mijn politieke mening/beeld niet meer in verkiezingstijd te vormen, maar juist daarbuiten. Het feit dat PvdA dit belangrijk genoeg vindt om hier zoveel aandacht aan te besteden is voor mij een dikke min voor PvdA.

    Bericht door kwallekop, op 18 augustus 2014 9:03

    Als het hun niet aan staat dan gaan ze toch lekker in ander land wonen . Aan passen of opkrassen . Sinterklaas heeft met zwarte piet niks van rasisme te doen maar bevrijde juist kindren uit slavernij .

    Net als mensen die geen fatsoenlijk Nederlands kunnen: aanpassen en de taal leren of terug naar je eigen land! 😉

  61. Bericht door bernard, op 18 augustus 2014 9:45
    We moeten inderdaad constateren dat er mensen zijn die serieus als kind moeite hebben gehad met de traditionele Zwarte Piet.

    Ik weet niet precies hoe ik dat moet zien. Ik weet wel, dat de gekleurde, van oorsprong Afrikaanse, kinderen van mijn collega het erg vervelend zouden vinden als er geen Zwarte Piet meer zou zijn. Zelf zien zij geen enkele relatie tussen Zwarte Piet en henzelf.

  62. Dat heb je erg goed geformuleerd Plantje daar kan ik me volledig bij aansluiten. 😀
    Verder lijkt het een onfrisse actie van de pvda om juist zo’n discussie in Holtebroek te houden waar juist veel donker gekleurde mensen wonen. Wat je dan gauw krijgt is:
    -donkere mensen zijn zielig en worden gediscrimineerd,
    -witte mensen zijn racisten en (ondanks dat ze niet geboren waren) en hoofdelijk schuldig aan de slavenhandel, allemaal.
    Ik denk dat ik vanwege te hoge bloeddruk niet in Holtebroek aanwezig zal zijn bij die “discussie”.:(

  63. Ik denk nog niet eens in termen van voor- en tegenstanders of anders kleuren of afschaffen. Zo ver zijn we nog lang niet. Zolang we het probleem niet zien hoeft er ook geen oplossing te komen. Er is dan immers geen probleem. Ik heb me overigens wel laten overtuigen door een interview met een zwarte dame (helaas weet ik de naam niet meer) waarin ze uitlegde dat zij als kind bij het zien van de intocht van Sinterklaas bevestigd zag dat zwarte mensen echt lager in rang zijn dan witte mensen. Dat vind ik niet goed. Want Sinterklaas moet een feest voor alle kinderen zijn.
    Zolang er in tegenstellingen gedacht wordt zal het lastig zijn dit te realiseren.

  64. Tja Bernard, bij een vorig project had ik een gekleurde project manager. Houdt dat in dat mijn kinderen dan maar moeten aannemen dat gekleurde mensen hoger in rang zijn dan blanke mensen?

    Let wel: ik probeer racisme absoluut niet goed te praten! Wat ik wel wil aangeven, dat het beeld en de (misschien onterechte) conclusie van één persoon wel een erg dunne basis is om in deze discussie te staan.

    Hoe vaak wordt in het sinterklaasfeest sinterklaas zelf niet als een ietwat verwarde man neergezet? Een man die het absoluut niet redt zonder de vaardigheid en wijsheid van zijn zwarte pieten. Sinterklaas vergeet nog wel eens wat, maar gelukkig zijn er de zwarte pieten om de boel te redden! Niet alle pieten natuurlijk, want net als met gewone mensen zijn er pieten in alle soorten en maten!

  65. en nu krijgt een van die zeurpieten ook nog aandacht bij de wereld draait door schande schande eerst een kinderfeest kapot maken dan op op tv dat dit nog allemaal kan en mag

  66. Ik zal proberen om wat misvattingen die ik her en der lees recht te zetten. Het zijn niet alleen zwarte mensen die zich storen aan de huidige verschijningsvorm van zwarte Piet, ook veel witte mensen schamen zich ervoor dat er nog steeds een figuur rondloopt met racistische kenmerken uit de slavernijtijd die voor veel mensen zeer kwetsend is.
    Verder lees ik veel opmerkingen over dat de politiek zich bezig zou moeten houden met andere zaken die erger zijn zoals de diverse oorlogen die er momenteel worden gevoerd. Natuurlijk ook dat is zeer belangrijk maar dat wil niet zeggen dat je voorbij zou moeten gaan aan zaken dichter bij huis die kwetsend zijn voor je directe medemens. @Reason against Racisme

  67. Waar gaat dit toch over?!

    De kinderen uit mijn buurt en klas vroeger waren er heilig van overtuigd dat Piet aan zijn kleurtje kwam door het vele klimmen door de schoorstenen.

    Echt een van de meest idiote discussies die dit land de laatste jaren heeft gezien.
    Veelal aangewakkerd door blanke mensen met te veel tijd en te weinig hersencellen.
    Heel sneu dit…

    Liever schaf je dit koop, vreet en verwenfestijn gewoon af!
    Het gaat al jaren niet meer om iets lekkers of een leuk presentje s’avonds thuis met een kopje warme melk.
    VEEL, MEER, MEEST, GROOT, GROTER, GROOTST…. Gadverdamme!!

  68. Sandra jij vindt jezelf zeker heel wat of niet? Zeker van het zelfbenoemde type “powervrouw”? Die meent zo’n stom “tagje” nodig te hebben om een “statement” te maken?

    Ik voel een soort misselijkheid opkomen. Het begint bij mij aan de achterkant van de tong, en dat misselijke gevoel breidt zich dan via de zijkanten en de onderkant van de tong uit naar voren, bij het lezen van jouw reacties.
    Ik vraag mij serieus af of je vroeger iets te kort bent gekomen, dat je meent op zo’n manier te moeten raaskallen. Ga je schamen, bah!

  69. Er zijn inderdaad een aantal mensen die liever zouden zien dat het Sinterklaas-feest gevierd wordt zonder pieten. De meerderheid ziet echter liever wijzigingen in het uiterlijk van Piet en van hen hoeft Piet niet weg.
    De rechtszaak ging om het laten vaststellen dat het uiterlijk van piet racistische details heeft en dat deze associaties oproepen met de slavernijtijd. Zie de links die ik in een eerdere reactie geplaatst heb.

    De rechter heeft, ook naar aanleiding van uitspraken van de VN en het College voor de rechten van de Mens, uitspraak gedaan dat het uiterlijk van piet een negatieve stereotypering is van de zwarte mens en in die zin beledigend is.

    Het is te absurd voor woorden dat wij er niet onderling zelf uitkomen en niet uit onszelf respect voor anderen opbrengen en dat hier een rechter en de VN bij aan te pas moeten komen. Naar het buitenland gaan we daarom af als een gieter. Ik weet dat ook dit de meeste witte Nederlanders koud laat, want ons kleine landje, dat echt niet veel voorstelt, voelt zich blijkbaar superieur. Waarom eigenlijk?
    @Reason against Racism.

  70. @Corna en Sandra

    – De herkomst van Zwarte Piet is niet terug te leiden. Door jullie niet, door mij niet, door geen wetenschappelijk instituut. Er zijn namelijk zoveel verhalen in omloop over het ontstaan van de Zwarte Piet dat het onmogelijk is om vast te stellen wat nu waar is. Waarom niet? Simpelweg omdat wij toen niet rondliepen op de aarde.

    Dat je dus afsluit met ‘@Reason against Racism’ vind ik behoorlijk hooghartig en ongepast. Jullie (en ook niemand anders) kunnen bepalen of dit een beledigend fenomeen is. Jullie waren er immers niet bij toen de mythe ontstond. Daarnaast, is dit nu echt een probleem wat leeft in onze maatschappij? Ik dacht het niet. Ga je daar eerst maar eens druk over maken.

    – Dat de VN hierbij wordt betrokken, daarbij gaan bij mij de nekharen overeind staan. Een mevrouw uit Jamaica die ons even de les gaat lezen. Maar dat in haar eigen land bijvoorbeeld homo’s geen leven hebben, vergeet ze even. Of dat je als anders denkende in Noord-Korea elke dag voor je leven moet vrezen lijkt mij toch echt wel even wat ernstiger, dan een stel mensen die zich een paar dagen zwart schminkt voor een ONSCHULDIG kinderfeest. Ik weet nog veel meer conflicten op deze aardbodem waar de VN zich beter mee kan bezig houden.

