Rondweg Stadshagen 21 oktober weer open

Door Redactie

Zwolle – De nieuwe rondweg om Stadshagen, de Boxem Tunnel en de provinciale weg N331 tussen Zwolle en Hasselt (vanaf de rotonde Milligerlaan in Stadshagen tot de rotonde bij de zandwinning) gaan op woensdag 21 oktober om 18.00 uur open voor het verkeer. De opening van de parallelweg N331 (tussen Ruimzichtweg en rotonde Zandwinning) is voorzien op vrijdag 30 oktober om 17.00 uur.

Met de ingebruikname van de rondweg hebben de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle de doorstroming, verkeersveiligheid en de leefbaarheid verbeterd. De gemeente heeft de rondweg en tunnel aangelegd. De provincie heeft op de hoofdrijbaan en parallelweg van de N331 (Stadshagenallee en Hasselterweg) het asfalt vervangen en de aansluiting op de nieuwe rondweg aangelegd. Het aanleggen van de nieuwe rondweg heeft zo’n vier jaar geduurd. De totale kosten bedragen, inclusief de grondverwerving en tunnel, circa 25 miljoen euro. De maximumsnelheid op de rondweg op het deel buiten de bebouwde kom is 80 km/uur, de tijdwinst tussen Zwolle en Hasselt bedraagt ongeveer vijf minuten. Kijk voor meer informatie op www.zwolle.nl/stadshagen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

26 gedachten over “Rondweg Stadshagen 21 oktober weer open”

  1. Wow, wel 5 minuten tijdswinst voor zoveel geld, echt een slok op een borrel. Als het erg druk is is het nog maar te bezien of er echt tijdswinst is.
    Grote winstpunt misschien wel de leefbaarheid mits er geen toekomstplannen zijn voor naastgelegen nieuwbouw.
    Geluid draagt echter ook ver.

  2. Ik geen ben zeeeeeker geen vvd-stemmer, maar kan wel bedenken dat we niet meer met paard en wagen over zandwegen om Zwolle kunnen rijden. Als een stad groeit en vele mensen 2 en soms 3 auto’s voor de deur menen te moeten hebben, ja dan kan dit een consequentie zijn.

  3. Dit had al veel eerder moeten gebeuren voor dat ze aan Breecamp-oost begonnen had dit al klaar moeten zijn. Ook de tijdspanne ruim 4 jaar 🙁
    Ach de tijdwinst daar gaat het niet om, ruim 20.000 auto,s iedere dag door een drukke woonwijk is ook niets.

  4. Ik heb begrepen dat het “oude” stuk tussen rotonde Milligerlaan en viaduct Ruimzichtweg is opgeheven en je vanaf de Milligerlaan richting Hasselt nu eerst richting het tankstation moet.
    Is dit inderdaad zo, of blijft dit stuk weg (vervolg Stadshagenallee) wel bestaan, met kort voor het viaduct Ruimzichtweg een aansluiting op de nieuwe rondweg?

  5. Dick, nooit iemand horen klagen? Nee vind je het gek als autorijdend Stadshagen de parkeergarage als doorgaande weg gebruikt….Doet de gemeente niks aan, belachelijk, want ik heb al regelmatig gevaarlijke situaties meegemaakt daar. Mensen parkeren op plekken waar het niet mag om even snel hun parkeerkaartje te scannen, voorrangsregels gelden daar niet, wordt tegen de rijrichting ingereden en zo kan ik nog wel even doorgaan. 5 minuten omrijden is teveel gevraagd voor de automobilisten, omdat ze zo tegen die knip zijn. Maar die knip heeft er altijd al gelegen en dat hadden die autorijdende Tokkies ook kunnen bedenken toen ze in Stadshagen gingen wonen. Ben benieuwd wat al die automobilisten ervan zouden vinden als hun straat als sluiproute gebruikt zou worden, ik weet het antwoord al.

  6. Oeps, daar heb je een punt: parkeergarage. Ze zouden er toen wat aan doen, maar ik vond het laatst nog verdraaid handig.
    Zeker: 5 minuten omrijden is in deze tijd van rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan…voor veruit de meeste mensen teveel gevraagd. En ik was destijds ook uitgesproken voor de Knip!
    Heb ome Ivo Opstelten nog eens simpel afgeserveerd toen hij met een VVD-jackie bij ons aanbelde. Bromsnor wist niet eens waar het over ging…..met een eerst zoomende camera in zijn rug. Maar die ging snel uit…vast van de Neo-liberalen zelf.

