Sociale Wijkteams Zwolle: naar betere hulp

Zwolle – De Sociale Wijkteams in Zwolle zijn nu een half jaar onderweg. Hoewel de aandacht van professionals in de opstartfase vooral naar randvoorwaarden gingen, is de ambitie van de professionals in de wijkteams duidelijk: beter aansluiten bij de burger dan voorheen. Dat blijkt uit recent onderzoek van Hogeschool Viaa.
Of het nu gaat om financiële problemen, overlast of huiselijk geweld: de toekomst zit hem in een gezamenlijke aanpak in de eigen woonomgeving: een nieuwe manier van werken waarin zowel professionele hulpverleners als (sociale) netwerken in de wijk een rol hebben.

De komst van Sociale Wijkteams moet voor twee grote thema's een oplossing bieden. Het eerste is het tegengaan van bureaucratisering: door hulpvragen gezamenlijk, in een team met diverse professionals op te pakken hoeft de hulpvrager niet meer langs verschillende loketten. Het tweede is het veranderen van de verhouding tussen overheid, burgers en organisaties. Door te werken met Sociale Wijkteams zouden mensen beter zelf hulp moeten kunnen organiseren door een beroep te doen op hun sociale netwerk. Sociale Wijkteams moeten daarvoor wel weten aan te sluiten bij die netwerken, en daarvoor is nodig dat ze de sociale verbanden van de mensen in de wijk goed kennen.
Onderzoek
Van de professionals verwacht 81% dat Sociale Wijkteams in de toekomst beter kunnen aansluiten bij de hulpvraag van burgers, zo blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Uit de startblokken…'. Onderzoeksleider drs. Christel Teekman van Hogeschool Viaa: "Wat ik positief vind is dat professionals hun eigen functioneren gemiddeld een 7,3 geven. Maar daar blijft het niet bij: zij willen graag toegroeien naar tenminste een 8,2. Dat geeft aan dat er in de wijkteams ambitie zit en dat de professionals die er werken leergierig zijn."

Naast positieve, ziet Teekman ook aandachtspunten in de uitkomsten van het onderzoek. "Als je als professional kennis hebt van verschillende leefgebieden maar bijvoorbeeld alleen op Wmo-vragen wordt ingezet, dan kan dit zorgen voor demotivatie en taakverschraling. Omdat in de eerste maanden veel vragen speelden die met randvoorwaarden te maken hadden, is er in de komende periode nog winst te behalen. Denk aan het aanspreken van sociale netwerken, professionals meer zichtbaar laten zijn in de wijk en hulpvragen van burgers meer collectief, dus met elkaar, laten oppakken". Teekman: "De professionals willen heel graag achter hun bureau weg en de wijk in. Ze beseffen dat ze alleen op die manier ‘het gezicht' in de wijk kunnen worden en sneller aanspreekbaar zijn in de wijk. Nu de grootste hectiek van de opstartfase voorbij is, is het zaak dat zij de tijd nemen om zich die rol verder eigen te maken."
Hoewel dat een nieuwe manier van werken is, vindt Teekman het een groot voordeel dat professionals, onderzoekers, docenten en studenten nu al nauw met elkaar samenwerken in de wijkteams: "We brengen de praktijk op deze manier dicht bij de opleiding. Daarmee leiden we bij hogeschool Viaa toekomstige professionals op die naadloos aansluiten bij de veranderingen in het werkveld".

Achtergrond
Vanaf 1 januari 2015 is het zorgstelsel in Nederland fundamenteel veranderd. Gemeenten zijn verantwoordelijk geworden voor veel ondersteunings- en zorgtaken. In Zwolle is de uitvoering van deze taken in Sociale Wijkteams belegd. Hogeschool Viaa begeleidt deze teams met de methode ‘Actie leren'. Professionals werken daarin samen met onderzoekers, docenten en studenten van de hogescholen Windesheim en Viaa in Zwolle. Het onderzoek van Viaa richt zich op de startfase (nulmeting) van de Sociale Wijkteams in Zwolle en Elburg.

Artikel delen:
Reacties 8
  1. Ja wel heel erg hosanna dit artikel terwijl de realiteit toch anders is.
    Er staat op het gebied van jeugdzorg bijvoorbeeld nog wel het een en ander te veranderen waar het sociale wijkteam nog lang niet op berekend is. Er zullen vast gemotiveerde mensen zitten maar ze zijn niet goed toegerust voor deze taak.

  2. Ze hebben nog veel te leren, en dat is niet zo gek. Want alles is enorm overhaast ingevoerd. Het idee erachter vind ik niet perse verkeerd.

    Over privacy gesproken. Ze versturen doodleuk de meest intieme, zwaar vertrouwelijke info over medische en prive omstandigheden inclusief BSN en uitgebreide personalia naar prive-email adressen.

  3. Van de week is er een hulpvrager weggestuurd bij het SWT, omdat het SWT niet wisten wat ze moesten doen: vrouw met jong kind zat door een fout van de gemeente al een maand zonder stroom. Schande!!!

  4. Professionaliteit is ver te zoeken.

    Ik kreeg in mijn mailbox een mail vanaf het sociaal wijkteam Zwolle. Vreemd, had ze nooit benaderd..

    Ik opende de bijlages, hierin vond ik een compleet verslag sociaal wijkteam, van Veilig thuis, van reclassering, proces verbaal van de politie, huisverbod, pagina's en pagina's lang, van een gezin wat bij me in de buurt woont.. Zomaar, ik ken deze mensen niet eens! Echt een schande!

    Na zoekwerk bleek dat er een 'foutje' was gemaakt bij de verzending van de mail. Ik had ooit voor dyslexie het wijkteam benaderd, na 4 maand nog geen reactie gekregen en ondertussen via andere kanalen op de juiste plek terecht gekomen. Dus mijn mailadres stond daar ergens in het systeem. Mijn naam leek op de naam van de persoon waar het blijkbaar heen gestuurd moest worden en er werd klakkeloos op verzenden gestuurd..

    Er zou nog contact met me opgenomen worden, nooit meer wat van gehoord! Nu ik weet hoe slordig er met persoonsgegevens omgegaan wordt zal ik nooit en te nimmer Sociaal Wijkteam Zwolle benaderen.

    Vraag me soms af of ik hier andere kanalen voor moet benaderen..

Reageer