    En misschien moeten we voor een keer weer een bindend referendum in leven roepen. Voor of tegen ZWARTE (en dus geen paarse, groene of okergele) Piet. En zoals in een goede democratie betaamt: De minderheid heeft zich dan neer te leggen bij de meerderheid.

  71. Waarom zou er niet iets kunnen veranderen aan zwarte piet? De sinterklaastraditie is al eeuwenlang onderhevig aan veranderingen.

  72. Personen van @Reason against Racism geven het glashelder aan waarom Zwarte Piet in de huidige vorm niet kan.
    De voorgaande reaktie van Corna over superioriteit slaat de spijker op de kop: daarom houden de meeste mensen in Nederland zo vast aan een ZWARTE piet….het laaste wat ze nog kunnen vasthouden aan de tijd van de slavernij…

  73. @Claudia Valentijn

    Ik zal je vraag even beantwoorden met vier wedervragen:

    Waarom is er een smerige oorlog in Gaza gaande en doet de VN daar niks aan?

    Waarom pikt Rusland ongestraft de Krim in en doet de VN daar niks aan?

    Waarom worden complete volksstammen in Afrika over de kling gejaagd en doet de VN daar niks aan?

    Waarom wel zeiken over een onschuldig kinderfeest?

    Als je daar mij even een eenduidig antwoord over wil geven, dan zal ik jouw vragen even beantwoorden.

    Daarnaast: We vieren helemaal geen eeuwenlang Sinterklaas. Hooguit een halve eeuw. Waarschijnlijk omdat de jaren ’50 wel wat gezelligs kon gebruiken. GEZELLIG ja en niet racistisch…

  74. Je hoeft niet persoonlijk aanwezig te zijn om vast te kunnen stellen hoe iets is verlopen. Wat dat betreft kunnen we nu prima onderzoek doen naar de oorsprong naar Sinterklaas en Zwarte Piet specifiek. Dat wordt ook gedaan, en daar is niks één duidigs uitgekomen. Helaas.

    De rechter heeft inderdaad gezegd dat er iets niet helemaal in de haak is. Maar die heeft niet meer gezegd dan dat de burgemeester van Amsterdam moet kijken of de intocht van 2013 voldoende onderzocht is of daar wel of geen Zwarte Pieten moesten zijn. Daar kan de burgemeester nog altijd over zeggen: ja, dat kan.

    Dat er vanuit de VN en het College klachten zijn gekomen, dat ze het daar niet begrijpen, is te snappen. Het is heel moeilijk om objectief te kijken naar een geschminkt blank persoon, als je dat als niet anders dan Black Face kent. In veruit het grootste gedeelte van de wereld is een zwart geschminkt persoon altijd om een neger voor te stellen. In de algemeen gebruikelijke Nederlandse traditie, geldt dat niet voor Zwarte Piet. Maar dat hebben ze niet vanuit Nederland bekeken. Jammer.

    Dat de VN of de regering zich met belangrijkere zaken KAN bezig houden, doet er niks vanaf dat dit onderwerp ook besproken mag/kan worden. Daar op wijze is de discussie op oneerlijke wijze proberen af te kappen.

  75. @Jean

    Ik vroeg laatst ook aan mijn zoontje van vijf: “Waarom hou jij zo van Zwarte Piet?”
    Hij antwoordde met de historische oneliner: “Pappa, dat komt omdat ik zo trots bent over onze VOC-mentaliteit in de Gouden Eeuw”.

    Of was het nou omdat Zwarte Piet snoepjes meebracht, gek deed en Sinterklaas een handje hielp.

    Een vuist tegen racisme en discriminatie: prima! Maar het slaat nu toch echt door.

  76. Waarom is er een smerige oorlog in Gaza gaande en doet de VN daar niks aan?

    Waarom pikt Rusland ongestraft de Krim in en doet de VN daar niks aan?

    Waarom worden complete volksstammen in Afrika over de kling gejaagd en doet de VN daar niks aan?

    Die vragen doen helemaal niet ter zake in deze discussie. Ja, het zijn heel vervelende zaken, waar de VN absoluut wat aan moet doen. Maar ze kunnen prima daarnaast zich ook met een klein groepje bezighouden met dit gebeuren. Het hier in de discussie brengen is redelijk vals spelen. Blijf aub gefocussed op de echte discussie.

  77. Als de herkomst van Zwarte Piet niet te herleiden is, waarom moeten we dan in de discussie als uitgangspunt nemen dat het racistisch is en van daaruit verder gaan kijken?

    Bericht door Claudia Valentijn, op 18 augustus 2014 14:40

    Waarom zou er niet iets kunnen veranderen aan zwarte piet? De sinterklaastraditie is al eeuwenlang onderhevig aan veranderingen.

    Dat ben ik deels met je eens. Het feest is door de jaren heen vanzelf veranderd tot wat het nu is. Er kan wel iets veranderen, maar de manier waarop verandering nu met grote spoed door de strot geduwd wordt schiet velen in het verkeerde keelgat.

    Dat constante “reason against racism” tagje vind ik trouwens ook wel wat vervelend worden. Het duwt mensen die het niet direct met je eens zijn ook in een hoekje. Als je het niet met jullie eens bent zou je niet goed kunnen denken en/of racistisch zijn? Dat vind ik ook nogal een beschuldiging!

  78. @kattekop, ik heb het ook niet over de kinderen, die houden zich niet bezig met deze discussie. Wij als volwassenen zijn hiermee bezig. Wat jij schrijft “snoepjes, gek doen, sint helpen” Is daar nou een ZWARTE piet voor nodig?….volgens je zoon dus niet……anders had hij wel geantwoord : “omdat hij zwart is”…

  79. Beste G.Geerink, je reacties begrijp ik, maar misschien is het verstandiger om juist nu op dit moment je energie niet in een weerwoord te steken.

    Dit Weblog Zwolle-artikel wordt momenteel namelijk op minimaal 2 Facebookgroepen gedeeld: Facebookgroepen waar de “weg-met-ons”-mentaliteit zegeviert.
    In deze groepen zie ik een mengeling van extreem-links gedachtengoed, veel grachtengordelmensen, veel mensen die meer buitenlandse invloeden willen, veel mensen die niet hun hele leven de Nederlandse cultuur hebben meegekregen en hoofdzakelijk alleen maar negativiteit.
    Binnen deze Facebookgroepen wordt de algehele mening onderling versterkt en vervolgens geloodst richting discussies als deze. Op zich niets mis mee, iedereen mag zijn/haar mening geven, maar het is in ieder geval niet iets om je al te veel zorgen over te maken aangezien de mening maar door dat kleine groepje mensen gedeeld wordt en niet objectief beoordeeld kan worden.

    Culturele dingen zoals Zwarte Piet, maar ook de muziek van vroeger en andere typisch Nederlandse dingen geven iemand die is opgegroeid in Nederland en zich heeft ingelaten met deze dingen een bepaalde identiteit, waarde en emotionele plaats.
    De mensen uit die Facebook-groep hebben hier minder tot geen binding mee en lijken bovendien hun eigen superioriteitsgevoel te willen voeden met deze Zwarte Pietenkwestie. De bevestiging door hun medestanders in die Facebookgroepen en hier in deze discussie geeft hen dan weer een bepaalde kick en een goed gevoel.
    Ten koste van de mensen die jeugdgevoelens en eigen identiteit waarderen en willen koesteren.

  80. Jasper, ik vind dat wel relevant en daarom stel ik die vragen ook en voor mij doen ze er wel toe in deze discussie.

    Ik vind daarnaast dat de tegenstanders van Zwarte Piet zelf niks anders kunnen dan de discussie oneerlijk afkappen, helemaal als je kritisch wordt. Want dan “heb je er niks van begrepen”. Zie TV.

    Ook vind ik het raar dat de VN uberhaupt is ingeschakeld. Voor mij begint de VN een beetje teveel te lijken op de Volkerenbond van begin vorige eeuw.

