Leerlingen maken kennis met techniek

Zo’n 270 leerlingen uit het voortgezet onderwijs waren woensdag welkom op de Techniekdag bij Christelijke Hogeschool Windesheim. In het kader van de WetenWeek maakten ze kennis met de fascinerende wereld van techniek. Onder het thema ‘Het topje van de ijsberg’ konden de leerlingen deelnemen aan diverse activiteiten rondom het milieu.

De opleidingen Techniek en Informatica van Windesheim organiseerden deze activiteiten speciaal voor leerlingen uit 3 en 4 havo/vwo, als onderdeel van hun loopbaanoriëntatie en begeleiding. Tijdens negen verschillende activiteiten werd een link gelegd tussen het thema ‘Topje van de ijsberg’ en techniek. Zo leerden de leerlingen, tijdens het bouwen van een waterkering, onder meer de kracht van stijgend water kennen. Ook leerden ze hoe ze energie kunnen besparen en hoe schadelijk uitlaatgassen zijn voor het milieu. Verder konden ze een robot programmeren, een energiezuinige auto ontwerpen en huizen bouwen, die niet onder water lopen bij het stijgen van de zeespiegel.


Foto’s : Ineke Wensink

WetenWeek

Tijdens de jaarlijkse WetenWeek openen honderden bedrijven, universiteiten, ziekenhuizen en (onderzoeks)instellingen hun deuren voor jong en oud om het publiek kennis te laten maken met wetenschappelijke en technische onderwerpen. Deelnemers organiseren onder meer workshops, demonstraties, lezingen en experimenten. De organisatie van de Wetenweek wil hiermee enthousiasme, inzicht en eigen meningsvorming over wetenschap en techniek stimuleren. Windesheim wil hieraan graag zijn bijdrage leveren en organiseert daarom jaarlijks een Techniekdag onder het thema van de WetenWeek.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)