    Ook dat laatste ben ik met je eens….maar uh, vind die parkeergarage wel verdraaid praktisch.

    En wil graag op 9:34 inhaken met het feit dat ik tégen meer asfalt ben.
    In de 6e klas zongen we al met de musical “snel weg met die snelweg-en iets tegen asfalt”….ook nog eens absoluut niet gezond voor de medewerkers!

  7. Als ik in mijn geheugen graaf, komt het volgende boven.
    De gemeente wilde de rondweg rond de nieuwe wijk net buiten de wijk aanleggen. Maar dan kom je in het gebied van de Mastenbroekerpolder. Oudste polder van Nederland, belved?regebied, erfgoed etc.
    Dat wilde de provincie niet. Aanleggen binnen de wijk kost woningen en dus inkomsten. Voor de gemeente onaantrekkelijk.
    Dus: onderhandelen. Dat vraagt nou eenmaal tijd.
    Het resultaat mag er zijn. Niet zozeer qua tijdwinst als wel qua leefbaarheid en veiligheid in de wijk.

  8. Inderdaad…’Belved?regebied’ heb ik toen ook gelezen. De andere argument zijn ook aansprekend. Volgens mij mocht ook gewoon niet (i.v.m. regel- en wetgeving). Leefbaarheid en veiligheid zijn inderdaad ook goede argumenten.

    John weet jij uit uitbreiding van Stadshagen richting Hasselt…zover gaat als het nu is?
    En of uitbreiding richting ’s Heerenbroek ook niet (veel) opschuift?

    Mijn mening is dat het wel kan lukken zo. Ook niet te groot vind ik.

  9. @Dick, dat weet ik niet. De woningbouw aantallen zijn de laatste jaren drastisch naar beneden bijgesteld. Dat geeft een andere dynamiek aan het “vullen” van mogelijke bouwlokaties.
    Daarnaast heb je te maken met financiële overwegingen. Voorkomen moet worden dat projecten een negatief resultaat opleveren.

  10. Ok John. Inderdaad, vooral behoedzaam te werk gaan als het hier om gaat

    Voorkomen moet worden dat projecten een negatief resultaat opleveren.

    . Je moet natuurlijk ook de gemeentegrens in acht houden.

  11. Nee, Dick dat stukje ben je kwijt daar komen straks die mooie woningen 😀

    Dus voortaan links volgende rotonde rechtdoor en verkeerslichten rechts 😮

  12. ah, het is wat de andere zeggen, je mag nu naar de essopomp rijden… dat stukje weg zijn we helaas kwijt… daardoor moet ik nu een kilometer of 8 extra rijden per dag.

  13. @Marcol, maak er maar 6 van. Google maps (rechtermuisknop afstand meten). Maar heb jij in de toekomst hier ook nog last van? De weg langs de Milligerplas komt niet te vervallen lijkt me?

    Voor mij persoonlijk is het een welkome toevoeging. Door de omleiding hoef ik niet meer door stadshagen over 2 rotondes.

    @Yvon, het gaat dan ook niet om tijdswinst. Lijkt me dat ze die 25 miljoen niet als hobby spenderen. Als het goed is hoeft er nu minder verkeer door stadshagen. Het lijkt me beter voor het geluid, uitstoot en drukte (veiligheid). Dat weegt voor mij persoonlijk zwaarder dan tijd (terwijl daar ook op gewonnen wordt).

    Heeft dit project trouwens niet langer geduurd vanwege het uitblijven van een deal tussen de gemeente/provincie en de eigenaar van de boerderij bij de esso pomp?

  14. @Nummer12, de oude weg langs de Milligerplas komt te vervallen. Dus vanaf die rotonde is het naar de essopomp rijden om daarna pas de weg richting Hasselt op te kunnen

  15. Vanaf richting Hasselt een stukje om. Blijf wel via de snelweg gaan. Dan
    ga je wel door en langs een woonwijk in Stadshagen, stukje Holtenbroek en de Aalanden.

Reacties zijn gesloten.