    En waarom? Omdat de mensen in Nederland die hun zinnezinnetje niet konden krijgen toen ze hun mening gingen verkondigen? Vervolgens ging het allemaal niet snel genoeg en gingen de organisaties huiliehuilie gingen doen bij de VN. Als dat al onderzocht moet worden, dan hou ik mijn hart vast voor al die andere commissies die nog moeten komen voor de honderden conflicten in de wereld.

  81. @ Ria Brink: aandacht voor het Nederlandse slavernijverleden en andere zwarte bladzijden uit de vaderlandse geschiedenis vind ik prima. Zwarte Piet aan het slavernijverleden koppelen niet.

    @ Plantje (9:50): Volgens mij Quincy zelf ook in de gaten dat hij zijn hand heeft overspeeld met zijn belachelijke gedrag na de aanslag op de MH17. Hij heeft zich daarmee gediskwalificeerd als gesprekspartner. Zich uit de discussie terugtrekken (na alle heibel die hij heeft veroorzaakt) wat het meest verstandige wat hij nog kon doen.

    @ Sandra Wapperom: zowel voor zwarte als voor witte mensen geldt dat slechts een klein groepje zich stoort aan Zwarte Piet. Termen als “veel” zijn zwaar overtrokken en dat weet u ook best. De anti-Piet-beweging, onder meer op Facebook, kan rekenen op slechts een paar duizend sympathisanten. De Pietitie, waarin duidelijk werd gemaakt dat Zwarte Piet niet racistisch is (bedoeld) en behouden moet blijven, haalde 2,1 miljoen likes.

    Dit is hoe de verhoudingen liggen. Mensen die iets “kwetsend” vinden, kunnen ook gewoon leren om ermee om te gaan. Ik zeg niet dat dat per definitie de koers moet zijn bij zaken die als kwetsend worden ervaren, maar in dit geval kan dat prima een oplossing zijn. Vind je Zwarte Piet vervelend? Ga niet naar de intocht, doe niet aan Sinterklaas, vier het feest niet. Dat is je goed recht.

  82. Jean als was hij pimpelpaars, dan nog had het niks uitgemaakt. Zwarte Piet is Zwart en niet paars. En die kleine blagen geloven dat dat komt omdat hij door schoorstenen kruipt. Heel simpel en niks anders.

    Ik stel nog steeds een referendum voor, om van dit gezeur af te wezen. De verliezers leggen zich neer bij de meerderheid, dus ook als er een meerheid tegen Zwarte Piet is.

    Maar ik denk dat Hans van E. hier gelijk heeft, ik moet het ook niet meer gaan voeden!

  83. Interessant wat je daar aanhaalt Hans! Ik vraag me eigenlijk af of we hier ook nog een discussie onder Zwollenaren hebben of dat er ook fiks wat mensen van buitenaf onrust aan het stoken zijn (beide kanten op).
    Zelf ben ik ook import Zwollenaar, dus wellicht mag ik niet zeggen, maar soms bekruipt me het gevoel dat er mensen zijn die gewoon overal in Nederland de Zwarte Pieten discussie opzoeken en zich daar in mengen.

  84. Ik hoorde dat de gemeente ook een klacht heeft ontvangen van een collectief groepje smurfen die zich gediscrimineerd voelen door de term Blauwvinger.

  85. Weten kinderen nog wel wat een schoorsteen is? En waarom is dat zwarte dan zo mooi glimmend zwart en lijkt het in de verste verte niet op roetvegen? Ik heb geen kinderen, dus weet niet wat je ze tegenwoordig nog kunt of wilt wijs maken. Ik vroeg het me alleen maar af.

  86. Kinderen mag je van alles wijsmaken, ik ben van mening dat je dat sowieso niet moet doen. Je mag ze sprookjes vertellen, maar niet onder het mom dat dat gegarandeerd waard is.

  87. @ja het is inderdaad heel simpel om te zeggen dat Piet helemaal zwart, met kroes haar, grote rode lippen, gouden oorbellen, een dom accent, en schone kleren uit “iets” komt wat de meeste huizen niet eens meer hebben..jammer dat ouders hun kinderen voor de domme houden…
    Als kinderen de “schoorsteen” verhaal echt geloven, dan zouden ze toch meer door vragen, zoals “wat is eigenlijk een schoorsteen en waar is die van ons?” Blijkbaar zijn de meeste kinderen alleen maar geintereseerd in kados en snoepjes……en de ouders in de kleur van een piet.

  88. @ Corna Dirks: Kunt u een bron aanreiken waaruit blijkt dat “een meerderheid het liefst wijzigingen ziet” in het uiterlijk van Zwarte Piet? Uit alle peilingen die ik heb gezien, blijkt maar één ding: mensen willen Zwarte Piet houden zoals -ie is.

    Uit deze landelijke peiling van Eén Vandaag blijkt dat 84 (Zuid-Holland) tot 96 procent (Drenthe) van de ondervraagden vindt dat het uiterlijk van Zwarte Piet moet worden aangepast: http://regio.eenvandaag.nl/enquete/47569/_zwarte_piet_hoeft_niet_te_worden_aangepast_

    Het draagvlak om het uiterlijk wél aan te passen komt in geen enkele provincie boven de 9 procent uit.

    De gang naar de rechter had prima voorkomen kunnen worden. De beroepsklagers hadden gewoon niet naar de rechter moeten stappen, maar dat deden ze wel. Dat is overigens hun goed recht, maar het verwijt dat “te absurd voor woorden” is dat er een rechter aan te pas moet komen, is dan wel érg raar. Eerst zelf naar de rechter stappen en dan klagen dat er een rechter aan te pas moet komen.

    De VN-commissie die hier op bezoek was, stond onder leiding van een dame uit Jamaica, Verene Sheperd, die op voorhand haar oordeel al klaar had. Uit haar uitlatingen bleek duidelijk hoe slecht ze op de hoogte was. Daar komt nog bij dat Jamaica een land is met een uitzonderlijk hoog aantal kindermoorden en een land waar homo’s hun leven niet zeker zijn. Homo’s die, ironisch genoeg, vluchten naar onder meer Nederland.

    Ik denk trouwens ook niet dat we naar het buitenland afgaan als een gieter. Dat is meer het wensdenken van een klein groepje Nederlandse Nederland-haters. En ik ontkom niet aan de indruk dat dat groepje voor een groot deel overeenkomt met de beroepsklagers die een traditie als Sinterklaas en Zwarte Piet om zeep willen helpen.

    Ik denk dat ze in heel veel andere landen ook graag hun tradities behouden. En hoewel ik heus niet wil stellen dat Nederland perfect is, durf ik gerust de stelling aan dat er weinig landen op deze planeet zijn waar mensenrechten beter zijn geborgd dan in Nederland. We hoeven ons in elk geval NIET de les te laten lezen door zo’n dame uit Jamaica. Laat die zich maar druk maken om de mensenrechten in haar eigen land.

  89. @RR ik denk dat dat een opmerking was op mijn post waarin ik zei dat een deel van de klagers een meerkleurige Piet wil en het andere deel de Piet helemaal wil afschaffen.

  90. Eens met @sPECky , goed verwoord. Laat de politiek en met name de PvdA zich maar eens druk maken om de serieuze problemen in Zwolle. Werkloosheid, armoede , gezondheidszorg bijvoorbeeld. Daar kunnen ze beter hun tijd aanbesteden. In plaats van proberen te scoren met onderbuik gevoelens die bepaalde mensen hebben. Die in mijn ogen ook nog eens nergens op slaan. Een probleem maken van iets wat er nooit is geweest. En in deze tolerante stad sowieso niet. Ik weet zeker dat als de “officiële” intocht vanuit Zwolle is dat de gemeente Zwolle echt niet gaat zeggen oh nee, dat doen we niet omdat er een paar oude knarren dit niet aanstaat. Kom op zeg,

  91. Wat heeft iedereen toch tegen Verene Sheperd? Het komt niet alleen vanuit “Nederlandse Nederland haters” Deze hele Pieten discussie heeft in heel wat kranten gestaan over de hele wereld…de meesten waren in hun artikel niet bepaald positief over deze Nederlandse traditie.
    Het feit dat zelfs Schiphol geen zwarte pieten heeft rondlopen laat zien dat de angst wel bestaat om af te gaan tegenover de vele toeristen die hier komen….
    @RR of hoort Schiphol ook tot de kleine groep “Nederland haters”?

