Deskundigen tevreden over nieuwe infrastructuur

Door Redactie

Zwolle – De ingebruikname van de grootschalige herinrichting van de Pannekoekendijk-Harm Smeengekade in Zwolle deze week verloopt naar tevredenheid. Om de verwachte gewenning van gebruikers te begeleiden zijn vanaf het moment van ingebruikname verkeersregelaars ingezet.

Verder is op basis van het eerste praktische ervaringen een aantal aanpassingen gedaan. Deskundigen die de ingebruikname begeleiden – vertegenwoordigers van hulpdiensten, van busmaatschappijen, provincie en verkeersdeskundigen van de gemeente – zijn een week na de opening tevreden over de nieuwe infrastructuur. Zwolle, de provincie Overijssel en busvervoerders Syntus en Connexxion hebben gezamenlijk veel ervaring met de realisatie en ingebruikname van nieuwe infrastructuur. Op basis van die ervaring is verwacht dat een ingrijpend gewijzigd verkeerssysteem zoals aan de Pannekoekendijk – Harm Smeengekade altijd een bepaalde periode nodig heeft om te ‘wennen’ voor gebruikers. Voor de herinrichting hier heeft de gemeente daarom op voorhand besloten om de eerste week verkeersregelaars in te zetten.

Daarnaast wordt bij de ‘aankleding’ van de nieuwe infrastructuur op voorhand al volop rekening gehouden met het gegeven dat niet iedereen zich aan de algemene verkeersregels houdt. Net als elders in het land staan er daarom borden bij de aparte busbanen om voetgangers die een rood licht negeren te waarschuwen voor mogelijk passerende bussen. De gebruikelijke monitoring na de ingebruikname van majeure projecten zoals de Pannekoekendijk – Harm Smeengekade biedt alle ruimte om op basis van de praktijk ter plekke nog maatwerk te kunnen bieden. Voor dit nieuwe verkeerssysteem is de afgelopen dagen al besloten om een aantal aanvullende maatregelen te nemen. Zo wordt aanvullende markering op de rijbaan aangebracht, worden verkeerslichten iets verplaatst en komt er een extra informatiepaneel voor busreizigers. Bij de herinrichting van de Pannekoekendijk-Harm Smeengekade hebben bussen een eigen dubbele busbaan gekregen in de middenstrook. Auto’s hebben links en rechts daarvan een eigen baan, en fietsers hebben een eigen tweerichtingen-fietspad. Voor die laatste optie is gekozen in samenspraak met de Fietsersbond.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

21 gedachten over “Deskundigen tevreden over nieuwe infrastructuur”

  1. toch grappig, ik fiets er dagelijks langs en het was er op koopavonden en zaterdagen na nooit heel druk met auto’s. Nu staat er een flinke file elke dag.

  2. Ja, dat viel mij ook op. De bussen krijgen wel heel erg veen voorrang van alle kanten. Ook als er bijna geen reiziger in zit. De bussen moeten alleen voorrang krijgen wanneer ze achter op het schema rijden en anders gewoon laten wachten op her overige verkeer.

  3. Ik blijf het vreemd vinden dat er miljoenen uitgegeven worden aan infrastructuur voor busvervoer (vrije busbanen, busviaduct, verplaatsing bussen naar zuidzijde station). Tegelijkertijd hoor ik steeds dat het aantal buslijnen en de frequentie van lijnen minder met worden. Is dat wat reizigers willen??

  4. meer ruimte voor brommers en fietsers zou fijn zijn, en geen auto’s meer naar het maagjes bolwerk…bouw maar een garage onder de veemarkt..

  5. @will, hhahahahahhahahhahaha. Je bent toch niet serieus? Je wilt de parkeergarage Maagjesbolwerk even doodleuk afschrijven? Brommers kunnen/moeten toch gewoon op de weg? Er komt trouwens een nieuwe parkeergarage aan de pannekoekendijk, tegenover villa hofvliet.

    @Tevens, dat gaat toch voornamelijk over streekvervoer? De partij die voor het busvervoer zorgt kan trouwens niet zomaar buslijnen of tijden schrappen.

    Ben er gisteren nog geweest en ik snap de commotie niet. Die borden hangen er dus enkel voor mensen die het roodlicht negeren, storm in een glas water zoals wel vaker hier.

    Bussen krijgen voorrang en dat is om het OV te stimuleren en natuurlijk om geen aansluitingen te missen.

    Zwolle heeft helaas geen echte ringweg dus zal je deze drukte behouden op deze locatie. Ik denk dat het wel gaat werken. Het is ook een stuk gewenning dus laten we er eerst eens wat tijd over heengaan.

