Hoe kan je eerlijke mobieltjes vermarkten?

Zwolle – Studenten van Windesheim hebben zich verdiept in de internationale marketingstrategie van Fairphone, de snelst groeiende startup van Europa. Zij hebben ingezoomd op verschillende landen om te kijken hoe een nieuwe serie eerlijke mobieltjes daar het beste vermarkt kan worden. Tessa Wernink, directeur communicatie van Fairphone, is enthousiast over de uitkomst van het project: “Iedere groep had wel één of meer ideeën waar we iets mee kunnen”.   

Nederlandse studenten van de minor International Business Studies van Windesheim storten zich ieder jaar samen met internationale studenten op de internationale marketingstrategie van een bedrijf of organisatie. Dit jaar benaderden zij Fairphone: een initiatief om eerlijke mobiele telefoons te produceren, zonder schade voor mens en milieu. Oprichter Bas van der Abel startte de social enterprise twee jaar geleden met een crowdfundingactie. Het werd een groot succes: in totaal zijn van de eerste versie 60.000 stuks verkocht. Het bedrijf, recent door The Next Web uitgeroepen tot snelst groeiende startup van Europa, lanceert binnenkort versie twee van de Fairphone. De Windesheim-studenten kregen de kans zich te verdiepen in de internationale marketingstrategie van het bedrijf en hebben gekeken hoe de eerlijke telefoons in verschillende landen kunnen worden vermarkt.

Winnende groep: USA
Fairphone jureerde de ideeën van de verschillende groepen en koos uiteindelijk voor de plannen van de groep studenten die zich richtte op Amerikaanse markt. De studenten van Windesheim deden onderzoek naar het type mensen dat in de betreffende landen mogelijk geïnteresseerd is in Fairphone, wat hun koopmotieven zouden zijn en welke kanalen gebruikt kunnen worden. Minor coördinator Sander Janssens: “Als social enterprise zit Fairphone echt in een nichemarkt. Dit maakte het voor de studenten tot een lastige opdracht, omdat de doelgroep van Fairphone andere motieven heeft om een product te kopen dan de studenten gewend zijn. Maar juist doordat zij met een zakelijke bril naar het product hebben gekeken, kwamen sommige groepen met bruikbare adviezen en inzichten.”

Video bezorgt jury kippenvel
Op de tweede plaats eindigde de groep met een marketingstrategie voor Frankrijk. De drie minuten durende videofilm die zij ter illustratie van hun marketingstrategie lieten zien bezorgde de juryleden van Fairphone jury kippenvel. Deze video is te bekijken via deze link.

Artikel delen:
Reacties 3
  1. Ik wil ook een eerlijk mobieltje! Ik haat het als een app tegen me zegt dat ik nieuwe berichtjes heb, maar dat helemaal niet zo is!

  2. @Tja De productie van de Fairphone is nog niet volmaakt (nog niet alle grondstoffen zijn op een mens- en milieuvriendelijke wijze te krijgen, maar daar wordt aan gewerkt) maar verdient geen reactie zoals jij die nu geeft. Dat is niet fair ??. Het is trouwens niet mislukt, maar juist een groot succes, gefinancierd buiten de grote banken om. Verdiep je er eens in. Ze verdienen het.

Reageer