  92. @ Plantje (15:24)
    Dat er mensen van buitenaf onrust aan het stoken zijn, is evident. Het zijn dezelfde mensen die steeds met die hashtag ” @reason against racism” hun berichten eindigen. Ik heb de oproep op Facebook gelezen om hier te komen reageren.

    De ogen van deze activisten zijn deze week extra op Zwolle gericht, met dank aan onze eigen Zwolse PvdA. En dergelijke activisten stoken het vuurtje graag nog een beetje verder op. Ze slagen er al voor het tweede jaar op rij in – en dit jaar zelfs het hele jaar door – om Zwarte Piet op de agenda te houden. Er vindt wereldwijd immers geen groter onrecht plaats dan een kinderfeest met zwart geschminkte karakters.

    Wat irriteert, is een kreet als “reason against racism”. Het suggereert niet alleen dat je racist bent wanneer je voorstander van Zwarte Piet bent, het suggereert ook dat zij als tegenstanders de wijsheid of redelijkheid in pacht hebben.

    Redelijkheid kan ook inhouden dat je andere mensen hun feesten en tradities gunt, zonder deze te verzieken. Ik heb bijvoorbeeld bar weinig met religie, maar dat wil niet zeggen dat Pasen, Kerst of het Suikerfeest daarom niet meer mogen worden gevierd. En dat terwijl die religieuze boeken toch heel veel onaardige dingen hebben te melden over allerlei groepen mensen.

    Je kunt eigenlijk alleen maar hopen dat er woensdag niet al te veel mensen naar die bijeenkomst gaan. Hoe minder aandacht voor deze opgeklopte onzin, des te beter.

  93. @jean ze zien alleen de Pieten, ze krijgen er niet de hele context bij, en dan is het heel erg makkelijk om er een Black Face van te maken, omdat je dat wel kent. Daarom doen ze het op Schiphol ook niet, je kunt niet iedereen ook de uitleg er bij geven.

  94. Correctie op mijn bericht van 15:40 uur: waar ik in de 2e alinea schreef “moet worden aangepast” bedoelde ik uiteraard “niet moet worden aangepast”.

    @Jean: Wat ik tegen Verene Sheperd heb, moge duidelijk zijn. De vrouw heeft zich op een zeer ongepaste en vooringenomen wijze gemengd in deze kwestie. In plaats van snoepreisjes naar Nederland kan ze zich beter gaan bezighouden met het bestrijden van kindermoorden en homofobie op Jamaica. Daar staan letterlijk mensenlevens op het spel. Dat lijkt me heel wat belangrijker dan een handvol beroepsklagers die één keer per jaar gekrenkt zijn vanwege Zwarte Piet.

    Schiphol doet wat meer grote bedrijven doen: conflictmijdend, risicomijdend gedrag. Dat is verder prima. Schiphol is niet de plek waar Sinterklaas wordt gevierd of waar de primaire doelgroep verblijft. Het feest vieren we in steden en dorpen in Nederland, niet op de luchthaven. Toeristen zijn niet de doelgroep.

    Dat buitenlandse kranten niet positief zijn, is hun goed recht. Net zoals het ons goed recht is om uitleg te geven over de traditie en de niet-racistische oorsprong en bedoeling ervan. Ironisch genoeg komt de kritiek voor een aanzienlijk deel uit de Verenigde Staten, waar ze Zwarte Piet aan blackface blijven koppelen. Als ze dan écht consequent zijn, schaffen ze Santa Claus compleet af. Want Santa Claus (zelfs de naam ervan) is direct van onze Sinterklaas afgeleid.

    Tot slot: er zijn maar bar weinig landen op deze planeet die wérkelijk het recht hebben om ons de les te lezen op het gebied van mensenrechten.

  95. @jasper, welke context zouden ze dan uitgelegd moeten krijgen? Dat het een kinderfeest is waarbij een witte man met een heleboel zwarte helpers kado’s en snoep brengen voor kinderen? Dit is volgens mij de enige uitleg die je kunt geven. Ik denk dat menig buitenlander toch achter zijn hoofd krabt met deze “witte man, zwarte helpers” uitleg. Het is overigens al een keer gebeurd op Schiphol. Op een aantal vluchten naar Nederland kregen toeristen een filmpje te zien, met uitleg, over het sinterklaasfeest…..de toeristen “were not amused”

  96. Ja, vooral met zo’n uitleg het zo beperkt mogelijk houden… Dat is zeker weten niet de enige uitleg die je kunt geven. Dat kun je alleen als je vooringenomen bent.

  97. Wat irriteert, is een kreet als “reason against racism”. Het suggereert niet alleen dat je racist bent wanneer je voorstander van Zwarte Piet bent, het suggereert ook dat zij als tegenstanders de wijsheid of redelijkheid in pacht hebben.

    Dat is iets wat mij vaker op is gevallen. Juist diegenen die zo fervent tegen racisme zijn vertonen ernstige trekjes van gevoel van superioriteit en voelen zich ver verheven boven de rest. Volgens mij zijn dat toch ook aardige kenmerken van racisme…

    Laatst had ik hierover ook een discussie met een vriend van Surinaamse afkomst. Zijn theorie was dat diegene die zich gediscrimineerd voelen door de verschijning ‘zwarte piet’ last hebben van een minderwaardigheidscomplex. Volgens hem zoeken die mensen zelf bewust overal van alles achter om ‘bevestiging’ te krijgen van hun eigen idee dat zij minder zijn danwel minder worden behandeld vanwege hun huidskleur. Hij noemde het zelf het “Is it because i’m black syndroom”.

    Deze jongen is zelf trouwens ook fanatiek pro zwarte piet. Sterker nog vroeger was zwarte piet zijn idool en voelde hij zich zelfs vereerd als hij werd ‘uitgescholden’ voor zwarte piet.

  98. Blijkbaar raakt onze tag een aantal mensen. Ik begrijp niet waarom. In onze reacties hebben wij duidelijk aangegeven dat wij de details in het uiterlijk van Piet racistisch vinden en daarbij duidelijk vermeld dat mensen die dol zijn op zwarte piet door ons GEEN racisten genoemd worden.
    Ik neem aan, tenminste ik hoop het, dat er geen racisten op deze pagina reageren en jullie ook tegen racisme zijn. Wat jullie dan stoort in de tag is me niet duidelijk. Op een tag kun je klikken en dan vind je info. Iedereen die dan nog tegen ons is, tja, wat moet je daar van denken? @Reason against Racism

  99. @jasper is er dan een andere uitleg??? Ik lees het graag als je die hebt.
    @RR wat hebben Santa Claus en Sinterklaas dan gemeen, behalve een afgeleide naam? Waarom zou het dan in Amerika afgeschaft moeten worden….om de rendieren??
    Tot slot: weinig landen die Ned. de les kunnen lezen over mensenrechten? How quickly we forget….laatste land die slavernij afschaften….land die apartheid introduceerde…..maar dat is natuurlijk heel, heel lang geleden…of niet…

  100. weinig landen die Ned. de les kunnen lezen over mensenrechten? How quickly we forget….laatste land die slavernij afschaften….land die apartheid introduceerde…..maar dat is natuurlijk heel, heel lang geleden…of niet…

    Maar in Nederland is het goed te zien dat wij wel degelijk van die fouten hebben geleerd. Maar dat vergeten bepaalde mensen dan weer. Enkel wijzen op fouten uit het verleden maar het resultaat wat uit het leerproces daarna is voortgekomen wordt genegeerd.

  101. De tag is hier niet aanklikbaar, maar zoeken op Facebook leidt me inderdaad wel tot jullie pagina.

    Dat maakt veel duidelijk. (Niet in de positieve zin overigens) Het bevestigt mijn beeld.

    Wat stoort aan de tag “reason against racism” is dat het belerend en uit de hoogte is.

