Vrijheidscollege met imam Yassin Elforkani

Zwolle – Op dinsdag 7 april zet Yassin Elforkani de reeks Vrijheidscolleges voort met zijn college over vrijheid van religie. De avond wordt begeleid door het Zwolse singer-songwriter duo Counterproductive. Dit duo bestaat uit Jasmijn Mooiweer en Pieter Hartman en speelt nummers die een directe link hebben met het thema 'Vrijheid van religie'.

vrijheidscollege_yassin_elforkani.jpg

De toegang van het Vrijheidscollege is gratis en iedereen is welkom. Je kunt je nog aanmelden door een e-mail te sturen naar daisy@niekvandersprong.nl

Datum: DINSDAG 7 april
Locatie: Pop Up Store ‘Hier'
Adres: Oude Vismarkt 10, 8011 TB Zwolle
Aanvang: 20.00 uur, vanaf 19.30 uur inloop

Yasin Elforkani is imam. Hij kijkt met een Westerse geest naar de teksten in de Koran en preekt als een van de weinigen in het Nederlands in moskeeën in heel Nederland, waarbij hij zich richt op maatschappelijke thema's. Vanuit zijn adviesbureau adviseert hij scholen en overheden bij integratievraagstukken. Elforkani komt uit een Marokkaanse imamfamilie, groeide op in Heerhugowaard en bezocht van zijn achtste tot zijn veertiende een Koranschool in Marokko. Elforkani is woordvoerder van het Contactorgaan Moslims en Overheid waar zo'n 85 procent van de moskeeorganisaties in Nederland bij is aangesloten. En dus staat hij vaak vooraan in debatten over de radicale islam en jihadisme. Voor hem zijn rechtvaardigheid, vrijheid, solidariteit en barmhartigheid de waarden waar de islam voor staat.

Artikel delen:
Reacties 83
  1. Deze man is voor de moskee in Amsterdam nieuw west al radicaal en niet welkom in 2013. Vrienden met mohamed azahaf die juichte om de moord van Theo van Gogh en fan was de denkbeelden van osama bin laden.

    Drie maanden geleden stonden we op het kerkplein de Charlie Hebdo te herdenken en roepen dat het niet hier kan. Drie maanden verder en een haatbaard komt spreken op een vrijheidscollege.

    On-ge-lo-fe-lijk. Geregeld door een dwaas van niek van de sprong zo te zien.

    :'(

  2. Vrijheid voor religie en welke levensopvatting dan ook zou voor iedereen moeten gelden …zolang het niet ten koste van anderen gaat…
    In een aantal Islamitische landen heeft men maling aan dit laatste, en zijn bv Christenen hun leven niet zeker.
    Ik ben benieuwd hoe deze Imam hier over denkt, als hij anderen geen vrijheid gunt heeft hij wat mij betreft het recht op vrijheid voor zichzelf en zijn boodschap verspeelt…(!)

  3. Rechtvaardigheid, vrijheid, solidariteit en barmhartigheid wanneer het hen (en Allah) uit komt ja.

    Takiyya of Taqqiyya (ا?ت?٦ة – 'vrees, verdediging'[1]) (ook gespeld als Taqiyya/Takiyyah/Taqiya/Tuqya) geldt in de islamitische traditie van sjiieten, ismaëlieten en druzen als een toegestane gedragsregel om het geloof onder bedreiging of dwang te verbergen. Takiyya is een theologisch concept binnen de islam, het komt voort uit het sjiisme. Takiyya betekent 'zich beschermen tegen'. Het leerstuk staat moslims toe om hun geloof te verbergen of loochenen als ze bedreigd of vervolgd worden.

    Wat u moet weten over Taqiyya

    En iedere bezoeker aan dat "Vrijheidscollege" zou m.i. verplicht moeten zijn om de informatie over zijn in mooie woorden en taqiyya verpakte haatopvattingen te kunnen duiden en de informatie zoals hier beschreven tot zich te nemen:
    Blauwe Moskee-tool: de Legenda van de Haat over zijn blauwe haathut.

    Het lijkt mij verstandig dat er flink geprotesteerd gaat worden tijdens die bijeenkomst, en dat er bijzonder veel kritische vragen gesteld gaan worden. Ongelooflijk dat dit zomaar kan. 🙁

    Benieuwd hoeveel mensen niet door de taqiyya zullen heenprikken. 😮

  4. Er worden in naam van deze 'religie' duizenden mensen vermoord. En niek van der sprong vind het een briljant idee om een vertegenwoordiger van deze religie te laten praten over vrijheid van religie???

  5. Bericht door G.Geerink, op 3 april 2015 15:38
    De mensen die de Joden dood willen hebben, wordt een podium gegeven door de organisatie van het Bevrijdingsfestival. Hypocriet.

    Als dat klopt vraag ik mezelf meteen af of we dit bezoek zomaar moeten accepteren. ..

