Erwin Nyhoff komt met Kings of Rock’N’Roll

Zwolle – Het is een hoogst gelukkig huwelijk: muziek & verhalen. De mythologie van de vroege rockjaren schreeuwt bijna om een voorstelling. Erwin Nyhoff behandelt de muziek en de levens van zijn helden allemaal in zijn nieuwe theatershow: Kings of Rock’N’Roll. Denk: Buddy Holly, The Everly Brothers, Elvis, uiteraard, en Eddie Cochran, Fats Domino, Carl Perkins, Little Richard, Jerry Lee Lewis, Chuck Berry, Roy Orbison, én oersongschrijver Johnny Cash. Noem het een tribute, een hommage aan de grondleggers. ‘Rock-’n-roll blijft mijn eerste grote liefde. Daar kom je nooit meer van af.’

erwin_nyhoff.jpg
Foto: Stefan Kemper 

Erwin Nyhoff (1972) kan er uren over vertellen. Waar die liefde precies vandaan komt? Erwin Nyhoff: ‘Ik speel vanaf mijn dertiende gitaar, de gevoelige leeftijd. Maar zo gauw ik het woord kon uitspreken heb ik altijd gezegd zanger te willen worden. Dat had alles te maken met de zwart-witbeelden die ik van Elvis had gezien. Op de Duitse tv, ik moet toen een jaar of vier zijn geweest. Op dat moment in de tijd wist ik natuurlijk niet wie hij was, maar ik raakte totaal onder de indruk van de oude rock-’n-roll. Op ontdekkingsreis in vaders platenkast kwam ik die persoon weer tegen. Ik herkende die smile, dat mooie gebit en die knappe kerel, en ik dacht: die plaat ga ik eens opzetten. Het was de verzamelelpee Golden Records van Elvis met Jailhouse Rock en andere hits. Daar stond ik op te dansen, een kuifje in mijn haar erbij.’

Als je van Elvis leert houden, is de brug naar de overige rockers snel geslagen. Precies zo ging het bij Erwin, hij kocht de platen, en las de boeken. In zijn voorstelling komen dan ook de volgende zaken onder meer aan bod: waarom schoot Elvis zijn televisies kapot? Waarom trouwde Jerry Lee zijn 13-jarige nichtje? Wat bracht Chuck Berry in de gevangenis? En waarom werd Little Richard predikant? Hogere americana, ambassadeurs van een gevaarlijk leven, dat zijn ze. ‘Vandaag is de muziekwereld eigenlijk heel braaf. Alle artiesten komen keurig op tijd, en spelen afgemeten hun repertoire. Zakelijk, professioneel, maar het gaat wel ten koste van de romantiek die ook bij rock-’n-roll hoort. De muziekstroming begon als rebellie, geen wonder dat iemand als Chuck Berry tijdens zijn loopbaan de gekste fratsen heeft uitgehaald, haha. Ik vind dat wel mooi.’ 
 
Muziek ter viering van het leven zelf, het vieren van je jeugd, ook: rock-’n-roll gaat over branie, is een statement van vrijheid, handelt over je meisje mee uit rijden nemen, geld verbrassen op vrijdagavond, de eerste zoen, het eerste gebroken hart, een goed popliedje is als een polaroid uit het volle leven. 
 
‘De energie die eruit spreekt! Altijd als ik die muziek hoor, gaat er bij mij een knop aan. Die nummers zijn zo geschreven, lijkt het wel, dat het nauwelijks moeite kost om ze uit te voeren. Korte liedjes, ambachtelijke liedjes, lekker up tempo. Alles zit erin: kop en staart, mooi introotje, mooi solootje, mooie verhaaltjes. Je zingt je stem er ook niet op kapot. Er zijn rustiger nummers die veel moeilijker voor je stembanden zijn dan rock-’n-roll.’
 
Dus horen we in de voorstelling klassiekers als Peggy Sue (Buddy Holly), Summertime Blues (Eddie Cochran), of Tutti Frutti (Little Richard), nou ja, vul de hits uit de fifties maar in. Daar bovenop trekt hij de lijnen door naar de latere fases uit hun carrières, Elvis zong Always On My Mind natuurlijk voor zijn gevlogen bruid Priscilla. ‘Het slimme van met name die fifties-teksten is dat ze zich van een soort geheimtaal bedienen. Veel mocht nog niet worden gezegd, over seks en aanverwanten, bijvoorbeeld. Bovendien was er in het Diepe Zuiden destijds nog sprake van verregaande segregatie tussen blank en zwart. Maar geloof me: als Chuck Berry zingt over een Brown Eyed Handsome Man, dan heeft-ie het toch écht over zichzelf, haha.’ En dat is dan maar een van de verhalen. Interessant om ze nu eens uit de mond van een begenadigd muzikant met een gitaar in zijn hand te horen, gewone popprofessoren zijn er al genoeg.   
 
Rob van Scheers (1959) is auteur van het succesboek Drie akkoorden en de waarheid – Muzikale levenslessen (uitgeverij De Kring). 
 
Rock ’n’ Roll is niet zo simpel als het lijkt… Erwin Nyhoff, één van de vaandeldragers van de Nederlandse rock, gaat in Kings Of Rock ‘N’ Roll op zoek naar de waarheid van het genre en al zijn excentrieke vertolkers. Waarom schoot Elvis Presley zijn televisies kapot, trouwde Jerry Lee Lewis zijn 13-jarige nichtje, belande Chuck Berry in de gevangenis en werd Little Richard predikant?
 
Erwin Nyhoff kan het weten! Zelf is hij bekend van The Voice of Holland en stond hij op Pinkpop met zijn band The Prodigal Sons. Met de voorstellingen In the Footprints of Springsteen en Woodstock The Story maakt hij de laatste jaren furore in het theater. Eén van de hoogtepunten in zijn carrière is zijn samenwerking met de originele begeleiders van Elvis Presley, drummer DJ Fontana en gitarist Scotty Moore. De estafettestok werd overgedragen, het heilige vuur doorgegeven. Vele, veelal geheim gebleven verhalen over het leven on the road met de grote helden uit de Rock ’n’ Roll deelden ze met hem. Van Scotty Moore heeft Erwin een gesigneerde gitaar waarop hij in de show het geluid zal laten horen zoals Elvis dat gewild zou hebben…
 
Gewapend met die gitaar, een unieke stem en een ijzersterke performance brengt Erwin Nyhoff samen met zijn band een eerbetoon aan de belangrijkste pioniers van de popmuziek.
 
Oftewel The Kings of Rock’N’Roll! 
 
Erwin Nyhoff & Band spelen op vrijdag 4 december in Zwolsetheaters Odeon te Zwolle. In dit programma staan de belangrijkste pioniers van de popmuziek zoals we die nu kennen centraal.

Artikel delen:

Reageer