Aardgaskaravaan doet Zwolle aan

In de Week van de Vooruitgang (16-22 september) wordt in heel Nederland extra aandacht gegeven aan duurzame mobiliteit. Een aardgaskaravaan rijdt die week door Nederland. Op 19 september komt de aardgaskaravaan naar Zwolle en zal om 9.00 uur het provinciehuis aandoen.

De provincie Overijssel werkt aan een groene, duurzaam schone provincie. Duurzame mobiliteit is een onderdeel daarvan. Verkeer is een belangrijke veroorzaker van problemen in luchtkwaliteit (gezondheid) en uitstoot van broeikasgassen (klimaatverandering). Daarom werkt de provincie Overijssel mee aan het gebruik van alternatieve en schone brandstoffen. De provincie Overijssel houdt zich bezig met het project “Rijden op gft”. Voor dit project werkt de provincie samen met ROVA, Salland Olie en VAR om uit gft-afval biogas (groen gas) te maken. Als dit gas is opgewerkt naar aardgaskwaliteit, kunnen hier ook voertuigen op rijden.

Verder is de provincie bezig om met marktpartijen de vraag naar en het aanbod van alternatieve brandstoffen te vergroten. Daarnaast neemt de provincie haar eigen wagenpark onder de loep. Momenteel rijden er  twee provinciale bestelauto’s op aardgas.

De aardgaskaravaan wordt op 19 september welkom geheten door gedeputeerden Klaasen en Rietkerk en wethouder Van Dooremolen van gemeente Zwolle. De bijeenkomst is alleen toegankelijk voor genodigden.

Meer informatie over de aardgaskaravaan is te vinden op: www.ikrijdopaardgas.nl

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

18 gedachten over “Aardgaskaravaan doet Zwolle aan”

  1. Allemaal heel erg mooi, maar zijn er al mensen langs de nieuwe brandweer kazerne gereden in de Marslanden. Wat een energieverspilling! Het gebouw is een baken van licht in het donker. Onnodig en schandalig! Aan de ene kant worden dingen promoot, maar houden we elkaar niet voor de gek?

  2. De hoeveelheid gas die op deze manier gemaakt kan worden is erg klein. Symbolisch is het leuk om te doen, maar praktisch is er vrijwel geen nut. Helaas heb ik ook geen kant en klare oplossing bij de hand.

  3. Voor mijn site heb ik eind vorig jaar een Mercedes-Benz op aardgas gereden. Het concept is prima, goedkoop rijden en schonere uitstoot dan benzine. Maar ja, als ik vanuit Zwolle naar Almelo moet voor het dichtstbijzijnde tankstation, dan kan iedereen wel de conclusie trekken waarom zo weinig mensen op aardgas rijden.
    Gelukkig heb ik begrepen dat een projectontwikkelaar binnen afzienbare tijd voor landelijke dekking wil gaan zorgen, maar goed, op dit moment is dat er nog niet.

  4. Een landelijke dekking zegt nog niet zoveel. 100 tankstations in Nederland, en natuurlijk zit de dichtstbijzijnde dan 30km verderop. Dan is het nog niet aantrekkelijk.

  5. Allemaal heel erg mooi, maar zijn er al mensen langs de nieuwe brandweer kazerne gereden in de Marslanden. Wat een energieverspilling! Het gebouw is een baken van licht in het donker.

    Ik begrijp heel goed wat je hier mee wil zeggen, en in veel gevallen ben ik het met je eens (zoals bijvoorbeeld die “kunstwerken” op het gemeente- en provinciehuis. Echter in het geval van de kazerne weet ik het nog niet: Zeer vermoedelijk brandt hier vrij veel, omdat er op een werkvloer (en dat is de kazerne) gewoon een hoeveelheid licht moet branden van minimaal 450lux (zo even uit mijn hoofd).
    En dat lijkt als je buiten staat erg veel. Het valt extra op omdat de wanden van glas zijn, maar dat maakt voor het lichtverlies niet uit. Waren het dichte muren, dan werd het licht gewoon grotendeels geabsorbeerd.
    Mogelijk (weet ik niet) wordt straks als de nieuwigheid eraf is gewoon het licht geminimaliseerd, en gaat automatisch volop bij het uitrukken. Bovendien hoeven ze overdag weinig lampen te laten branden: buitenlicht volstaat
    Veel belangrijker voor het energieverbruik zijn de stookkosten: ik hoop dat dit hoge gebouw alleen vorstvrij gehouden wordt. DAAR zitten de kosten/besparingen – glas is immers een slechte isolator. Uiteraard niet de slaapruimtes kantoren en kantines enzo.
    Daarnaast ben ik ook wat twijfelachtig tov het aardgasverbruik. Uitstoot mag schoner zijn – ik had liever iets met waterstof (opgewekt met groene stroom) gehad ofzo.

