Binnenstad nu nog beter bereikbaar met bus

Zwolle – Vanaf 16 augustus heeft Zwolle een nieuwe centrumhalte, Katwolderplein/Centrum. Het centrum van Zwolle is via deze nieuwe halte en vrijliggende busbanen aan de Pannekoekendijk weer goed bereikbaar met de bus. Via de nieuwe Rodetorenbrug zijn reizigers zo in de binnenstad van Zwolle.

buslijnen_centrum.jpg

De werkzaamheden aan de westkant van het centrum zijn afgelopen en daarmee is ook een eind gekomen aan de langdurige omleiding. Van een aantal buslijnen is de route definitief gewijzigd ten opzichte van de route vóór de omleiding en rijden sommige lijnen niet meer via de halte aan de Eekwal. In plaats van via de Eekwal, rijden nu veel buslijnen vanuit het NS-station een nieuwe route via de Burgemeester van Roijensingel, Harm Smeengekade en Pannekoekendijk. Via 9292.nl is de actuele reisinformatie op te zoeken.

Om aandacht te geven aan de nieuwe halte werden namens de provincie en vervoerders Syntus en Regio IJsselmond maandagochtend flyers uitgedeeld waarop alle routewijzigingen staan. Met deze flyer kregen reizigers een gratis kopje koffie of thee aangeboden door Brasserie Hofvlietvilla en Grand Café Las Rosas. Beide horecagelegenheden liggen dichtbij de nieuwe centrumhalte.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

28 gedachten over “Binnenstad nu nog beter bereikbaar met bus”

  1. Met de bus is het misschien wel sneller maar vandaag toch effe 10 minuten erover gedaan om door dit stukje van zo’n 300 meter te rijden met de auto. Laten we hopen dat het een gevalletje kinderziektes zijn, zou dit niet zo zijn dan kan men de lol nog op als men op een zaterdag gaat parkeren bij de Mediamarkt……..

  2. Zat vandaag rond 16.15 op dat stukje in de bus, heb er ook lang over gedaan. Stonden 2 bussen voor en dan moet je wachten. Gaat misschien wel iets sneller dan de auto’s maar lang niet ideaal.
    Ik vroeg me gelijk al af of het niet direct 3 baans had moeten worden, dit zit over 2 jaar weer net zo vast al voorheen.
    Ook het stuk van de ingang van de parkeergarage tot aan de nieuwe stoplichten gaf behoorlijk wat vertraging.

  3. Hoezo beter ,voor wie.
    Mensen vinden het ver lopen naar de stad.
    En gaan ze nu ook de kamperstraat aantrekkelijke maken,zodat andere ondernemers en horeca ook in beeld blijven.
    Binnenstad heeft meer dan alleen rodetoornplein melkmarkt. …

  4. Kamp er straat staan alleen geparkeerde auto’s. Een paar verjaarde kroegen en veel te weinig licht. Dan wandel ik nog liever naar de diezerpoort

  5. Hebben ze er ook andere buschauffeurs bij want de gastvrijheid straalt er van af en als je uitstapt rijden ze bijna de vouwen uit je broek.

  6. jammer dat de bussen niet meer op de eekwal stoppen ,dan was je zo op de promenade en vooral als je in de binnenstad bij het overdekte in de buurt werkt ,moet je nu een pokke eind lopen grrr geen verbetering voor lijn 1 stadshagen

  7. Via de Eekwal ben je m.i. een stuk dichter bij de stad.
    Niet iedereen heeft wat te zoeken bij de Mediamarkt e.o.
    En dan mag je met volle tassen ook nog eens dat “takkestuk” teruglopen. Noemt Zwolle dat klantvriendelijk?

  8. Ik vind het op zich wel een goede zaak dat de druk van de bussen bij Eekwal is weggehaald, want vooral op de hoek bij de Luttekestraat/Potgietersingel veroorzaakte dat vaak chaotische toestanden.

    Voor mensen die vanuit Stadshagen reizen zal het centrum nu wat beter bereikbaar zijn en als straks de bioscoop op het Katwolderplein staat, dan zal die ook een stuk beter bereikbaar zijn.

    Voor mensen uit andere delen van de stad loont het volgens mij sowieso om met de fiets te gaan en toeristen die met de trein komen lopen volgens mij meestal het stuk van het station naar de binnenstad omdat dat ook gewoon een mooi stuk is.

    Wel maak ik me zorgen over hoe het straks op de Harm Smeengekade gaat wanneer het bijvoorbeeld op een zaterdag weer drukker is, maar volgens mij kun je daar toch weinig aan doen omdat er toch gewacht moet worden met het rijden in de parkeergarage onder de MediaMarkt. Wel ben ik benieuwd of de bussen ook dan goed kunnen doorrijden.

  9. Is er ook geen halte meer voor lijn 1 (lijn 9) na de nieuwe centrum halte?
    Dus er is er geen aan de andere kant van eekwal ? (zeg maar net aan de andere kant van de brug?)

