Vragen over stijging WOZ in Zwolle

Zwolle – De hoogte van de WOZ in Zwolle stijgt flink, met tientallen procenten zelfs. Althans dit is het beeld dat ontstaat uit de WOZ beschikkingen die diverse inwoners van Zwolle onlangs van het GBLT hebben ontvangen. Veel Zwollenaren overwegen om bezwaar te maken wat, naast het ongenoegen, ook tot extra kosten als gevolg van bezwaarprocedures leidt. Aanleiding voor D66 om maandag 16 maart in de raadsvergadering vragen te stellen en een nieuwe manier van werken voor te stellen.

De manier waarop de waarde momenteel wordt bepaald is veel inwoners een doorn in het oog. Per brief wordt een, naar het soms lijkt willekeurig, bedrag medegedeeld, en het is vervolgens aan de burger om bezwaar te maken. Als dit al leidt tot een aangepaste waarde, dan begint de procedure een jaar later weer van voor af aan omdat de waarde in veel gevallen prompt weer hoger is.

D66 wil dit anders. Waarom niet de huiseigenaren zelf de waarde laten doorgeven? Bij vele belastingen is dit al de gewoonte, dus waarom kan dit hier niet? De kans dat inwoners bewust een veel te lage waarde doorgeven is klein, want eigenaren hebben zelf belang bij een juiste WOZ waarde. Daarnaast speelt de WOZ ook een rol bij het bepalen van een eventuele verkoopprijs en bij het verkrijgen van een hypotheek. Hier komt bij dat de hoogte van de WOZ relatief weinig financiële gevolgen heeft voor mensen (in totaal wordt ca. 0,5% belasting betaald).

"Dit is nou een typisch voorbeeld waarbij vertrouwen op de inwoner loont, dus wat mij betreft doen we het volgend jaar al anders", aldus Henk Schippers van D66. Maandag zal hij het college daarom vragen om zo snel mogelijk te starten met de nieuwe manier van werken.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

3 gedachten over “Vragen over stijging WOZ in Zwolle”

  1. Zelf doorgeven lijkt mij ook niet een heel fantastische oplossing. Wat is er mis met een verhoging die gewoon redelijk is? (Of sterker: een verlaging als geldt dat de huizen in die buurt goedkoper zijn geworden)

    Met het energielabel gebeurt precies hetzelfde. Ik krijg op basis van gegevens uit 1960 (het bouwjaar van mijn huis) een label opgeplakt. Dat ik vervolgens gegevens aan moet leveren om de wijzigingen door te geven is nog tot daaraantoe, maar op 1 na zijn alle aangedragen bewijzen afgekeurd. Met als reden: geen. Ik krijg alleen de mededeling dat ergens in het land een alwetend energielabelexpert zit die zonder mijn huis gezien te hebben kan beoordelen dat mijn ketel en dakisolatie niet goed is. Hoe ik hem wel zou kunnen overtuigen krijg ik gewoon niet te horen. Wat mij betreft steken ze dat energielabel op een plek waar de zon niet schijnt, maar het vervelende is wel dat er een totaal onterecht rood label aan mijn huis hangt terwijl op veel fronten de laatste jaren aanpassingen zijn gedaan (beglazing HR++, dakisolatie en HR-ketel)

  2. De laatste jaren werden de correspondentie panden automatisch bijgeleverd. Nu moet je deze eerst opvragen. In Zwolle kon je voor je een bezwaar ging indienen contact opnemen met het bureau belastingen waarbij je jouw bezwaren kon toelichten waarna de aanslag eventueel aangepast kon worden zonder bezwaarschrift wat de gemeente veel kosten bespaarde.
    Helaas de gemeente heeft uit kosten overweging gekozen voor een centrale afhandeling van alle overheidsbelastingen met het gevolg dat bij deze alle Zwollenaren opgeroepen worden een graaiend bureautje in de arm te nemen omdat je alleen per mail bezwaar kunt aantekenen.
    Ik weet niet wie hier beter van wordt de gemeente, de burger, de belastinginner of de schimmige bureautjes

  3. Vorig jaar was ik al te hoog aangeslagen, vervolgens bezwaar ingediend en gelijk gekregen. De nieuwe WOZ-waarde werd 2000 euro hoger dan mijn voorstel (ze kunnen natuurlijk niet helemaal meegaan). Dit jaar komen ze vrolijk weer met dezelfde taxatie als de initiele van een jaar eerder. Ik denk dat ik ze ook maar weer een kopie van mijn reactie ga sturen dan.

Reacties zijn gesloten.