  6. Ik denk, Patricia, omdat die man zich ter plekke niet schuldig zal maken aan feiten die haaks staan op onze wet. Wel tussen de regels door, maar niet concreet… hij zal net op het randje balanceren.
    Feitelijk zal hij correcte dingen zeggen, maar moreel/emotioneel zal hij verwerpelijk sentiment etaleren.

  7. Misschien kun je eerst beide artikelen uit Trouw lezen, die ik om 17.23 uur als link heb bijgevoegd, Patricia Hartman. Daarna kun je op grond van het "Takiyya-argument" een keuze maken of je in beginsel elke islamiet wantrouwt of niet.

  8. Ik heb dat artikeltje in Trouw ook gelezen, (zie link van Dame), krijg er een dubbel gevoel bij:
    Enerzijds zegt hij te worden bedreigt door extreme moslims, maar anderzijds lijkt hij ook een voorstander om de islam er in Nederland verder te willen "doordrukken" en daar zit ik persoonlijk niet echt op te wachten. En nee ik ben geen islamofoob, ik heb gewoon een hekel aan opgelegde onvrijheid, maakt niet uit van welke religie of levensovertuiging. En ja dat geldt dus ook voor de islam. >:(

  9. Dat lees ik er helemaal niet uit, Veldwachter. Welk citaat ondersteunt die gedachte van je?
    En natuurlijk, wie heeft er geen hekel aan "opgelegde vrijheid" (een contradictio in terminus)? Hier op het log zijn veel mensen die een hekel hebben aan welke religie dan ook. Dat mag. Anderzijds mogen mensen toch ook de vrijheid hebben om wel gelovig te zijn, welk geloof dat dan ook maar is.
    De laatste jaren is er een luide roep dat vooraanstaande islamieten zich moeten uitspreken tegen de terreur van sommige geloofsgenoten, maar als iemand dat doet dan vertrouwen wij het niet. Op die manier komen we allemaal geen steek verder.

  10. Hoe bang moet je zijn om te denken dat elke moslim aan Taqiyya doet?

    @ed uit naam van heel veel zaken worden mensen vermoord, dat betekent niet dat die zaak dat wil. Zaken worden zeer vaak misbruikt.

    @g.geerink Waar haal je vandaan dat deze meneer Joden dood wil? Dat moslims dat uberhaupt willen? Deze meneer zaait geen haat voor zover ik kan zien. Jij daarentegen absoluut wel. En dat mag niet volgens artikel 137c

  11. @Dame

    Ik wantrouw niet in beginsel iedere islamiet. Ik vraag me af of wanneer het klopt wat G. Geerdink zegt 'we' moeten accepteren dat er 'haat' gepredikt word, al is het Russen de regels door en niet direct.

  12. Wanneer ik in het Midden-Oosten werk merk ik continu dat Taqqiya inderdaad gewoon is, normaal, met de paplepel ingegeven en onderdeel van de cultuur en de dagelijkse leefgewoontes.
    Maar het meest bijzondere eraan is dat het zonder enige vorm van schuldgevoel is: geen berouw, geen besef.. min of meer routine zelfs. En sterker nog, dat Christenen het tegenovergestelde (pretenderen te) zijn, zoals in de geboden uit de Bijbel over waarheid geschreven staat, is voor hun doorgaans een wereldvreemd idee en lastig te accepteren.

  13. Als dit de toon wordt, dan is een debat inderdaad zinloos. Cynisme en wantrouwen zijn een slechte basis voor een open gesprek.
    Met "verder komen", bedoel ik vreedzaam samenleven waarbij iedereen vrij is zijn leven in te richten zoals hij/zij dat wil, mits daarmee niet de vrijheid van anderen wordt ingeperkt. Beetje obligate tekst, omdat dit de basis is van onze samenleving.
    Wanneer álle moslims op een hoop worden gegooid en het niet uitmaakt of zij zich ook publiekelijk afkeren van islamitische terroristen omdat ze dat "in hun hart niet echt menen", dan is strijd de enige oplossing. Of zie ik dat verkeerd?

  14. @Dame 17:46
    Bijvoorbeeld deze alinea:

    "Ook autochtone Nederlanders zitten met essentiële vragen. Hoe kijk ik naar de islam? Zie ik dat nog steeds als iets van buiten, iets wat niet bij Nederland hoort? Of erkennen we de islam als een godsdienst die hier thuis is? Toen het in de politiek ging over veiligheidsmaatregelen rond jihadisme heerste er de sfeer: dit is het probleem van moslims, wij hebben er niets mee te maken, als we hier geen moslims hadden, hadden we deze problemen ook niet. Dat heeft me gestoord.

    En verder zeg je terecht dat iedereen vrij zou moeten zijn om te geloven of niet te geloven wat hij wil. Maar dat is nu juist het probleem met het islamtische geloof, die zijn niet tolerant naar andersdenkenden.
    Een belangrijk onderdeel van de islam is om niet-gelovigen te bekeren, en dat hoeft niet perse op een vriendelijke manier. Dit in tegenstelling met bv het Christendom, Hindoiesme, Humanisme.

