Ongeval bij spoorwegovergang Nieuwe Veerallee

Zwolle – Door een ongeval maandagavond rond 19.20 uur tussen en scooter en een trein bij de spoorwegovergang op de Nieuwe Veerallee in Zwolle is een 18-jarige vrouw gewond geraakt.

https://youtu.be/UUvyNV_epJQ 

Een scooter en het ‘Kamperlijntje’ zijn met elkaar in aanrijding gekomen. De scooter lag daarbij half onder de trein. De scooterrijdster is naar het ziekenhuis gebracht. De oorzaak van het incident is op dit moment nog niet bekend. De treinen van Zwolle naar Kampen rijden maandagavond tot in ieder geval 22.30 uur niet.

151026_ongeval_veerallee_43.jpg

151026_ongeval_veerallee_46.jpg

151026_ongeval_veerallee_45.jpg

151026_ongeval_veerallee_41.jpg

Meer foto’s via lees verder… 

151026_ongeval_veerallee_40.jpg
151026_ongeval_veerallee_44.jpg
151026_ongeval_veerallee_42.jpg
151026_ongeval_veerallee_47.jpg

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

47 gedachten over “Ongeval bij spoorwegovergang Nieuwe Veerallee”

  1. @Dans: Ja de spoorbomen zijn open gezet. Ze zijn wel degelijk dicht gegaan aldus de OVD Rail, die ik ter plaatse nog even sprak.

    Was geen storing in de spoorbomen.

  2. Tjonge wat een opmerking weer mr me. “gelukkig heeft de trein weinig schade” . Sterkte voor deze jonge dame. Hopelijk vallen haar verwondingen mee. En wat buschauffeurs betreft, ga zelf maar is een poosje op een bus rijden, dan lul je wel anders sukkel.

  3. En als er wel storing in de spoorwegovergangen is rijden treinen daar zo langzaam voorbij dat je je best moet doen om er tegenaan te rijden.
    Het is inderdaad zo, dat je daar regelmatig staat te wachten en denkt:”Waar wacht ik op?!?” En dan komt toch telkens die trein voorbij dat je denkt:”Ah ja…”

  4. Zeg Benjie, ben jij die slechte buschauffeur, die denkt bij rotondes voorrang te hebben op fietsers.
    Aan jou opgefokte reactie te zien, kan dat niet anders .

  5. Niet heel verrassend dat het een pizzabezorger is. Het afgelopen jaar al 3 of 4 keer meegemaakt dat een ongeluk als door een wonder kon worden voorkomen. Ze lijken steeds meer risico’s te nemen.

  6. Er wordt slecht gereden door pizzakoeriers, dat ben ik met iedereen wel eens. Maar behoed jezelf ervoor over zo’n individueel geval zo snel te oordelen… Alles over één kam te scheren heel zwart-wit. Geloof me, dit was echt een ongeluk. Een inschattingsfout is zo gemaakt voor de vaak jeugdige koeriers. Daarbij is het een wonder dat het niet al eerder fout is gegaan bij deze overweg, je kunt er vanaf de verkeerde kant van de weg, vanaf de stoep of fietspad, zó op rijden. Daar staan geen slagbomen. Alleen aan de goede kant van de weg. Als je dan vanaf de verkeerde kant van de weg komt en braaf voor de slagboom stopt, sta je opeens midden op de rails… Dus niet zo afgeven op pizzabezorgers, alsof de overweg zelf zo veilig is. En wie heeft nou niet eens nog nooit een keertje de stoep of het fietspad aan de andere kant van de weg genomen om een stukje af te snijden? Sommige dingen zijn gewoon heel menselijk en herkenbaar, doet iedereen wel eens en dan misschien niet eens altijd expres dat je er terecht komt..

    En Sam, gelijk heb je! Vast herkenbaar voor iedere Zwollenaar… Er rijdt inderdaad één heel slechte buschauffeur rond hier in Zwolle die overal voorrang op neemt terwijl die dat niet heeft. Iedere keer is het weer dezelfde en moet je oppassen dat je niet op ‘m botst.

  7. Als je dan vanaf de verkeerde kant van de weg komt en braaf voor de slagboom stopt, sta je opeens midden op de rails…

    Ja, dat lijkt me logisch. Wanneer ik de verkeerde afslag neem van de snelweg rijd ik ineens tegen het verkeer in.
    Het moet niet gekker worden, nu ook dubbele spoorbomen plaatsen omdat mogelijk verkeersdeelnemers aan de verkeerde kant van de weg het spoor willen oversteken?

