N35 Wijthmen-Nijverdal op de schop

Zwolle – Het wordt steeds drukker op de N35 tussen Zwolle en Twente. Om ervoor te zorgen dat de toenemende verkeersintensiteit niet ten koste gaat van de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid, gaat de Rijksweg tussen Wijthmen en Nijverdal binnenkort op de schop.

wegwerkzaamheden_zwolle.jpg 

Hierover maakten het ministerie van verkeer en waterstaat, de provincie Overijssel, regio Twente en de gemeenten Zwolle, Dalfsen, Raalte en Hellendoorn afspraken. Deze zijn vastgelegd in een bestuursovereenkomst. In totaal is 15 miljoen euro beschikbaar gesteld voor plannen om het tracé Wijthmen-Nijverdal aan te pakken. Hiervan komt 5 miljoen euro van de Rijksoverheid en 10 miljoen euro van de provincie Overijssel. Het rijksgeld wordt uitsluitend ingezet voor verkeersveiligheidsmaatregelen. De provincie betaalt hier ook aan mee, maar investeert daarnaast in extra maatregelen om de bereikbaarheid en leefbaarheid te vergroten.

Veiligheid
De komende jaren wordt onder andere hard gewerkt aan veilige oversteekplaatsen. Ook worden meer parallelwegen aangelegd, zodat het aantal directe aansluitingen op de N35 kan worden teruggebracht. Op deze manier kunnen kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers, de drukke weg op een veilige manier oversteken.

Minister Schultz is blij met de overeenkomst: “De N35 is een vitale weg voor de regio. Het is belangrijk dat iedereen deze Rijksweg op een veilige manier kan gebruiken. Samen met de provincie en gemeentes maken wij hier de komende jaren werk van. De N35 tussen Wijthmen en Nijverdal wordt hierdoor niet alleen veiliger, de doorstroom van het verkeer wordt ook beter.”

Werkzaamheden
Dit najaar starten de gesprekken met omwonenden, bedrijven en organisaties over de plannen langs het tracé. De eerste projecten worden naar verwachting volgend jaar al afgerond. Eind 2018 moet het hele pakket aan maatregelen zijn uitgevoerd.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

3 gedachten over “N35 Wijthmen-Nijverdal op de schop”

  1. Hmmm, dat betekent weer veel oponthoud en vertragingen dus de komende drie jaar.
    Waarna het hele traject in een keer opnieuw dunnetjes wordt overgedaan, maar dan goed.

  2. 1) Het zou mooi zijn als vanaf Heino geen enkele auto van de N35 de parallelweg op kan. Sluipverkeer hindert het andere verkeer. Om zelf een paar minuten eerder op je eindbestemming te zijn rijdt men hard over parallelwegen, gevaarlijke situaties creeeren langs fietsers en oversteekpunten, en rijdt men andere toegangswegen dicht.

    2) Beetje uitstellen van het echte probleem. De doorstroming wordt misschien wel iets beter maar veel rek is er niet. Bij Raalte valt de drukte enigzins mee. Het grote knelpunt is Wijthmen. Meer asfalt gaat daar alleen helpen (en een aanpassing van de (bestuurders)mentaliteit, maar dat is met alles een probleem in NL)

  3. Ik zeg de A35 gewoon doortrekken tot aan Zwolle.

    Of anders over de hele lengte 2×2 rijstroken met ongelijkvloerse aansluitingen in sowieso Raalte, Heino, Wythmen en Mariënheem met een maximum snelheid van 80/100. Groot project maar je bent daarna jaren lang van verbetering op verbetering af.

Reacties zijn gesloten.