Actie tegen onveilig fietspad bij Hattem

Veel fietsers in de regio zal het niet ontgaan zijn: de aanpassing van het fietspad van de Zuiderzeestraatweg bij Netelhorst is bij veel fietsers een doorn in het oog. De gemeente Hattem heeft het fietspad aangepast om zo de veiligheid van de fietsers te waarborgen. In de ogen van veel fietsers wordt er juist een ongeveilige situatie gecreëerd. Fietsers worden binnenkort gedwongen om naast vrachtwagens te moeten wachten.

Een oplossing is simpel: creëer een voorrangsituatie voor de fieters en maak aan de kant van Wezep een zelfde slinger zodat fietsers niet twee keer een haakse hoek maken. Onder leiding van W.F. van Norel is er bij de fietsersbond een klacht ingediend. Deze klacht staat op dit moment in de top 10 op plaats twee. Met 76 stemmen is deze klacht op weg om naar nummer 1 te stijgen. Met meer promotie danwel aandacht wordt deze vreemde situatie bij meer inwoners van de gemeente Hattem, Oldebroek en Zwolle onder de aandacht gebracht. Mensen kunnen de kans krijgen te reageren op de klacht op de webpagina van de Fietsersbond en bovendien tegen deze situatie te stemmen.

Indien deze klacht nog meer aandacht krijgt van de media, wordt deze behandeld wordt door de fietsersbond. Dit kan betekenen dat er wat wordt gedaan aan de situatie en dat er naar de fietser geluisterd wordt.

Meldpunt Fietsersbond: http://www.fietsersbond.nl/link_meldpunt.asp?id=13087

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

13 gedachten over “Actie tegen onveilig fietspad bij Hattem”

  1. Afgezien van het feit dat je als fietser nu tijdelijk weer even rechtdoor kunt fietsen, is het zeer vervelend. Zeker als je bedenkt dat dit de komende maanden (of misschien wel langer). Dus allemaal even stemmen! 🙂

  2. Kom er elke dag langs en vind het wel mee vallen.
    De verandering was een stuk onveiliger.
    Normaal heb je geen last van de fietsers die oversteken richting de hilsdijk.
    Als ze de verandering weer invoeren wel.
    Dan blokkeren ze de doorgang.
    Maar het idee is best goed.
    Nu steken veel jongeren nl zo over zonder te kijken.

    Maar ach snap het wel die van Norel wil graag vaart maken daarzo.
    En zo’n bocht haalt de snelheid der best uit.
    Zou haast zeggen dat het die banaan is die elke morgen er rond 5:30 langs vliegt.

  3. Euhm….. 5:30? Dan lig ik nog lekker op één oor hoor 😀 Een uur later gaat m’n wekker, om 7:00h neem ik de fiets en om ongeveer 7:15h kom ik pas over de Oude IJsselbrug.
    Maar het gaat me niet om de vaart die eruit gehaald wordt. Ik mag notabene zelfs de rijbaan gebruiken als ik wil (heeft niet m’n voorkeur bij verkeer dat 80 rijdt terwijl ik maar 30 fiets). De constructie lijkt gewoon nergens op. De vaart gaat er ook uit als de slinger doorgetrokken was geweest, de vaart gaat er dan uit omdat je voorrang moet verlenen.

    Maar wat bedoel je met:

    Kom er elke dag langs en vind het wel mee vallen.
    De verandering was een stuk onveiliger.

    Bedoel je nou te zeggen dat de oorspronkelijke situatie onveiliger was of de nieuwe (met die enkele slinger erin gevolgd door 2x haaks)?

  4. Ja dat staat er beetje vreemd.
    Maar bedoel dat het idee best goed is.
    Eerder staken voornamenlijk de jongeren zo plotseling over.
    Zonder te kijken.
    Nu waren ze verplicht om te stoppen , altans flink vaart te minderen.
    Nadeel met die rare bocht xtra is dat als er nu veel mensen staan dat ze ook het andere verkeer belemmeren. :-

  5. Ik begrijp dat jij er met de auto rijdt?
    De ellende met vrij veel jonge fietsers is dat ze uberhaupt niet kijken, niet achterom, niet links, niet rechts en zelfs niet recht vooruit. Mijn gok is dat fietsers vanuit Zwolle die linksaf naar Netelhorst willen, dat zo gek anders zullen omgaan met voorrang verlenen.
    Maar hoeveel fietsers zijn dat trouwens? Niet zo gek veel.

    Maar ik blijf het jammer vinden dat die slinger niet gewoon doorgetrokken is naar de andere kant van de weg. Dan heeft de gemeente hun zin met:
    1) fietsers uit de dode hoek halen
    2) fietsers die voorrang moeten verlenen aan werkverkeer
    3) fietsers die echt zo kort mogelijk met het werkverkeer te maken hebben omdat ze gewoon recht oversteken
    4) werkverkeer wat vanaf de Oostersedijk niet 2x na elkaar voorrang hoeft te verlenen waarbij ze de fietsers vergeten (kulargument als je het mij vraagt)

    Helaas schijnt dat lastig voor elkaar te krijgen in verband met (zo zeggen ze) ‘beperkt eigendom’ (whatever that means maar zal wel betekenen dat de boer geen toestemming wil geven ofzo)

  6. Ik kom er elke dag langs.
    Zowel met auto of brommer en soms met fiets.
    En zie elke middag/ avond jeugd zo over steken zonder te kijken.
    Als je dan ook bedenkt dat als het rustiger is met auto’s het meerendeel wel rond de 100 rijd daar.
    Wordt het een gevaarlijke situatie

  7. Ik probeer alleen even in te zien wat dat met de nieuwe situatie te maken heeft. Die nieuwe situatie is namelijk nog niet in gebruik omdat de hekken herhaaldelijk weggehaald zijn die de oude route blokkeerden.

