Nieuwe hoofdsponsor voor PEC Zwolle

Zwolle – PEC Zwolle maakte vrijdagmiddag de naam de nieuwe hoofdsponsor bekend. Het komend voetbalseizoen zal de naam Molecaten op de shirts prijken. De voormalig rugsponsor is het komende seizoen dan ook zichtbaar op de voorkant van zowel het thuis- als uittenue.  Na deze jaargang heeft Molecaten de ambitie nog drie jaar zichtbaar te blijven op de shirts van PEC Zwolle, maar dan weer op de achterzijde.

PEC Zwolle nam 1 juli afscheid van hoofdsponsor Trustbrix/Compello. Dit ondanks een sponsorovereenkomst die tot en met het einde van het seizoen 2015-2016 zou lopen. Moeilijke marktomstandigheden waren de oorzaak voor de breuk. Desalniettemin mag PEC Zwolle ook het komend voetbaljaar nog rekenen een substantiële sponsorbijdrage van Compello. Tim Slager van Molecaten: ,,Al drie jaar prijkt onze pauw trots op de achterzijde van de PEC Zwolle-shirts. Dat waren zowel voor Molecaten als voor PEC Zwolle mooie jaren. Wij vinden het daarvanuit niet meer dan logisch dat wij elkaar komend seizoen helpen om er weer een prachtig jaar van te maken. Omdat wij als familiebedrijf geloven in continuïteit op de lange termijn past onze toezegging voor meerdere jaren hier helemaal bij.” Adriaan Visser, voorzitter van PEC Zwolle: ,,We zijn erg blij met de keuze van Molecaten om het komend seizoen te prijken op de voorkant van het shirt. Met Molecaten hebben wij een shirtsponsor aan ons gebonden, die een landelijke uitstraling heeft. Tevens is het een partij die ons al enkele seizoenen trouw is als sponsor. Het doet me deugd dat het sponsorschap van Molecaten nu is gepromoveerd naar de voorkant van het shirt.”

Artikel delen:
Reacties 75
  1. Niet de grote vis waar velen op gehoopt hadden maar mooi dat er een oplossing is gevonden en dat we een trotse hoofsponsor hebben welke hierna nog 3 jaar op de rug prijkt. Nu een jaar tijd om een goede opvolger te vinden!

  2. Geen regionale speler op het gebied van weggooi-aanstekers o.i.d. maar een gelouterd internationaal familiebedrijf. En dat is uniek!

    Dat heeft die Joost Broerse toch maar weer snel voor elkaar gekregen. Goede gedaan.

    Naast de verkoop van Lukoki en de record verkoop van Drost nu deze commercieel goede deal.

    Het geld komt met bakken binnen. Ook dat is prima. 😛

  3. Ook teleurgesteld. Broerse heeft echt moeten zweten om een nieuwe hoofdsponsor te vinden, maar niet heus. Ik zal sowieso geen nieuw shirt aan gaan schaffen. Dik betalen voor een shirt met sponsornaam, ze zouden dan voor mij als wandelend reclamebord geld toe moeten geven. Ik heb al een fraai blanco shirt. Daar kan ik jaren mee vooruit!

  4. Ook ik vond het shirt zonder sponsor mooier, maar goed. Alles heeft zijn prijs en als ze een schip met geld komen brengen om het shirt iets minder mooi te maken. Okay dan valt er over te praten. Maar niet ten koste van alles natuurlijk. Er zijn grenzen.

  5. Het betekent in ieder geval dat bedrijven niet in de rij hebben gestaan om hoofdsponsor van PEC te worden en dat met Wehkamp, Scania, Gamma, TNT etc binnen de gemeentegrenzen.

  6. Wederom Weblogzwolle reacties op zijn smalst.
    Ergens roept iemand iets van "het zal wel rond de anderhalve ton gaan" en het wordt klakkeloos overgenomen.
    Ik kan op de officiële kanalen er niets over vinden.
    Joost Broerse gaf aan dat door het wegvallen van Compello er opeens een acute nood was.
    Prachtig dat een reeds bestaande sponsor bereid is om meer te sponsoren.

