Geen tunnel Hanzelijn onder IJssel bij Zwolle

Er komt definitief geen Hanzelijntunnel onder de IJssel tussen Zwolle en Hattem. De vaste kamercommissie Verkeer en Waterstaat en minister Eurlings hebben voor een brug gekozen. Die zou goedkoper zijn dan een tunnel en sneller aan te leggen. Volgens Eurlings heeft hij geen geld voor de circa 220 miljoen euro dure tunnel. Bovendien zou de Hanzelijn met tunnel zes jaar later gereed zijn dan met brug. Verder vreest Eurlings claims van de aannemer als afspraken nu nog worden gewijzigd. De Kamer ging met die argumenten akkoord.

De gemeente Hattem heeft tot donderdag actie gevoerd voor een tunnel in het Hanzelijntracé. Daarvoor benaderde het ook de gemeente Zwolle, maar kon die niet mee krijgen. Hattem liet onderzoek doen naar de haalbaarheid van een tunnel. Daaruit bleek dat een tunnel niet duurder is dan een brug en dat het ook niet langer duurt om een tunnel te bouwen. De minister en de kamercommissie zijn daar niet op ingegaan. In Zwolle waren de politieke partijen GroenLinks/De Groenen en D’66 voor de tunnelversie. De brug moet een minimum hoogte hebben van 15 meter boven n.a.p en een maximum van 37 meter boven n.a.p. De Hanzelijn moet in 2012 worden opgeleverd.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

20 gedachten over “Geen tunnel Hanzelijn onder IJssel bij Zwolle”

  1. Daaruit bleek dat een tunnel niet duurder is dan een brug en dat het ook niet langer duurt om een tunnel te bouwen. De minister en de kamercommissie zijn daar niet op ingegaan.

    Volgensmij is daar juist wel op in gegaan. Als die tunnel er zou moeten komen dan zorgde dat voor 100 miljoen aan extra kosten en een veel langere bouwperiode (+6 jaar).

  2. Ho ho, wacht even. Wat wordt vergeten is dat Hattem dit niet zomaar uit de hoge hoed toverde. Dit is onderzocht door een erkent bedrijf die in het verleden vaker dit soort onderzoeken met succes heeft gedaan.

    Het probleem zelf is dat in Nederland (g)een enkel project op tijd of zonder extra kosten kan worden opgeleverd. Alles zou dus gewoon moeten kunnen, maar omdat alles vaak uit de hand loopt tellen ze er maar even 6 jaar erbij.

    Bovendien gaat het er bij mij niet in dat de burgers nog steeds niets hebben gezien van een ontwerp terwijl de wethouder van Zwolle (!) deze al wel heeft gezien terwijl hij het minst last er van heeft.

  3. Zolang die lijn niet volledig operationeel is reken ik gewoon dat hij nog niet af is. De extra tijd dat de hanzelijn bij de tunnelvariant als regionale lijn wordt gebruikt is gewoon een langere bouwtijd t.o.v. de brugvariant. De hanzelijn zou dan toch gewoon een aantal lijnen richting schiphol/amsterdam gaan overnemen? In dat geval verandert dat niets vergeleken met de huidige situatie. (ik ben geen expert, dus misschien heb ik het niet bij het juiste eind)

  4. Even een vraag uit interesse:
    Wat vinden jullie van de huidige spoorbrug? Mooi, lelijk, gaat wel?

    Ik vind het eigenlijk best leuk zo’n (hef)brug in het landschap. De A28 lijkt natuurlijk nergens op, maar ook de IJsselbrug van de spoolderbergweg/zuiderzeestraatweg is toch gewoon een mooi ding?

  5. Ik wil me graag bij de mening van Chris aansluiten.
    De oude spoorbrug vind ik een lelijk, somber ding. Ik hoop ook dat de nieuwe brug een waardige vervanger gaat worden voor de oude.
    Maar de hoogte is me nog niet geheel duidelijk. Er wordt gesproken over dat de onderkant van de nieuwe brug even hoog is als de bovenkant van de oude spoorbrug. Is dat niet héél erg hoog? Dat is dan volgens mij hoger dan de andere IJsselbruggen en daarmee compleet overbodig hoog want de A28 en Oude IJsselbrug zijn hoog zat voor scheepvaart.

