Inwoners betrokken bij vormgeving busbrug

Zwolle – Het is al een tijdje rustig in de berichtgeving over de busbrug. Maar dit betekent niet dat er niets gebeurt. In maart van dit jaar gaf de gemeenteraad zijn goedkeuring aan het programma van eisen voor de bouw van de nieuwe brug over het spoor, waar dagelijks zo’n 1.200 bussen over gaan rijden. Sindsdien werken gemeente en ProRail achter de schermen hard aan de voorbereidingen voor de aanbesteding van ontwerp, bouw en onderhoud van de brug.

busbrug_zwolle.jpg
Tekening: Gemeente Zwolle 

Vormgevingseisen en beoordelingscriteria ProRail gaat de aanbesteding in opdracht van de gemeente uitvoeren. ProRail en gemeente maken in de voorbereidende fase onder meer afspraken over hoe vormgevingseisen en beoordelingscriteria in de aanbesteding worden meegenomen. Duidelijk is dat vormgeving zwaar gaat wegen bij de beoordeling van de aanbiedingen. Inmiddels is er een beoordelingscommissie in het leven geroepen die zich over de aanbiedingen gaat uitspreken. Daarnaast komt er nog een inspiratiemoment om beelden uit de stad op te halen voor het ontwerp van de busbrug. Voordat de aanbestedingsprocedure formeel van start gaat organiseert de gemeente op 24 november een inspiratiemoment voor de stad. Inwoners van Zwolle worden uitgenodigd hun wensen en ideeën voor de vormgeving van de busbrug kenbaar te maken. Deze kunnen vervolgens als inspiratie dienen voor de partijen die met het ontwerp aan de slag gaan.

Beoordelingscommissie
De commissie die de inzendingen gaat beoordelen bestaat uit:
• een vertegenwoordiger van het Bureau Spoorbouwmeester,
• een adviseur van Het Oversticht,
• twee leden van de werkgroep Busbrug,
• een stedenbouwkundige van de gemeente Zwolle.
 
Planning
 
Het streven is nog steeds om de busbrug in het najaar van 2018 klaar te hebben. De planning is echter nog niet definitief. Het bouwen van een busbrug boven een druk spoorwegemplacement dat wordt omringd door gebouwen is een complexe opgave. De bouw moet nauwkeurig worden afgestemd op de werkzaamheden aan het spoor die plaatsvinden voor het project Zwolle Spoort (ProRail). Uitgangspunt is dat er zo min mogelijk overlast ontstaat voor treinreizigers (door bijvoorbeeld buitendienststellingen). Daarnaast is het van belang dat er op tijd voldoende bouwterrein beschikbaar is. Een definitieve planning kan naar verwachting eind 2015 worden gemaakt.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

13 gedachten over “Inwoners betrokken bij vormgeving busbrug”

  1. Het zou bij het ontwerp mooi zijn als er inspiratie wordt gehaald uit de Hoge Spoorbrug, die qua ontwerp en technieken (Google maar eens op lensliggerconstructie of visbuikconstructie) tamelijk uniek is in Nederland en zelfs in Europa! Het zou mooi zijn als er een soort moderne interpretatie van de Hoge Spoorbrug gerealiseerd kan worden.

    Iemand een idee hoe je in contact zou kunnen komen met één van de mensen die in de beoordelingscommissie zitten?

  2. Geachte lezers,

    Graag wil ik u op de hoogte brengen over het feit dat de provincie Overijssel geen toekomst ziet voor het Openbaar Vervoer in Zwolle.
    Men wil in de huidige gedachten als eerste de stadsdienst schrappen, gevolgd door de streeklijnen.
    Met deze zaken in het achterhoofd vraag ik mij af of investeren in een busbrug financieel verantwoord is.
    Misschien moet de Gemeente Zwolle zich eerst eens uitspreken of het recht op Mobiliteit oftewel het busvervoer voor zowel de inwoners van Overijssel als de inwoners van Zwolle gegarandeerd blijft?

  3. @Kees: volgens mij is het een feit dat de provincie mee investeert in de totale spoorzone, waar deze brug ook onderdeel van is. Dus hoezo “geen toekomst volgens de Provincie”?

  4. Toen ik vanochtend dit artikel las had ik hetzelfde idee als Historischbesef. Een moderne interpretatie van de hoge spoorbrug kan mooi worden en heeft ook betekenis. Ik ben voor.

    Dat de provincie alle OV in Zwolle wil opheffen klinkt trouwens als complete flauwekul.

  5. @ Kees van Leeuwen. De afbraak van het OV lijkt al begonnen. Binnenkort worden een aantal haltes in Holtenbroek en AAlanden opgeheven. Het exacte gevolg van loskoppeling van lijn 2 en 4 kan ik niet helemaal overzien, die informatie ontbreekt op de site van Syntus en Gemeente Zwolle, ik kan mij echter voorstellen dat reizigers die bijvoorbeeld halverwege de huidige route wonen, niet meer kunnen kiezen en dus langer moeten wachten.
    Zie: https://www.zwolle.nl/bekendmakingen/opheffen-bushaltes-in-de-wijk-holtenbroek
    en
    https://www.zwolle.nl/bekendmakingen/gemeene-zwolle-opheffen-bushaltes-wijk-aalanden

  6. Een mooi plaatje, maar waar gaat de brug ‘landen’ en hoe mengt het busverkeer zich daar met het andere verkeer. Hoeveel overlast gaat de brug opleveren voor omwonenden? Denk bv aan flat Veerallee.

  7. Dat eeuwige overleg. Duurt alleen maar vreselijk lang en vanaf nu ben je zomaar 3 jaar verder eer er gebouwd gaat worden. Dat kan en moet veel sneller!!

  8. Wat een ongelofelijk warrig artikel.
    Heeft deze ambtenaar de cursus begrijpelijk schrijven niet gevolgd of ontbreken domweg dubbele punten of opsommingstekens ?

    Ik ben bang dat het inspiratiemoment vooral voor de show is want architecten laten zich niet graag iets voorschrijven.

    En ik hoop vooral dat ze geleerd hebben van de fouten bij de Rode Torenbrug.
    Neem de Blalobrug als goede voorbeeld.
    Veel succes.

  9. @buschauffeur
    Met die Tunnel is niks mis, we hebben het hier over de burg aan de andere kant, op het stadskantoor staat geloof ik nog een maquette hoe het idee is.

  10. De tunnel ligt compleet aan de andere kant van het station buschauffeur. Daar heb je niks aan als je bussen op Veerallee/Willemskade wil krijgen zonder ze via de al bestaande route te leiden. En die route is nu juist waar iedereen vanaf wil.

Reacties zijn gesloten.