Ontwerp nieuwe havenmeestervoorziening klaar

Zwolle – Architectenbureau Sacon uit Zwolle heeft het ontwerp voor de havenmeestervoorziening op het Rodetorenplein gemaakt. Als alles meezit start de bouw in april 2015 en wordt het gebouw eind 2015 opgeleverd.

havenmeestergebouw.jpg

Foto van gemeente Zwolle 

Het gebouw biedt plaats aan douches en toiletten voor bezoekers van de passantenhaven bij het Maagjesbolwerk. Ook is er een gezinsdouche die eveneens door mindervalide varende gasten gebruikt kan worden. Haven- en marktmeester houden hier kantoor tijdens het vaarseizoen en op marktdagen.

Zonne-energie
Zonnecollectoren verwarmen het douchewater en via warmtewisselaars wordt afvalwater teruggewonnen. De architect heeft gekozen voor het gebruik van duurzame materialen als baksteen en onderhoudsarm hout. Ook komen er ingebouwde nestkasten voor gierzwaluwen. Aan de stadszijde komt een betonnen rand die kan dienen als zitbank. Dankzij een extra trap sluit het gebouw aan bij het Rodetorenplein en de verlaagde kade.

De selectie
Het ontwerp is beoordeeld door een selectiecommissie bestaande uit bewoners van het Maagjesbolwerk, vertegenwoordigers van de Vrienden van de Stadskern en Het Oversticht. De commissie is positief over het ontwerp, onder andere over de bijzondere vorm van het gebouw, de herkenbaarheid vanaf het water, de sterke relatie met de kademuur en de wijze waarop installaties en elementen in het ontwerp onzichtbaar zijn weggewerkt.

Verbetersuggesties
Gezien de relatie met de historische binnenstad wordt een mate van detaillering verwacht die passend is in de binnenstad. De selectiecommissie heeft een aantal verbetersuggesties meegegeven aan de architect en de welstandscommissie om het ontwerp beter te laten aansluiten bij de historische binnenstad. Zoals het gebruik van een steenkleur die perfect past bij de kademuur, te kiezen voor een gemêleerde metselsteen (niet effen), te onderzoeken of door middel van verspringingen in het metselwerk en gebruik te maken van verschillende metselverbanden kan worden aangesloten bij wat in de binnenstad gebruikelijk is. Detaillering van raampartijen en maatvoering en te kiezen voor een passende kleur voor houtwerk en vizier.

Ontwikkelingsprogramma Binnenstad
De realisatie van de havenmeestervoorziening is een actie die voortvloeit uit het Ontwikkelingsprogramma Binnenstad 2020. Het programma geeft een visie op de toekomstige ontwikkeling van de binnenstad, en geeft aan hoe de gewenste ontwikkeling bereikt kan worden. Gastvrijheid vormt daarin de rode draad. Zie ook: www.zwolle.nl/binnenstad.

De havenmeestervoorziening wordt mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

11 gedachten over “Ontwerp nieuwe havenmeestervoorziening klaar”

  1. Zoals ik het nu kan zien ziet het er wel aardig uit en het wordt ook best een beeldbepalend huisje op het Rode Torenplein, dus hoop ik dat zeker met de historische elementen er nog wat meer ‘sfeer’ in het ontwerp komt.

  2. ?? 535.000,- gaat dit douchehok kosten volgens De Stentor, mede dankzij een bijdrage uit Brussel mogelijk.
    Zijn we allemaal helemaal gek geworden? Er zijn ongeveer 50 plekken voor plezierboten, dus dik 10 mille per plek.
    Waarom koopt de gemeente niet een pandje in de directe omgeving en verbouw die dan tot douchehok en koffieplek voor de havenmeester.
    En allemachtig, wat een lelijk gebouw! De gemeente krijgt intern alles voor elkaar wat u en ik nooit zou lukken.
    Ze zijn niet wijs bij de gemeente, nog steeds niet

  3. 535.000euro voor een gebouwtje van 6x7x9m. Dat betekent dat dit bouwwerkje 1415 euro per m3 kost. Voor 300 euro per m3 bouwen we tegenwoordig een gemiddeld woonhuis.

    De gemeenteraad laat zich weer iets op de mouw spelden en om Groenlinks mee te krijgen doen we er nog een paar vogelnestje bij! In wiens zakken verdwijnt dit geld???

  4. Eens Jan, tis een grof schandaal…….en zo lelijk!
    Hamerstuk in de raad en weg ruim 5 ton plus 1 ton tegenvallers.
    raad, ontwaakt!

Reacties zijn gesloten.