    De vaste klagers zullen wel weer "goede contacten" hebben met inside information……

  7. Blijf het grappig vinden dat er supporters zijn die denken recht te hebben om te weten wat voor bedragen het zijn. Als je het wel weet. Wat dan? Slaap je dan beter of nog een reden om negatief te doen? Is hun goed recht om het voor zich te houden. Ook ivm verdere onderhandelingen.

    Ben blij dat Molecaten het gat dit jaar opvult, kan Broerse mooi een jaar lang gaan lobbyen. Ze zijn ook nog wel bezig met een nieuwe rugsponsor. Al is het waar dat ze maar 1.5 ton betalen, dan nog altijd meer dan als je geen sponsor hebt.

    Ik heb vertrouwen in de club. Weten dondersgoed welke situatie ze zitten. Doen geen gekke dingen. Tuurlijk wordt dit een lastig jaar. Dat weet de club ook. Niet voor niks doelstelling lijfsbehoud. Maar wij als Zwolle Supporters zijn de afgelopen jaren verwend en sommigen zijn er teveel aan gewend geraakt.

    Komt goed!

  8. Wat wil je er dan aan doen? Wij als supporters hebben hier toch helemaal geen invloed op. Tuurlijk zie ik ook liever een grote sponsor met een flinke financiële bijdrage. Maar het is zoals het is.

    Kritiek is goed, maar sommigen draaien daarin door. Zoals ene Peinke. Bij een enkeling wel bekend

  9. Zogenaamde "kritische en betrokken" supporters wie wel of niet een seizoenkaart hebben van een paar meier denken ook maar lukraak te kunnen spuien met kritiek. Wees een held en doe er zelf een paar euries bij en hou een x op met melken als het niet naar je zin is. Azijnzeikers heeft de club meer als genoeg en draagt nakka bij.:D

  10. Als het 150000 is valt dat gewoon tegen. Dat is een mening. Alles beter dan niks maar dat begrijpt een aardappel ook. 200000 is ook niet fors, 250000 ook niet. Ook een mening. Fijn dat er hier een mening kan worden gegeven. Dat het knap is om nu al een sponsor gevonden te hebben is hartstikke mooi.
    Forza PEC!

  11. @kleber038

    "Dan heb je het slecht gedaan."

    Dat is makkelijk praten zo, maar partijen moeten wel willen. De grote sponsors kiezen voor de topclubs en dan blijven er kleine partijen over. Veel bedrijven hebben het lastig en ontslaan medewerkers. Waarom zouden ze dan wel tonnen steken in shirtreclame?

    Ik neem aan dat alle potentiële sponsors in de regio benaderd zijn en dan is dit kennelijk het hoogst haalbare. Of je moet aan gaan pappen met een dubieuze partijen uit – noem eens wat – China of Rusland.

  12. Al een keer benaderd zou best kunnen, maar wat maakt het dat het bij andere clubs wel werkt ?
    Wat trekt een grote sponsor wel over de streep?
    Succes op het veld is blijkbaar niet voldoende.
    ik denk dat je daarvoor ervaren mensen moet hebben die momenteel nog ontbreken bij onze club.

  13. Hier staat een lijstje met hoofdsponsors van het afgelopen seizoen:

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Eredivisie_2014/15

    Wat opvalt is dat de meeste sponsors een lokale link hebben:

    Drukwerkdeal komt uit Deventer, Groningen-sponsor Essent komt voort uit Energiebedrijf Groningen Drenthe, Xximo komt uit Enschede, Afas uit Alkmaar, Ten Cate uit Almelo etc.

    Welk groot Zwols bedrijf moet die rol op zich nemen? Ik denk als eerste aan Wehkamp, maar veel verder kom ik niet.

  14. Die bedrijven zijn gegroeid in de regio en trouw aan de club gebleven. daar zal ongetwijfeld de kracht van relatie beheer/bemiddeling achter gezeten hebben.
    Ik denk dat we bij onze club sponsoren hebben die net zo fungeren als spelers. Passanten die er na een paar jaar de brui aan geven.
    Ik ben ook benieuwd hoe onze commerciële staf hier wat aan gaat doen. Ik heb het gevoel dat de huidige sponsor zijn kans zag doordat hij ook zag dat er geen vooruitgang zat in het binnen halen van een partij zoals wehkamp.