    M.i. wordt er wat naief tegen de Islam aangekeken, en wordt meestal het woord islamofobi gebruikt, maar de islam heeft nu eenmaal een andere manier van geloven dan de meeste anderen. En m.i. hoef je niet tolerant te zijn naar intolerante religies, zoals dus de islam is.

  15. Ik denk, dat vreedzaam samenleven zeer wenselijk is, maar helaas een utopie.

    De ene culturele achtergrond leert om altijd de waarheid te spreken en om ieder mens onvoorwaardelijk in den beginne te vertrouwen.

    De andere culturele achtergrond leert om een eigen interpretatie van de waarheid te brengen, deze te mogen verhullen als het bedreigend is voor het geloof, legitimeert het liegen onder voorwaarden. Tevens is het in die cultuur zo, dat in den beginne niemand te vertrouwen is behalve een hogere entiteit.

    Dit willen verenigen, "integratie".. hoe?
    – Christenen dienen te accepteren dat andere mensen met andere achtergronden w?l mogen liegen, volledig legitiem?

    Of:
    – Moslims dienen zich te realiseren dat ze in een land met van oorsprong Joods-Christelijke cultuur zijn, en nemen afstand van een grote basis (Taqqiya) van de leer die hen gevormd heeft tot wie ze zijn, een groot gedeelte van hun identiteit, wat binnen de religie/culturele achtergrond voor de verbroedering zorgt?

    Of:
    – Er is niets aan de hand, Taqqiya bestaat niet, allemaal incidenten, glas, plas, was en over tot de orde van de dag?

    Het laatste is het gemakkelijkst. Denk ik. Maar hoe leggen we dit toekomstige generaties uit?

  16. Wanneer álle moslims op een hoop worden gegooid en het niet uitmaakt of zij zich ook publiekelijk afkeren van islamitische terroristen omdat ze dat "in hun hart niet echt menen", dan is strijd de enige oplossing. Of zie ik dat verkeerd?

    Ja dat zie je verkeerd 8) strijd is helemaal niet nodig in Nederland.

  17. Okay, Veldwachter, ik snap wat je bedoelt. Zelf interpreteer ik die uitspraak anders, namelijk dat hij stelt dat de islam een volwaardige religie is binnen ons land. Een religie die niet verdwijnt (evenmin als het christendom, hoewel dat wel afkalvende is).
    Ik heb ook een hekel aan evangelisten. Ben ze vaak zat tegengekomen, van christelijke origine. Niet alleen Jehova Getuigen, maar ook Youth for Christ en andere clubs.
    Wat je stelt over tolerantie naar intolerante mensen, begrijp ik ook. Ik vind dat een groot dilemma. Ben je zelf tolerant wanneer je het niet kunt zijn tegenover intoleranten. Zolang het een klein clubje is, is het eenvoudig om het te laten gaan, maar wanneer intolerantie groeit, kun je het niet met tolerantie bestrijden. De moslims die ik persoonlijk ken, ervaar ik in het geheel niet als intolerant. Zo ook niet de gehele islam. Wel onderdelen ervan, net zoals onderdelen van het christendom en van niet-gelovigen.

  18. Nou eerst even terug op die strijd van jou als je het goed vind 😉 want ik vind het wel interessant dat je blijkbaar wel strijd ervaart. Ik denk namelijk dat de islam in Europa bezig is met een strijd.

    Alleen zo'n strijd is niet in het belang van Europa of Nederland, wij hebben meer het idee van: leven en laten leven.

    Persoonlijk denk ik dat de Islam eerst zélf het probleem moet oplossen dat ze nu in een omgeving zijn waar de meerderheid van de mensen andere ideeen en geloven heeft. En ik denk dat de Islam een soort verlichting nodig heeft omdat dit ws. een cultuurschok voor hen is, dat er ook andere geloven en meningen zijn. Verlichting is m.i. nodig omdat hun oude reflex van met geweld hun mening opdringen hier in Europa op steeds meer weerstand gaat stuiten. Het is aan de islam om zich aan te passen aan de wetten en cultuur van Europa.
    Mensen die gewoon meedraaien in de maatschappij en daarnaast Islamitisch gelovig zijn wordt m.i. geen strobreed in de weg gelegd.
    Alleen het is aan de Islamieten om die verandering in houding te maken.

  19. De moslims die ik persoonlijk ken, ervaar ik in het geheel niet als intolerant. Zo ook niet de gehele islam.

    Mee eens Dame, geldt hier hetzelfde, althans, de meeste. 🙂

    Maar toen ik enkele (8, vrienden) laatst vroeg om een initiatief te starten (waarmee ik technisch zou ondersteunen) waarin zij als moslims zich uit zouden spreken tegen de extremistische kant van hun cultuur en openbaar afstand ervan zouden nemen, wilden ze niet.
    Na veel gevis, gepraat en overtuigingskracht kreeg ik uiteindelijk een reden te horen: dat zou familie nooit goedkeuren, zich openlijk verzetten zou een schande zijn tegenover de familie.

