D66 oppert verkeerslichten Belvederelaan

Zwolle – Maandag 8 september stelde de fractie van D66 nogmaals vragen aan het college over de verkeerssituatie in Stadshagen bij de Belvedèrelaan. Het gaat specifiek om de kruising bij het Twistvlietpad. De fractie is van mening dat het te lang duurt voordat het veilig is en vindt dat het nu snel en goed aangepakt moet worden.

Na verschillende signalen van wijkbewoners en eigen bevindingen constateert D66 dat de verkeersveiligheid op deze kruising ondanks getroffen maatregelen helaas niet verbeterd is. Wijkbewoners stellen vast dat er nog steeds sprake is van een zeer onveilige kruising en zien nog regelmatig (bijna-)ongelukken, als gevolg van het feit dat automobilisten het stopteken dikwijls negeren en juist stevig doorrijden over de kruising. Het behoeft geen betoog meer dat de onoverzichtelijkheid van de kruising, gecombineerd met hard rijden, tot zeer verkeersonveilige situaties leidt.

Het college heeft voor de zomer de toezegging gedaan met een evaluatie van de tot nu toe getroffen maatregelen te komen. De aanleiding om nu weer vragen te stellen is het opstappen van een klankbordgroep lid uit onvrede over de maatregelen die worden voorbereid. Ook zou de gemeenteraad naar van de beantwoording van de art.45 vragen van de D66 fractie en diverse andere fracties na drie maanden een evaluatie krijgen van de reeds ingestelde maatregelen. Er zijn inmiddels drie maanden verstreken. Het is nu tijd voor een direct werkende, op die locatie passende maatregel.

De vragen die D66 heeft gesteld aan het college zijn:
• Heeft u verkend of verkeerslichten op deze kruising misschien wel de meest adequate maatregel zijn?
• Als verkeerslichten niet de meest adequate maatregel zijn, dan vragen wij u om met spoed een minstens even veilig alternatief te bieden.

Artikel delen:
Reacties 39
  1. Ik blijf het zeggen, het autoverkeer moet voorrang krijgen en maak een knik in het fietspad aan beide zijden zodat fietsers vaart minderen voor ze oversteken. Lijkt misschien omgekeerde wereld. Maar krampachtig het fietsverkeer voortrekken op het autoverkeer levert vaak alleen maar gevaarlijke situaties op. Iedereen weet waarschijnlijk bevoordeeld wel een rotonde in Zwolle die het voor autoverkeer rampzalig maakt zonder brokken af te slaan. Blijkbaar gaat het bij de nominatie voor fietsstad meer om de voorzieningen en hoeveelheid infra, en minder over de veiligheid in combinatie met het autoverkeer.

  2. Aanstellerij dit. Als je als verkeersdeelnemer (of je nu in de auto zit of op de fiets) gewoon normaal oplet, is er niets aan de hand. Ik kom hier bijna dagelijks langs en nog nooit problemen met de kruising gehad.

  3. de Hollandse fietser weet in de huidige fietser altijd beschermt cultuur niet meer wat hand uitsteken, uitkijken en niet bellen smsén of met wat anders dan opletten bezig te zijn. Ook ik heb 10 tallen bijna ongelukken gezien en 99% kwam door fietsers die hun hand niet uitstaken en terwijl ze druk met de telefoon bezig waren met oordopjes in zo de weg op draaien. En dan niet alleen de jeugd, maar ook kinderen van 8 a 9 jaar en ook ouderen.

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben al jaren groot voorstander om een verkeerslicht te plaatsen daar, al is het puur omdat de fietser dan ook gedwongen word om te stoppen. Alleen zal je dan zien dat fietsers massaal door rood rijden en dan weer meer ongelukken gebeuren welke nooit de schuld van de fietser zijn. Dat zien we ook op de willemskade en op het fietspad richting de hessenweg bij hessenpoort.

    Het aanpassen van de kruizing is de oplossing niet, dat heeft wel gebleken. Wat veel beter werkt is het fietsvolk opnieuw naar school te sturen en te leren hoe je je in het verkeer gedraagt.

  4. Volgens mij moet je de kruising juist ONoverzichtelijk maken. Je ziet immers vrijwel geen auto's die op de Brederostraat over de kruising met de Tesselschadestraat scheuren. Daar wordt wel degelijk door vrijwel iedere auto gestopt of (niet geheel correct) de kruising stapvoets benaderd vanwege de slechte zichtbaarheid van het kruisende (fiets)verkeer. Is alleen een kwestie van een paar Gamma-schuttingen plaatsen, is misschien ook nog wel een sponsor voor te vinden.;)

  5. Ik rijd er dagelijks langs met de auto, ik stop ALTIJD, die stopborden staan er niet voor niets, als iedereen dat doet is het overzichtelijk. Ja, fietsers moeten zich ook aan de regels houden, alleen zijn zij, net als voetgangers, veel kwetsbaarder in het verkeer dan automobilisten. Wat we in NL ook verzinnen, we willen allemaal een loopje nemen met de regels als ons dat beter uit lijkt te komen. Anderen/overheden de schuld geven is bijna onze tweede natuur geworden, steeds minder hoor ik reageerders op dit soort onderwerpen over hun eigen verantwoordelijkheden. Kijk iedere dag even in de spiegel, er is altijd wel iets te verbeteren en er is altijd wel iets wat je ZELF anders kunt doen.