  15. Voetbalsponsoring is in potentie een gevaarlijke vorm van reklame maken. Supporters hoeven maar wat uit te halen en daar gaat je goede naam. Ik snap dan wel dat niet iedereen daar klakkeloos instapt.

  16. Als je met dat angstbeeld wilt gaan sponsoren dan kan je beter het Nederlands jeu de boule team sponsoren alleen zal je dan weinig rendement uit je sponsoring halen.
    Als een sponsor zich terugtrekt nav een incident met supporters dan is er denk ik ook sprake van een verborgen agenda.
    Net als sponsoren die denken dat ze met hun sponsoring ook iets te vertellen hebben over wat op het veld gebeurt.
    Dat sfeertje heerste er "vroeger" bij clubs ook heb ik mij laten ln vertellen. Geen idee of dat nu ook nog zo is.

  17. Via Twitter @Royalty Roy van Veen:

    150.000 euro betaalt Molecaten als hoofdsponsor van PEC Zwolle. Super geste van de campingboer. En aardig bedrag totdat je het afzet tegen de 5 ton waar die plek voor in de budgetten stond of de 3 ton die PEC er dit jaar voor wilde hebben. Het steekt zelfs schril af tegen de 250K die FC Zwolle voor die plek ving toen het in de Jupiler League speelde.

    ⤽We zien kansen om onze sportieve successen verder te valideren⤝, aldus PEC Zwolle voorzitter Adriaan Visser op 24 juni. Toen nam de club afscheid van die subsidiespons die net doet alsof ze een automatiseringsbedrijf is en die nu op zwart zaad zit. Met andere woorden: een beker, een supercup, een tweede bekerfinale en meedoen in het linkerrijtje leidt tot waardevermindering van de belangrijkste reclameplek die een club heeft?

    Sneuer nog is dat Molecaten door Adriaan Visser in het persbericht gepresenteerd wordt als een nieuwe shirtsponsor, terwijl de bungalowverhuurder al een jaar of 3 bij PEC op de rug staat en ook in het stadion prominent aanwezig is. Ze blijven slechts één jaar op de buik en gaan daarna terug naar die oude vertrouwde positie achterop. Het verkoopteam van PEC Zwolle is er dus niet in geslaagd om vers geld te vinden en vult met het goodwill-moetje van Molecaten voor één jaar een gat met een gat.

    In de Stentor geen kritische noot over deze deal, maar slechts een overgetikt persbericht met een onscherpe foto. Deze krantredactie kampeert onder de Stentor-tribune, functioneert als roeptoeter van de Veurzitter en negeert de rode vlaggen. Net zoals haar Tubantia-collega??s indertijd blind het evangelie van het FC Twente van Munsterman verkondigden. Prima keuze om als krant je redactionele onafhankelijkheid te verkwanselen, maar geef dan niet de schuld aan Internet als blijkt dat je verkoopcijfers verder inzakken.

  18. Als zijne hoogheid ROYalty Roy het zegt zal het wel waar zijn. Pfff klinkt meer als een verbitterde oudsponsor die weer een kans ziet de club een trap na te geven.

    De economie is ook aardig veranderd de laatste jaren. Bedrijven zijn nu stukken voorzichtiger en bedragen zijn daarom stukken minder dan een aantal jaar geleden.

    Deze sponsor hebben we nu. Deal with it.

    Ik zou zeggen stuur een sollicitatie naar Pec en help zoeken naar een betere sponsor. Als ik dit zo lees, kunnen sommigen het vast beter.

  19. Een club als FC Utrecht haalt een shirtsponsor binnen die de komende 3 seizoenen 1,2 miljoen euro per seizoen betaalt. Qua resultaten mag die club nog niet in de schaduw staan van PEC, daarom begrijp ik niet dat grote bedrijven hier in de regio niet voor meer geld dan Molecaten willen sponsoren. Ook omdat PEC hier en landelijk een zeer positief imago heeft. Aantrekkelijk voetbal, een trouwe EN fatsoenlijke aanhang en de club is maatschappelijk zeer betrokken in woord en daad. Daarom is het raar dat een groot bedrijf er niet in stapt.

  20. Drukwerkdeal komt uit Deventer, Groningen-sponsor Essent komt voort uit Energiebedrijf Groningen Drenthe, Xximo komt uit Enschede, Afas uit Alkmaar, Ten Cate uit Almelo etc.