  6. Zwolle heeft helaas geen echte ringweg

    Gelukkig maar! Er is al een IJsselallee, Blaloweg, Zwartewaterallee, Ceintuurbaan, Itersum- en Oldeneelallee. Moet er niet aan denken als er nabij het centrum nog eens een ringweg aangelegd moet worden en dat er ten behoeve daarvan weer het nodige gesloopt zou gaan worden.

  7. En waar halen deze “deskundigen” hun kennis vandaan????
    De hele boel loopt dagelijks nu helemaal vast.
    En dan moeten er straks 1300 bussen per dag langs??

  8. Gisteren voor het eerst met auto ter plaatse. Ik kwam er te laat achter dat ik op de busbaan reed. Ik was ff de kluts kwijt. Het was droog en zonnig en ik was nuchter…………..:)
    Klopt de bewegwijzering wel of is die onlogisch…..?

  9. Wat ee vreemd verhaal hiet op WLZ. Zowel de fietsersbond als overige media schrijven precies het tegenovergestelde. Er is echt weer half werk geleverd ( typisch voor Zwolle), en de eerste wijzigingen moeten alweer doorgevoerd worden!

    Is WLZ de positieve roeptoeter van Zwolle geworden?

  10. Natuurlijk zijn de “deskundigen” tevreden. Het zou knullig zijn als ze dat niet zouden zijn want dan is al het geïnvesteerde geld dubbel over de balk gesmeten.
    Ik wil het allemaal nog wel eens zien als het straks in de herfst/winter donker en regenachtig is, hoe veilig het vooral voor de fietsers dan nog is. Niet iedereen komt hier dagelijks / wekelijks langs. Er zullen altijd mensen zijn die hier voor het eerst komen en er geen moer van snappen.

  11. @Jeanine, beter dat dan dat eindeloze gezeik altijd.

    Wat zijn nog meer voorbeelden van typisch Zwols half werk? Ben wel benieuwd…

    Yvon, wat is er voor fietsers niet veilig dan? Ik snap het echt niet. Je hebt gewoon een aparte fietsstrook en er zijn stoplichten. Zolang jij niet door rood gaat fietsen kom je echt niet onder een bus te liggen.

  12. uhmmmm… Zwolle heeft eigenlijk twee ringwegen. Weliswaar niet echt concentrisch, maar toch.
    De binnenring omsluit het historische stervormige grachtenpatroon en wijkt alleen aan de oostzijde af (Weezenlandenzijde). Deze grootschalige herinrichting van de Pannekoekendijk-Harm Smeengekade is dan ook onderdeel van deze binnenring.
    De buitenring is meer herkenbaar, want wordt ook alszodanig bewegwijzerd.
    En er is niets mis met een stelsel van ringwegen, gewoon een manier van verkeerscirculatie. Ik snap de weerstand niet zo goed.

  13. De wegen zijn ook veel te smal
    Als ik van de veeallee kom is er amper plaats voor twee autos
    Een vrachtauto die rechtbdoor wil blokeert al snel de afslag naar de eekwal dus het rechterspoor.
    Op de tekentafel zal het wel kloppen

  14. @Jeanine, that’s it?

    De rodetoorenbrug lijkt me een constructiefout van de aannemer, wat kan de gemeente daar mee? Want ik hoop niet dat je nu nog twijfelt over het nut van deze brug (met de komst van de studentenflats, bioscoop, parkeergarage en bushaltes).

    Kruispunt Belvederelaan is inderdaad een voorbeeld waarbij het in de praktijk tegenvalt. Zijn nog bezig met een oplossing?

    Maar als je hierdoor het predikaat Zwols halfwerk in het leven roept heb je volgens mij teveel tijd over.

    @Agusi, doelde inderdaad op een concentrische ring met Apeldoorn als voorbeeld 🙂

  15. Enig punt van nieuwe kritiek is toch wel de doorrijdtijd van het ‘normale’ autoverkeer. Dat staat nu veel langer te dampen, daar waar het vroeger er in een minuut er doorheen was.

  16. Yvon, je zegt ” Er zullen altijd mensen zijn die hier voor het eerst komen en er geen moer van snappen.”

    Uhhhh…. Dus? In de oude situatie was dat hetzelfde toch??

  17. Is WLZ de positieve roeptoeter van Zwolle geworden?

    Mijn constatering na 10 jaar elke dag WLZ lezen is, dat WLZ het verdomd vaak bij het juiste eind heeft.

Reacties zijn gesloten.