    In onze reacties hebben wij duidelijk aangegeven dat wij de details in het uiterlijk van Piet racistisch vinden en daarbij duidelijk vermeld dat mensen die dol zijn op zwarte piet door ons GEEN racisten genoemd worden.

    Dit is toch gewoonweg onmogelijk?!? Als je iets racistisch vindt dan kun je toch enkel de mensen die dat in stand willen houden (ook al vinden zij het zelf niet racistisch) racisten vinden?

  102. BBericht door RR, op 18 augustus 2014 16:15
    … kan ze zich beter gaan bezighouden met het bestrijden van kindermoorden en homofobie op Jamaica.

    Buiten dat je het ene kunt doen en het andere niet nalaten kun je Verene Sheperd in deze context niet aanspreken op wat er in Jamaica gebeurd. Zij spreekt namens de VN. En niet namens haar geboorteland.
    @reason against facebookintruders

  103. Ideetje, omdat ’t een typisch Hollandse
    traditie is; een oranje, of rood-wit-blauwe
    piet? Zou dat kunnen?

    Stel je voor dat de politiek ’t ff zo laat.
    Dan hoop ik eigenlijk dat de pieten die ervoor
    gaan in plaats van de zwarte schmink een
    ander kleurtje doen. Zullen ze wel niet allemaal
    doen, maar sommige misschien?

  104. Bericht door Corna Dirks, op 18 augustus 2014 16:38
    Blijkbaar raakt onze tag een aantal mensen.

    Ah, eindelijk toch een reactie.

    Ik neem aan, tenminste ik hoop het, dat er geen racisten op deze pagina reageren

    Ga er maar vanuit dat die er ook zijn.

    Wat jullie dan stoort in de tag is me niet duidelijk.

    Je geeft er mee aan dat je niks met Zwolle hebt en je om onduidelijke redenen met onze zaken bemoeit.

    Op een tag kun je klikken en dan vind je info.

    Dat werkt hier dus niet. Anders had ik niet gevraagd waarom je die tag steeds mee geeft.

  105. Ik ben 1 van die mensen die geen enkele moeite heeft met het veranderen van het uiterlijk van zwarte Piet. Ik denk juist dat het goed is. Daarbij, vooruitgang en veranderingen horen bij het leven.
    Wat mij niet goed lukt, is begrijpen waarom het uiterlijk van zp aanpassen voor zoveel mensen wel een groot probleem is. Dat dat zo is, dat zie en dat lees ik, dus dat ga ik niet bagataliseren!
    Op wikipedia heb ik nog eens opgezocht wat er wordt geschreven over de geschiedenis van zwarte piet. Zie:
    http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
    Dat geeft enige informatie, maar geeft ook ruimte om over de bestaansgeschiedenis van zp aan te nemen, wat een ieder het beste uitkomt.
    Mijn vraag is of dat wat wij aan willen nemen over de geschiedenis van zp zo relevant zou moeten zijn..
    Het lijkt mij veel belangrijker om te luisteren naar het gevoel van mensen dat blijkbaar opgeroepen wordt met zp. Zeker als men je kan laten zien waarom en waar de schoen knelt. Ook al gaat dat om een minderheidsgroep in Nederland.

    In de vele pro zp reacties lees ik duidelijk rascistische overtuigingen, ontevredenheid over de smeltkroes van culturen en angst voor “buitenlandse overheersing” scoort in die reacties erg hoog.
    Dat maakt mij duidelijk dat we beslist nog geen maatschappij zijn van gelijkheid&gelijkwaardigheid ongeacht je afkomst. Maar, daar hebben we een hele andere discussie, toch?!

    Ik ga er vanuit dat veel mensen die pro zp zijn, zich niet geïdentificeerd willen zien met de mensen die zo racistisch denken. Maar velen zijn wel heel vel tegen uiterlijke verandering van zp.
    Ik sta open voor anders denkenden, ik vind dat zelfs boeiend, want dat houdt me “in beweging”.
    Maar, tot nu toe lukt het mij niet om me te verplaatsen in de gedachte dat mij iets ontnomen wordt wanneer onze zp uiterlijke veranderingen ondergaat.

    Ik vind het juist een naar idee dat we feest blijven vieren met zp en daarmee mensen kwetsen op een manier waarop ik dat niet zou willen.
    Ook ik heb terugdenkend aan mijn kindertijd echt niet alleen maar fijne asociaties bij de figuur van zwarte piet. Bij het karakter van ons Sinterklaasfeest beslist wel!! Een machtig mooi feest, en een mooie traditie waarin het gaat om geven en nemen, delen, samen lol maken en genieten!

    Met elkaar in gesprek gaan zoals tijdens as woensdag middels het zwarte piet debat in Zwolle, lijkt mij een goeie. En passend denk ik in een beschaafde samenleving.

  106. Veel mensen schrijven hier dat zij het geen discriminatie vinden dus is de discussie over het aanpassen van Zwarte Piet onzin. Maar het gaat dus niet om alleen jouw beleving van dit mooie feest… het gaat om anderen. Mensen die zich door Zwarte Piet gekwetst voelen. Dat is hun gevoel, en dat gevoel is oprecht. Dat jij je dat gevoel niet kunt voorstellen, dat snap ik en de vraag is ook niet of jij dit voelt. De vraag is of je jezelf zou willen verplaatsten in de ander die het wel als naar ervaart en of het dan zo erg is om een kleine aanpassing te doen. Niet een totaal ander Sinterklaasfeest, maar een andere Piet. Zodat het Sinterklaasfeest alleen maar leuker zal worden.
    Of je het er nu mee eens bent of niet, de bezwaren van de tegenstanders zijn oprecht, de gevoelens van gekwetstheid zijn echt. In dit land is het godzijdank mogelijk je mening te uiten ook al is het een minderheidsmening. Dat maakt ons Nederlanders juist sterk. Maar kom dan niet met reacties die er op neer komen dat ZE dan maar terug moeten naar hun eigen land. Nederland is hun eigen land waarin iedereen het recht heeft op een eigen mening.

  107. Het is zo eenvoudig: Sinterklaas is een kinderfeest en als kinderen van bijv. Surinaamse afkomst zich daar ongemakkelijk bij voelen en worden gepest, dan is het toch een kleine moeite het feest aan te passen?
    Wat ik hier ook vaak zie is mensen die vinden dat er een stuk cultuur gaat verdwijnen als ZP wordt aangepast. Als de kleur van de knecht van een verzonnen kindervriend zo’n belangrijk deel van onze cultuur is, dan is het triest gesteld met die cultuur.
    En wat de kinderen betreft. Zouden de cadeautjes voor kinderen minder welkom zijn als ze werden afgeleverd door een Piet in plaats van een Zwarte Piet? Laten we dus vooral doorgaan met een leuk kinderfeest, en zorgen dat dit echt leuk is voor alle kinderen! @reason against Racism

  108. Er is altijd wel iemand die zich gekwetst voelt.

    Hier in Zwolle wordt opgeroepen om een discussie over Zwarte Piet (wat overigens helemaal niet afgekort hoeft te worden tot zp!) te houden. Op Weblog Zwolle komt daar vanzelfsprekend in deze reacties een voorzetje op. Ik vind het best wel kwetsend dat sommige mensen van buiten Zwolle ons dusdanig dom vinden dat ze het nodig achten om zich hier in de discussie te mengen, met allerlei halve waarheden te strooien en op die manier de discussie flink op te zwepen en mensen tegen elkaar op te zetten!

  109. Overigens: één en ander nog terug gelezen. Er wordt een voorbeeld gegeven van over iemands tenen rijden. Ik kom daar op terug en ga er op verder. Helaas wordt daar niet meer op gereageerd. Zo heb ik diverse voorbeelden gezien.

    Dat riekt verdraaid veel naar: overal waar deze discussie gevoerd wordt inmengen en hetzelfde riedeltje aan argumenten afspelen.

  110. Ja Plantje, dat vind ik ook wel.
    ‘kwetsend’ niet, maar wel onnodig.
    Dat zelf de VN luitjes zich met Zwolle
    bemoeien. Brugje te ver.

    Plantje, vraagje, oranje pieten,
    doen?