  6. Wethouder Jan Brink stond in verkiezingstijd daar stoer flyers uit te delen. Nu hij in het college is gekomen kan hij in deze kwestie in ieder geval 1 strijdpunt binnenhalen lijkt mij, want verder heeft D66 niets binnengehaald tijdens de onderhandelingen.

  7. Dat geldt sinds een jaar of 10 inmiddels ook voor de PVDA Dick, schandalig zoals die partij met de belangen van hun achterban omgaat. Of beter; Schandalig zoals die partij alle ideologische principes overboord gegooid heeft. Het is bijna een VVD-light geworden. Hoe die partij nu met de zorg omspringt samen met de dames en heren van de VVD is ronduit walgelijk, helemaal dat iemand als Jette Klijnsma dat alles verdedigt is stuitend te noemen.

  8. Ja, Leonardo, hoe laat gaat het hier eindelijk eens inhoudelijk en op feiten gestoeld over de PvdA. In mijn ogen is D'66 een VVD-light. Welk kabinet had jij het liefst gezien met deze verkiezingsuitslag? Waarschijnlijk met de partij er in waar je zelf op stemt; zet in op het CDA? Maar ja, die hebben zo allemachtig verloren de laatste verkiezingen 😮

  9. Inderdaad keihard handhaven…elke fietser zonder licht en elke fietser die zonder hand uit te steken met een 90 graden bocht die weg opdraait keihard aanpakken.

  10. D66 blinkt niet uit in resultaten, en zit nog maar amper in de coalitie of het rust al op de lauweren van een eenmalig verkiezingsresultaat. Maar volgens mij startte Swollwacht de discussie over deze gevaarlijke kruising.

  11. Idd Linda, het lijkt landelijk ook bijna of ze in de coalitie zitten. Ach ja, ze doen alles voor een beetje macht. Waar staan ze eigenlijk echt voor, behalve voor goed onderwijs (wat volgens mij niemand afwijst)?

  12. Is het dan ook zo dat er gehandhaafd wordt, voor zowel automobilist als fietser/bromfietser?

    Als je toch eens ziet met elke kamikaze achtige snelheden sommige scooters vanaf het twistvlietpad komen jagen richting de oude wetering, echt niet normaal.

    Hier is geen spatje zwakke verkeersdeelnemer meer aan.

  13. @Braniac:

    Onlangs kwam een automobiliste met datzelfde commentaar aan bij mij. Ik zou geen richting hebben aangegeven. Als mevrouw de betweter destijds beter uit de doppen had gekeken, had het haar gebruik van de claxon gescheeld.

    Schuif anders lekker alles generaliserend op de fietser die geen richting aangeeft.

    De rest van je generaliserende bericht (welke net zo goed geldt voor automobilisten en andere weggebruikers) ga ik niet eens inhoudelijk op reageren.

  14. Dick; D66 VVD light? Wat is jouw PVDA dan? Dankzij D66 zit de PVDA nog steeds in dit kabinet. Was D66 er niet geweest, dan had de PVDA helemaal niets meer te zeggen gehad, maar met 8/9 man vrouw oppositie kunnen voeren. Bescheidenheid siert de mens. D66 doet het lokaal wat mij betreft niet zo slecht, dit voorstel klinkt sympathiek, maar de verkeersproblematiek op dit kruispunt valt of staat met het gedrag van de verkeersdeelnemers.

  15. Hoi Leonardo. volgens mij is D'66 meer VVD-light dan de PvdA omdat ze toch duidelijk rechtser dan de PvdA zijn. Dankzij D'66, SGP en CU zit dit kabinet er nog. Wat had jij dan gedacht, dat D'66 PvdA zo uit de coalitie zou lussen en zelf die plek innemen, zonder verkiezingen?

    Klopt: Bescheidenheid siert de mens!

    Kan niet oordelen over D'66 lokaal. Volg het niet goed genoeg en ken zo ff alleen dit topic. Idd een sympatiek voorstel, wel bijzonder dat o.a. Swollwacht al veel eerder met dit onderwerp op de loop ging…nog bijzonderder dat er nooit wat veranderd is. Eens met je slotzin.