    En dat vind ik erg.

  20. Dick, dat had een reden.

    Die Facebookpagina is gestart door Mohamed Azahaf. "Het gesubsidieerde voetsoldaatje van Fatima Elatik en het bidmaatje van Yassin Elforkani. De PvdA-connectie van de Westermoskee, op dubieuze Koeweitse fundament(alist)en gebouwd".
    Maar Mohamed Azahaf is vooral de Osama Bin Laden Fanboy die JUICHTE om de dood van Theo van Gogh alsook hoopte dat Geert & Ayaan een kogel zouden koppen.

    Verder nog een quote van wat hij beweert:

    "Maar dat recht om te beledigen? Ja dat gaat mij een beetje te ver. Kijk, vrijheid van meningsuiting is er, vastgelegd in onze grondwet, daar moeten we absoluut niet aan zitten. Maar de vrijheid om te beledigen, ja ik vind dat geen enkele toegevoegde waarde hebben in een samenleving waarin we juist goed met elkaar willen blijven leven, gezond met elkaar willen blijven leven, een stabiele samenleving willen hebben. Dat past niet in een samenleving waar verschillende religieuze groepen zitten die de vrijheid van religie hebben. Want we moeten ook niet vergeten dat mensen de vrijheid van religie hebben om hun religie te hebben en te uiten."

    Op zich klinkt dat goed. Maar, tussen de regels doorlezende:
    religie moet wel vrijelijk geuit mogen worden, iets wat overigens ook uitbundig en ongehinderd gebeurt in Nederland, maar je mag daar als on- of andersgelovige niets van vinden, omdat we dan riskeren dat de samenleving "ongezond" of "instabiel" wordt. Dat is wat Mo zegt. Dat leest tussen de regels alsof hij het eigenlijk wel logisch vindt dat cartoonisten door rabiate moslims als slachtvee worden behandeld als ze de Profeet tekenen.

    Over Azahafs roep om het herroepen van het recht op belediging schreef Telegraph-commentator Charles Moore trouwens iets heel krachtigs:
    "There are now millions of Muslims in the West. Those claiming to be their religious leaders cannot Islamise the entire society, but many want to create a sort of state within our state ?? a place where their laws (over marriage, for instance) are given the force of our law over their own believers. And because they are so horrified by the freedom in our society to speak openly and to mock, they constantly campaign for laws which forbid religious insults. So when you listen carefully to the reactions of Muslims to the Charlie Hebdo murders, you will find genuine condemnation from most, but you will rarely find a Muslim saying that the cartoonists should have been free to draw what they did."

    En:
    In een filmpje dat door een NedermoslimFB is gedeeld in een post die 6000+ likes heeft (toch ook 0,6% van de Nedermoslims), vertelt een Franse haatbaard PRECIES HETZELFDE VERHAAL als Mohamed Azahaf:
    https://www.facebook.com/video.php?v=534775209959438

    Dus ja, Dick. Ik vind het niet zo vreemd dat er scepsis is. En dat dat heeft geresulteerd tot weigering.

  21. Dat is zeker erg, Hans, dat je niet je mening durft te geven uit angst voor de familie. Ik begrijp wel dat discussie is onder moslims over wel of niet uitspreken tegen de terreurislamieten. Sommige die het niet willen, stellen dat ze daarmee een zekere verantwoordelijkheid voor die daden lijken te hebben, terwijl ze er niets mee te maken hebben.
    Ik vind dat we teveel polariseren richting gehele islam, waar we ons beter zouden kunnen richten op degenen die tot de terreurgroepering behoren. Ik heb het al eerder gezegd, dat de oplossing volgens mij alleen kan komen vande gematigden onder ons. Dat is mijn hoop voor de toekomst.

  22. @Hans van Eijsden
    Ja mee eens, ik denk dat het tijd wordt dat de politiek correcte bril af gaat en dat er inhoudelijk over de zaken (multiculturele samenleving en Islam in het bijzonder) gesproken gaat worden.
    Nu is het m.i. zo dat het gros van de politieke partijen de kop in het zand steekt en dat anderzijds de PVV het op een schreeuwerige manier brengt.
    Het wordt tijd voor een verstandige discussie, waarbij het politiek correct denken wordt doorbroken. "de mensen" zijn niet gek, er is echt wel iets aan de hand op dit gebied in Nederland.

  23. @ Velwachter, "Mee eens"… met Dame's

    Ik vind dat we teveel polariseren richting gehele islam, waar we ons beter zouden kunnen richten op degenen die tot de terreurgroepering behoren. Ik heb het al eerder gezegd, dat de oplossing volgens mij alleen kan komen vande gematigden onder ons. Dat is mijn hoop voor de toekomst.

