Reizigerstunnel station Zwolle eind juni geopend

Zwolle – De nieuwe reizigerstunnel is vanaf zaterdag 27 juni open voor reizigers. De tunnel zorgt voor meer comfort voor reizigers en maakt het station klaar voor verdere reizigersgroei. De tunnel is ruim en beschikt over roltrappen.

reizigerstunnel_station_zwolle.jpg

Het aantal reizigers dat van en naar station Zwolle reist zal naar verwachting flink stijgen komende jaren. Zeker omdat ook nog wordt geïnvesteerd in verbetering van spoorknooppunt Zwolle, wat zorgt voor betere aansluitingen, betrouwbaarder treinverkeer en meer treinen. Bovendien wordt de spoorzone rond het station verder ontwikkeld, zoals ook het stationsplein aan de zuidzijde.

De aanleg van de perrontunnel is mogelijk geworden door financiering vanuit en samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeente Zwolle, provincie Overijssel en NS. ProRail zorgde voor ontwerp, aanbesteding, project- en bouwmanagement en is na oplevering beheerder van de perrontunnel. Hoofdaannemers zijn Dura Vermeer, K. Dekker en Hegeman.

De perrontunnel is ruim van opzet (100 bij 17 meter), maar bovendien ook bijzonder ruimtelijk van opzet door de vormgeving. Het ruimte-effect wordt benadrukt door een lijnenspel van 3,2 miljoen mozaïektegeltjes, er zijn vides met daglichtinval, ronde hoeken en glazen liftschachten.

Op dit moment wordt er nog hard doorgewerkt om de tunnel af te bouwen. Zo worden vloer en wanden nog voorzien van tegelwerk en worden liften en verlichting aangebracht. Ook aan de perronkappen wordt nog gewerkt. Daarna gaat het werk ook door aan een busperron dat eveneens wordt aangesloten op de perrontunnel voor een goede en snelle overstap tussen bus naar trein. NS draagt zorg voor een goed winkelaanbod in de tunnel en op het station.

Cijfers:

Opening voor reizigers, zaterdag 27 juni 2015
2009 ontwerp tunnel gereed
2010 start bouw tijdelijke traverse
2011 start bouw nieuw 4e treinperron, sporen en tunnel
Nieuwe tunnel is 17 meter breed
Oude tunnel was 5 meter breed
Tijdelijke traverse was 9 meter breed
12 perronopgangen vanuit de perrontunnel
Tunneldekken wegen tot 1,3 miljoen kilo
1400 m3 beton in de tunnelvloer
3,2 miljoen mozaiektegeltjes

Artikel delen:
Reacties 5
  1. Rotterdam Centraal zal het wel niet worden, maar met deze prachtige passage gaan we als stad echt meetellen en behoren we straks tot een van de grote jongens. 8)


    ⚠️ Meld

Reacties zijn gesloten.