  6. Nu zeg je toch even wat tegenstrijdige dingen.
    Allereerst zeg je:

    En dat lijkt als je buiten staat erg veel. Het valt extra op omdat de wanden van glas zijn, maar dat maakt voor het lichtverlies niet uit.

    Daarna kom je aan met:

    Bovendien hoeven ze overdag weinig lampen te laten branden: buitenlicht volstaat

    Ik begrijp dat de binnenkant van de ruiten volledig spiegelend zijn waardoor je niet naar buiten kan kijken? Anders kan je stelling niet juist zijn.
    Alle licht wat je ’s avonds van buiten het gebouw kan zien is licht wat niet ín de kazerne z’n dienst doet (omdat het naar buiten gaat). Een goed reflecterende muur (doorgaans wit maar ideaal zou zijn als AL het licht teruggekaatst zou worden) kan dat licht binnen houden en het daardoor lichter maken binnen waardoor dus minder licht ín het gebouw nodig is.

    Maar goed, als het gaat om energiebesparing. Ik lees net op internet dat in Nederland op jaarbasis 500 miljoen woon-werk-ritjes gemaakt worden met afstanden van maximaal 7,5 kilometer. Dat is bij elkaar goed voor 800 miljoen liter brandstof!

    Mensen zeggen zo snel ‘waarom zou ik de auto laten staan? Dat is een druppel op de gloeiende plaat’. Tja, één auto wel. Misschien al die 500 miljoen ritjes bij elkaar ook wel maar mijn hemel….. 800.000.000 liter brandstof!

    Ik rijd gewoon lekker ?lke werkdag 2x 11,7 kilometer met de fiets naar en van het werk.

  7. Licht wordt niet 100% gereflecteerd, ook niet door een witte muur.
    Het niet gereflecteerde licht wordt bij een muur omgezet in warmte, bij raampjes gaat dat naar buiten. MAar als de ruimte vorstvrij gehouden wordt, is de besparing minimaal (het aantal benodigde dagen stoken om iets vorstvrij te houden is minimaal op jaarbasis)

  8. Daarna kom je aan met:

    Bovendien hoeven ze overdag weinig lampen te laten branden: buitenlicht volstaat

    Omdat het buitenlicht vele malen intenser is dan kunstlicht.

  9. Mensen zeggen zo snel ‘waarom zou ik de auto laten staan? Dat is een druppel op de gloeiende plaat’. Tja, één auto wel. Misschien al die 500 miljoen ritjes bij elkaar ook wel maar mijn hemel….. 800.000.000 liter brandstof!

    Een ritje voor de vakantie met de caravan naar Z-Frankrijk kost net zoveel energie per huishouden als datzelfde huishouden per jaar thuis nodig heeft. Fietsen dus maar met de caravan 😀

  10. Ja, bij een witte muur wordt het omgezet in warmte voor een deel (bij een zwarte muur juist overwegend in warmte). Maar dan nog scheelt het véél licht als je witte muren hebt in plaats van ruiten.
    Kijk voor de gein eens bij je thuis. Hoe ziet een witte muur er ’s avonds uit? En hoe ziet een ruit eruit? De ruit zal maar weinig licht reflecteren en wat hij reflecteert zal ‘spiegelende’ terugkaatsing zijn waardoor je maar op een beperkt gebied het weerkaatste licht zal zien. Bij een witte muur heb je te maken met diffuse terugkaatsing waardoor je (een deel van) het teruggekaatste licht gewoon altijd in je ogen terug krijg, op papier, op de vloer, op….. alles wat zich in het gebouw bevindt. Daarmee ‘wordt’ het gebouw lichter dan met ruiten.

    Als je het dan toch hebt over minimale besparing. Dat geldt natuurlijk net zo goed voor licht. In de wintermaanden is het ‘volle daglicht’ betrekkelijk kort waardoor je dan maar weinig hebt aan het invallende licht van buiten. Bovendien is het ‘winterdaglicht’ een stuk minder fel dan het ‘zomerdaglicht’.

  11. Een ritje voor de vakantie met de caravan naar Z-Frankrijk kost net zoveel energie per huishouden als datzelfde huishouden per jaar thuis nodig heeft.

