Reizigerstunnel Station Zwolle eind juni open

Zwolle – Er is  duidelijkheid over de opening van de perrontunnel in Zwolle. De nieuwe reizigerstunnel in de Hanzestad is vanaf zaterdag 27 juni open voor reizigers. De tunnel zorgt voor meer comfort voor reizigers en maakt het station klaar voor verdere reizigersgroei. De tunnel is ruim en beschikt over roltrappen.
reizigerstunnel.jpg 

Het aantal reizigers dat van en naar station Zwolle reist zal naar verwachting flink stijgen komende jaren. Zeker omdat ook nog wordt geïnvesteerd in verbetering van spoorknooppunt Zwolle, wat zorgt voor betere aansluitingen, betrouwbaarder treinverkeer en meer treinen. Bovendien wordt de spoorzone rond het station verder ontwikkeld, zoals ook het stationsplein aan de zuidzijde. De aanleg van de perrontunnel is mogelijk geworden door financiering vanuit en samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeente Zwolle, provincie Overijssel en NS. ProRail zorgde voor ontwerp, aanbesteding, project- en bouwmanagement en is na oplevering beheerder van de perrontunnel. Hoofdaannemers zijn Dura Vermeer, K. Dekker en Hegeman.

Ontwerp

De perrontunnel is ruim van opzet (100 bij 17 meter), maar bovendien ook bijzonder ruimtelijk van opzet door de vormgeving. Het ruimte-effect wordt benadrukt door een lijnenspel van 3,2 miljoen mozaïektegeltjes, er zijn vides met daglichtinval, ronde hoeken en glazen liftschachten.

Op dit moment wordt er nog hard doorgewerkt om de tunnel af te bouwen. Zo worden vloer en wanden nog voorzien van tegelwerk en worden liften en verlichting aangebracht. Ook aan de perronkappen wordt nog gewerkt. Daarna gaat het werk ook door aan een busperron dat eveneens wordt aangesloten op de perrontunnel voor een goede en snelle overstap tussen bus naar trein. NS draagt zorg voor een goed winkelaanbod in de tunnel en op het station.

Cijfers:

  • Opening voor reizigers, zaterdag 27 juni 2015
  • 2009 ontwerp tunnel gereed
  • 2010 start bouw tijdelijke traverse
  • 2011 start bouw nieuw 4e treinperron, sporen en tunnel
  • Nieuwe tunnel is 17 meter breed
  • Oude tunnel was 5 meter breed
  • Tijdelijke traverse was 9 meter breed
  • 12 perronopgangen vanuit de perrontunnel
  • Tunneldekken wegen tot 1,3 miljoen kilo
  • 10.000 m3 beton in de tunnelvloer
  • 3,2 miljoen mozaiektegeltjes 
Artikel delen:
Reacties 4
  1. Komt er dan ook eindelijk een openbare w.c. aan de zuidkant van het station?Savonds en vaak in het weekend is de horeca daar helemaal dicht.

  2. @Joris:
    NS wil poortjes, Gemeente Zwolle niet.
    Als het doorgaat, zullen de tunnel en alle perrons in dat geval alleen via poortjes bereikbaar zijn.
    Voor mensen zonder OV-chipkaart zal er in dat geval een passerelle (oversteek via brug van ene naar andere kant van het station) worden gemaakt ter hoogte van het perron van het Kamperlijntje.

  3. Tsja, ik wil die poortjes eigenlijk ook niet maar met al die agressie in de trein tegenwoordig begrijp ik wel beter waarom NS dit wil, alleen voordat dit op alle stations gerealiseerd is zijn we wel een aantal jaren verder. Daarbij komt nog dat die OV-chipkaart nu niet echt een klantvriendelijk succes is, laat ik het voorzichtig stellen.

Reageer