Aanbesteding Kamperlijntje Zwolle-Kampen

Zwolle – Geïnteresseerde vervoerders met ervaring in reizigersvervoer per trein kunnen vanaf donderdag 30 oktober 2014 een offerte uitbrengen op het treinvervoer voor de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. De provincie Overijssel en Regio Twente hebben het bestek met het programma van eisen voor het vervoer voor de komende 15 jaar op de Europese aanbestedingskalender geplaatst.

Een gezamenlijke aanbesteding van beide spoortrajecten levert niet alleen efficiëncyvoordelen op, maar zorgt ook voor een interessanter aanbod richting de markt. Daarnaast zetten beide overheden met deze aanbesteding in op het verbeteren van de capaciteit, de punctualiteit en de toegankelijkheid van beide treindiensten. Naar verwachting kan in april 2015 tot gunning worden overgegaan. De aankoop, bouw en het testen van treinen neemt ongeveer 2,5 jaar in beslag. Daarnaast start in 2016 het ombouwen van beide spoortrajecten naar een geëlektrificeerd netwerk en de aanleg van station Stadshagen in het traject Zwolle-Kampen. Dit betekent dat in principe in december 2017 de nieuwe concessieperiode voor Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede van start kan gaan.

Met de elektrificatie van beide lijnen besparen de provincie en Regio Twente op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit en vermindert de geluidsoverlast in het gebied tussen Zwolle en Kampen en Zwolle en Wierden. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.

De NS verzorgt op dit moment het vervoer op beide trajecten. Het is de bedoeling om de huidige concessies met de NS tot aan de nieuwe concessieperiode eind 2017 te verlengen. Hierover zijn de partijen met elkaar in overleg.

De provincie Overijssel heeft de treinverbinding Zwolle-Kampen in 2005 van het Rijk overgenomen. Deze concessie eindigt in december 2015. Voor het traject Zwolle-Enschede zijn de provincie Overijssel en Regio Twente met het Rijk overeengekomen om deze in december 2014 van het Rijk over te nemen.

Artikel delen:
Reacties 3
  1. Ik citeer uit bovenstaand artikel:

    Een gezamenlijke aanbesteding van beide spoortrajecten levert niet alleen efficiëncyvoordelen op, maar zorgt ook voor een interessanter aanbod richting de markt.

    Lijkt me duidelijk toch? Waarschijnlijk minder kosten en in potentie meer opbrengsten.

Reageer