Zomeravondontmoetingen op Agnietenberg

Zwolle – De Thomas a Kempis Stichting heeft drie verrassende sprekers uitgenodigd om een korte overweging uit te spreken tijdens de zomeravondontmoetingen over het thema “Moderne Devotie en de Hanze“ Een thema over oude bewegingen die een sterke revival doormaken.

 

De avonden vinden plaats op 6, 13 en 20 juni en beginnen om 20.30 uur, ze eindigen om 21.00 uur. Na afloop is er de gelegenheid om nog wat na te praten en koffie te drinken. De zomeravondontmoetingen vinden plaats bij de gedenksteen van Thomas a Kempis op de Agnietenberg. De eerste spreker op 6 juni is Henk van Voornveld, directeur Marketing Oost. Hij zal het vooral hebben over de kracht en identiteit van de Moderne Devotie en de Hanze naar buiten toe. In hoeverre zijn ze met elkaar te verbinden? Muzikale begeleiding wordt die avond verzorgd door Maaike Gerritsen op viool.

De tweede spreker die aan het woord komt op 13 juni is Bort Koelewijn, burgemeester van Kampen. Kampen is bij uitstek een stad van Hanze en Moderne Devotie, hoe weet de burgemeester welvaart en welzijn te verbinden, en hoe ziet hij de toekomst van de actuele varianten van Moderne Devotie en Hanze ? Muzikale begeleiding is er van Bep Pierik met zang.

De derde en laatste spreker op 20 juni is Trudy Huisman, de voorzitter Ondernemers en bestuurdersstichting Groot Zwolle en Directievoorzitter Rabobank IJsseldelta. Zij zal vooral ingaan op de samenwerkingsvormen binnen Hanze en de Moderne Devotie, gekoppeld aan de gemeenschapsgedachte. Muzikale begeleiding is er die avond van het Koor Domini Cantus o.l.v. Rene van Breukelen.

De ontmoetingen zijn in de buitenlucht, in de prachtige natuur op en rond Bergklooster.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

7 gedachten over “Zomeravondontmoetingen op Agnietenberg”

  1. Pas maar op dat het geluid niet te hard is. Straks hebben jullie ook die lui van Herrie uit de Stad op je dak:o

  2. Waarom al die verschillende smaken geloven en vormen van weten; alleen in Zwolle al?
    Wetenschap, Kunst en Religie negeert elkaar gewoon, zelfs in 2015 nog!
    Sterker, de vele (en ook steeds weer nieuwe) religieuze bloedgroepen doen vaak alsof de ander niet bestaat. Of zelfs, oordelend, alsof de ander de verkeerde God aanbidt.

    Buit uit, wat Zwolle (door de jaren heen) heeft voortgebracht aan al dan niet gelovende, denkers en artiesten?? aan inspiratoren:
    – Thomas a Kempis
    – Thorbecke
    – Dichter Potgieter
    – Carolus Clusius. Volgens zijn wiki-pagina slechts met Zwolle verbonden door het college met dezelfde naam. Hij blijft een verschillig, vernieuwend en betrokken gelovend wetenschapper.
    – Waarom heet de Philosofenallee in Zwolle eigenlijk zo? Heeft onze mooie stad wellicht ook een traditie op filosofisch-vlak? Volgens onze gewezen dijkgraaf, een meester-filosoof, sluiten filosofie en religie elkaar helemaal niet uit.
    – Seakle Greijdanus, o.a. hoogleraar aan de Theologische School in Zwolle??s toekomstige fusiestad Kampen. Ook gesticht door de synode van Zwolle. Greijdanus overleed ook in Zwolle.

    * Zijn de (religieuze) denkers van onze tijd lager in te schalen dan genoemde Zwolse personen?
    Zo schieten mij direct een aantal aansprekende personen te binnen Nelleke Beimers, Henk Stoorvogel en Arie van de Veer.
    * Geloof dat bijvoorbeeld Mink de Vries, ook goed werk doet. Typhoon (die ook nog met andere zaken bezig is dan met aanstekelijk zingen) mag wat mij betreft ook gerust worden opgevoerd!
    – Er zijn vast ook nog wel (gelovige) Zwolse denkers van andere culturen en religies door de jaren heen, op te sommen.
    Waarom niet samen verder gaan?
    Als (gelovende)denkers een platform vormen van Zwollenaren die creatief, soms overtuigd, soms twijfelend en vrij denken.
    We hebben immers behoefte aan

    *éénheid; niet aan verdeeldheid.

    Net lijstje is wellicht nog uit te breiden. Maar ik begrijp niet dat men zich schijnbaar concentreert op het opwerpen van “nieuw geloofsgerelateerd groepje” en daarmee de drang naar samenvoeging lijkt te negeren?

  3. Zo dus niet:

    CDA Kamerlid houdt uitspraak Paus voor die van ‘haat-imam’

    Ongewenste religieuze leiders moeten uit ons land geweerd kunnen worden, volgens Tweede Kamerlid Peter Oskam, de Paus ook

    Tweede Kamerlid van het CDA, Peter Oskam, deed in het NPO Radio 1 programma De Nieuws BV een nogal opmerkelijke uitspraak

    CDA Tweede Kamerlid Peter Oskam reageerde in het radioprogramma De Nieuws BV nogal ongelukkig op een vraag van blogger Nourdin Wildeman. Wildeman vroeg Oskam of een Imam die het homohuwelijk een simpele politieke strijd en een destructieven aanval op het plan van God noemde zo’n uitspraak in Nederland mag doen. Oskam reageerde met: ‘Ik denk het niet’. Waarop Wildeman aangaf dat deze uitspraak eerder door de Paus is gedaan. Hierdoor impliceert Oskam dat de Paus de toegang, net als ‘haat-imans’, tot ons land zou moeten worden ontzegd.

    Het debat werd gehouden na aanleiding van de komst van de omstreden Saoedische prediker Esam Alowed naar Almere. Burgemeester van Almere Annemarie Jorritsma probeerde zijn komst tegen te houden, maar slaagde hier niet in. Jorritsma pleit nu voor een landelijk en Europees beleid om ongewenste religieuze leiders buiten de deur te houden

  4. Dus de Christelijk (ook U CDA-er) Peter Oskam, negeert elke toegestoken hand van welke vertegenwoordiger van een andere ideologie of godsdienst dan ook :o:o:o

    Wellicht wil beter HIER zijn standpunt uitleggen aan de hand van de bijbeltekst: “Heb Uw naasten lief als Uzelf”….jaja da’s wel een voordeel van de Bonds-opvoeding: sommige teksten blijven je bij.

  5. -Willen Christenen eigenlijk wel samenwerken?
    -En waarom zijn er nog zoveel (ook niet-Christenen) bang voor de Islam?
    -Aan de andere kant: Waarom keuren grote, ook evangelische kerken…blind ALLES goed wat Israël doet?

  6. Oeps, na “willen” (hierboven) valt ineens een ijzige stilte…..ok ook bij die andere 2 vragen. Maar zou ” samenwerking” niet iets typisch Christelijks moeten zijn?

Reacties zijn gesloten.