    Ik ook.

  24. Die Azahaf ontkent dat hij gejuicht heeft bij de dood van Van Gogh. Wel erkend hij als jonge twintiger dingen gezegd te hebben op een of ander weblog, waar hij nu spijt van heeft. Dat is de achterkant van internet: je komt nooit meer van stomme uitspraken of acties af.
    Ik zit nog te denken over die vrienden van je die zich niet openlijk willen uitspreken. Kan angst daarvoor ook een reden zijn? En dan niet angst voor de ouders, maar angst voor de radicale moslims? Je moet natuurlijk wel lef hebben om je publiekelijk uit te spreken tegen dat soort griezels.

  25. Ik denk dat angst aan alle zijden van de problematiek speelt.

    Wat betreft mijn vrienden: nee, het zit echt in de families (heb ik ook bij hun uithuwelijkingen mogen ervaren, 2 van hen zijn uitgehuwelijkt).
    De families (vooral oudste mannelijke familieleden) zijn vaak erg conservatief. De eer van de familie is alles waar ze hun hele leven aan gewerkt hebben en waarvoor ze alles hebben laten vallen.
    De macht, overtuigingskracht en bereidheid tot fysiek geweld van die oudere heren in de familie is dusdanig indringend en intimiderend dat dat de grootste reden is voor angst.

  26. Dit speelt niet alleen in een deel van de mosilm-gemeenschap

    De macht, overtuigingskracht en bereidheid tot fysiek geweld van die oudere heren in de familie is dusdanig indringend en intimiderend dat dat de grootste reden is voor angst.

    . Dit kwam zeker en komt volgens mij nog, ook in Orthodox-Christelijke kringen voor. Ook ken ik moslims waarbij dit niet heeft gespeeld en ook niet speelt. Voorzover ik waar kan nemen natuurlijk.

  27. Ondertussen gaat meer dan 60% van ons vaderlandse nieuws over Moslim/Islam gerelateerde problematieken.
    En met name waar dat allemaal wringt op het gebied van "leven en laten leven"
    Is er dan niet iets behoorlijk mis in Europa??
    Hoe zei burgemeester Aboutaleb het ook alweer???

  28. @Observer 11:00
    Ja mee eens, en niet alleen in Europa, in Afrika ook alleen het lijkt wel alsof dat nieuw over o.a. Boko Haram nauwelijks doordringt in "het westen", (VS en Europa).
    Ook het nieuws van eergister over 150 scholieren die vermoord zijn in Kenia, vermoedelijk omdat ze geen moslim zijn, wordt in de mainsteam media zoals het Nos Journaal nauweliks behandelt.
    Dowplayen lijkt het devies van onze staats tv.

  29. Ik heb er anders een uitgebreid item over gezien, Veldwachter, bij Nieuwsuur. Op de radio het hartverscheurende gejammer van familieleden gehoord. Dat gaat je door merg en been. Ik ken eigenlijk geen mensen die nooit gehoord hebben van de terreurtakken van de islam. Die wordt door een aanmerkelijke groep in Nederland gelijkgesteld met de gehele islam. Dat is waar de discussie over gaat. Niet over de noodzaak groepen als IS, Boko Haram ed te bestrijden. Die groepen maken overigens onder moslims ook ontstellend veel slachtoffers.
    Vandaag staat er aan artikel in de VK over het nieuwste boek van Hirsi Ali, die haar wereldbeeld tav de islam heeft genuanceerd. Ze spreekt nu van "Mekkamoslims" (=vredelievend) en "Medinamoslims" (=haatdragend). Zo 'n onderscheid is in mijn ogen al veel vruchtbaarder voor de bestrijding van het kwaad dan alles en iedereen over een kam scheren.

  30. Waarom neem het op voor de Islam Dame, denk je dat die mensen niet zelf hun mondje kunnen roeren?

    Die wordt door een aanmerkelijke groep in Nederland gelijkgesteld met de gehele islam.

    Nee Dame dat denk ik niet, althans die mensen ken ik niet die dit doen.
    Wat m.i. wel zo is is dat je vanuit de Islam in bv Nederland weinig protesten hoort tegen de extreme islamisten.
    Het lijkt eerder alsof de moslims het wel best vinden zo en in de luwte van dit islamitische extremisme rustig verdergaan met het uitbouwen van hun islam in het Westen.

    Ik denk dat het belangrijk is om moslim extremisme hard aan te pakken, ook in de media, en het niet af te doen als uitzonderingen op de regel. Zoals gister ook al gezegd: de islam is niet tolerant naar andersdenkenden, helaas.

  31. O ja, ik heb begrepen dat er gister op het NOS journaal (ik kijk er zelf niet meer naar) helemaal geen aandacht meer was voor de moord op 150 christelijke studenten, vind je dat niet een beetje raar Dame?

