Verkeersdrempel Hermelenweg betreft proef

Zwoille – De fel bekritiseerde verkeersdrempel op de Hermelenweg wordt dinsdag voorzien van rijbaangeleiders en er komen ook bakenschilden bij (dat zijn van de rechthoekige rood/witgestreepte paaltjes/borden). Dat maakte de gemeente Zwolle maandagavond bekend.

hermelen_weg_1.jpg o 

Dit soort drempel is niet eerder toegepast. Het is dan ook een proef, zegt de gemeente. Er is voor deze drempel gekozen, omdat het voor zwaarder verkeer (bv streekbussen) minder als obstakel in weg wordt gevoeld. Naarmate het voertuig zwaarder wordt gaat de drempel meer naar beneden. De drempel is in het voorjaar aangebracht. De gemeente evalueert het functioneren van de drempel op korte termijn met de weggebruikers (busmaatschappij, landbouwverkeer en een aantal aanwonenden). Dinsdag worden er dus schilden en rijbaanbegeleiders aangebracht om de attentiewaarde te verhogen. De rijbaangeleiders zijn dubbelzijdige rood staande flexibele flappen van 30 cm hoog met een reflecterende witte kern van reflectiekristallen. Deze reflecteren licht en zijn daardoor ook in donker goed zichtbaar. Deze worden op de middengeleider geplaatst.

Artikel delen:
Reacties 27
  1. Ja, dat verklaart volledig die idiote betonranden in het midden.

    Bovenstaand verhaal kan heel mooi uitgevoerd worden zonder die gevaarlijke dingen in het midden van die drempels.

  2. Dit is te danken aan het autoverkeer dat deze weg als sluiproute nam met hoge snelheden en gevaar voor de fietsers.Als het snelverkeer gewoon de A28 volgtis hier ook dit niet nodig .Maar die gasten willen niet in de file,s staan die er soms zijn.Ik denk dat het gevaar daar nog wel erger wordt als de IKEA open gaat

  3. zo is dat Pjotr,

    iedereen wil graag overal zo hard mogelijk kunnen rijden maar deze weg is toch echt bedoeld voor bestemmingsverkeer. Doorgaand verkeer mag de snelweg pakken.
    Deze drempel ziet er inderdaad uit als een onding maar hij is ook bedoeld om de snelheid er uit te halen.
    Een beetje chaffeur kan hier vast wel tussendoor sturen wanneer hij zich aan de snelheid houdt.

  4. Je kan er met een bus en vrachtauto probleemloos tussen door. Met een personenauto e.d. ruimt te over. Met passende snelheid naderen zoals dat hoort. Hopelijk is het nu afgelopen met snelheid wedstrijdje rijden ten op zichtte van de autosnelweg en wordt deze weg verkeerluw. Jammer dat deze maatregels nodig zijn. Dat men dan deze maatregels moet nemen is toe te juichen! 😀 😀 😀 😀

  5. Misschien een stomme vraag, maar op de foto zie je dat een fietspad naast de weg is aangelegd, is deze langs de gehele weg doorgetrokken of enkel dat stukje? Als de autoweg en fietspad in z'n geheel gescheiden zijn vind ik het nogal onzinnig om dan alsnog drempels aan te leggen.

    moet je maar normaal 60 km/u rijden en op de weg letten.

    Als ik die drempel zo op de foto zie denk ik niet dat je schokdempers het gaan waarderen om met 60 over die drempel te gaan.

  6. Ik kwam er net langs en zag dat ze van gemeentewerken er mee bezig zijn.
    Zat dat al in de planning of zijn ze naar aanleiding van het eerdere artikel hier op weblog aan het denken gezet?

    Hoe dan ook het blijft een rare drempel op een plaats waar je zoiets niet verwacht.Volkomen nutteloos.

    Maar dat ze proberen om deze overigens mooi aangelegde weg plus fietspad verkeersluw te maken is een goede zaak.
    Want als Ikea opengaat en Wehkamp in bedrijf is dan verwacht ik dat dit toch nog een zeer drukke weg gaat worden.
    Beter zou zijn de verbodsborden weer terug te plaatsen.Dus alleen voor aanwonenden en bestemmingsverkeer.

  7. Die drempel is trouwens in de eerste week van aanleg ook al eens aangepast.
    Ze mogen ook wel paaltjes land de kant plaatsen want nu rijden veel auto's ( vrachtwagens en landbouwverkeer ) er met een boog omheen ja via het fietspad.:D

  8. Even voor de duidelijkheid, het bord dat er 20 meter eerder staat :
    geeft toch reden om juist naar het midden toe te gaan? (zeker voor motorrijders).
    En zelfs als je straks in de winter 20 km/h rijdt met dikke sneeuw, dan wordt je als motorrijder nog steeds flink gelanceerd volgens mij met die stoepdrempels in het midden van de weg. Leuk die flexibele flappen van 30 cm hoog, maar hoe zichtbaar is dat bij sneeuw? Of is verkeersveiligheid bij sneeuw niet belangrijk?

