Ontwerp nieuwe brug over de IJssel bekend

De nieuwe brug over de IJssel wordt gebouwd door de combinatie Welling/Züblin/Donges. Het ontwerp is van Quist Wintermans Architekten. De aanneemcombinatie was één van de vijf deelnemers in de aanbestedingsprocedure voor het ontwerpen en de bouw van de brug. Het winnende ontwerp voldoet aan de criteria die aan de brug werden gesteld, zoals inpassing in het rivierenlandschap en een overspanning van dijk tot dijk van circa een kilometer. 

Het programma Ruimte voor de Rivier zorgt ervoor dat de IJssel er in de toekomst anders uit zal gaan zien. Het ontwerp van de brug moest hierbij aansluiten. De ontwerpers zijn erin geslaagd om de brug lager te houden dan vooraf werd verwacht. Het concept is een traditionele spoorbrug met een eigentijdse constructie en vormgeving.

De rode kleur van de brug versterkt het ontwerp en sluit aan bij een internationale traditie van bruggen. De nieuwe spoorbrug over de IJssel ligt op Rijnvaarthoogte (circa negen meter), een beweegbaar brugdeel is hierdoor niet meer nodig. Ook komt er een fietspad langs de nieuwe brug. De nieuwe brug wordt stiller dan de huidige spoorbrug. De huidige brug is van staal, de nieuwe bestaat uit een combinatie van beton en staal en is daardoor geluidsarmer. Op het brugdek van beton ligt het spoor straks in een bed van stenen, dit absorbeert ook geluid.

 

De aanbiedingen zijn in twee rondes beoordeeld door een team professionals van onder andere de gemeenten Hattem en Zwolle en ProRail. Bij het beoordelen van de aanbiedingen telde het ontwerp voor zestig procent en de prijs voor veertig procent. In de eerste ronde zijn de vijf brugontwerpen beoordeeld op basis van zeven vormgevingscriteria. De drie hoogst geëindigde ontwerpen gingen door naar de tweede ronde. Daarin zijn de aangepaste ontwerpen opnieuw beoordeeld op vormgeving en op prijs. Het is uniek dat in een aanbesteding voor een kunstwerk van deze omvang, de vormgeving de keuze voor het ontwerp grotendeels heeft bepaald. Ook uniek is, dat ProRail de vijf ontwerpteams vooraf een vergoeding heeft betaald. De definitieve keuze voor het ontwerp is overgenomen door een speciaal samenwerkingsverband met onder andere wethouders van de gemeente Hattem en Zwolle en de spoorbouwmeester.

Dit najaar start ProRail met het aanbrengen van zand voor de landhoofden op beiden oevers van de IJssel. In september 2008, na het broedseizoen van de vogels, beginnen de werkzaamheden voor de bouw van de nieuwe brug. De nieuwe brug zal naar verwachting gereed zijn in de tweede helft van 2010.

Hanzelijn

De Hanzelijn is een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle. Een treinreis tussen beide steden duurt slechts dertig minuten, waardoor het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd een stuk dichter bij de Randstad komen te liggen. Daarnaast zorgt de Hanzelijn ervoor dat het minder druk wordt op de Gooilijn en de Veluwelijn. Als onderdeel van de Hanzelijn bouwt ProRail onder meer nieuwe stations in Kampen en Dronten,  het station in Lelystad wordt aangepast en er komt een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

30 gedachten over “Ontwerp nieuwe brug over de IJssel bekend”

  1. had verwacht dat hij hoger zou worden
    maar het fietspad er naast kan nog wel eens probleem worden
    ivm baldadige mensen fietsje of zo opt spoor
    moeten ze gelijk maar camera,s plaatsen

  2. Gaaf, eindelijk een volwassen skate-ramp, met lekker fietspad ernaast.
    ______________

    Admin.

    @ Digi: De foto’s staan inmiddels bij het bericht.

  3. Loopt dat fietspad nu wel of niet aan de Zuidkant ? Zuidkant geeft uitzicht op Hattem en de Veluwe en dat lijkt me best gaaf 😛
    Quist & co hebben een k(l)eurige en bescheiden brug ontworpen
    -wat een verschil met de brug op hoge pilonen, die maar steeds rond circuleerde op het web-.

    We zijn de Hattem-lobby dank verschuldigd, want dankzij alle ‘fuss’ en bemoeienis is er toch een prima brug uitgekomen, die tot de betere onder de spoorbruggen zal behoren.

  4. Dat wordt qua uiterlijk een stuk beter dan dat gedrocht van een oude spoorbrug die er nu ligt.
    Met die 9 meter zal hij (ongeveer) net zo hoog worden als de Oude IJsselbrug lijkt me; minder hoog dan ik begreep toen er gesproken werd dat de onderkant van de nieuwe spoorbrug hoger zou zijn dan de bovenkant van de oude spoorbrug.

    Maar ik vind hem mooi, tenminste gebaseerd op wat ik nu zie…. gewoon mooi, lekker strak.

  5. het ontwerp is mooi en past ook goed in het landschap,het enige wat ik wil zeggen is, waarom de brug niet vast neerleggen met vier sporen,dit in verband met de toekomstige ontwikkelingen openbaar vervoer, in de toekomst ontkom je hier niet aan en nu kan het goedkoper!