  8. Daarbij is het een wonder dat het niet al eerder fout is gegaan bij deze overweg, je kunt er vanaf de verkeerde kant van de weg, vanaf de stoep of fietspad, zó op rijden. Daar staan geen slagbomen. Alleen aan de goede kant van de weg.

    @Genade: Dat is half waar. Vanaf het trottoir staan er wel degelijk bomen aan beide zijden van de weg. Vanaf het fietspad en de autorijstroken echter niet. Het zijn zogenaamde AHOB’s.

    Nu wordt die overgang veel gebruikt om vanuit de Veerallee via de kringloop snel naar de Willemskade te gaan. Dagelijks gaan er de nodige fietsers (vanuit Veerallee) en voetgangers (scholieren CCC) nog snel de overweg over als de lichten en bellen aan zijn en zelfs als de bomen naar beneden gaan. Ook als de trein net voorbij is, de bomen nauwelijks open gaan, de lichten nog branden en de bellen rinkelen, steken mensen de overweg alweer over. Dat is hetzelfde als bij een verkeerslicht door rood rijden. Het is inderdaad een wonder dat het niet eerder fout is gegaan.

    Ik heb het ongeluk zien gebeuren en het was een fout van de scooterrijdster. De lichten waren aan en de bomen waren al dicht. Je komt voor 2 dichte bomen als je vanaf de verkeerde kant de overweg op rijdt en dan kun je inderdaad niet meer weg.

  9. Ja,idd sneu als je zon ongeluk meemaakt ook al heb je er zelf schuld aan. Zelf bezorger geweest en was een kick om gevaarlijk te rijden, hoe sneller je bent hoe meer kans op fooi. Klagende mensen geven vaak geen fooi dus neem je meestal wel je sluiproutes en neem je risico’s maar bij een trein overgang let je altijd wel extra op.

  10. Stonden een tijdje geleden in Duitsland voor een spoorwegovergang te wachten en mijn vriendin verbaasde zich er wat over dat de bomen enkel één weghelft afdekten. Tja, in Duitsland lijken ze te begrijpen dat als de bomen dicht zijn het dus niet de bedoeling is dat je door rijdt. Alleen in Nederland is het nodig om alles fysiek af te sluiten om mensen tegen te houden die denken nog even snel er doorheen te kunnen.

  11. Dat snel erdoorheen willen is ook weer oordelen, wie zegt dat dat hier aan de orde was? Het is meer een fout, inschattingsfout van de bezorgkoerier. We maken allemaal foutjes en ook inschattingsfouten, de één heeft alleen kleine gevolgen en merk je niets van, dit is dan weer zo ééntje met hele grote gevolgen. Maar allemaal het gevolg van hetzelfde.

    @Genade: Dat is half waar. Vanaf het trottoir staan er wel degelijk bomen aan beide zijden van de weg. Vanaf het fietspad en de autorijstroken echter niet. Het zijn zogenaamde AHOB’s.

    Ben er vanochtend nog eventjes geweest en ik zag het, in mijn herinnering was het anders. Wilde mijzelf nog verbeteren, maar zag dat u het al had gedaan. Bedankt voor de goede reactie.

    Het moet niet gekker worden, nu ook dubbele spoorbomen plaatsen omdat mogelijk verkeersdeelnemers aan de verkeerde kant van de weg het spoor willen oversteken?

    Ja mensen maken fouten… Mensen tegen zichzelf beschermen zou best goed zijn! Risico’s wegnemen… Bij de snelweg op- en afrit waar je het over had, staan ook veel grote opvallende borden bij de afrit van ‘Ga terug!’ enzo, duidelijk aangegeven dat je daar niet op kan, dat het geen oprit is maar een afrit… Hoe duidelijk staat aangegeven bij de spoorwegovergang dat je verkeerd zit? Op een gesloten verklaring op het fietspad na zie ik niets, als je vanaf de kringloop of het tankstation komt bijvoorbeeld, mis je dat bord… En die parkeerplaats word ook vaak als afsnijroute gebruikt door iedereen.

    Dat het gewoon nodig is om mensen tegen zichzelf te beschermen, en misschien toch de bomen dubbel uit te voeren, blijkt wel uit dit soort ongelukken… Beter voorkomen dan genezen toch? Zal wel niet op zichzelf staan dit ongeluk… Je hebt overweg installaties die van beide kanten de boel gewoon volledig afsluiten, dat is gewoon het veiligste en duidelijkste. Voor gisteren dacht ik trouwens ook niet dat dubbel uitgevoerde overwegen nodig waren… Maar ja, dit zet mij toch wel op andere gedachten.

