Campagne Veiligheidsregio IJsselland groot succes

Zwolle – De campagne van Veiligheidsregio IJsselland voor het werven van vrijwillige brandweermensen is succesvol verlopen. Er hebben ruim 140 potentiële vrijwilligers gesolliciteerd en daarvan zijn er nu 41 door naar de keuring.

De regionale selectieprocedure bestond uit een briefselectie, een kennismakingsgesprek en een selectiedag. Enkele posten hebben daar nog een lokaal selectiemoment aan toegevoegd. De 41 vrijwilligers in spe ondergaan de komende weken nog een aanstellingskeuring om te kijken of ze echt geschikt zijn als brandweervrijwilliger. De keuringen zijn bedoeld om inzicht te geven in de fysieke gesteldheid van de medewerker en doen een uitspraak over de ontwikkeling van de belastbaarheid in de toekomst. Met de keuringen is te zien of de medewerker voldoet aan de bijzondere eisen die het werk stelt en of het werken in de functie geen ongewenste risico's voor de vrijwilliger zelf, voor collega's en voor derden met zich meebrengt.

Opleiding
Als de kandidaten de keuring goed doorlopen, worden ze aangesteld. Samen met 24 nieuwe vrijwilligers, die al eerder geworven zijn, kunnen ze starten met de opleiding ‘Manschap A'.

In totaal heeft de Brandweer in IJsselland er, zoals het nu lijkt, 65 enthousiaste brandweervrijwilligers bij.

Veiligheidsregio IJsselland is verantwoordelijk voor crisisbeheersing en rampenbestrijding in de regio IJsselland. Deze wordt gevormd door de gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle. Binnen de veiligheidsregio werken brandweer, politie, GHOR, gemeenten en ketenpartners (bv. Waterschappen, nutsbedrijven) nauw samen om inwoners beter te beschermen tegen de risico's van branden, rampen en crises.

Campagne: ‘Maak jij het uit?'
Op 19 maart startte Brandweer IJsselland de regionale wervingscampagne ‘Maak jij het uit?' voor nieuwe brandweervrijwilligers. Eerder gebeurde dit lokaal per brandweerpost. Tijdens de werving voor brandweervrijwilligers kregen belangstellenden de mogelijkheid om een informatiebijeenkomst bij te wonen, georganiseerd door de hele regio.

De campagne was te volgen via flyers, posters en spandoeken én via Twitter: @VRIJsselland, Facebook: Veilig in IJsselland en de website www.vrijsselland.nl. Lokale posten organiseerden mooie acties om het brandweervak én de vraag naar vrijwilligers extra onder de aandacht te brengen.

Artikel delen:

Reageer