  6. Laat mij in deze discussie en paar zaken aandragen. Wie weet helpt het voor de verdere meningvorming.
    In de eerste plaats: de oude spoorbrug maakt plaats voor een betonnen ontwerp. Dat maakt een mooi ontwerp mogelijk.
    Voor een tunnel heb je een bepaalde hellinghoek nodig. Dat vraagt meer grond, die onteigend moet worden. Onteigening vraagt veel meer tijd.
    En wat te denken van het fietspad dat nu aangelegd kan worden op de brug, zodat fietsers sneller naar Zwolle/Hattem kunnen fietsen.
    Vanuit het Zwols belang is vertraging niet wenselijk. De Hanzelijn, noodzakelijk voor de verbinding van Zwolle met het westen, zal dan over een bestaand spoor moeten.
    Tot slot, als er uitbreiding noodzakelijk is, is dat beter te realiseren met een brug dan met een tunnel.

  7. En wat te denken van het fietspad dat nu aangelegd kan worden op de brug, zodat fietsers sneller naar Zwolle/Hattem kunnen fietsen.

    Moet je wel eerst mijn argument van de hellingshoek verduidelijken………….

  8. Wat bedoel je precies met ‘jouw argument’? Ik zie je hier voor het eerst reageren. Heb je het over een opmerking die je geplaatst hebt in een ander topic?

  9. Oeps, opmerking was idd in ander draadje…:)
    Ik bedoelde dat als de brug zo enorm hoog wordt, je toch een behoorlijk eind om zal moeten fietsen om niet tegen een dikke helling op te moeten rijden……….Overigens kunnen treintjes dat ook niet, dus zal het een enorme “aanloop” betekenen. Kan je net zo goed over de oude ijsselbrug?
    Geldt misschien minder voor centrum zwolle, maar als je uit Zuid komt bijv?

  10. Okee, nu kan ik je volgen. En je zegt het zelf al: treinen kunnen ook beperkte hellingen oprijden (omlaag geen probleem ;D )
    Heeft iemand enige idee hoe hoog de nieuwe brug zal worden in vergelijking met de oude IJsselbrug? Dat ding is vanuit Spoolde zo’n 9 meter klimmen. Tja, je merkt het wel maar ik doe het 2x per dag.
    Maar er zijn ook nog mogelijkheden om fietsers een adempauze te geven. Kijk bijvoorbeeld bij een tunnel bij Harderwijk. Daar heb je halverwege de helling een horizontaal stuk voor fietsers, puur om even ’tot rust’ te komen. Zoiets kan ook hier ingebakken worden natuurlijk.
    Wat betreft aanlopen, ik denk dat dat maar zeer beperkt zal werken! Stel dat een trein na zo’n aanloop een noodstop moet maken? Dan zou hij dus eerst een klere-eind terug moeten rijden om weer een aanloop te kunnen nemen. Het lijkt me dat zo’n helling zodanig stijl is dat hij vanuit stilstand tegen de hellling op moet kunnen rijden (ik heb geen bewijzen, puur (hopelijk) logisch nadenken maar ik kan er dus naast zitten)

  11. Grappig, het is 22.39 en aangegeven wordt dat ik om 20.39 reageer

    ==========

    Beste John,
    We zijn bezig met een nieuwe omgeving. Eén van de bugs is dat de tijd inderdaad 2 uren te vroeg wordt aangegeven.
    Wordt aan gewerkt.

  12. Hm, als ze die tijd zo laten kan ik morgenochtend doen alsof ik vroeg opgestaan ben en toch uitslapen ;D
    Maar over die hellingshoek, ik zou eerder verwachten dat dat bij een brug éérder van belang is dan bij een tunnel. Bij een tunnel kan eerst de zwaartekracht gebruikt worden om extra vaart te maken terwijl je bij een brug die vaart eerst zelf moet maken om boven te komen.
    Maarja, als je stil komt te staan ín een tunnel en je kan er niet uit komen heb je een groter probleem dan wanneer je onder aan de voet van een brug stil komt te staan.
    Ik ben wel benieuwd naar dit punt en de achterliggende theorie/praktijk.

  13. Een tunnel moet wellicht ook dieper onder maaiveld gaan, dan een brug erover. Je zit niet alleen met de bodem van de IJssel, maar ook met de bodemsoorten daaronder. Ik meen ook dat de Hanzelijn óver de A28 gaat, dus al op een bepaalde hoogte zit.

Reacties zijn gesloten.