Zwolle wil positie van de fiets verder versterken

Zwolle – Zwolle wil de positie van de fiets in het verkeersbeleid versterken en heeft om dit te bereiken is een Agenda fiets opgesteld. In “Zwolle fietst’’ is een beeld geschetst wat de positie van de fiets in de mobiliteitsvisie is en hoe fietsen nu en in de toekomst aantrekkelijker gemaakt kan worden.

 

De agenda heeft een reikwijdte tot 2020. De komende jaren wordt gewerkt aan het promoten van fietsgebruik voor recreatieve doeleinden, maar vooral voor het woon- en werkverkeer. Voor de komende twee jaar zijn al acties benoemd die de gemeente Zwolle, samen met de provincie Overijssel, bedrijven, inwoners en medeoverheden gaat uitvoeren of onderzoeken. Zo is het gebruik van elektrische fietsen enorm toegenomen. Het gevolg hiervan is dat de afstand die mensen afleggen langer is geworden en ook de leeftijd van fietsers neemt toe. Binnen het programma Beter Benutten wil de gemeente onderzoeken of het voor bedrijven interessant is om de elektrische fiets onder haar medewerkers meer te promoten.

Verkeersveiligheid

Uiteraard is er in de agenda fiets ook aandacht voor infrastructuur en veiligheid. Op een aantal locaties wordt het komend jaar de veiligheid voor de overstekend fietser verbeterd (o.a., Burg. Van Rooijensingel/Zeven Alleetjes, aansluiting fietspad bij parkeerterrein winkelcentrum Stadshagen). Daarnaast werkt de gemeente  met de provincie Overijssel en de politie IJsselland samen aan een toegankelijke registratie van fietsongevallen om op die manier onveilige locaties aan te kunnen pakken.

 

Innovatie

Ook in de fietswereld zijn volop innovaties: denk aan de opmars van de elektronische fiets,  nieuwe oplossingen voor fietsenstallingen en apps. De gemeente, bedrijven en onderwijsinstellingen verkennen de mogelijkheden voor het opzetten van een fietsinnovatiecentrum. 

 

Nationaal fietscongres

Ook landelijk en internationaal wordt de positie van de fiets de komende jaren versterkt. Zwolle heeft als fietsstad 2014 vorig jaar het initiatief genomen voor een ambitieuze landelijke fietsagenda ‘Tour de Force’. Deze wordt tijdens het nationale fietscongres komende donderdag ondertekent door de gemeenten, provincies, waterschappen en het ministerie van verkeer en waterstaat.

Artikel delen:
Reacties 7
  1. Tsja, de AFAC is een misverstandje, een ondingetje, een non-visie, en wat je daar nog maar meer slechts van kunt vinden. In de strategische visie van Zwolle als fietsstad past de afac echt heeeel slecht.

  2. elektrische fiets promoten? moet je vooral doen, promoot dan ook gelijk de sportscholen want al deze mensen krijgen hierdoor overgewicht door te weinig beweging, ook nog eens niet goed voor de gezondheid…

  3. Op zich doet Zwolle het als fietsstad wel aardig, maar er zijn toch nog wel de nodige dingen die veel beter kunnen. Vooral de situatie rondom de Melkmarkt is echt een probleem. En dan bedoel ik zowel het kwijt kunnen van de fiets als het erover fietsen. Met de komst van Primark gaat dat vast nog veel erger worden: ik zie dat echt heel duister in.

    Een andere probleemlocatie is de Pletterstraat. Daar gaat nog eens een fietser of een de deur uit stappende bewoner gewond raken vrees ik. Als je als fietser daar over de kinderkopjes wilt gaan fietsen dan zal ie het niet lang uithouden.

    Qua mogelijkheden om je fiets te stallen in de rest van het centrum vind ik het eigenlijk nog niet zo slecht gaan. Ik kan momenteel redelijk soepel in de buurt van m'n bestemming m'n fiets stallen.

Reageer