  111. Als we zo doorgaan wordt carnaval binnenkort ook afgeschaft, hoeveel stereotypes en spot daar voorbij komt….

    Het gekke is, ik ben zelf ook vaak middelpunt van spot en wordt met regelmaat overgoten met vooroordelen. Een paar voorbeelden:
    -Ik woon in het oosten van het land en spreek ook de taal van de stad/regio
    -Ik ben fanatiek voetbalsupporter
    -Ik rijdt een VW Golf
    -Ik bezoek graag evenementen waarbij de hardere elektronische muziekstijlen worden gedraaid.

    Als ik iedere keer naar de rechter stap wegens belediging neemt niemand mij serieus, geef mij dan eens een reden waarom ik een kleine groep mensen die zich blijkbaar beledigd voelt door de verschijning ‘Zwarte Piet’ wel serieus zou nemen?

  112. Bericht door Corna Dirks, op 18 augustus 2014 16:38

    Quote:Blijkbaar raakt onze tag een aantal mensen. Ik begrijp niet waarom. In onze reacties hebben wij duidelijk aangegeven dat wij de details in het uiterlijk van Piet racistisch vinden en daarbij duidelijk vermeld dat mensen die dol zijn op zwarte piet door ons GEEN racisten genoemd worden.

    Corna, De inmenging van anti racisten groepen in de discussie zegt precies hoe men denkt bij de anti pieten groepen of de mensen die dat soort tags gebruikt. Je kan het linksom of rechtsom formuleren maar het zegt toch meer over wat men van de propiet vind en men verstopt dat door het karikatuur racistisch te noemen in plaats van de propiet. De discussie geeft duidelijk weer op de zpir facebook site dat, antiracisme bestreden moet worden die men meent te herkennen aan het geen probleem hebben met zwarte piet of omdat je zwarte piet leuk vind . De mening van o.a. het Meertens instituut die onderzoek heeft gedaan naar de oorsprong van piet en het karikatuur als racistisch bestempeld heeft en min of meer de link naar de slavernij periode legt , is een stukje fundament van de discussie. Het lijkt dat algemene onvrede over politiek, economie,persoonlijke situaties en mogelijkheden ineens op de een of andere manier verbonden worden met racisme en Pieterman is de spil. Waar heb ik soort gelijke ontwikkelingen meer gezien?

  113. De Facebook site “reason against racism” is een besloten groep en dient niet om discussie te voeren; enkel om te overleggen.
    Daar wordt nu ongetwijfeld druk besproken hoe enkele van de racisten die hier bezig zijn het beste aangepakt kunnen worden.
    Begrijpen jullie ook dat jullie zelf aan het polariseren zijn?

  114. Wat ik zie is dat het mensen kwetst als ze het gevoel krijgen voor racist uitgemaakt te worden. En dat snap ik heel goed!. Het sinterklaasfeest zoals het nu is ervaar ik als racistisch maar daarmee zeg ik dus nadrukkelijk niet dat mensen die het feest op deze manier willen blijven vieren dus allemaal racisten zijn. Ik heb het idee dat er best een groot aantal mensen onbewust en onbedoeld dingen doen die door anderen racistisch worden ervaren. Maar voor deze mensen is het gewoon zo dat ze willen behouden dat wat ze al zo lang kennen.
    Ik heb in mijn eigen omgeving ook best veel mensen die mensen die open, links en liberaal zijn en die nu oprecht geschokt omdat ze denken dat ze voor racist werden uitgemaakt. Maar juist als de emoties hoog oplopen is het zo belangrijk om wel met elkaar in gesprek te blijven.
    Waar het voor mij om gaat is de beeldvorming. Hoe je het ook went of keert, de manier waarop Zwarte Piet nu wordt neergezet is als knecht van Sinterklaas en een karikatuur van de negroïde man/vrouw. Dit heeft wel degelijk invloed heeft op de beeldvorming van kinderen. Ik ga ervan uit dat het grootste deel van de mensen die Sinterklaas willen blijven vieren zoals het nu is absoluut niet de intentie hebben daar kwaad mee te doen maar dat is wat er nu onbedoeld wel gebeurd
    Zwarte Piet is een Het is een bedachte figuur, die kunnen we dus ook anders gaan bedenken. Hij komt uit een boekje van een schoolmeester uit de negentiende eeuw en we leven niet meer in die tijd. Heel veel dingen uit die tijd zouden we nu niet meer willen. Dus de traditie van Sinterklaas moeten we zeker behouden maar wel zo dat het past in deze tijd. @reason against Racism

  115. Als het mooi weer is en iemand anders ervaart het als minder mooi weer; moet ik mijn mening over het weer dan bijstellen?

    Als de zon schijnt en ik het mooi weer vind, maar iemand met albinisme kan geen stap buiten de deur zetten zonder het gevoel te hebben levend te verbranden (lijkt me zeer pijnlijk); mag ik dan niet meer zeggen dat ik het schitterend weer vind?

    Als ik van honden houd en iemand die ik ken heeft iemand in de familie gehad die levend verscheurd is door honden (hoe verzin je het?); mag ik honden dan niet meer leuk vinden of er zelfs geen meer aanschaffen? Of de vergelijking nog iets verder gelijk trekken: mag ik dan ook geen katten meer houden? Het zijn immers ook dieren en die vriend van me kan vinden dat dat dier wel heel erg verwijst naar de dieren die zijn familie hebben verscheurd. Iedereen zal vinden dat dat een belachelijke redenering is…

    Ik heb het idee dat er best een groot aantal mensen onbewust en onbedoeld dingen doen die door anderen racistisch worden ervaren.

    Moet ik het nog toelichten?
    Ja, zal het maar wel doen: het feit dat iemand iets als racistisch ervaart houdt in, dat het ook racistisch is?
    Als er sprake is van racisme dan is dat volgens mij altijd bedoeld.

    Let wel: het gaat hier om mijn mening. Die is niets belangrijker of minder belangrijk dan die van een ander.
    Wel bekruipt me meer en meer het gevoel dat deze discussie hier pas ophoudt als “we” allemaal open staan voor andere meningen (lees: overtuigd zijn door de groepering “reason against racism”)

  116. Dan te bedenken dat mensen met een jas van Weblog Zwolle aan ooit op straat aangesproken werden als zijnde medewerkers van “dat extreem linkse clubje” 😀

  117. En als laatste toevoeging op dat bovenstaande rijtje….
    Als hier mensen reageren die jullie (reason against racism) reacties ervaren als een beschuldiging van racist zijn dan vind ik het erg jammer dat jullie met die gevoelens geen rekening houden.

    Met name deze toevoeging bedoel ik absoluut niet sarcastisch! Je kunt het niet maken om de hele tijd mensen impliciet voor racist uit te maken en op het moment dat daar op gereageerd wordt ineens zeggen, dat je dat niet zo bedoelt. En al helemaal niet al je hoofd boodschap is dat mensen rekening moeten houden met hoe anderen hun tradities ervaren!

  118. Even platslaan dan kunnen we deze soap beeindigen. Kern; er is een feest. 90% vindt dit feest leuk zoals het nu gevierd wordt heeft daar geen bijbedoelingen bij. 5% stoort zich eraan en 5% vindt het zielig voor die andere 5%. Deze 10% vindt dat de 90% zich moet aanpassen. Wat valt je op? @reason against bullshit

  119. Nee, als 10% zegt dat seks of porno op tv verboden moet worden omdat er in het verleden mensen verkracht zijn en dat nog steeds regelmatig gebeurt (wat helaas een feit is) hoeft de 90% die geen negatief verband tussen seks en verkrachting ziet zich niet direct te conformeren aan de 10% die dat wel doet. Ook al heeft een deel van de mensen door herinnering aan verkrachting bij de gedachte aan seks al het kippenvel op de arm staan en kunnen zij het als zeer kwetsend ervaren dat er op televisie porno te zien is.

    En sommigen trekken het nog verder door en stellen dat als je het er niet mee eens bent om om die reden seks te verbieden je dus verkrachting goedkeurt.