  6. Zo op het eerste fotootje ziet het er netjes geintegreerd uit. Ben benieuwd hoe dat in het “eggie” eruit gaat zien: fotostandpunt is wel lekker groothoek, dus brugje ziet er dan automatish klein uit.
    Het zou goed zijn om er goed herkenbare bestaande elementen bij te zetten om een reeel beeld te krijgen.
    Want als ik lees

    De nieuwe spoorbrug over de IJssel ligt op Rijnvaarthoogte (circa negen meter)

    Wat betekent dat dan? Is dat 9 meter boven hoogste waterstand ofzo? Het zal vast geen NAP zijn, omdat de ijssel al een metertje of 4 (geschat) boven NAP ligt, dus dan lijkt de vrije doorvaart nog vrij krap.

  7. De fietsafstand tussen Zwolle en Hattem wordt gigantisch korter op deze manier…………

    Volgens mij is dat nog niet zeker? Als het bruggetje zo hoog wordt, zal je toch een stuk verderweg al klimmen. En op de foto’s zie ik geen afgaande fietspaden vanaf de brug…. Maar dat zegt nog niet zoveel natuurlijk
    Als het WEL flink korter wordt zit er nog wel een ander nadeeltje: mogelijk gevaar voor de toekomst van het kleine veer?

  8. Ik moet zeggen dat ik dit ontwerp zwaar vind tegen vallen. Op zich is het een leuke brug voor nu, maar over een jaar of tien is dit ontwerp toch wel weer zwaar verouderd qua ontwerp lijkt me.
    Als ik die tweede impressie foto zie dan vind ik het maar een sneu en eigenlijk ook wel zielig bruggetje….. Niet echt vooruitstrevend en vernieuwend vind ik.
    Ben trouwens ook wel benieuwd naar de andere inzendingen cq. ontwerpen.

  9. De vraag is of je vooruitstrevend nieuw moet willen. Meningen verschillen, dat is duidelijk.
    Misschien dat de brug mij wel tegenvalt als hij er in het echt staat maar in eerste instantie vind ik hem zo op de schets gewoon echt mooi. Niet wat je noemt hypermodern ofzo maar toch wel een tikkie door de schuin staande bogen. De brug komt bij de Oude IJsselbrug te liggen die een eigen karakter heeft waar de nieuwe brug goed bij past vind ik.
    Een extreem modern ontwerp kan op den duur ook snel ‘ouderwets’ worden. Een wat meer ’tijdloos’ model staat mij daarom meer aan. Vandaar dat deze brug in mijn beleving een geschikte keuze is.

  10. Een fietspad ernaast vind ik geen goed idee,Zit je lekker te fietsen komt er een trein met 100 km per uur langs, Niet echt prettig voor je oren!

  11. Ik vind de nieuwe brug prachtig. En dat idee van het fietspad is ook geweldig. Wat ik jammer vind is dat nu de treinen vanuit Dronten en Amersfoort wel over het zelfde spoor moeten. Waarom geen 3/4 sporen vanaf station Zwolle tot het afbuigen naar Dronten. De brug is toch op de toekomst gebouwd. Bij intensiever verkeer onstaan er toch wachttijden of problemen in het spoorboekje. Maar uiteraard heb ik geen idee wat dat extra kost.

  12. Ik vind dit andere ontwerp veel mooier dan degene die hierboven staat!
    Trouwens op deze link komt het beter uit de verf:

    alternatieve brug van Zwarts Jansma

    Hierbij zijn de kleine plaatjes ook klikbaar. Zeker de moeite waard om even te bekijken zijn de twee laatste plaatjes, waaruit je kan opmaken hoe je uit de trein en vanaf de (;) buk)fiets het landschap kan zien. En dan natuurlijk ook de overzichtstekening goed bekijken voor een idee over de indeling van de boog ten opzichte van de rest van de brug!

    Ik blijf erbij dat ik de brug die hier bovenaan de pagina staat te iel vind lijken. Wie weet valt dat in de parktijk mee, maar ik vind de verhoudingen in het ontwerp van Zwarts Jansma mooier. Wel wat kale kleur, maar daar valt wel wat aan te doen 😉

  13. De Vereniging Landschap en Milieu Hattem ziet absoluut niets in de (donker)rode kleur die de nieuwe spoorbrug over de IJssel bij Hattem en Zwolle moet krijgen.

    “De vorm van de brug ervaren wij als mooi”, zo stelt voorzitter Dolf Joekes namens de vereniging. “Maar het landschap en het milieu zouden ons inziens worden beledigd als het heilloze plan om de brug donkerrood te maken doorgang zou vinden.” De vereniging ziet meer in de ‘harmonieuze kleuren van de oude autobrug over de IJssel: licht – en donkergroen’. “Het zou een klap in het gezicht van de bewoners van Hattem zijn als – na de verloren strijd voor een tunnel – de brug een onnatuurlijk voorkomen zou krijgen.”.

    Het ontwerp voor de nieuwe brug komt van de hand van Quist Wintermans Architekten. De boogvorm is traditioneel en lijkt op die van de naastgelegen autobrug. Deze constructie krijgt een rode kleur. Geen signaalrood, maar een aardse tint, aldus de ontwerper Paul Wintermans. Alle ontwerpen zijn binnenkort te zien in het stadhuis van Hattem.

    Bron: destentor.nl

    Foto’s (bewerkt voor Hanzelijn-Hattem.nl):

    http://hanzelijn-hattem.nl/gfx/archief/hanze_01.jpg

    http://hanzelijn-hattem.nl/gfx/archief/hanze_02.jpg

    http://hanzelijn-hattem.nl/gfx/archief/hanze_03.jpg

Reacties zijn gesloten.