    Met de ‘nieuwe’ situatie (waarbij de fietsers loodrecht op de ZZSweg komen te rijden over een afstand van 10 meter) zal het vast niet veel anders zijn.

    Maar dan nog: hoeveel fietsers betreft dat? Maar bar weinig. Ik komk er ook dagelijks langs en zie een handjevol fietsers bij Netelhorst vandaan komen en een enkeling van de Oostersedijk. Zeker 90% komt uit de richting Hattemerbroek.

    Maar ik doe echt ijverige pogingen je opmerkingen en logica te volgen. Ik zie telkens niet goed of je nou de nieuwe of oude situatie bedoelt. Verder schrijf je bijvoorbeeld ook:

    Nu waren ze verplicht om te stoppen , altans flink vaart te minderen.

    Dat eerste is regelrecht overbodig om te schrijven omdat ?lke verkeersdeelnemer die de ZZSweg over wil steken voorrang moet verlenen aan àlle bestuurders op de ZZSweg (en het fietspad ervan). Vaart minderen moeten ze toch als ze over willen steken al is het maar om toch even de ZZSweg op te kijken.
    Zoals jij het stelt lijkt het wel alsof fietsers daar helemaal niet kijken en blind oversteken. Ik heb weinig vertrouwen in het netjes volgen van de verkeersregels door schoolgaande jeugd maar zoals jij het stelt is het wel heel erg bruut. Als dat waar zou zijn, dan is het een wonder dat er nog geen enkele dode is gevallen terwijl dat zeker 5 zou moeten zijn op jaarbasis met zulk gedrag. Dat zijn toch twee dingen die dus niet met elkaar kloppen zoals jij het schrijft.

  8. Ik kom er dagelijks langs en merk dat het ong 2 maal op 5 werkdagen voorkomt. ( duas van de 5 dagen zie ik het 2 dagen gebeuren)
    Dat er fiesters zo zonder te kijken oversteken.
    Meestal komt dat doordat ze gezellig met hun 3en naast elkaar fietsen en te veel kleppen.

    En de “nieuwe” situatie is al paar dagen in gebruik geweest.
    Die haalde gewoon veel vaart eruit.
    Vooral bij de brommers en wielrenners.
    Dat was voor de andere fietsers wel beter.
    Als je ziet hoe hard sommige mensen daar andere gebruikers van het fietspad inhalen…….

    met andere woorden kwa veiligheid is de nieuwe opzet beter, maar als er veel fietser vanaf zwolle de hilsdijk op moeten blokkeren ze de mensen die de zzstratweg willen volgen.
    En ik vind de bocht veel te klein!!

  9. Op welke tijden kom jij daar dan langs? Ik verbaas me over je opmerking dat je 40% van de keren dat je er langs komt, je fietsers af ziet slaan zonder om te kijken. Dat fietsers niet goed kijken, kijk ik niet zo gek veel van op maar wel bij een 80-km-weg. Maar ik kijk eigenlijk nog meer op van het feit dat jij zoveel fietsers vanaf Zwolle naar de Hilsdijk ziet afslaan. Ik zou gemiddeld net zo vaak te maken moeten hebben met fietsers die naar Hilsdijk gaan. Maar ik zie echt zo enorm weinig fietsers op de Hilsdijk rijden dat je ‘statistieken’ volledig tegen de mijne ingaan. De tijdstippen kunnen daarbij natuurlijk wel uitmaken.

    Ik kom er ’s morgens meestal zo ongeveer om 7:30h langs en ga dan richting Wezep. ’s Middags kom ik er op variërende tijden langs, verschillend van 11.50h – 16:00h

    Gezien het gros van de fietsers scholieren/studenten is, vermoed ik dat de meesten toch ergens tussen ‘mijn’ tijden terug moeten rijden waarbij ik dus met enige regelmaat mijn pad gekruist zou moeten zien met een fietser naar Hilsdijk. Dat laatste is dus niet het geval. Wel af en toe een auto die er naartoe rijdt en vaker een auto die er vandaan komt maar verder niet echt.

  10. Kwa tijden verschilt het.
    Maar toevallig zag ik het vrijdag nog gebeuren.
    Rond 15:05, 6 meiden met hun 3en naast elkaar druk aan het kleppen.
    Ze waren zo druk aan het kleppen schijnbaar dat de eerste 3 zo overstaken.
    De andere 3 schrokken van een bus die er net aankwam vanuit httmbroek.
    dus die bleven staan.
    Maar zijn niet altyd de jeugd die zo doen hoor.
    want zo rond 18:00 gebeurd het ook wel.
    Misschien moeten ze die mp3 spelers enzo maar gaan verbieden.
    Ze gaan zo op in de muziek dat ze geen aandacht voor het andere verkeer hebben. 🙁

  11. Wat een stel hersenloze koeien dan 😐
    Maar inderdaad, ik denk dat verbieden van MP3 en andere geluidsdragers al heel wat ellende kan oplossen en de aandacht weer wat meer bij het verkeer brengt.

Reacties zijn gesloten.