    Welk groot Zwols bedrijf moet die rol op zich nemen? Ik denk als eerste aan Wehkamp, maar veel verder kom ik niet.

    waarom wehkamp niet ???

    dat is een brits bedrijf 🙂

    lokaal : molecate = hattem 😀

    ok̩ 150.000 (als dat waar is) Рis niet veel geld,
    voor een club die boven in mee doet

  21. Leonardo. Serieus? Utrecht is in alles groter dan Pec. Pec speelt pas weer nu voor het 4e jaar achtereenvolgens Eredivisie. Wat een hele nette prestatie op zich is. Hoelang speelt Utrecht dat al. Pec staat in de schaduw van Utrecht gezien de Historie van de clubs. Landelijk blijft fc Utrecht ook veel meer aanzien houden.

    Het lijkt wel of een enkeling de realiteit is verloren en vergeten zijn waar de club vandaan komt.

  22. Ik heb bij Royalty het gevoel dat deze man vol rancune zit sinds het vertrek van EvW. En dat weblogzwolle zulke berichten van Royalty als nieuws brengt via twitter.. Stemmingsmakerij.

    Menig bedrijf durft nu niet eens zo'n bedrag te betalen voor sponsoring geZien de huidige crisis.

    Prima oplossing zo.

  23. @Mgrst die @Royalty lijkt ook zo'n zure azijnpisser en altijd vol negativiteit. Was dat niet de man van dat bedrijf met dat niet werkende zoranet WiFi gebeuren in het stadion? Misschien wil die wel voor een miljoen euries of die andere negatievelingen bij Pec hoofdsponsor worden….bah! Altijd gezeur en gezeik. Laten we blij zijn dat Molencaten extra wil investeren in onze club na het failiiet van Trustbrix.

  24. Heb het gevoel dat men wel erg simpel denkt over het binnenhalen van grote sponsoren. Ze zoeken een groot/bekend bedrijf en dat is het… Er moet natuurlijk wel affiniteit zijn met de club, geld zijn en een doel voor de sponsoring.

    Roy van Veen heeft zeker een punt dat 150k een laag bedrag is maar vergeet wel even te nuanceren door te vermelden dat dit een nood-oplossing is door het plotseling wegvallen van compello/trustbrix. Ook het feit dat sponsorgelden al jaren teruglopen wordt niet genoemd. Dan krijg je nogal een vertekend beeld met de huidige marktsituatie.

    Veruit de meeste hoofdsponsoren in de eredivisie komen uit de regio van de club. Welke regionale spelers blijven dan over? En dan hebben we het niet over vestigingen zoals een IKEA/Gamma/etc. maar over hoofdkantoren.

    Ik zal beginnen met een lijstje en voel je vrij om aan te vullen:
    – Wehkamp (wellicht dat de nieuwe britse eigenaren een boost willen geven)
    – Electrabel (dochter van GDF Suez, gaat financieel niet bijzonder goed)
    – Vitens (semi-overheid, zal niet weer gezeur willen)
    – Zilveren Kruis/Achmea (oude bekende)
    – IJzerleeuw/Leeuwbouw/O. de Leeuw
    – Wijzenol (van Wijhe verf)

  25. Snap best dat PEC met een sponsornaam wil starten op het shirt aan het begin van het seizoen, maar dit is een lachertje. Na niks dan jaren van succes en een good feeling gevoel bij veel Nederlanders gaat dit bedrag nergens over. Molecaten lacht zich kapot, is de reddende engel en betaald slechts een klein bedrag meer voor 10x zoveel zichtbaarheid.

    Dat we geen top 5 club zijn met dergelijke shirtsponsor bedragen snap ik, dat het een lang traject is om dergelijke overeenkomsten te sluiten snap ik ook. Maar dit bedrag is een fooi ten op zichte van je marktwaarde…. en ja dus een hele hele slechte deal.

  26. Kan iemand mij laten zien waar die ??150.000,- vandaan komt?
    Op alle officiële kanalen kan ik het namelijk niet vinden.