    Je bent zelf een gamer Japser. Ik stel me voor, dat je geen farmville speelt. Stel dat je iets speelt als Call of duty, wat vind jij er dan van als anderen besluiten dat dergelijke spellen uit de handel gehaald moeten worden, omdat er mensen zijn die het kwetsend vinden? (Hier loop ik even het risico te ver off topic te gaan)

  120. Morgen avond maar na legitimatie bewijs vragen aan de deur denk dat amsterdamse onrust stokerts daar ook hun grote scheur willen open doen . Pvda let op want is zwols! debat .

  121. @ Corna Dirks: u zou ook het nodige over Zwarte Piet kunnen schrijven zónder een dergelijke tag te gebruiken. En dat ik tegen de koppeling van Zwarte Piet aan de tag (en het onderwerp daarvan) ben, maakt mij geen racist. Ik ben tegen racisme, maar vind het niet van bijster veel “reason” getuigen om Zwarte Piet in die strijd te betrekken.

    @ Jean: Santa Claus is direct van onze Sinterklaas afgeleid. Bij ons is Zwarte Piet onlosmakelijk aan Sinterklaas verbonden. Als je een hekel hebt aan Zwarte Piet, dan heb je dus een hekel aan ons Sinterklaasfeest als totaal. Wees dan consequent en neem dan ook afstand van Santa Claus, want die is er direct van afgeleid.

    En wat u daaronder schrijft, klopt: dat is INDERDAAD heel lang geleden. De slavernij is in 1863 afgeschaft; dat is ruim 150 jaar geleden. We hoeven de zwarte bladzijden in onze geschiedenis zeker niet te ontkennen, maar we leven nu in 2014. Vrijwel nergens ter wereld is het met de mensenrechten beter gesteld dan in Nederland.

  122. @ Bernard (16:52) Ik schrijf nergens dat ik Sheperd aanspreek of verantwoordelijk houd voor de gruwelijke gebeurtenissen op Jamaica. Ik houd alleen een spiegel voor. En die lijkt me meer op z’n plaats in dit verband. En niet alleen voor haar, trouwens.

    Het is niet zo dat Sheperd niks mag vinden van Zwarte Piet. Het punt is alleen dat er op Jamaica (2,6 miljoen inwoners) jaarlijks zo’n 40 kinderen worden vermoord (inclusief onthoofdingen) en zo’n 8.000 kinderen seksueel worden misbruikt. En homo’s moeten er voor hun leven vrezen; meerdere zijn er op gruwelijke wijze vermoord.

    Als zulke zaken zich in jouw achtertuin afspelen, me dunkt dat je dan wel wat andere prioriteiten kunt stellen dan je opwinden over een kinderfeest aan de andere kant van de wereld. Hetzelfde geldt voor mensen als Jean (hierboven) die zich ruim 150 jaar na dato nog opwinden over het Nederlandse slavernijverleden. Misschien toch echt de focus verleggen naar mensenrechtenschendingen en gruwelijke taferelen die NU plaatsvinden.

  123. @ Mathilde Meijboom-Cr (17:25) U doet er goed aan om te beseffen dat slechts een zeer klein deel van de mensen aanstoot neemt aan Zwarte Piet. Dit geldt ook voor gekleurde mensen in Nederland.

    Misschien moet u eens doordenken over de vraag wat de consequenties zijn als we altijd alles op de schop gaan gooien omdat een paar mensen zich gekwetst voelen. Dan kunnen zowat elke manifestie, elk feest, elke vorm van satire of elke vorm van kritiek wel langs de meetlat leggen. Er is altijd wel iemand “not amused”

    De oplossing hoeft niet per definitie te zijn dat we het “aanstootgevende” dan maar aanpassen. De oplossing kan ook zijn dat we datgene beter uitleggen en van mensen een stukje inlevings- en incasseringsvermogen verwachten. Maar kennelijk is dat heel erg racistisch.

    Wat buitenlandse inmenging betreft: het is allemaal prima dat men iets vindt en roept, maar we mogen de bal best terugkaatsen. Laat ze in de VS vooral kijken naar hoe donkere mensen nog steeds tweederangs burgers zijn. Je dacht toch niet dat ze in Ferguson zomaar de staat op zijn gegaan? En wat Sheperd betreft, heb ik al aangegeven welke taferelen zich op Jamaica afspelen.

    Weerstand bieden aan de buitenlandse bemoeienis met onze cultuur en tradities, critici een spiegel voorhouden én aangeven dat er ook andere oplossingen denkbaar zijn dan Zwarte Piet aanpassen. Daar ligt geen racistisch motief aan ten grondslag.

    Het is trouwens ook een illusie om te denken dat je anno 2014 een feest kunt houden of bedenken waarmee de hele bevolking instemt. Religieuze feestdagen, Koningsdag, Sinterklaas, Gay Pride, Carnaval, de kermis in de binnenstad… er zijn altijd wel mensen te vinden die er iets op tegen hebben.

  124. Ik voel me al jaren zwaar beledigd door deze hele tentoonstelling.
    Nogmaals, ik BEN HELEMAAL NIET ZWART.
    Ik wens dan ook niet meer elk jaar het lijdend voorwerp te zijn van flauwe zwarte PIET grapjes.

    Ik wil graag de naam Piet geschrapt zien worden. Kunnen we daar geen Regilio, Ruud, Ali, of wat mijn part Mohammed van maken?

    BVD

  125. Ik houd stand dat ’t niet deugt.
    De slavernij waarin Nederland
    een prominente rol vervulde,
    Kan niet, gaat niet,
    om mensen zwart te schminken en in de
    rol van knecht weg te zetten, op
    een typisch Nederlands feestje.

  126. Jahoor, ook veel kadootjes
    nooit geklaagd daarover.
    (Tussen haakjes Zwollenaren,
    De voorstanders zijn wel van beperkt
    begrip lijkt me.)

  127. Als we Piet moeten aanpassen, moeten de klagers over Piet die een uitkering ontvangen dat cadeautje voortaan ook maar niet meer krijgen.

  128. Dit doet me denken aan het woord negerzoenen gekoppeld aan wit van binnen en in chocolade, dat meestal bruin is, heerlijke versnapering.

    Hoe heten die dingen nu?

    Eigenlijk oude wijn in een nieuwe zak.

  129. @Tevreden, wat opvalt is dat u blijkbaar niet goed begrijpt hoe het in een democratie werkt. In een democratie wordt ruimte gelaten voor minderheden en wordt ook rekening gehouden met de belangen van de minderheid. Wat u wilt is de dictatuur van de meerderheid. Beetje eng eigenlijk. @Reason against Racism

  130. @Corna Dirks.
    Je stelt “wat opvalt is dat”. Is het bewust dat je niet stelt “wat mij opvalt is dat”? Is het bewust dat je het presenteert als zijnde objectief en een feit?

    Democratie = dictatuur van de meerderheid; dat kun je leuk vinden of niet, maar we leven hier in Nederland in een democratie. Ik ben daar blij mee.

    Tenslotte, wat mij heel erg opvalt is, dat jullie de dialoog helemaal niet aan gaan! Jullie halen flink uit naar diverse mensen. Daar komt geregeld reactie op. Zelf heb ik ook enkele keren gereageerd op opmerkingen van jullie. Waar ik met Japser (vaste reageerder hier en Zwollenaar) nog een leuke discussie kan hebben en we daar ook verder mee komen is er bij jullie geen goed gesprek mogelijk.
    Zuidski is een andere reageerder hier (toevallig niet in deze discussie). We kunnen er een behoorlijk andere mening op na houden en hij heeft me dan ook al eens uitgenodigd om onder het genot van een biertje van mening te wisselen. Hij is volgens mij gewoon geïnteresseerd in hoe ik aan zulke andere denkbeelden kom en heeft daarmee oprecht interesse in de medemens.

    De gespeelde interesse in en het opkomen voor de medemens die jullie hier tentoonspreiden is schandelijk. Ga gewoon het gesprek aan in plaats van een aantal halve waarheden hier neer te gooien en impliciet iedereen die het niet met je eens is voor racist uit te maken.
    @Reason against studpidity

  131. Lekker laten gaan. In de omschrijving van hun besloten Faceboekgroep hebben ze staan dat ze op Facebookpagina’s reageren. Ik houd wel van kreten met ruimte. WLZ is als je het heel creatief bekijkt voor de buitenstaander ook een Facebookpagina. Verder schrijven ze dat ze niet reageren op verbaal geweld. Ik denk dat zij hier alles als verbaal geweld zien en zullen daarom niet op ons reageren. Met hun in discussie gaan is dus niet mogelijk.

