Serious gaming moet bezoekers verleiden

Zwolle – Als hologram op een andere plek aanwezig zijn? Het kan. Wat je eraan hebt? Dat kun je als bezoeker van het Symposium on Simulation and Serious Games zelf ervaren. Het symposium, dat plaatsvindt op 1 en 2 oktober bij Windesheim, is bedoeld om bezoekers te laten zien en beleven hoe rijk en gevarieerd de wereld van serious gaming is. Daarnaast is het evenement een ontmoeting tussen Azië en Europa. Twee werelden die door uitwisseling van ideeën elkaar flink kunnen versterken.

Wim Trooster, docent e-learning en onderzoeker bij het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT van Windesheim, omschrijft serious gaming als een zeer motiverend medium. Dat heeft volgens hem onder meer te maken met technische ontwikkelingen, zoals steeds krachtigere computers en haast onbeperkte grafische mogelijkheden. ‘Je kunt praktisch alles visualiseren en dat kan een enorme verrijking van het onderwijs opleveren. Alleen hebben de meeste mensen nauwelijks een voorstelling van wat er mogelijk is’, vertelt hij.

Het symposium moet mensen laten ervaren hoe rijk de wereld van serious gaming is én ze op ideeën brengen. Trooster vervolgt: ‘Ik wil dat mensen ook de vervolgstap kunnen zetten en aan de slag gaan met de vraag: hoe kan ík dat doen? Het symposium organiseren we in nauwe samenwerking met het Freudenthal Instituut in Utrecht en met de Nanyang Technische Universiteit in Singapore. Dat laatste is geen toeval want Azië loopt in technisch opzicht vooruit op Europa. Op onze beurt zijn wij wat verder op het gebied van didactiek en onderzoek, wat inzicht oplevert in de manier waarop je leert in een virtual reality. Keynote speaker professor Baohui Zhang geeft daarover een zeer interessante lezing, waarin hij de bezoekers het concept ‘diep leren’, getriggerd door virtual reality, laat ervaren.’

Het symposium is een aanrader voor iedereen die de mogelijkheden wil onderzoeken van ICT-toepassingen in het onderwijs, zoals docenten, leraren, onderwijskundigen, maar ook voor beleidsmakers en managers. ICT is volgens Trooster in staat om het onderwijs te verbeteren en te vernieuwen. ‘Je kunt met veel meer leerdoelen tegelijk aan de slag en vraagstukken meer multidisciplinair aanvliegen.’

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)