    Dat is wel erg jammer, daar stapte ik nog regelmatig op en af..

  10. Halte Eekwal/centrum word omgeruild voor Katwolderplein/centrum…. ik zie het voordeel niet.

    Wat wel een voordeel zou zijn is als de bussen bij beide haltes zouden stoppen, dat is een stuk logischer. Namelijk een keuze om via kant 1 of kant 2 de stad binnen te gaan. Zo ontwijk je meteen de drukke Harm Smeengekade.

    Kortom, weer heel lang over nagedacht met resultaat 0 voor de inwoners/bezoekers van Zwolle.

  11. Bericht door doohnibor, op 18 augustus 2015 14:43

    Halte Eekwal/centrum word omgeruild voor Katwolderplein/centrum…. ik zie het voordeel niet.

    Nee, dat zie ik ook niet.
    Ik denk wel dat ze zoveel mogelijk verkeer binnen de stadsgracht willen vermijden. Door die zware stadsbussen verzakt het wegdek van de Eekwal op diverse plaatsen, kon je zelf bekijken als je daar staat.
    Een paar jaar geleden kon je ook nog met de auto onder de Sassenpoort door maar dat gaf ook schade daarom is dat toen veranderd.
    Dat je, uitgezonderd bewoners en aanleverend verkeer, nog met de auto door de Nieuwstraat mag is mij ook een raadsel.

  12. Doorrijdtijd vanaf Willemskade tot voorbij de nieuwe Stadsvilla vertienvoudigd op een doordeweekse dag 15.00 uur. Dat gaat een boel extra fijnstof opleveren voor diegenen die er naast wonen/werken.

  13. Bus 2 uit Zuid/Holtenbroek en bus 3 uit Berkum stoppen nog steeds op de Eekwal hoor. Evenals streekbussen 100, 200, 202 en 203 uit Elburg, Wezep, Epe en Heerde.

    De 1 en de 5 alleen op het Katwolderplein. Ben je ook zo bij de mediamarkt. Ja: als je naar de Fundatie wil vanuit Stadshagen is het vervelend moet je via t station of een eindje lopen…

  14. De herinrichting was voor een betere doorstroming van het verkeer. Zwolle is immers heel gastvrij? We hebben nu verkeersregelaars op de kruispunten katwolderplein/Pannenkoekendijk en op de harm smeengekade ???. Ook de mensen die wonen in de Keersluis (zijn oud) hebben geen halte meer voor de deur en moeten nu helemaal naar de rode torenbrug lopen als ze met de bus willen. Ik zeg goed bezig ???

  15. Het is er echt niet beter op geworden. Je staat nu langer te wachten voor de stoplichten en als voetganger moet je uitkijken want de stadsbus heeft voorrang. Ook mag je nu weer van meerdere kanten de garage van de mediamarkt in, dus krijg je daar weer opstoppingen en “discussie” wie er eerst was.

  16. Stentor:
    “ZWOLLE – Het kruispunt is hagelnieuw. Voor tonnen verbouwd, maar de situatie op de Harm Smeengekade in Zwolle is zo onveilig dat de gemeente om ongelukken te voorkomen in allerijl rondom de kruising bizarre, felgele verkeersborden heeft geplaatst.
    De tekst: ‘Let op! er kan nog een bus aankomen!’ moet nog erger voorkomen.

    “Ik fiets hier elke dag, maar snap er nu niks meer van”, zegt Joke van der Weijden (52) uit Zwolle. “Het bord waarschuwt voor bussen, maar het voelt alsof die werkelijk overal vandaan kunnen komen. Heel vreemd.”

    Op het nieuwe kruispunt hebben lijnbussen een eigen rijstrook gekregen. Waarschijnlijk een prima idee, maar het leidt in de praktijk tot pure chaos. Auto’s, fietsers en wandelaars lijken van alle kanten bestookt te worden met voorsorterende bussen. Borden alleen helpen niet. Verkeersregelaars moeten ongelukken voorkomen. “We zijn dan ook de hele dag bezig bestuurders te instrueren.” Projectleider Niels Munnik snapt niet waar het mis is gegaan. “Het ontwerp is met een simulatie getest en daarna hebben we het traject als proef meerdere keren in het echt afgelegd.”

  17. Als je de simulatie overslaat, en de proef meerdere keren laat doen met mensen die vantevoren niet weten wat de bedoeling is, en gewoon je boerenverstand gebruikt, kom je vanzelf bij een goede oplossing……

  18. @user12; ik heb het idee dat degenen die dit werk hebben ontworpen en getest, last hebben van een tunnelvisie. Gezond boerenverstand van buitenaf (dus niet bevooroordeeld), wil nog wellis verhelderend werken.

  19. Het zoveelste voorbeeld van iets uitdenken op de tekentafel maar de praktijk niet in de gaten hebben. Havenzathe mensen mogen verder lopen, een onoverzichtelijke kruising en buspassagiers die ook verder moeten lopen. Voor wie is dit beter ? Succes gemeente.

Reacties zijn gesloten.