  9. Wat een rare en gevaarlijke situatie is hier nu weer gemaakt?!:o

    Als de bedoeling was om de boel veiliger te maken dan denk ik dat de verantwoordelijken nog maar eens goed ter plekke moeten kijken.
    Uitstekende stukken betonnen rand midden op de weg, situatie met een bocht, klein venijnig hobbeltje, licht niet aanwezig, en dat bord is inderdaad niet echt handig.

    Goed bezig…
    Als ik hun was zou ik het aanpassen voor de eerdergenoemde zaken open gaan.

  10. Er zijn alleen maar kleine oranje reflectoren aangebracht van ongeveer 20 centimeter hoog.
    Ook al rij je er met 10 kilometer per uur tegenaan, het kost je dan kapotte banden en velgen.
    Een volkomen nutteloze voorziening die levensgevaarlijk kan uitpakken, met name voor motorrijders.
    Degene die dit bedacht heeft moet zich de ogen uit de kop schamen en mag op voorhand aansprakelijk worden gehouden voor de gevolgen.
    Want dat dit doden en gewonden tot gevolg zal hebben is nu al een zekerheid…

  11. Helaas kunnen ambtenaren en zogenaamde verkeersdeskundigen zich verschuilen onder de noemer gemeente en bij schade ,of nog erger bij letselschade, mag de gemeente betalen.
    Maar wie zijn dat ,de gemeente? Juist u en ik.Dus als er ongelukken ontstaan door deze proef drempel dan is de gemeente aansprakelijk zeker na al deze berichten op weblog.

    Maar als de gemeente kas leeg is dan verhogen andere ambtenaren gewoon weer de gemeentelijke belastingen toch?

    Het wordt tijd dat ambtenaren zelf moeten gaan op draaien voor hun fouten.Wedden dat dit landelijk gezien tientallen miljoenen aan over de balk gesmeten gemeente geld oplevert.
    Ze bedenken zich dan wel twee keer om hun zin door te drijven.

  12. Het betreft slechts een proef gelukkig lees ik. Nouja, als de term 'proef' eenmaal valt is 't wel ok meestal. In het algemeen ben ik tegen 'proeven' met levende wezens trouwens.
    En ook over deze 'proef' vraag ik me af of dat niet beter/veiliger kan, in een soort van laboratorium opstelling met vrijwilligers misschien?

    Wat zou het doel van de proef zijn vraag ik me ook af,
    ontdekken of de drempel inderdaad lager is voor zwaardere
    voertuigen? Of ontdekken hoeveel leed er zal gaan ontstaan
    door die betonconstuctie in het midden van de rijbaan?

    Of misschien loopt het ook wel allemaal goed af,
    kan ook natuurlijk. Maar dan nog, een 'proef' met zoveel
    potentieel gevaar is mij een brugje te ver.

  13. Een belangrijke vraag is inderdaad: waarom dat betonblok in het midden van de verkeersdrempel.
    Of moeten brommers en moterrijders door die spleet in het midden rijden en krijgen ze dan bonuspunten ofzo?

  14. Even voor de duidelijkheid, het bord dat er 20 meter eerder staat :
    geeft toch reden om juist naar het midden toe te gaan? (zeker voor motorrijders).
    En zelfs als je straks in de winter 20 km/h rijdt met dikke sneeuw, dan wordt je als motorrijder nog steeds flink gelanceerd volgens mij met die stoepdrempels in het midden van de weg. Leuk die flexibele flappen van 30 cm hoog, maar hoe zichtbaar is dat bij sneeuw? Of is verkeersveiligheid bij sneeuw niet belangrijk?

    Dat bord betekend: Let Op wegversmalling op uw rijbaan. Niet een algehele wegversmalling. Dus waarom zou je dan in het midden van de weg gaan rijden ?

  15. Een drempel is tot daar aan toe, maar dat iemand het verzint om in het midden twee betonnen stoepranden neer te leggen in het ontwerp lijkt mij een poging tot doodslag.

  16. de bedoeling was een drempel over de gehele breedte van de weg = 6 meter maar er is per ongeluk 2x 3 meter geleverd en aangebracht

    en i.d.d. dit ligt er al 3 maanden….

  17. @jajaja
    2 x 3 = 6
    Dus dan zou het precies moeten passen als de weg 6 meter is.
    3 maanden is best lang inderdaad, maar blijkbaar voor ambtenaren niet?
    Hopelijk gebeuren er geen ongelukken in de tussentijd.

  18. @jajaja,
    ik lees "de bedoeling was een drempel over de gehele breedte van de weg = 6 meter maar er is per ongeluk 2x 3 meter geleverd en aangebracht"

    Wie is verantwoordelijk voor dat 'per ongelukje' 2×3 meter?

    En wie was in de rol te controleren dat wat besteld was ook geleverd is?

    Laat het weten hopelijk, ben benieuwd!

  19. Gevaarlijke drempel.
    Ook fijn dat er overal op de hermelenweg met borden word aangegeven van te voren dat er een drempel aankomt.
    Voor de mensen die deze borden niet zien staan: Klopt, deze zijn onzichtbaar. Is ook een nieuw iets, bedacht bij de gemeente.
    Ja, van het winter staan er veel ambulances bij deze drempel.

Reageer