  32. Ja Ed, ik ben ook geen fan van de NOS en haar Journaals. Ik zou er een voorstander van zijn om de NOS op te heffen, of op zijn minst meer een afspiegeling te laten worden van de Nederlandse samenleving. (en dan niet alleen van het politiek correcte deel 😮 )

  33. Nee Dame dat denk ik niet, althans die mensen ken ik niet die dit doen.
    Wat m.i. wel zo is is dat je vanuit de Islam in bv Nederland weinig protesten hoort tegen de extreme islamisten.

    Moet ik hieruit begrijpen dat je het toejuicht wanneer er vanuit de moslimgemeenschap duidelijk afstand genomen wordt van het extremisme? Ik neenm aan dat het antwoord "ja" is. Dan is mijn vervolgvraag waarom er bij dit artikel zoveel negatief geluiden zijn richting moslims? Waarom Elforkani niet gezien wordt als een licht in de duisternis. Het tegendeel gebeurt hier. Een imam die zich luid en duidelijk uitspreekt tegen het extremisme wordt gewantrouwd omdat hij het wel 'niet echt zal menen'. Wat is dan nog het nut dat moslims protesteren tegen extreme moslims?

  34. Mooi Observer

    Ondertussen gaat meer dan 60% van ons vaderlandse nieuws over Moslim/Islam gerelateerde problematieken.
    En met name waar dat allemaal wringt op het gebied van "leven en laten leven"
    Is er dan niet iets behoorlijk mis in Europa??
    Hoe zei burgemeester Aboutaleb het ook alweer???

    Een mens is een mens voor mij.
    Al is hij bijvoorbeeld (niet willekeurig gekozen):
    -co-piloot en pleegt hij zelfmoord dmv massamoord.
    -heet hij Anders Behring Breivik en moordt hij 77 mensen uit alleen omdat hij wat tegen socialisten heeft.
    -Tristan van der Vlis in een winkelcentrum Alphen aan de Rijn.
    -Die rus die de MH-17 zeerwaarschijnlijk uit de lucht schoot etc.etc.
    Je kunt mensen niet in zwarte of witte of in zwart-witte hokjes plaatsen. Denk aan deze tekst

    Velen willen ook het verschil maar niet zien tussen religies en de "in en in trieste uitwassen" daarvan.

    Getuige meerdere reacties regeert de angst…en iedereen weet dat dat een slechte raadgever is. Denk zelf ook dat velen angstig zijn en daardoor een negatief en in sommige gevallen verdraaid beeld van de werkelijkheid hebben.

    Is het niet mogelijk met menslievendheid, hoop, vertrouwen en liefde (niet altijd terug maar) naar de toekomst te kijken?

  35. @Veldwachter Ik heb het journaal ook niet gezien; daarom net even via uitzending gemist. Een enkele minuten durend filmpje waaruit de paniek en het verdriet goed blijkt. De voice over vertelt dat de terreurgroep eerst in de wilde weg schoot en dat daarna de christelijke studenten werden gedood en de moslimstudenten wegmochten. Niet geduid werd om wat voor een terreurgroep het ging. Later die avond bij Nieuwsuur en op de radio overigens wel. Wat had de NOS moeten zeggen om niet van "wegkijken" of "politiek correct gedrag" beticht te worden?

  36. Moet ik hieruit begrijpen dat je het toejuicht wanneer er vanuit de moslimgemeenschap duidelijk afstand genomen wordt van het extremisme? Ik neenm aan dat het antwoord "ja" is.

    Ja klopt mijn antwoord is ja.

    Dan is mijn vervolgvraag waarom er bij dit artikel zoveel negatief geluiden zijn richting moslims?

    Nou dat is al eerder gezegd, bij veel conflicten wereldwijd zijn moslims betrokken. En ik kan er nog aan toevoegen dat het in bv Nederland vaak een eenrichtingsverkeer is: steeds méér islam, meer hoofddoekjes, meer moskeeën, meer halal in de supermarkten. De bereidheid anderzijds bij veel moslims ook eens iets te geven, is er m.i. te weinig.

    Waarom Elforkani niet gezien wordt als een licht in de duisternis.

    Ik denk (maar ken hem niet persoonlijk) dat hij hinkt op 2 gedachtes: (uiteraard) wel het veroordelen van extremisme en extremistisch geweld.
    Maar anderzijds ook een voorstander zijn van meer islam in Nederland, en daar ben ik persoonlijk niet voor. Eenvoudig weg omdat de islam (als geheel, zie de koran) niet tolerant is naar andersdenkenden of andere religies. Zolang dit niet intern opgelost is is er wat mij betreft geen plaats voor méér islam in Nederland. Het klinkt hard, maar ik vind dit een belangrijk punt.

