Ruim 300 extra fietsparkeerplekken

Zwolle – Er komen 342 extra fietsparkeerplekken in de stad. In de Pletterstraat worden 102 extra plekken gecreëerd om de fiets te stallen. Aan de Oosterlaan wordt de enkele fietsenstalling vervangen voor etagerekken waarmee er 240 extra fietsparkeerplekken worden toegevoegd.

pletterstraat1.jpg

In de Pletterstraat wordt veel gebruik gemaakt van de huidige 72 fietsparkeerplekken. De capaciteit schiet te kort en bovendien werkt de huidige stalling een barrière op voor voetgangers vanachter de Diezerpoortenplas. In de Pletterstraat worden fietsvakken met nietjes aangelegd, waardoor er voor 174 fietsen een parkeerplek is. Daarnaast worden er ook bankjes geplaatst om bezoekers een zitmogelijkheid te bieden en om stallen van fietsen buiten de vakken tegen te gaan.Om de extra fietsen te kunnen stallen wordt de rijbaan versmald. Door het invoeren van een stopverbod aan de zijde van de stadsmuur blijft de parkeergarage bereikbaar en wordt de verkeerssituatie overzichtelijker. Laden en lossen blijft mogelijk. De werkzaamheden worden in het voorjaar van 2016 uitgevoerd.

pletterstraat2.jpg

Uit recente tellingen blijkt dat de fietsenrekken aan de Oosterlaan overbezet zijn. Er worden veel fietsen buiten de rekken geplaatst, dit geeft een rommelige aanblik. Door de enkele fietsenrekken te vervangen door zogenoemde etagerekken komen er 240 extra fietsplekken bij, waarmee de capaciteit aan de Oosterlaan naar 1490 gaat.. Naar verwachting zijn de rekken begin september vervangen.

Artikel delen:
Reacties 6
  1. Tjee hoeveel nietjes zijn daar wel niet voor nodig??
    Lijkt me ook niet erg hufter bestendig ,nietjes,
    Veroorzaken ook nog eens een grote hoeveelheid lekke banden toch?
    O vandaar die bankjes.Kun je zittend al die nietjes uit je band halen.

  2. Kost de inwoner wat….die tomeloze ambitie van onze gemeente om weer koste wat kost "fietsstad 2015" te worden. Zal bij sommige lieden wel schattig op de CV staan.

  3. Gaan ze aan de Pletterstraat dan eindelijk ook iets doen aan het onmogelijke pad dat daar ligt? Een weg of straat wil ik het al nauwelijks meer noemen.

  4. @Dick Wel even bij de les blijven: fietsvoorzieningen zijn vele malen goedkoper dan die voor auto's en nemen veel minder ruimte in beslag. Bovendien bevordert fietsen de gezondheid. Een wijs stadsbestuur investeert daarom in de fiets. Kijk om je heen en je ziet dat grote steden in binnen- en buitenland volop bezig zijn met het bevorderen van fietsverkeer.

  5. Goekoper, maar niet gratis…. En al die ambtenaren die er mee bezig zijn…Ook de plaatsers van de gemeente. wat zou al dat plaatsen van veul fietsenklemmen wel niet gekost hebben en gaan kosten? Op het Grote Kerkplein sprak ik 2 heren/beheerders. Volgens mij van de WEZO (?) doe hadden erdoor wel een mooi baantje gekregen.

    Buiten dat: willen wij een ubergeorganiseerde strakke stad?
    Willen wij het zo uberstrak dat je er al niet meer met een motorjack mag komen?
    Zo uberstrak dat je (met de directrice) eens besluit "gek te doen" en op een zondag naar Zwolle gaat: dan drink je zelf wel een skuimer op 1 van de vele gezellige terrasjes…kan de directrice mooi wat nieuws kopen….Het mes snijdt aan 2 kanten want de meeste dames zijn na een paar "passende aankopen" ineens ook in een veel betere stemming……….
    IS HET GEEN KOOPZONDAG (zoals wij helaas weten, zijn die dagen uiterst dun gezaaid >:(>:(>:( Maar bovenaangehaalde man en vrouw ben je natuurlijk voor goed kwijt uit Zwolle…+…dat ze hun ervaringen vanzelfsprekend delen.