  132. Ik ben bang dat je gelijk hebt Bernard…

    Daarmee tonen ze eigenlijk aan geen fatsoenlijk gesprek te kunnen voeren. Ik heb ook het flauwe vermoeden dat ze stiekem hopen op scheld partijen. Dan kunnen ze met het vingertje wijzen naar de “mindere” medemens die niet normaal fatsoenlijk kan communiceren.

  133. @joopdesloper
    Ken je de betekenis niet van het apestaartje dan niet? Het betekent in dit verband “at” gericht aan.
    Waarom je het scheldwoord fascisme gebruikt is me niet duidelijk, of bedoel je hiermee dat jij een beter mens bent dan een ander? (Wie is dan eigenlijk de fascist kun jeje afvragen…).

  134. @joopdesloper
    Het is niet netjes om een vraag niet te beantwoorden maar een wedervraag te stellen, of in jouw geval zelfs twee vragen te stellen. Of heb je dat vroeger thuis niet geleerd?
    Verder blijf ik het vreemd vinden dat je zomaar willekeurig mensen uitmaakt voor fascistisch. Dit is ordinair schelden en ronduit beledigend, of heb je dat vroeger ook niet geleerd?

  135. Jouw probleem, Rob, is dat je nooit hebt geleerd om begrijpend te lezen. Jij leest dingen die er niet staan, jij concludeert dingen die er niet zijn, jij legt mij woorden in de mond. De polemiek zal in ieder geval nooit aan jou besteed zijn.

  136. Rob, mij dunkt dat er aan het clubje “@reason against racism” ook de nodige vragen gesteld zijn die niet beantwoord worden!

    Maar als ik me niet vergis ben jij ook iemand die hier wel vaker reageert of niet? Dan is volgens mij de missie van “@reason against racism” wel geslaagd: flink verdeeldheid zaaien!

  137. @Joopdesloper
    Wees in ieder geval dan duidelijk wie je bedoelt.
    .
    En in het algemeen, dus niet alleen voor Joop, mensen die met termen gooien als fascisme, racisme, verliezen m.i. bij voorbaat de discussie, c.q de polemiek.
    @Plantje
    Ja die @reason against racisme neem ik niet serieus.

  138. Leek mij duidelijk genoeg, Veldwachter. Met het clubje met het apenstaartje bedoel ik dus “@reason against racisme”. Heb ook geen ander clubje met een @ voorbij zien komen 😉

  139. @De Veldwachter
    Ja goed geformuleerd, bedankt.
    .
    @Joopdesloper
    Veel mensen gebruiken een @ in hun reactie, vandaar het misverstand.
    🙂

  140. En nog belangrijker: is iemand alweer pepernoten in een supermarkt tegengekomen? Van al dat gepraat over Zwarte Piet krijg ik alleen maar honger! 8)

  141. Was je er bij Bernard? Of baseer je je alleen op dit verslag. Columnisten overdrijven ook graag??
    Ik lees namelijk dat er maar drie mensen in het stukje voorkomen die geciteerd worden. Dan kun je het nog niet alleen hebben over ‘Hoofzakelijk aso’s in de zaal’.

  142. @Joop: de link van RTV Oost werkte een paar dagen geleden niet, maar nu uiteindelijk toch even gekeken.

    Ook het linkje van Bernard even bekeken. En ik moet toegeven, dat ik me een beetje schaam 🙁

  143. Het filmpje van die wat verwarde mevrouw spreekt wat mij betreft wel boekdelen Tsja…
    Er is ook wat voor te zeggen, dat dit stukje wel op een website van een bepaald type staat…

  144. Ik was er niet bij Tsja, maar alleen dat filmpje al vind ik heel genant.
    Verder had ik uit de reacties in dit topic al begrepen wat er op af zou komen. Die blog bevestigt het. Dat van die mensen met de armen over elkaar die het wel eens even zullen vertellen geloof ik direct. Die kom je hier ook tegen.

  145. Nu ja, allemaal goed lijkt me. De gekleurde medelander (behalve Typhoon) is niet zo geïnteresseerd in het uiterlijk van zwarte piet want ze komen niet opdagen. De ongekleurde medelanders die er wel zijn vinden dat zwarte piet zwart moet blijven. Probleem opgelost. Hopelijk heeft de PvdA ook meegeluisterd.

  146. Zoals velen vind ook ik het filmpje van die vrouw toch wel erg gênant.

    Waar ik me overigens ook enorm aan erger en zelfs van walg is de mening welke columniste Nadia Ezzeroili er op na laat. Omdat er blijkbaar weinig tot geen gekleurde mensen aanwezig waren bij het stadsgesprek, is de conclusie dan maar gelijk dat er nog steeds ‘stille segregatie’ wordt gehandhaafd in Zwolle.

    Bijzonder dat iemand die tegen racisme is, zelf blijkbaar uitstekend in staat is om direct op basis van eigen interpretatie een conclusie te trekken en daarbij een gehele groep (in dit geval bewoners van een bepaalde stad) over één kam scheert. Je zou toch wel verwachten dat zo iemand juist probeert te voorkomen om hetzelfde gedrag te vertonen waar je nou juist een hekel aan hebt?

  147. De bijeenkomst heeft van tevoren ruimschoots voldoende aandacht in de media gekregen. Het kan dus niemand zijn ontgaan dat deze zou plaatsvinden. De opkomst was beperkt en bestond grotendeels uit blanke mannen.

    Daaruit volgt automatisch dat er vrijwel geen enkele gekleurde inwoner van Zwolle de moeite nam om het debat te bezoeken. Het is dus een onderwerp dat bij gekleurde mensen in Zwolle totaal niet leeft. En dat is trouwens precies in lijn met het landelijke beeld. Want ook bij de overgrote meerderheid van gekleurde mensen in de grote steden is dit het geval.

    Het is precies wat GeenStijl zo mooi schrijft: “In Amsterdam komen er uit de tienduizenden negroïde getinte medemens-020’ers altijd wel 100 Zwarte Piet-haters opdagen, dan lijkt het tenminste nog heel wat. Maar hier was geen eer te behalen.”

    Beter dan dat valt deze bijeenkomst (inclusief de door beroepsklagers opgeklopte hetze en de verbitterde teleurstelling achteraf) niet samen te vatten. Natuurlijk krijgt Zwolle nog even een trap na van de fanatieke beroepsklagers, maar dat verandert niks meer aan de feiten: draagvlak voor verandering van Zwarte Piet in Zwolle nihil.

    Niks dat we van tevoren niet konden weten, trouwens. Daarom is het ook zo jammer dat de PvdA hier tijd en energie in heeft gestoken.

  148. Ik denk niet dat er ook maar iets zal veranderen, Joop.
    Die anderhalve zool die er niet tegenkan, gaat tegen die tijd maar (op eigen kosten) in therapie.:)

  149. Nee, Japser? Zitten best wel wat lekkere vrouwelijke Zwarte Pieten bij. Mooi, meer voor Joop!

    @drama Ik weet het, maar je hebt weer van die bedrijven zoals HEMA, AH, Bart Smit en dergelijke die blijkbaar in hun broek schijten voor dat handjevol idioten.

  150. Genieten weer:
    V&D sluit deuren tijdens Sinterklaasperiode[/url]

    V&D sluit deuren tijdens sinterklaasperiode
    Warenhuis wil geen onderdeel zijn van maatschappelijk debat

    Vroom & Dreesmann zal van 1 oktober tot en met 6 december niet open zijn. Het warenhuis wil op die manier voorkomen dat het onderdeel wordt van het maatschappelijk debat en de zwartepietendiscussie.

    Een woordvoerder laat in een verklaring weten: ⤽We verliezen een kwart van onze jaarinkomsten, maar dat verdienen we terug door geen imagoschade te lijden over het al dan niet innemen van een standpunt over zwarte piet. Dat is pure winst. Met deze vorm van modern ondernemerschap durven we onze nek uit te steken.⤝

Reacties zijn gesloten.