    Ook als de trein net voorbij is, de bomen nauwelijks open gaan, de lichten nog branden en de bellen rinkelen, steken mensen de overweg alweer over. Dat is hetzelfde als bij een verkeerslicht door rood rijden.

    Bij een enkelsporige overweg zoals deze, vind je geen blauwe borden op de overweghekjes met de tekst ‘Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een trein komen’.
    Bij een enkelsporige overweg hoeft dat niet, het heeft geen enkele zin om te wachten tot het rode licht gedoofd is… Totaal geen gevaarzetting om te gaan rijden als de bomen omhoog gaan. Er ligt immers maar één spoor en niet meerdere. Lijkt me logisch dat die mensen dat daar doen, er staat nergens zoals bij andere overwegen wél, dat je moet wachten tot het rode licht gedoofd is.

  12. Eens dat het een enkel spoor is en men dus gewoon moet kunnen gaan rijden wanneer de bomen omhoog gaan.

    Niet eens met je uitspraak dat dit een inschattingsfout is. Het is een bewuste fout om door rood te rijden. Ik weet niet welke afwegingen er zijn geweest wat dit in jouw ogen tot een inschatting maakt. Wat viel hier in te schatten?

  13. Mensen tegen zichzelf beschermen zou best goed zijn! Risico’s wegnemen.

    Ben ik persoonlijk niet met je eens, ik denk dat de overheid zich nu al veel te veel met de burger bemoeit met allerlei regeltjes. Moeten we mensen die de verkeersregels bewust negeren ook al tegen zichzelf gaan beschermen? We moeten niet naar een systeem als Noord-Korea, waar de overheid ook alles regelt.

    Hoe duidelijk staat aangegeven bij de spoorwegovergang dat je verkeerd zit?

    Als je aan de linkerkant van de weg rijdt moet iedereen weten dat hij verkeerd zit, weet je dat niet dan moet je niet zelfstandig de weg op gaan maar alleen onder begeleiding.

  14. @Mike70: ja ik ben het met je eens dat je het roze papiertje niet verdient door zo te rijden. Echter maken beginners allemaal fouten, we weten allemaal dat pizzakoeriers vaak jonge mensen zijn die nog maar net hun rijbewijs gehaald hebben. Wie weet was diegene hier ook wel niet goed bekend en zeker niet met de lokale situatie.

    @Plantje: zoals gezegd is de inschattingsfout hier geweest dat er gedacht werd voor de spoorboom te moeten stoppen, die niet negerend, alleen lag de spoorboom aan de andere kant van de weg en niet aan de kant van de verkeersdeelnemer. Dat neemt niet weg inderdaad dat er rood licht is genegeerd, maar kennelijk was het niet duidelijk genoeg geweest voor diegene zonder een spoorboom.

  15. Bij een enkelsporige overweg hoeft dat niet, het heeft geen enkele zin om te wachten tot het rode licht gedoofd is… Totaal geen gevaarzetting om te gaan rijden als de bomen omhoog gaan. Er ligt immers maar één spoor en niet meerdere.

    En als er een trein achteraan komt?

  16. Als de spoorbomen open gaan weer, hebben we het over.
    Treinen moeten altijd een bepaalde afstand van elkaar houden en dat kan nooit zo snel gaan dat als een trein de overweg heeft verlaten, de volgende alweer komt.

  17. Die zullen nooit zo kort achter elkaar rijden dat de bomen wel omhoog gaan, maar de lampen niet uit.

    En @Genade, ik kan het nog steeds niet als een inschattingsfout zien. Een inschattingsfout is over een houten plank over een sloot lopen en de sloot in vallen, omdat je fout inschatte dat de plank je gewicht wel zou kunnen houden. Die inschatting komt doordat op de plank niet duidelijk staat aangegeven welk gewicht maximaal gedragen kan worden en/of doordat je je eigen gewicht niet goed kent.
    In dit geval waren er geen schattingen aan de orde; alles was immers duidelijk. En dat is ook het hele probleem waar ik het al over had met de spoorbomen in Duitsland en Nederland vergeleken: in Nederland VINDT men:”O, dat kan wel” Terwijl er duidelijk aangegeven staat dat je niet mag doorlopen en je dus helemaal geen afwegingen hoeft te maken.

  18. Echter maken beginners allemaal fouten, we weten allemaal dat pizzakoeriers vaak jonge mensen zijn die nog maar net hun rijbewijs gehaald hebben.