    Euhm…. heb je daar bronnen van? Maar als je gelijk hebt: wat gru-we-lijk veel is dat dan :-

    Fietsen dus maar met de caravan

    Kijk naar ‘Het beste idee van Nederland’ op TV en je weet dat het kan ;D (caravan achter je fiets that is….. de afstand heen en terug fietsen in 3 weken zal wat lastiger worden 😉 )

  12. Fietsen dus maar met de caravan

    Tja, of gewoon niet op vakantie gaan op een manier waarop je elders moet slapen. En wanneer je dan weg gaat natuurlijk ook niet de auto gaan pakken, maar de fiets…

    Niet iedereen heeft de behoefte om langer dan een dag achter elkaar van huis te zijn hoor. Ik vermaak me bijvoorbeeld ook prima thuis. Heb ik alles lekker bij de hand en heb ik de stress van ‘op vakantie niks vergeten’ dus ook niet ;D

  13. Kijk voor de gein eens bij je thuis. Hoe ziet een witte muur er ’s avonds uit? En hoe ziet een ruit eruit? De ruit zal maar weinig licht reflecteren en wat hij reflecteert zal ‘spiegelende’ terugkaatsing zijn waardoor je maar op een beperkt gebied het weerkaatste licht zal zien. Bij een witte muur heb je te maken met diffuse terugkaatsing waardoor je (een deel van) het teruggekaatste licht gewoon altijd in je ogen terug krijg, op papier, op de vloer, op….. alles wat zich in het gebouw bevindt. Daarmee ‘wordt’ het gebouw lichter dan met ruiten.

    Op zich is dat juist, maar gisteren ook even met een lichtmeter op de bank gezeten (ik heb zo even niet de reflectiewaarden voorhanden). Maar witte gordijntje open of dicht was binnen amper een verhoging van lichtintensiteit te meten.
    Maar als ik mijn buitendeur open zet is het wel goed te voelen dat het kouder wordt. 😉

    Bovendien is het ‘winterdaglicht’ een stuk minder fel dan het ‘zomerdaglicht’

    Dat is juist, maar ook daglicht in de winter is al snel vele malen meer dan de intensiteit bij kunstlicht. En daar gaat het om.

  14. Op zich is dat juist, maar gisteren ook even met een lichtmeter op de bank gezeten (ik heb zo even niet de reflectiewaarden voorhanden). Maar witte gordijntje open of dicht was binnen amper een verhoging van lichtintensiteit te meten.

    Grappenmaker ;D
    Het maakt wel even uit of je 1 gordijntje open of dicht doet of gewoon ALLE muren door glas vervangt. Welk percentage is dat gordijntje van jou in oppervlak ten opzichte van het hele muuroppervlak in de gehele ruimte waarin je gemeten hebt? En welke kleur hebben die gordijnen?

    Dat is juist, maar ook daglicht in de winter is al snel vele malen meer dan de intensiteit bij kunstlicht. En daar gaat het om.

    Okee, dat wel, inderdaad is winterdaglicht best ‘fel’ in vergelijking met (normale hoeveelheden) kunstlicht. Maarja, jammer dat dat winterdaglicht maar zo kort duurt, daarna moeten toch echt de kunstlampen het overnemen.
    Ze hadden die bomenpartij trouwens ook wel tegen de vlakte kunnenmikken, scheelt ook weer. 😉

  15. Het maakt wel even uit of je 1 gordijntje open of dicht doet of gewoon ALLE muren door glas vervangt. Welk percentage is dat gordijntje van jou in oppervlak ten opzichte van het hele muuroppervlak in de gehele ruimte waarin je gemeten hebt? En welke kleur hebben die gordijnen?

    In “mijn hoek”: 1 wand wit (gebroken – de kleur althans 😉 ), andere 1 groot raam. Gordijntjes zijn ook 80% wit (dus ook gebroken).
    Maar bij mij geldt wel dat verlichting veel indirect is.

    nog uit andere posting:

    Euhm…. heb je daar bronnen van? Maar als je gelijk hebt: wat gru-we-lijk veel is dat dan smilies/undecided.gif

    Yep, stond ik ook van te kijken. Was wel even uit het geheugen van een artikel ergens vorig jaar. Google levert niet mijn antwoord, maar wel iets dat er op lijkt:
    http://www.nieuwsbank.nl/inp/2004/01/13/Z020.htm Alleen is in deze vergelijking ook het benzineverbruik opgeteld voor het huishouden, terwijl ik doelde op electra+gas. En om dat weer “effe” terug te rekenen gaat mij nu even ietsiepietsie te ver 😉
    Maar ook bij de tweede vergelijking lijkt het mij een behoorlijk percentage……… :'(

Reacties zijn gesloten.