Reconstructie stadsentree feestelijk afgerond

Zwolle – De Zwolse schaapskudde en de stadsomroeper brachten op donderdagmiddag 10 september, het verleden tijdelijk terug op de Pannekoekendijk en Harm Smeengekade. Dit ter gelegenheid van de feestelijke afronding van de reconstructie van de beide stadsentrees.

 

 wethouder_filip_van_as_met_de_zwolse_schaapskudde_tijdens_de_feestelijke_afronding_reconstructie_pannekoekendijk-harm_smeengekade.jpg

 

Zwolse wethouder Filip van As: “Het is voor Zwolle altijd een belangrijk en levendig gebied geweest met toegangswegen tot de binnenstad. Met veel bedrijvigheid en handel, zoals onder andere de veemarkt en de afgemeerde vrachtschepen aan de Willems- en Harm Smeengekade. Het gebied is sindsdien niet minder druk geworden. Integendeel, de nog steeds toenemende verkeersdrukte op deze wegen vormt juist de aanleiding voor de omvangrijke reconstructie die nu gereed is”. Van maart tot half augustus 2015 zijn de beide stadsentrees naar de Zwolse binnenstad compleet gereconstrueerd. Het stadshart van Zwolle is door de aanpassingen beter  bereikbaar voor iedereen: het verkeer kan beter doorstromen; er is een nieuwe centrumhalte voor de bussen; en er is een mooie wandelroute langs het water. De herinrichting is mede mogelijk gemaakt door de provincie Overijssel.

Verkeersaanpassingen

Tijdens de reconstructie is een vrijliggende tweerichtings busbaan met een centrumhalte en twee vrijliggende autorijstroken aangelegd. Aan de Kamperpoort-zijde is een vrijliggend tweerichtingsfietspad en een breed voetpad gerealiseerd. Aan de centrumzijde is een recreatief voetpad aan de Pannekoekendijk en een drijvende steiger langs de Harm Smeengekade gerealiseerd. De rotonde Pannekoekendijk-Kamperpoortenbrug is tot een kruising met verkeerslichten omgebouwd en de rijrichting van de Hoogstraat is omgedraaid. Tevens zijn nieuwe bomen met een innovatief watergeefsysteem aangeplant. 

 

Halte Katwolderplein/Centrum

De nieuwe halte Katwolderplein/Centrum op de Pannekoekendijk heeft de centrumhalte functie van de bestaande halte Eekwal vervangen. In plaats van via de Eekwal, rijden veel buslijnen vanuit het NS-station een nieuwe route via de Burgemeester van Roijensingel, Harm Smeengekade en Pannekoekendijk. 

 

Regionale waterkering en beleving van water

Naast een belangrijke verkeersader zijn de Pannekoekendijk en Harm Smeengekade een onderdeel van de regionale waterkering die Zwolle behoedt voor overstromingen. De dijk is opgehoogd in samenwerking met het waterschap en de provincie als onderdeel van het IJssel-Vechtdelta programma om beter beschermd te zijn tegen hogere waterstanden door klimaatverandering. Tijdens de reconstructie zijn verkeer, waterveiligheid en ruimtelijke kwaliteit samengebracht. Naast de aanpassingen aan de weg en de aanpassingen op het gebied van de waterveiligheid, staat in de nieuwe inrichting ook de beleving van het karakteristieke stadsgezicht en de dynamiek van het water centraal. Dit heeft geresulteerd tot de aanleg van de nieuwe recreatieve route langs de stadsgracht waar de drijvende steiger een onderdeel van is. 

 

Bereikbare Binnenstad

Diverse maatregelen aan de westkant van de binnenstad zorgen voor een verbeterde doorstroming, verkeersveiligheid en ruimtelijke kwaliteit. Stadsentree Katerdijk als het eerste deelproject, is in de zomer 2012 succesvol heringericht. In december 2014 is de reconstructie Burgemeester Roelenweg afgerond. De omvangrijke reconstructie aan de Pannekoekendijk en Harm Smeengekade is op 13 augustus 2015 gereed. De herinrichting van de Willemskade, die in 2017 gepland staat, is het laatste uit te voeren deelproject in het gebied en sluit aan op de plannen van de Spoorzone. Meer informatie staat op www.zwolle.nl/bereikbarebinnenstad

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

12 gedachten over “Reconstructie stadsentree feestelijk afgerond”

  1. Het is nog niet klaar hoor. Aan de kant van de Harm Smeengekade moeten aan beide kanten de fietspaden nog worden voltooid. En aan de centrumkant is ie zelfs nog afgesloten.

  2. Het ljkt wel een dorp waar je komt binnenrijden, en lekker alle rijrichtingen een rijbaan. Super! Bekrompen gedoe. Het mooiste begint al als je van de A28 afrit centrum komt aanrijden, de foeilelijke nwe Kamperpoort met die lelijke rode huisjes, een stuk braakliggend grond en dan deze fraaie verkeersopstoppingen met nog dramtische stoplichten (net als in heel Zwolle afgesteld om stil te staan, optrekken, een verkeerslicht doorrijden en dan weer stilstaan.

    Laat die idioot van een wethouder lekke met die schaapjes op de hei vlakbij een dorp gaan staan, dat is zijn plek.

  3. Dietz heeft gelijk, het is gekloot. typische nederlandse bekrompenheid.
    En laat die schapen lekker op de hei en niet in zo’n stinkend blubbergat lopen.

  4. “en lekker alle rijrichtingen een rijbaan.”
    Uhhhh…. Wat wil je dan? De helft van de rijrichtingen een rijbaan? Dat zal lekker opschieten….

  5. Op het nieuwe deel was het gras gemaaid maar als je ziet hoe de rest erbij ligt schaam je je dood als Zwollenaar. Als je je voortuin net zo bijhoud als de gemeente het openbaar groen heb je een ambtenaar van wijkbeheer op de stoep staan dat je de zooi op moet ruimen.

  6. Het lijkt erop dat er een meer permanente omleidingsbarri?re is aangebracht op het fietspad op de Willemskade ter hoogte van de ingang van Emmawijk. Als het het idee was om de reconstructie netjes af te ronden dan kan dat toch niet de bedoeling zijn. Fietsers moeten nu via slecht bestraatte Emmawijk naar het centrum fietsen waarbij zij feitelijk 3x te maken krijgen met verkeer van de zijkant. En als ze terug willen naar de Harm Smeengekade dan moeten ze ook nog een vrijwel blinde draai over de Burgemeester van Roijensingel maken, wat niet ongevaarlijk is. Dat terwijl er tot voor kort gewoon netjes een fietspad liep langs de Willemskade. Hele rare situatie dit: het lijkt erop alsof men de reconstructie wil afraffelen waarbij fietsers de prijs mogen betalen.

Reacties zijn gesloten.