  37. Als het om vertrouwen gaat dat religie de naleving van de rechten van de mens zal bevorderen vertrouw ik de haatbaarden evenveel als de jurkpapen, en alle andere uitingen en vormen van institutionele en georganiseerde religie. Zulke dingen komen ook nogal primitief op me over; een soort van 'kaste' of clubje, die 'het volk' de wil van de goden uitlegt.
    Nou zijn er de Griekse Goden, de Romeinse Goden, tsja, die hebben/hadden wel een zekere klasse, maar sinds die tijd is 't met de Goden er niet op vooruit gegaan.
    Het hele gedoe met religie is op z'n minst in de huidige tijd een klein beetje lachwekkend toch? (Als het niet zo erg was)

  38. Of je slaat gewoon de "kamp-fase" over…is ook veel te duur en op het grondgebied van het edle/hoogstaand/verheven thuisland…je smijt je onderbuikgevolens gewoon op tafel

    Filip de Winter spreekt islamitische Belgen op straat aan om te vertrekken

    De controversiële politicus bracht het nieuws zelf naar buiten via zijn Twitter-account

    Vlaams Belang-fractievoorzitter Filip de Winter is op straat campagne aan het voeren om Belgen met een islamitische achtergrond te verzoeken 'terug te gaan' naar het land dat ze ooit hebben achtergelaten om een nieuw thuis te vinden. Of De Winter's oproep dan ook betekent dat bekeerde Belgen in België moeten blijven, is onduidelijk.

  39. @dick

    Is het niet mogelijk met menslievendheid, hoop, vertrouwen en liefde (niet altijd terug maar) naar de toekomst te kijken?

    Dat zou inderdaad het allerbeste zijn, maar dan moeten we dat wel aan beide zijden van de Middelllandse zee doen.
    Dus zo als ik al zei, "Leven en laten leven"

  40. @ Observer, Bedoel het zelf meer op elk uniek individu toegesneden. Ongeacht aard, geloof, ras of ander onzichtbaar stempel. Over natuurlijke scheidingen/grenzen heen gedacht.
    Vind met jou ook dat mensen elkaar veel te weinig in hun waarde laten en hun gang laten gaan. Het (b)lijkt bijzonder vaak onoverkomelijk moeilijk om een ander zijn/haar eigen leven te laten leiden en zich maar tegen alles en iedereen aan te bemoeien.

    Voorlopig moeten we het helaas doen met dit soort berichten…over intermenselijke omgang/angst voor andere mensen/misgunnen/zich bedreigd voelen, ik weet niet wat het is…in en in triest is het zeker!:


    Asielzoekerscentrum Duitsland in brand gestoken, vermoedelijk door rechtsextremisten

    Duitsers zetten tegenbeweging op van solidariteit om rechtextremistische haat te bestrijden … Demonstratie aangekondigd en oproep om huizen ter beschikking te stellen

    Een asielzoekerscentrum in het Duitse Tröglitz is in brand gestoken, en daarbij wordt rekening gehouden met de inzet van materialen om het vuur sneller om zich heen te laten grijpen. De daders worden gezocht in de rechtsextremistische hoek, maar er is nog niemand opgepakt. In plaats van toe te geven aan de haat vanuit extreemrechts hebben politiek en samenleving een burgerinitiatief opgestart om de vluchtelingen alsnog van woonruimte te voorzien, en duidelijk te maken dat ze wel degelijk welkom zijn in de Duitse samenleving.Tijdens de brand waren er volgens de Duitse krant Bild twee mensen aanwezig: een 52-jarige man en een 50-jarige vrouw. Beiden wisten zichzelf dankzij een waarschuwing van de buurvrouw in veiligheid te brengen.

    Al wekenlang protesteren rechtsextremisten tegen de komst van de asielzoekers. Het gebouw dat plaats bood aan 2700 mensen die veiligheid zochten na een traumatiserend verleden, was zojuist gerenoveerd. Reparatiekosten worden geschat op meer dan een miljoen euro. De dader(s) wordt verdacht van brandstichting of mogelijk poging tot moord.

    De burgemeester van het stadje Tröglitz moest eerder al aftreden wegens intimidatie door rechtsextremisten. Hij kan maar moeilijk bevatten dat er een centrum voor asielzoekers in de brand is gestoken.

    "Het is nu zo ver gekomen dat men liever huizen laat afbranden waarin arme gezinnen een huis moeten krijgen. Deze zieke, boze geesten gunnen zelfs families uit oorlogsgebieden geen veilige woonruimte."

    Nitro wil de asielzoekers letterlijk en figuurlijk niet in de kou laten staan.

    "Ik heb leegstaande woonruimte aangeboden om asielzoekers alsnog onderdak te kunnen bieden en vraag andere inwoners van Tröglitz hetzelfde te doen. Racisten mogen niet overwinnen in ons dorp. Het is tijd voor actie."