    Tja en die Roy (what's in a name als het gaat om galbakken) roept ook maar wat van de zijlijn.
    Gelukkig is hij wel "self made" gezien zijn profiel.
    Kom maar door met die euro's dan…

  27. Ook ik ben heel benieuwd naar de link waar die 150.000 Euro sponsordeal staat. Als niemand weet waar dit verhaal vandaan komt, dan bijft er namelijk alleen maar een grove leugen over.

  28. Roy licht toe:

    Op veler verzoek meer achtergrond over die nieuwe sponsordeal bij PEC en waarom ik het voor PEC Zwolle een slechte deal vind. Ik doe het aan de hand van de vele reacties die ik kreeg over bijvoorbeeld het bedrag wat ik noem.

    Laten we met dat bedrag beginnen: het is meer dan 150K.

    Totaal wel, netto niet. Totaal betaalt Molecaten 350K voor de buik (tegen 400K vorig jaar, 500K listprice), maar daarvan was al 200K contractueel toegezegd voor de rug. Met andere woorden: de upsell is ??slechts?? 150K, want een nieuwe sponsor voor de rug heb ik nog niet gezien.

    Maar er is ook nog een afkoopsom van de vorige hoofdsponsor

    Ja. Hoe hoog zal die zijn van een hoofsponsor die afhaakt ivm. cashflow-problemen? En weegt die op tegen de betalingsachterstand van 200K die diezelfde club over vorig jaar heeft? Ik denk het niet.

    Dan even naar de lange termijn

    Als jij door een club last-minute benaderd wordt voor die hoofdsponsorpositie, dan weet je dat er snel geld nodig is. Snel geld, kost op termijn altijd geld. Maw: Molecaten heeft vast een stevige korting afgedeald op die 3 jaar rug voor straks. Kost PEC 50K op de buik en verdeeld over 3 jaar op de rugpositie tenminste 100K (ca. 15% korting op jaarbasis, schatting op basis van ervaring bij diverse clubs) en wellicht meer.

    Maar voor een lastminute deal valt het niet tegen

    Het had geen last-minute deal hoeven wezen, want PEC Zwolle wist al vroeg in het vorig seizoen dat de hoofdsponsor het niet kon betalen. Met de jaarwisseling was al bekend dat die hoofdsponsor het contract wilde laten ontbinden en dat nakomen van de afspraken moeilijk zou worden. Die betalingsachterstand van 2 ton is dus niet uit de lucht komen vallen en het was ruim voor einde seizoen bekend dat PEC op zoek moest naar een nieuwe hoofdsponsor. Het is mij onbekend waarom ze de betalingsproblemen bij die hoofdsponsor lang genegeerd hebben en pas zo laat bekend hebben gemaakt dat er een nieuwe hoofdsponsor nodig was.

    Impact: min 50K buikpositie, 100K korting op de rug (35K per jaar voor 3 jaar vanaf 2016), 200K achterstand vorige hoofdsponsor, 200K gat op de rug

    Zo, dat hakt er in. Ja en daarmee zijn we er nog niet. Wat dacht je van merchandising? Neem alleen het shirt. PEC is het nieuwe seizoen in gegaan zonder sponsor. Op de open dag verkocht het shirts met lege buik en Molecaten op de rug. Die shirts kunnen nu de container in (gelukkig heeft de veurzitter goeie contacten in de recycling). Schadepost? Gokje: 1500 shirts x 25 euro = 40K? 50K? Negatieve emoties bij fans: onbetaalbaar.

    En dus

    Vind ik het een slechte deal. Het brengt geen verse sponsor brengt, maar waardeert een bestaande sponsor op zonder vervanging. Daardoor valt op de oude positie een gat van 200K. Een korting voor de middellange termijn kost PEC nog een keer 100K (nogmaals: schatting op basis van eigen ervaring bij PEC en elders) op een product waar nu door dezelfde sponsor 100% voor wordt betaald. Het bestuur heeft geld naar voren gehaald en schuift problemen voor zich uit.

    Een deel van de financiële problemen had voorkomen kunnen worden, als die betalingsachterstand rationeel bekeken was in plaats van door de roze ??matties?? bril. Dan was wellicht de zoektocht naar zo??n nieuwe hoofdsponsor ook eerder gestart en dan had er zeker een betere deal gemaakt kunnen worden.