    * Absoluut bevordert fietsen de gezondheid! Ben uberblij dat ik straks weer op 't fietsie naar mijn werk mag…..vanzelfsprekend zal de terugreis nogal wat langer in beslag nemen, omdat "het binnenstad-aantikken" wel erg verleidelijk zal worden 8)

    * Een wijs stadsbestuurder beseft dat je het gemeenschapsgeld maar 1x kunt uitgeven. Vind het ook volslagen belachelijk hoeveel gemeenschapsgeld (niet alleen in Zwolle) rond deze dagen in asfalt moet gaan zitten. Wat dat betreft hebben we in "fietswijk nr.1" Stadshagen…en perfecte balans tussen wegen voor fietsen en wegen voor auto's (etc)…………………………..TJONGE wat ben ik elke dag nog bij dat die KNIP die de VVD absoluut niet wou, er toch kwam!
    Was destijds wel blij-verrast dat JA, HOOR Ivo Opstelten bij mij aan de deur verscheen…..kon ik em lekker afzeiken; hij wist ook nog niet eens van toeten noch blazen over die knip. Een camerateam hing in zijn nek mee….Maar de camera's werden al ras opgeborgen.

    Mijn punten zijn dus ff lastig op te sommen maar naast het stukje hierboven:
    – Ook dankbaar dat ze in ONS winkelcentrum Stadshagen (nog) niet janken over de vele fietsen bij de winkels. Zijn immers bijna altijd netjes opgesteld. En door het winkelcentrum fietsen vind ik ook niet kunnen.
    – VOOR EEN FIETSRIJKERE WERELD (als het kan met zoveel mogelijk fietsen van Kruidbosch uit ZWOLLE: CORTINA[/url]
    In Zwolle zijn er meer dan uitstekende fietsroutes. En anders fiets je een stukkie over de stoep o.i.d.
    Oh, wat hou ik meer van Amsterdamse toestanden. Maakte dit vanochtend mee:

    *** Uh, eerst even privacy gevoelig maken.

    Even later verscheen ze, al tandenpoetsend bij de voordeur, omdat ze anders zelf ook nog te laat op het werk zou komen. Bij het wegfietsen zag ik 6 damesfietsen staan. Gelukkig nog niet zo geordend als onze gemeente wil; met het geldslurpend ??overal gratis fietsklemmen-project??. En een aantal houten stoelen, waar teveel bierdopjes omheen lagen, om te verondestellen dat ieder 1 consumptie had genuttigd. Natuurlijk ontbraken de peuken ook niet. Ook wel een mooi punt om de omgeving, al drinkend, etend en lachend, in de gaten te houden.
    Hoorde dat er allemaal appartementen in dat pand waren gebouwd??schijnbaar dus voornamelijk/helemaal door vrouwelijke studenten bewoond. De pitbull ??mevrouw moest immers naar haar werk, maar ze zou qua leeftijd heel goed nog kunnen studeren. Misschien houdt zij er ook een studentenleven op na? Gewoon, omdat het kan.
    Hmmm, veel jongens/mannen moesten eens weten!

  6. Als ik op de Pletterstraat loop is het me niet duidelijk waar de plek voor de wandelaars is en waar de fietsen mogen fietsen: de Pletterstraat heeft in het midden een soort van hobbelige kasseien en links en rechts ervan een strook met vlakke stenen.
    Het gevolg is m.i. dat je als wandelaar links en rechts wordt ingehaald, en als fietser moet je af en toe over die hobbelige kasseien fietsen. (Parijs-Roubaix is er niets bij).
    Het zou mooi zijn als deze situatie in de toekomst ook wordt bekeken, de situatie zoals die nu is is m.i. erg onduidelijk en ook enigzins irritant…
    Alvast bedankt.

Reageer