    De minister van Justitie, Heiko Maas, vindt dat de Duitsers duidelijker moeten maken 'dat vluchtelingen bij ons welkom zijn'. Een burgerinitiatief dat is opgestart om een tegengeluid te laten horen, heeft al bevestigd gekregen dat minister-president Sahchsen-Anhalt Reinert Haseloff en minister van Binnenlandse Zaken Holger Stahlknecht mee zullen lopen in een demonstratie die vluchtelingen duidelijk moet maken dat ze wel degelijk welkom zijn in de Duitse samenleving.

  41. Ik hoorde het net op de radio in m'n auto, dit vermoedelijke nieuws over vermoedelijke dingen. Onderweg dacht ik nog, even kijken als ik thuis ben, want dit is natuurlijk koren op de molen van Dick. En ja hoor, zie boven. 😮

  42. Wat een merkwaardige reactie van G.Geerink in een item waaronder discussie wordt gevoerd over objectiviteit en waarin sommigen spreken over "wegkijken" en "politiek correct gedrag". Niet geschokt door het feit (ja feit en geen vermoeden) dat er een asielzoekerscentrum in brand is gestoken (ook een feit). De daders zijn nog niet gevonden. Hun politieke achtergrond is dus inderdaad een vermoeden, maar wel een gereed vermoeden gezien de wekenlange protesten uit die hoek bij dit centrum.
    De Duitsers zullen niet snel meer rechtsextremisten als verdachten uitsluiten, na de pijnlijke ontdekking enkele jaren geleden dat neo-nazis verantwoordelijk waren voor 10 moorden op buitenlanders tussen 2000-2007, waar de daders destijds gezocht werden in de omgeving van de slachtoffers zodat de echte daders gewoon hun gang konden blijven gaan.
    Extremisme zal altijd bestreden moeten worden, uit welke hoek het ook komt.

  43. @ G.; dit is natuurlijk, na de geweldig trieste aanleiding, wel een hele aansprekende reactie

    Na de brand in een asielzoekerscentrum in de Duitse stad Tröglitz, bij Leipzig, hebben zich enkele honderden mensen verzameld voor een spontane demonstratie.

    De ex-burgemeester die aftrad na zeer ernstige bedreigingen van rechtsextremisten, liep ook mee.

  44. En ja hoor, ook hier (heb ook een discussie lopen over de reacties op het in de fik steken op FOK.nl) wordt er meteen vraagtekens gezet en gebagatelliseerd. Goed bezig @G.Geerink

  45. Binnen 20 jaar worden moslims in Nederland in kampen gestopt, en er zijn ook hier al mensen te vinden die dat een goed plan vinden. Mijn Nederland smilies/cry.gif

    Vandaag de dag worden christenen in andere landen uitgeroeid in naam van de islam. Ook hier zijn mensen die ontkennen dat dat met de religie te maken heeft en dat er een probleem is. Mijn Nederland:'(

  46. Zulke dingen lopen gauw uit de hand zoals blijkt. Het zou helpen als men zowel ten Zuiden als ten Noorden van de Middellandse zee religie zou laten waar het minder kwaad kan; achter de voordeur.
    Alhoewel het daar natuurlijk ook heel veel kwaad kan, maar de schaal van de excessen is op die manier wellicht wat meer beheersbaar.

  47. vanavond het vrijheidscollege van Yassin Elforkani bijgewoond. Waardevol en verhelderend. Waren er toevallig ook mensen van dit forum aanwezig? ik hoor graag hun mening over dit college.

  48. Ik was er gisteren bij en heb het vrijheidscollege van Elforkani ervaren als een persoonlijk verhaal waarin hij pleit voor meer vrijheid in de islam. Ook op kritische vragen gaf hij open en eerlijk antwoord. Het was een mooie kans geweest voor sommige van de bovenstaande 'commenters' om hun hierboven gestelde vragen beantwoord te zien.

  49. De ware islam lees je in de koran.
    de ware islam zie je in moslimlanden.
    zodra de moslim in de meerderheid is accepteerd men geen enkeleckrietiek meer.
    islam is anti westers en antidemocratie.
    islam is een leuchenachtige religie die de leugen goedkeurt als het maar tgv de islam komt.

  50. Ik ben niet op die lezing geweest (ik neem aan dat ik desondanks de vrijheid blijf houden om er wel iets over te zeggen overigens!), en ik wil hem best het voordeel van de twijfel geven. En dan is het dus goed dat er zulke Islamitische mensen/voorgangers zijn die voor meer vrijheid pleiten binnen hun geloof.
    Verder denk ik dat er in Nederland genoeg vrijheid is voor allerlei geloven en levensovertuigingen, dus ik hoop dat Yassin Elforkani als insteek heeft om voor meer vrijheid te willen zorgen binnen zijn eigen geloof.
    En dan in Nederland maar ook in Noord-Afrika en de Arabische landen, want wat er in die landen gebeurt is ook Islam. Dus genoeg te doen nog voor Yassin Elforkani.

Reageer