‘Geredde groenten’ voor kleine prijs

Zwolle – Op donderdagavond 19 november kan het winkelend publiek te Zwolle, voor slechts 50 cent per kilo, groenten kopen op de Diezenpoortenbrug.

Met deze actie vraagt de Youth Food Movement Zwolle aandacht voor groenten die anders onnodig op het land blijven liggen of op de composthoop belanden, omdat ze niet de juiste maat, kleur of vorm hebben. Het oogstseizoen op Nederlandse akkers is in volle gang. Bij het oogsten gaat helaas circa 20% van de totale productie verloren. Waarom gebeurt dat? Misvorming van producten is vaak de belangrijkste reden voor het weggooien.

Als consument zijn we er namelijk aan gewend geraakt dat groente er ‘perfect' uit hoort te zien. Als gevolg dat de kleinere aardappelen, de kromme komkommers en mega bloemkolen de schappen in de supermarkt nooit halen. Deze producten belanden vervolgens op de composthoop of worden verkocht als veevoer. Om de consument bewust te maken van deze vorm van overproductie en voedselverspilling én om de telers een mooi alternatief te bieden kiest YFM Zwolle voor een bedrag van 50 cent per kilo groente. Zo krijgt de producent deze ‘ongewenste' groente toch nog aan de man en krijgt hij tevens een eerlijke prijs voor zijn waar.

Met dit soort acties hopen initiatiefnemers Frank Aalbers en Ellen de Lange een antwoord te kunnen geven op voedselverspilling. Niet alleen consumenten gooien elke dag veel eten weg, ook voedselproducenten, leveranciers van groenten, fruit en vlees en supermarkten verspillen enorm. Om toekomstige acties nog beter te kunnen vormgeven wordt gewerkt aan het creëren van een plek in Zwolle, waar vandaan ‘tweede oogst' groenten worden verkocht en waar smaakvolle lunch gerechten worden bereid met afgedankte producten. Een plek waar producenten, supermarkten en leveranciers hun ‘reststromen' een tweede leven kunnen geven. Op donderdagavond 19 november zijn de initiatiefnemers vanaf 19:00 uur aanwezig op de Diezenpoortenbrug voor de verkoop van aardappelen, kool, biet, wortelen et cetera.YFM Zwolle is initiatiefnemer van deze actie. Deze actie wordt mede mogelijk gemaakt door Mister Hapje en diverse agrarische ondernemers, waaronder Krispijn van den Dries van BioRomeo, Bouma biologisch poot- en plantgoed en Marinus Hospers. Meer over het gedachtegoed van de Youth Food Movement vindt u op: www.youthfoodmovement.nl

Artikel delen:
Reacties 4

Reageer