    Een actieve speurtocht is voor het komend seizoen in ieder geval noodzaak. Er zit nu enige maanden een nieuw salesteam dat mag bewijzen dat hun ??netwerk?? goed is voor het gat 250K waar PEC dit seizoen mee begint. Het gat is door het verkopen van spelers wellicht niet meteen nijpend, maar voor de lange termijn draagt het niet bij aan een gezonde club.

    En dan moeten we maar hopen dat die vorige hoofdsponsor zijn 2 ton achterstand inloopt, zijn afkoopsom betaalt en het afgeslankte sponsorcontract voor het komend jaar nakomt, want anders is het gat nog een ton of 3 groter. Oops.

    Tot slot dit: Molecaten heeft het goed gedaan. Ze heeft de club op een cruciaal moment geholpen en dat verdient alle waardering. Ze heeft het matig optreden van PEC bestuur gebruikt om voor zichzelf een perfecte deal te maken voor nu (50K korting op prime tov. vorig jaar, 150K korting op de list-price) en voor later: tenminste 15% korting op de rug vanaf 2016. Daarvoor hulde en aan dat management moeten zowel PEC Zwolle als die voormalig hoofdsponsor een voorbeeld nemen.

  29. @kleber038 ofwel Roy

    De opbrengst van het totale bedrag aan sponsorgeld op de shirts is gelijk aan dat van vorig seizoen. Voor meer informatie hierover moet je even contact opnemen met de redactie van de Stentor i.p.v. dat je hier dingen gaan zeggen die totaal niets met de werkelijkheid van doen hebben. Het enige wat ik kan bedenkens is, dat je uit frustraties handelt. In dat geval kun je beter met de club zelf contact opnemen.

  30. p.s. En voor sommige spelfouten waarop een enkeling hier mij attent op kan maken; Ik type dit niet vanuit een laptop in de woonkamer, maar zit in de tuin met een onhandige tablet in de zon.8)

  31. Saymak 9 maanden uit de roulatie. Dat is pas slecht nieuws en wel een reden om te balen. Sterkte Mustafa.

    Die opmerking van Roy/Kleber over Visser en zijn recycling maakt het nog duidelijker dat er veel rancune is. Dus dit is niet serieus te nemen.

  32. Stel dat bovenstaand verhaal van Roy waar is heeft hij blijkbaar iets bij het plaatsen van de WiFi geïnstalleerd om interne mail op te pikken.
    Ik kan me namelijk niet voorstellen dat degenen die over de financiën en contracten dit met buitenstaanders delen.

    Maar voor mij klinkt het sowieso als een broodje aap.

  33. Pikant detail is dan ook nog de onkunde van de Stentor sportredactie. Ik zie ook elke keer weer in het stadion dat die redactie wel erg close is met de clubleiding. Dat kan voordeel opleveren, maar de kans is ook erg groot dat je belangrijke zaken mist of niet aan de kaak durft te stellen.

  34. @insideout

    Zoals ik al eerder zei, is de opbrengst gelijk aan dat van vorig jaar. Staat gewoon in de krant van de Stentor, maar die informatie is online niet te vinden op het internet. Hoe een fantasieverhaal over 150.000 Euro de wereld inkomt, is mij dan ook een raadsel. Het enige wat ik kan bedenken is, dat iemand rancune heeft jegens PEC Zwolle.

  35. Ik heb ook geen hoge pet op van de stentor. De kwaliteit wordt met de maand minder, en ik hoef niets te lezen van de veluwe of ommen. Ik ga het opzeggen, nu ik dit zo opschrijf.
    U bent zeer waarschijnlijk een van de journalisten. Een kritische stentor kan toch minimaal hetzelfde bereiken als Roy? Dat PEC Zwolle er na een ongekend succesvol seizoen er niet in slaagt om dat financieel te benutten en er mogelijk enkele tonnen bij in schiet? Dat snap ik niet.

  36. Mis gegokt. Ik denk dan ook dat Roy niet alleen staat in zijn onderzoek en beweringen. Roy nuanceert overigens die 150 mille, maar dat wilt u kennelijk niet lezen. Ik ga naar buiten, het is mooi weer. Een fijne dag gewenst!

  37. @gvandoorne ofwel Roy Nijboer; Heb een fijne middag en hopelijk zonder frustraties jegens PEC Zwolle.

