75 openbare laadpalen voor elektrische auto's

Zwolle – De provincie Overijssel is binnenkort 75 openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s rijker. Met die doelstelling start de provincie een subsidieregeling voor de plaatsing van de laadpalen. De subsidieregeling is bedoeld voor Overijsselse gemeenten. De provincie draagt maximaal 1.000 euro per laadpaal bij. Er is een totaalbudget beschikbaar van 75.000 euro.

 

laadpaal_zwolle.jpg 

 

Gedeputeerde Ineke Bakker voor Milieu, Wonen en Financieel Toezicht: “De beschikbaarheid van elektrische laadpalen in de eigen woon- of werkomgeving is een belangrijke afwegingsfactor bij de aanschaf van een elektrische auto. Overijssel telt op dit moment circa 130 openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s. Wij willen dit aantal graag vergroten, om meer mensen aan te moedigen om te gaan rijden op elektriciteit.”

 

praatpaal.jpg 

De provincie Overijssel stimuleert het gebruik van nieuwe, milieuvriendelijke brandstoffen als alternatief voor de gebruikelijke diesel en benzine. Gedeputeerde Bakker: ”Elektrisch rijden is een van de schoonste vervoervormen, waarbij zowel de uitstoot van stikstofdioxide, fijn stof als CO2 veel lager is dan bij conventionele brandstoffen. Daarnaast is elektrisch rijden veel stiller. Naast milieuvriendelijker is het rijden op elektriciteit ook goedkoper.” 

 

Gemeenten aan zet

De subsidieregeling voor de elektrische laadpalen is bedoeld voor gemeenten. Gemeenten kunnen de subsidie gebruiken voor de plaatsing van één of meer oplaadpunten in de openbare ruimte. Voor de vijf grote steden is er een maximum van twintig gesubsidieerde laadpalen per gemeente, in kleine gemeenten voor 10. Dit is besloten omdat de milieudruk in de steden groter is dan in dorpen. Voor de subsidieregeling geldt op is op.

 

Met ingang van 1 november 2014 kunnen gemeenten aanvragen voor een subsidie indienen. Voor die tijd wordt in opdracht van de provincie samen met de gemeenten de behoefte aan laadpalen en mogelijke locaties geïnventariseerd, zodat de laadpalen ook daar worden geplaatst waar de grootste behoefte bestaat.

 

De nieuwe regeling komt bovenop de al bestaande subsidieregeling voor de aanschaf van nieuwe auto’s die rijden op elektriciteit of groengas. Afhankelijk van het aangeschafte voertuig zijn hiervoor subsidies beschikbaar van 1000 (elektrische auto) tot 10.000 (vrachtwagen op groengas) euro. 

 

Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op www.overijssel.nl/nieuwebrandstoffen.

Artikel delen:
Reacties 27
  1. Zo, nou kijk eens aan, als er zo'n smerige diesel locomotief voorstaat protesteer jij natuurlijk wel.

    Misschien kun je wel mee carpoolen in mijn aan emissie eisen goedgekeurde acht cylinder diesel. 😛

    geintje maar dat snap je wel

  2. Ik ben wel heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Nederlanders rijden vooral vanwege de portemonnee elektrisch en het ziet er naar uit dat vanaf 2016 ook de mensen die elektrisch rijden de volle mep aan bijtelling moeten betalen over hun zakelijke auto. Het is maar de vraag hoe groot de groep is die het dan nog interessant vindt om elektrisch te rijden.

  3. Wat voor stroom komt er eigenlijk uit die palen? groene of kolenstroom?
    Ik ben overigens van mening dat electrische auto's helemaal niet groen zijn. Enig idee hoeveel zwaar vergif er in al die accu's zit? Volgens mij rijdt een moderne kleine benzine, of beter gas auto uiteindelijk veel schoner en zuiniger. Ik vindt het tevens van de zotte om nu electrisch te rijden. de gem. actieradius is 100 km. Volledig onbruikbaar.

  4. @Viper hoe is het daar in 2004? Beetje tof? Doe ze de groeten uit 2014 waar elektrische auto's een stuk verder zijn dan jij beweert.

  5. Nou Jasper, toevallig ben ik autogek en heeft Viper hier wel een punt. De zgn elektrische auto's die hier nu zo populair zijn worden gekocht vanwege de bijtelling. acceleratie is perfect omdat er een hoop koppel vrijkomt met optrekken dmv de elektra motor verders rijden ze gewoon op diesel of benzine, vier uur opladen om alleen de koppel of een paar kilometer te rijden?

    Tesla is een koploper maar renault, opel ect ect duur en niet volledig elektrich, welkom in 2014;)

  6. Ik zie met name aan de Dr. Klinkertweg in Zwolle een grote behoefte aan oplaadpunten. Er staan daar regelmatig veel elektrische auto's. (Volvo's en Mitsubishi's). Maar er zijn daar geen officiële laadpalen aan de openbare weg. Graag daar minimaal 1 paal met 2 aansluitpunten en 2 E-parkeerplaatsen.

  7. Blijft natuurlijk de grootste onzin die er is. Zolang de elektromotor op wat voor een soort batterij blijft rijden is hij schadelijker dan een trabant.
    Hij is schoner qua rijden maar wat gebeurt er mat al die batterijen die worden afgevoerd. want dat ze een keer stuk gaan is een feit.
    Daarom is dit ook zo'n onzin. Welke particulier gaat zo'n auto nu gebruikt kopen. Als hij het volledige bedrag wegenbelasting moet betalen en voor 5000,- accu's moet vervangen…….. Een veilig waterstofsysteem blijft natuurlijk de oplossing maar geen oliefabrikant die daar aan mee wil werken.

  8. Goed punt Bolke. De techniek ten aanzien van de batterij en opslagcapaciteit versneld als geen ander.

    Indien je een nieuwe electrische wagen aanschaft, wil je gebruik kunnen maken van de subsidies en een auto die past bij de tijd. Hoor de lease rijders op het werk al uitkijken naar de nieuwe Tesla wagen. De oude voldoet opeens niet meer.

    Weinig mensen die ook een iphone 3 willen niet?

Reageer