Overijsselse ‘roadmovie’ vijf keer in Fraterhuis

Zwolle – Wat is er nu nog te ervaren uit de donkere tijden voor de kerstening? In hoeverre zijn oude rituelen en symbolen nog zichtbaar? En hoe kan het dat we heimelijk verlangen naar de mystiek van het verleden? Documentaireserie Oerijssel, gemaakt door de Rouveense regisseur Geertjan Lassche, gaat op zoek naar een antwoord op deze vragen. Van 5 tot en met 9 september draait het eerste deel van Oerijssel, Zunnewende, dagelijks in Filmtheater Fraterhuis in Zwolle.

 

Oerijssel neemt de kijker mee naar de tijden van heidendom, bijgeloof, rituelen en een onderstroom van onbehagen: ‘je weet maar nooit’. Hoofdpersoon is Radio1-presentatrice Margje Fikse, die opgroeide langs de IJssel, naar Amsterdam verhuisde en nu terugkeert naar het Oosten. Vanuit haar nieuwe woonplaats op de IJsseloever gaat ze op zoek naar haar roots. Naar oermensen en hun (bij)geloof: spokerij, paasvuren en wonderbomen. 

 

 

Zonnewende

In deel 1 van Oerijssel zoekt Margje contact met een aantal mensen die dicht bij het verleden staan. Zo is er natuurmens Wim Toorneman, die gefascineerd is door Paasvuren. En Herman Kampman, een verhalenverteller die volksgebruiken levend houdt. Maar ook dominee Henk Vreekamp, die expert is in het heidendom. Het verhaal start in de donkere dagen, gaat via de vruchtbaarheidsfeesten naar het voorjaar en eindigt met een zonnewende op de Holterberg, op de langste dag van het jaar.

 

Sferische belevenis

Oerijssel heeft iets van een roadmovie die plaatsen door heel Overijssel aandoet. Als kijker reis je mee naar Espelo, Zwartewaterklooster, Staphorst, Hellendoorn. Het is een sferische belevenis, waarin heden en verleden doorlopend met elkaar worden verweven. De film laat mensen ervaren waar ze vandaan komen, waar hun wortels liggen.Zunnewende verkent het thema ‘oergeloof’. Deel 2 van Oerijssel, Winterwende, verschijnt begin 2015. In dat deel wordt het weer donker, slaat het onheil toe en eindigen we met het magische 'joelfeest'.

 

Zomergasten

Oerijssel kwam tot stand met subsidie van de Provincie Overijssel en het Historisch Centrum Overijssel. De documentaire is eind 2014 te zien in diverse filmhuizen en bij RTV Oost. Regisseur Geertjan Lassche is bekend van documentaires als 'Zwart IJs, De Uitverkorenen en Mannenbroeders van Kootjebroek. Producent is stichting Sous les Arbres. In 2012 wonnen Lassche en Sous les Arbres twee Tegels – journalistieke vakprijzen – met de veelgeprezen documentaire Vreemdelingen & Bijwoners. Onlangs liet Jim Taihuttu een fragment uit deze documentaire zien in het VPRO-televisieprogramma Zomergasten.

 

Meer informatie is te vinden op: www.oerijssel.nl

Artikel delen:
Reacties 8
  1. Ik denk wel eens, de Roomse religie is een
    wijkplaats/vluchtplaats voor de
    pedofiele medemens.
    Dat kan natuurlijk niet.
    Maarja, hoe de Roomse bestuurders
    pedofielen gewoon ergens anders
    uitzetten.
    Te Erg.
    Ik wil eigenlijk helemaal niks meer
    vernemen van de katholieke luitjes hier.
    Zou dat kunnen?

  2. De toenmalige aanvoerders van die club hebben willens en wetens beleid gevoerd dat het onrecht lange tijd in stand heeft gehouden.
    En ook de huidige aanvoerder verontschuldigt zich niet, namens z'n voorgangers.
    Dus kom ik erop terug, bij elke uiting van die club.
    Sorry voor de overlast.

  3. Dit stond in juli in de krant:

    "Paus Franciscus heeft mensen die seksueel misbruikt zijn door katholieke geestelijken vandaag om vergiffenis gesmeekt. Dat heeft het Vaticaan laten weten.
    Ik smeek jullie om vergiffenis, ook voor de nalatigheid van de kerleiders, die niet adequaat reageerden
    De paus hield vandaag een privémis met drie vrouwen en drie mannen die zijn misbruikt door katholieke geestelijken. Hij liet de zes weten 'bedroefd' te zijn over de 'zonden en ernstige misdaden' die door de geestelijken zijn begaan. 'Ik smeek jullie om vergiffenis, ook voor de nalatigheid van de kerleiders, die niet adequaat reageerden.'"

  4. @Tsja, van haat is wat mij betreft echt geen sprake.
    Veel organisaties kennen misstanden, de religieuze
    organisaties wat meer dan andere. Deze ook.
    (Wel heel erge trouwens).
    Wat is erop tegen om de misstanden te bespreken?
    Is 't zo erg dat 't niet besproken mag worden?
    Of zie ik 't gewoon verkeerd, en is het al lang
    'water door de ijssel', en kom ik terug
    op oude koeien in de sloot?
    Kan ook zijn hoor. Dat denk ik trouwens niet.
    Lezende de reakties.

Reageer