    Ja, is helemaal waar hoor. Ben ik wel met je eens, maar iedereen leert in les 1 dat je rechts moet rijden. Op dat punt is het duidelijk wanneer je aan de verkeerde kant van de weg zit.

  19. hallo met adrie

    plantje klopt niet hoor vij overgang kamper lijntje staat GEEN blauw bord het is solo overgang en ook is het daar gewoon choas bomen staan verkeerd gaan te vroeg open en dicht hun rijden ook veel te hard

  20. Dat doen ze toch echt zelf… Ondanks veel druk heb je een eigen verantwoording, en natuurlijk kan het soms druk zijn op een pizzeria… nouja, jammer dan voor de klanten dat ze wat langer moeten wachten, dat zij zo.

  21. Hallo met adrie

    plant staat er toch duidelijk geeb bord en het is daar chaos heeft dus wel met inschatten te maken of ga jij daar zo op de spoor baan stil staan nee toch???

  22. Crisis….

    Hallo, met Plantje.

    Er staat inderdaad geen bord dat je moet wachten tot het rode licht gedoofd is omdat er nog een trein zou kunnen komen. Het is enkel spoor dus er kan volgens mij geen andere trein komen voordat het rode licht gedoofd is. Wat maakt dat uit? Maakt dat dat het chaos is?
    Hoezo is het daar chaos? Het is gewoon een spoorwegovergang en daar staat de normale bebording en verlichting bij.
    De bomen gaan te vroeg open? Als de trein nog voorbij aan het rijden is?
    Wie rijden er te hard? Pizzakoeriers? Treinmachinisten?
    Met het laatste zit je al precies goed: Je gaat toch niet met goed fatsoen op een spoorbaan stil staan? Dat gaat toch tegen je gevoel in?

    Vince70 heeft het zien gebeuren en geeft aan dat de scooterrijdster gewoon aan de verkeerde kant van de weg reed.

  23. @ Genade 09:14, laatste alinea.
    Geen regel zonder uitzonderingen: bij de enkelsporige overgangen van de N348 in Raalte en Marienheem staan deze borden er wel degelijk. Je vindt ze ook bij de spoorwegovergang van de N233 (Bergweg te Rhenen).;)

  24. @Genade.
    ’n Soort van PS-je…. Er staan meer van dat soort borden dan je denkt. Ik vond ze ook op de N345 bij Voorst en de N826 bij Eefde.
    Maar niet tussen Harlingen en Franeker…..

  25. Hallo met adrie

    plantje vind dat jij nier echt leuk op mij reageerd maar gord situatie is daar onover zichtelijk bomen gaan soms al open voor dat de treir voorbei is fietsers op de rijbaan verkeerd aan gegeven wegwijzerd je hebt ook wel beetje gelijk maar gaan daar gehijt meer mensen ongelukken krijgen hoor

  26. Probeer eens wat punten en komma’s. Dan wordt één en ander wellicht (beter) leesbaar.
    Het punt is wel duidelijk. Je vindt het daar een puinzooi en er zullen wel meer ongelukken komen door hoe slecht het geregeld is.

  27. @Genade:

    Bij een enkelsporige overweg zoals deze, vind je geen blauwe borden op de overweghekjes met de tekst ‘Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een trein komen’.

    Meer en meer wel. ProRail is druk bezig om deze borden ook bij enkelsporige overgangen te plaatsen. Dit mede om geen verschil te maken tussen wat voor soort overgang er is.
    Daarnaast is (net als bij een brug) het niet-wachten tot het rode licht gedoofd is gewoonweg door rood licht rijden!

    Waar ik mij enorm aan erger, zijn reacties die het kennelijk vergoelijken om te spookrijden en dan verontwaardigd zijn dat er geen slagbomen zijn om spookrijders tegen te houden!
    Zwaar belachelijk! Spookrijders nemen (zeker rondom deze spoorwegovergang) een bewuste keuze om gevaarlijk rijgedrag te vertonen. Bovendien kunnen ze wel allerlei lampen en belsignalen zien en horen, dus zouden alsnog gewaarschuwd moeten zijn.

    In het geval van deze pizza-wegpiraat heb ik dan ook totaal geen medelijden met haar! (zeker gezien de reactie van een getuige dat het opzet van haar was om toch door te rijden)

  28. Dat jij geen medelijden hebt met dit meisje van net achttien jaar @ Arianne dat vind ik pas schokkend… Ik wens haar , en de familie heel veel sterkte toe. Hoop dat de verwondingen mee vallen.