    ==========

    Gvdoorne heeft een eigen en bekend e-mailadres.
    Het zijn niet dezelfde personen

    M.v.g.
    Redactie Weblog Zwolle

  38. Iedere sponsor en supporter die geld in de club steekt heeft recht van spreken.

    Roy van Veen is jarenlang één van de grootste en trouwste sponsoren geweest. Hij heeft veel voor de club betekent.

    Het is veelzeggend dat ook hij in navolging van de kritiek van Roy Nijboer, Martin Jongkoen en ikzelf op de gemeentelijke garanstelling zijn mening niet meer onder stoelen of banken steekt.

    Er is een club binnen de club die zijn eigen zakken vult en de toekomst van het betaald voetbal in Zwolle naar de kloten brengt.

    De wethouder heeft gezegd dat er vertrouwen kon zijn in de garantstelling omdat de TV-gelden en sponsorinkomsten zouden stijgen. We zien nu de realiteit. De zoektocht naar een nieuwe hoofdsponsor en het resultaat ervan is lachwekkend.

    Het onverwachte sportieve succes van de laatste drie seizoenen heeft niet geleid tot financiële doorgroei, het voortbestaan van de club hangt aan een zijden draadje maar iedereen die kritisch is moet zijn smoel houden van een stelletje laffe meelopers.

  39. Ik zie niemand reageren met een oplossing hoe we het wel zouden kunnen doen voor de toekomst. Ik moet me sterk vergissen maar er is vast wel een marketing bedrijf die middels een ROI calculator kan aantonen wat de waarde van het sponsoren via reclame op de borst aan extra inkomsten oplevert voor een nieuwe potentiele sponsor. Dit is inderdaad een aanname echter in de zakelijke markt bijna een must om klanten/prospects te overtuigen van je product. Elke euro die wordt uitgegeven moet tegenwoordig dubbel en dwars worden terugverdiend. In mijn optiek is het dus verstandiger om eerst de waarde van de dienst (sponsoring) aan te tonen dan te gaan speculeren of 150K teveel of te weinig is. Toevoeging hierop, Joost Broerse zal een counterpart moeten hebben met affiniteit in de zakelijke markt. De combinatie van een bekend persoon en iemand die kennis van de zakelijke markt heeft, draagt mijns inziens meer bij aan een goed contract met een sponsor voor de lange termijn. Waarom? Misschien had PEC al op voorhand kunnen inschatten dat Trustbrix in financieel zwaar weer zat of zou kunnen komen. Misschien was hierdoor het snel optekenen van een nieuwe sponsor niet nodig geweest. Tevens is het zo dat indien PEC de return on investment kan aantonen PEC makkelijker de dialoog kan aangaan met de sponsor om te verlengen. Nu in Jip en Janneke taal: Zwolle moet nu starten om voor volgend jaar een sponsor te zoeken die weet wat het oplevert om PEC een jaar (of drie) te sponsoren. Affiniteit met Zwolle is een pre. Vervolgens meerdere keren per jaar een check doen of de omzet cijfers d.m.v. sponsoring zijn veranderd. Tegenvallende resultaten of juist veel positievere resultaten hebben invloed op de waarde van de sponsoring. Als laatste; een contract voor langere termijn is veel meer waard dan een vluchtig contract die teveel heeft opgeleverd of te weinig. Of de sponsor is niet happy, of PEC is niet happy. Als redelijk trouwe supporter kan ik de sponsors van PEC van de afgelopen jaren niet zomaar in één adem opnoemen. Ja vroeger wel…. FC Zwolle, is dat niet OLM het Groene Land? Juist!

  40. @Oneman:

    Prima betoog! 😀 Het lijkt me alleen ontzettend moeilijk – zo niet onmogelijk – om de ROI van shirtreclame te meten. Daarom stapt iedereen ook in online marketing, daar kun je een trackingcode achter een linkje hangen en alles meten. Sponsoring doe je toch meer voor de naamsbekendheid lijkt me, maar ik ben geen deskundige.

  41. Als het ergens een zooitje is bij Fc Utrecht……hoezo groter, ja kwa regio wel natuurlijk.Financieel is het dramatisch…die van Heumen een paar geleden miljoenen in die club gepompt, want anders bestond de Fc Utrecht niet meer….dan is de realiteit

Reageer