Symposium ‘De mediawijze professional’

Zwolle – In de week van de mediawijsheid organiseert Windesheim op 23 november samen met mediawijzer.net het symposium ‘De mediawijze professional’ voor werkers in de jeugdzorg, het onderwijs en het jeugd- en jongerenwerk.

Tijdens het congres presenteert Windesheim ook de nieuwe leergang Mediaopvoeding, voor alle beroepskrachten die zich verder willen ontwikkelen tot mediawijze professionals. De leergang voorziet in de behoefte aan meer goed opgeleide opvoedprofessionals met expertise op het gebied van opvoeding en media. Online activiteiten van kinderen en jongeren brengen naast plezier en ontwikkelingsvoordelen ook problemen met zich mee, zoals verslaving aan social media, cyberpesten, afwijkend sociaal gedrag of andere gezondheidsklachten. Veel ouders herkennen dit soort problemen en weten vaak niet goed hoe daar op te reageren. Maar ook veel onderwijzers of hulpverleners zitten met de handen in het haar bij deze opvoedvragen en twijfelen hoe ze hiermee om moeten gaan.

De behoefte aan professioneel geschoolde opvoeders die weten hoe je kinderen en jongeren goed kunt begeleiden in het continu veranderende medialandschap stijgt daarom rap. Het symposium bij Windesheim richt zich op iedereen die met kinderen of jongeren werkt en te maken heeft met vragen omtrent media-opvoeding. Daarnaast is het symposium interessant voor studenten Pedagogiek en andere sociale opleidingen.
 
Sprekers van naam
Een symposium over mediawijsheid kan niet zonder sprekers die de problematiek duiden en een doorkijkje geven richting toekomst. De organisatoren hebben meerdere gezaghebbende sprekers bereid gevonden om een bijdrage te leveren zoals Patrick Koning, auteur van het boek 'Mediawijsheid in de klas', Joris van Ouytsel, onderzoeker en specialist in het onderwerp mediawijsheid, Jorick Scheerens, docent en projectleider van het Practoraat Sociale Media en Patti Valkenburg, hoogleraar Media, Jeugd en Samenleving.
 
Uitwisseling via casussen
Het symposium zet de deelnemers ook zelf aan het werk. Deelnemers die vragen hebben over kinderen en media en mediaopvoeding vanuit hun eigen praktijk en organisatie kunnen deze onder begeleiding van een expert-moderator voorleggen en delen met andere professionals. Door het uitwisselen van ervaringen en casussen onder leiding van een expert op het gebied van mediaopvoeding krijgt elke deelnemer meer inzicht in de problematiek en de mogelijke oplossingen.
 
Leergang Mediaopvoeding 
Tijdens het symposium gaat ook de nieuwe leergang Mediaopvoeding van Windesheim officieel van start. Deze opleiding met een modulair aanbod voor beroepskrachten die voor of met kinderen werken maar ook met ouders of het gezin als geheel, is vanaf 20 november te volgen. Beroepskrachten in het onderwijs, de jeugdzorg- en hulpverlening, gezondheidszorg of de opvoedingsondersteuning kunnen met deze leergang hun kwaliteiten in het begeleiden van kinderen die online actief zijn en het adviseren van ouders, professionaliseren.
 
Praktische informatie
Datum en Locatie: 23 november, Windesheim, Campus 2-4 in Zwolle in het Auditorium (gebouw C).
Tijd: 13.00 uur – 17.00 uur.
Aanmelden kan via de Agenda op windesheim.nl.

Artikel delen:

Reageer