Mogelijk sluiting centrale Harculo Zwolle

Zwolle – De electriciteitscentrale Harculo van GDF SUEZ in Zwolle moet mogelijk sluiten. Het bedrif gaat een of meer gasgestookte elektriciteitscentrales in Nederland sluiten of ‘on hold’ zetten. Een besluit daarover wordt op korte termijn genomen. Dat zegt een woordvoerder van het bedrijf.

GDF heeft een aantal gasgestookte elektriciteitscentrales in Nedeland. Een aantal daarvan functioneren normaal, maar de centrales verdienen amper de vaste kosten terug. De oudste en minst efficiënte centrales komen waarschijnlijk in aanmerking voor sluiting. Het energiebedrijf heeft centrales staan in de Eemshaven, Bergum, Zwolle en Lelystad. In Zwolle staat Centrale Harculo. Die centrale wekt met een gasturbine maximaal 80 megawatt aan vermogen op en dient nu vooral als een soort noodaggregaat. Van de 350 megawatt die de centrale ooit kon opwekken is nu een fractie over. "De markt voor gascentrales is slecht door lage kolenprijzen, overcapaciteit en toenemende groene stroom uit Duitsland. Die drukken de relatief dure gasgestookte elektriciteitscentrales in Nederland uit de markt."

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

35 gedachten over “Mogelijk sluiting centrale Harculo Zwolle”

  1. @Japser, de turbine staat niet aan voor jan doedel. Harculo staat standaard uit en wordt alleen actief als men bijvoorbeeld een andere centrale sluit door een storing of onderhoud.

    Centrale zou overigens 10 jaar geleden ook al mogelijk sluiten maar steeds uitgesteld.

    Het is wel interessant dat Duitsland net besloten heeft om hun vervuilende bruinkoolcentrales gefaseerd te sluiten. Situatie kan dus zo weer anders zijn.

  2. Duitsland heeft dermate veel zonnecellen dat het in het eigen land de energie niet meer kwijt kan. Het wordt daarom tegen dumpprijzen op de Nederlandse markt aangeboden. Daar kan geen energiebedrijf in NL tegenop.

  3. Hopen dat er nog een open dag komt. Hebt vanaf kinds af aan al een fascinerend gebouw gevonden. Zou ook zonde zijn om het te slopen. Het lijkt me leuk om er outdoor activiteiten te organiseren of dat er woningen in woorden gebouwd.

  4. Het is een gebouw met historie en zeer fascinerend inderdaad, is niet meer weg te denken uit het Zwolse landschap aan de IJssel. 🙂

  5. “vroeger” had hij 4 schoorsteenpijpen als ik me goed herinner, nu nog iets van 2.
    Ik zag in een documantaire over Herman Brood dat hij (Herman) zei dat zijn vader een “betonbedrijf” had o.i.d. en mee had gebouwd aan deze centrale, weet iemand dit?

  6. Eens dat het een gebouw is dat hoort bij Zwolle. Of je het mooi vindt…tja… smaken verschillen.

    Misschien kunnen ze het gebouw inzetten om op groene wijze energie op te wekken.

  7. Prachtig gebouw op een geweldige locatie. Zou ’t niet erg vinden als ‘de stekker’ eruit gaat. Stop er een discotheek in zoals men in Berlijn (Tresor, Berghain) omgaat met oude elektriciteitscentrales of creëer woonruimte en (creatieve) werkplekken 😀

  8. plus de grond is behoorlijk vervuilt, vooral op het olie park wat er ooit achter stond.
    dat schoonmaken wanneer je het met de grond gelijk maakt kost klauwen met geld.

  9. Slopen dat ding. Vind het zelf als Zwollenaar niet eens zo’n lelijk gebouw, maar vraag een Hattemer maar eens hoe prachtig het uitzicht op die centrale is… Vanuit dat perspectief wordt je er een stuk minder lyrisch over.

  10. @Japser, de ketel wordt niet meer gebruikt in de IJsselcentrale. Als je dus geen rook uit de schoorsteen ziet komen kun je er vanuit gaan dat de centrale helemaal stil ligt. De turbine kan op afstand aangezet worden en levert binnen 15 min 80 MW. De stoom wordt niet hergebruikt en gaat direct de lucht in, niet heel efficiënt dus 😉

    @kijkmaar, Duitsland heeft soms inderdaad overproductie op zonnige/winderige dagen maar heeft echt stroom van conventionele bronnen nodig voor stabiliteit en de nacht. Als we een manier vinden voor grootschalige energie-opslag gaat het een ander verhaal worden.

    Zie het ijsselcentrale gebied niet zo snel een andere bestemming krijgen gezien bovenstaande reacties (vervuiling, sloopkosten) maar ook omdat het een ideale plek is voor een toekomstige centrale. De infrastructuur (hoogspanning, haven, ruimte) ligt er al. Er zou veel geld neergelegd moeten worden om het van GDF Suez af te kopen.

  11. @nummer12 ik had begrepen bij een rondleiding dat weer opstarten iets van een dag duurde of zo, en dat ze hem daarom lieten draaien, zonder ‘dynamo’.

    Maar goed, is ondertussen ook alweer flink wat jaren terug.

  12. Ja hebben we het nu over de stoom of de gas turbine, ik weet dat de gas turbine de uitlaat ergens op het dak heeft zitten, een van de grote pijpen is nog van de resteren stoomturbine, er staan er dacht ik nog 2, een daar van is voor reserve onderdelen.

  13. Stoomturbines hebben inderdaad een lange opstarttijd maar die worden volgens mij niet meer gebruikt bij de ijselcentrale. Enkel de gasturbine. Dit is ook een reden waarom je niet makkelijk conventionele technieken met zonne en windenergie kunt combineren, niet flexibel genoeg. De gasturbine zit aan de kant van de ijssel en kolenhaven in aangebouwd stuk als ik mij niet vergis.

    De ijselcentrale dient nu trouwens ook als opslag van reserveonderdelen van de centrale op de maasvlakte.

  14. Als ie sluit dan hoop ik dat ze het gebouw gaan hergebruiken. Het is een opvallend gebouw en ik vind het zicht erop inmiddels ook wel bij Zwolle horen. Men moet in Londen maar eens gaan kijken hoe ze Bankside Power Station en Battersea Power Station hergebruiken. Er valt zoveel te doen met zulke mooie grote gebouwen.

  15. Voor zulke oudere stroomfabrieken zijn er twee opties: alles laten zoals het is of slopen. Dat zogenaamde hergebruiken van die fabrieken houdt in alles er uit slopen de en grootse schoorstenen afbreken.
    M.a.w. het geheel wordt inwendig totaal verziekt. In zo’n machinezaal horen de generatoren en turbines te staan en niks anders.
    Omdat alles er toch wordt uitgehaald aan apparatuur wordt de centrale dermate verminkt en is sloop helaas de beste optie.

  16. er was dacht ik al wel een vergunning verleend voor de sloop van de centrale tot 31 december 2018 en zie ook regelmatig s’nachts vrachtwagens voor bij komen met een grote ladingen van machines etc.

Reacties zijn gesloten.