Einde aan illegaal motorcrossen op Hessenpoort

Zwolle – Illegaal motorcrossen op bedrijventerrein Hessenpoort en in de rest van Zwolle is per 7 april 2015 verleden tijd. Het terrein waarop tot nu toe illegaal gecrosst wordt, zorgt voor toenemende overlast. Daarnaast maakt de gemeente zich zorgen over de veiligheid van de crossers en de omstanders.

motocross_zwolle.jpg 

Zwolle wil geen illegale motorcrosslocatie in de gemeente. De ervaring op Hessenpoort heeft geleerd dat zo’n plek voor onwenselijke situaties zorgt. Zo is melding gemaakt van (geluids)overlast door de motoren. Bovendien heeft het crossterrein een aanzuigende werking, er komen uit een wijde regio steeds meer crossers en toeschouwers op af. Onveilige situaties zijn voor Zwolle ook een argument om het crossen een halt toe te roepen. Zo ontbreekt bijvoorbeeld officieel baantoezicht en de gemeente heeft geconstateerd dat onder meer kinderen op motorvoertuigen met vier wielen -zogenoemde quads- op Hessenpoort rijden.

De gemeente gaat het terrein waarop wordt gecrosst op 7 april 2015 afsluiten met een hekwerk, zoals ook de andere terreinen op Hessenpoort. De hekwerken worden voorzien van verbodentoegangborden. Buitengewone Opsporingsambtenaren (BOA’s) van de gemeente Zwolle voeren controles uit om illegaal crossen in de gemeente tegen te gaan. Mensen die de afgesloten terreinen onbevoegd betreden worden beboet.

Ook elders in de gemeente wordt actief toegezien op- en opgetreden tegen illegaal motorcrossen.

De kavel op Hessenpoort dat nu in gebruik is als illegaal terrein wordt dit voorjaar door de gemeente ingericht als zanddepot. Het depot is nodig voor de verdere ontwikkeling van het bedrijventerrein. Op de overige terreinen zullen schapen worden gehouden door een schapenboer.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de gemeente Zwolle via telefoonnummer 14038 of per email via info@zwolle.nl.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

21 gedachten over “Einde aan illegaal motorcrossen op Hessenpoort”

  1. 0Bericht door De Cock, op 11 maart 2015 13:39
    Kortom, er is dus veel vraag en geen aanbod.!!
    Denk daar eens over na gem. Zwolle .

    Goeie opmerking! Ik ben het met de gemeente eens dat illegaal crossen niet toegestaan kan worden. Is er niet een mogelijkheid om het legaal te maken? Wat is de juiste weg daarheen?

  2. Ach ach ach. Wat een gezeur weer van de gemeente.

    Je moet ze hier eens door de straat zien racen, ze worden nog net niet afgevlagd. Ga daar maar eens wat aan doen gemeente.

    Wat willen ze dan, dat die jong uit verveling weer rottigheid uit gaan halen, als in: Oude vrouwen lastig vallen, kleine meisjes aanranden, ruiten ingooien etc.

    Laat ze lekker racen op een plek waar niemand woont. En als je de veiligheid in acht neemt, dan kan het prima.

    Stel je toch eens voor dat we lol hebben!!!

  3. @bernard en dan moet er gekeken worden naar kosten en baten. Ik zag ze daar wel eens crossen als ik naar de rota reed en dat waren gewoon oefenrondjes. Lekker voor nop trainen ipv op een gewone baan. Als het hier in Zwolle legaal, veilig en dus betaald wordt, ik het nog maar de vraag of er dan nog zoveel gebruik van wordt gemaakt. Ik hoop dat de gemeente dat wel goed onderzoekt.

  4. Ja hoor Japser , als het aan jouw ligt zal buiten hardlopen op de openbare weg in plaats van op de atletiek baan ook betaald moeten zijn.
    Slootje springen met verdrink of nat pak risico ook maar op de baan.
    Dan kan je alle plassen in zwolle ook sluiten zonder badmeester en kaartje.
    Ik kan nog wel een tijdje doorgaan.
    Het enige waar ik mij meer regels kan voorstellen zijn voor wielrenners op de openbare weg zonder licht, te hard geen reflectors geen bel of 30 cm wit spatlapje en rijden vaak harder dan snorbrommers die wel aan veel verplichtingen moeten doen.
    Maar gebruik maken van een stuk braak liggend terrein achter de Rova zou juist toegejuicht en gedoogd moeten worden. Tot dat het uit de klauwen loopt natuurlijk.

  5. De Cock, Japser vertaalt alleen maar mijn voorstel naar wat het werkelijk inhoud. Ik vind het gek dat je hier in Zwolle niet legaal kan crossen. Maar ik begrijp dat jij daar op tegen bent.

  6. Nee De Cock, niet als het aan mij ligt. Maar als de gemeente verantwoording neemt voor een crossbaan, met alle mogelijke gevolgen van dien, zal dat geld gaan kosten. En de gemeente kennende gaan ze dat niet zelf betalen.

    Als ze het blijven gedogen natuurlijk niet, maar daar ging bernards post, waar ik op reageerde, niet over.

  7. Enkele jaren geleden was er een ernstig ongeluk aan de Zalkerveerweg met illegale motorcrossers. Liever een legale baan waar de veiligheid zoveel mogelijk geborgd kan worden dan illegaal crossen.
    Of dat per se in Zwolle moet, weet ik niet. Er is een legale crossbaan in Dalfsen, Staphorst, Heerde en Oldenbroek. Dat is toch binnen een redelijke afstand of niet?

  8. Oké oké oké.
    Misschien reageerde ik te snel.
    Maar vrogger werden dit soort activiteiten altijd of vaak wel toegestaan, ook op een landbouw veld van een boer bij bijv berkum.
    Tegenwoordig loopt iedereen op iedereen te klagen waardoor er weinig plezier overblijft. En met klagen nu bedoel ik natuurlijk een terrein achter de Rova waarbij de klacht natuurlijk meer zeuren is dan daadwerkelijk last.

  9. En daar komt nog van wat ik zei van die badmeester bij een grote plas,
    Tja. Dat is misschien het aantal verdrinkingen nog niet eens zo’n raar plan. Iets in die geest dan.

  10. Stel je voor dat ze ook nog lid zijn van een motorclub. Dat kunnen we niet hebben in onze mooie stad.
    Gek wordt ik van al die magniet mensen in dit zwaar overgereguleerde land. Time to leave.

  11. Dus tot 7 april maakt de veiligheid niet uit ?

    Als dat het punt is moet er gelijk tegen opgetreden worden…zo niet dan is het dus een onzin argument.

  12. Wie op een motor hard gaat rondcrossen kan ook z’n nek breken. Daar hoeft de gemeente toch niet garant voor te staan. Eigen risico lijkt me, ook op een legale baan.

  13. Als jij op een door de gemeente als legaal aangewezen baan gaat crossen, gelden daar rechten en plichten. Dat betekend onder andere dat de baan aan de regels voldoet, er toezicht is, en zo nog een lading zaken. Als de gemeente of uitbater dat niet regelt, is die in overtreding en aansprakelijk als er er iets mis gaat.

Reacties zijn gesloten.