  29. Precies, dat vind ik ook Benjie, goed gezegd van je.
    @Arianne: iets minder zwartwit denkend… ‘vergoeilijken’ van aan de verkeerde kant van de weg rijden op het fietspad is nooit gebeurd hier, alleen gezegd dat het wel eens voorkomt, door iedereen… Die pizzakoeriers zijn jong en nemen risico’s, om zo snel mogelijk te bezorgen, ze gedragen zich niet alleen onvolwassen, maar zijn het vaak zelf ook… Nog piepjonge mensen met nog maar net hun brommerrijbewijs op zak en onervaren. Dat soort mensen mogen best tegen zichzelf beschermd worden vind ik. En er lopen gewoon ook mensen rond met een laag IQ of werken terwijl ze ontzettend moe zijn, omdat ze moeten, voor de klant, en maken dan sneller een (inschattings)fout tijdens het rijden.

  30. Ik hoop dat het meevalt voor het meisje,maar buschauffeurs pizzabezorgers en mensen in gele bananen zijn de grootste verkeersidioten die er rondrijden,en als je helemaal niks meer kunt worden dan wordt je taxichauffeur die zijn de allerleipsten.

  31. Zo zie je maar weer Heimpie door dit alles, dat een goede pizzakoerier of buschauffeur of taxichauffeur zijn een hele opgave en kunst nog is hoor… Daar hoef je zeker niet niks voor te kunnen, dan gaat het fout dus. En gele bananen… Wat bedoel je daarmee? DHL busjes of Jumbo vrachtwagens ofzo?

  32. Slachtoffer: “Ik had het pas in de gaten toen ik getoeter hoorde en ineens de lichten van de trein op me af zag komen. In een reflex heb ik de scooter laten vallen en ben weggesprongen.”

    Demi Blom ( 18 ) realiseert zich dat ze maandagavond heel veel geluk heeft gehad. Haar eerste dag als pizzabezorger in Zwolle eindigde tegen de trein.

    Paar keer les

    Haar eerste dag als bezorgster van P495.nl (alle pizza’s voor 4,95) begint maandag voorspoedig. Ze bezorgt een paar keer met de auto, en stapt daarna op de scooter voor een paar bestellingen. Heel ervaren is ze niet op de scooter, maar ze heeft in de weken ervoor een paar keer les gehad van haar baas Tahir Yildirim, eigenaar van P495.nl en van eetcafé De Plataan in Zwolle. Rond half acht, als ze terugkomt van een bestelling in de wijk Veerallee en het Kamperlijntje moet oversteken, gaat het mis. “Het fietspad splitst daar, en ik had naar de andere kant van de weg gemoeten, maar ik reed gewoon rechtdoor. Ik reed door tot de spoorboom, maar die stond dus aan de andere kant van de rails en ik stond op de rails. Nee, ik had niet in de gaten dat ik verkeerd stond. Tja, het was mijn eerste dag, ik ken Zwolle amper en het was donker. En het ging allemaal zo snel. Pas toen de trein eraan kwam had ik door dat het mis was.”

    Gebroken ribben

    De scooter wordt gegrepen door het Kamperlijntje, dat net het station Zwolle verlaten had en dus nog niet zo snel reed. Een geluk bij een ongeluk, beseft Demi de volgende dag in haar ouderlijk huis in Bergen op Zoom, waar ze bijkomt van de gebeurtenissen. “Het is goed afgelopen, al heb ik twee gebroken ribben en is mijn bovenlijf bont en blauw. Ik wil ook niet nadenken over wat er had kunnen gebeuren. Daar ben ik te nuchter voor.”

    Bron: De stentor
    http://www.destentor.nl/regio/zwolle/eerste-dag-zwolse-pizzabezorgster-demi-eindigt-tegen-trein-1.5380262

  33. Hallo met adrie

    Ik bedoel maar gewoon verkeert ingeschat en in ver warring geraakt ook knap dar ze zelf ook weet dat ze niet op let wens haar veel beterschap toe

  34. Toch weer anders dan waar iedereen hier vanuit ging. Het verhaal past niet in mijn beeld over pizzakoeriers die altijd lak aan de regels hebben. Alhoewel dat spookrijden op dat fietspad dan weer wel. Verder een opstapeling van knulligheden.

    Waar ik me dan wel over verbaas, dat je voor zo’n spoorboom staat te wachten en niet in de gaten hebt dat je midden op de rails staat. Maar ja, dat heeft dan dus te maken met onbekendheid en dat het donker is.

Reacties zijn gesloten.