  16. PVDA voert samen met VVD extreem hard bezuinigingsbeleid uit, Drees draait zich om in zijn graf. ik heb te doen met Spekman, om te huilen dit beleid. In Zwolle heb ik niet al teveel klachten over de PVDA, in Den Haag des te meer. Partij heeft zichzelf volstrekt ongeloofwaardig en onbetrouwbaar gemaakt bij sociaal Nederland.

  17. Ben het ook lang niet met alle maatregelen eens. Wat vind je van het leenstelsel en de bezuinigingen in de zorg (kan vaak ook op een andere manier denk ik). Toch blijft het programma van de PvdA veruit het dichtst bij mij staan. Bovendien vind ik dat ze het nog helemaal niet zo gek doen in de regering. Al is het maar qua bewindslieden.

    Noem me een sociaal alternatief?

  18. Hoe zou PvdA-Zwolle eigenlijk in dit topic staan? Is dit punt uberhaupt al eens ge-agendeerd op de gemeentelijke agenda?

    Die mis ik hier overigens op WLZ: de agenda van de gemeenteraad.

  19. PvdA is druk bezig in Holtenbroek, dit valt buiten hun scope en de kiezers. Ook valt er geen subsidie mee te verdienen zoals een markt, van een school een moskee maken etc etc.

  20. Jammerlijk mislukte geenstijl-imitatiereactie. Bovendien nog humorloos ook, waar ik om de stijllozen best wel eens in de lach kan schieten. Maar…je mag gerust voor de herkansing Wim.

  21. Oh grote Dick. Dank voor je reactie en fijn dat ik nog een herkansing mag. Jammer dat ik je niet aan het lachen hebt gemaakt wat ook precies de bedoeling was.

    Vervelend h? mensen met een afwijkende mening? En alles wat tegen moskeeën en pvda is, is natuurlijk geen stijl. Valt nog mee dat je niet zegt pvv'er.

    Weet je wat zo jammerlijk is? Dat mensen hier elkaar moeten afzeiken om hun reactie of jij mij gaat vertellen wat ik moet denken. Mensen zoals jij. Misschien moet je naar joop.nl?

    Grote jongen, hoor. Applaus.

  22. Uit het verslag van het Raadsplein

    Wethouder van As geeft aan dat er een evaluatie nadert en dat er gesprekken gaande zijn met de klankbordgroep. Nog deze week ontvangt de raad antwoorden op vragen van Swollwacht hierover. In oktober ontvangt de raad een brief van het college hoe hier verder mee om te gaan.

  23. 🙂 "grote" vind ik dan wel weer lachwekkend. Die herkansing is je van harte gegund, maar ga er asjeblieft zorgvuldig mee om…het is je enige.

    2e 🙂 bij "Vervelend h? mensen met een afwijkende mening?". Als ik dat vervelend zou vinden, zou ik thuis en op mijn werk niet meer kunnen zijn. Zou bovendien kans maken even verzuurd te raken als jij.

    Wel jammer van je herkansing…Laten we (wat mij betreft tenminste) dan ook maar weer gewoon ontoic verder gaan.
    ===
    Misschien/wellicht zijn verkeerslichten de beste optie. Weet iemand hoeveel draagkracht daarvoor is binnen onze gemeenteraad?
    Bedoel Swollwacht kwam zéker al eerder met dit topic…die zal toch ook wel een mening hebben: waar blijven ze nu 🙁

  24. Het wordt me niet snel te persoonlijk 😮 Waar zou dat gebeurd moeten zijn?

    Denken voor iemand; zou niet willen…heb al moeite genoeg met mijn eigen gedachten.

    On topic verder? Ja, gezien mijn ervaringen met WLZ zouden ze immers zo maar eens kunnen besluiten of het topic te sluiten (wegen off-topic geneuzel)…of onze pennenvruchten rucksichtloos sKrappen. Da's ook zonde toch?

  25. @ Wim, wat vind je van de cartoon die hier hangt:

    zegt een jong mannetje tegen zijn vader: "Papa, ik wil later een carriere in de georganiseerde misdaad."

    Pa kijkt van zijn krant op en zegt: "In de politiek of bij een bank?"

    —–

    Met een beetje fantasie nog ontopic ook.

  26. Ben er vanochtend nog langs geweeest. Als je als automobilist gewoon stopt en niet binnen 3 seconden weer vol op het gas wilt gaan, maar even wacht totdat je ook over kunt steken, dan lukt dat probleemloos.

    Echter zou het wel handig zijn als alle fietsers die afslaan ook richting aangeven. Nu is het zo erg dat je van een fietser die geen richting aangeeft er niet vanuit kunt gaan dat die ook rechtdoor gaat. Overigens is dat niet richting aangeven met automobilisten niet anders, maar bij deze situatie offtopic.

Reageer