OV-chipkaart poortjes vanaf april 2016 dicht

Zwolle – De gemeente Zwolle en NS hebben na een lang en intensief traject overeenstemming bereikt over het gebruik van OV-chipkaartpoortjes op station Zwolle. Ze hebben afspraken gemaakt over een gefaseerde inwerkingtreding van de poortjes, passagemogelijkheden voor passanten, maatwerk voor bezoekers van evenementen in de stad, communicatie en monitoring van de gevolgen en ervaringen.

schermafbeelding_2015-11-10_om_16.44.40.png 

Vanaf het tweede kwartaal van 2016 gaan de poortjes op het station Zwolle gefaseerd dicht. Aan de zuidkant staan in de nieuwe reizigerstunnel al poortjes, maar die zijn nog open. Zodra ze dicht gaan kunnen voetgangers de poortjes alleen nog met een OV-chip kaart of een speciale pas passeren. Op 82 Nederlandse stations komen poortjes om het reizen veiliger en het in- en uitchecken makkelijker te maken. Na geweldsincidenten begin dit jaar heeft de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de betrokken gemeenten gevraagd mee te werken aan een versnelde invoering van de poortjes. In een brief aan de staatssecretaris hebben de gemeente Zwolle en de provincie Overijssel eerder aangegeven geen voorstander te zijn van OV-chipkaartpoortjes op het station van Zwolle. Gemeente en provincie zien graag een gastvrije voetgangersverbinding tussen Hanzeland en de binnenstad die 24 uur per dag toegankelijk is. In haar reactie gaf de staatssecretaris aan dat de komst van de poortjes voor haar desondanks een gegeven is. Ze heeft gemeente, provincie en NS opgeroepen samen het gesprek te voeren.

Alle partijen hechten veel belang aan een gastvrij en veilig station voor de reiziger en het treinpersoneel. Daarom hebben ze afspraken gemaakt om een vlotte passage voor iedereen mogelijk te maken. Zo komt er voor regelmatige passanten en omwonenden die geen OV-chipkaart hebben een speciale passagepas. Voor medewerkers en bezoekers van kantoren in de buurt van het station en voor bezoekers van evenementen in de stad worden maatwerkoplossingen gezocht. Voorafgaand aan de ingebruikname van de poortjes gaat NS omwonenden, reizigers en passanten informeren. 
Met de afspraken wordt het gastvrije karakter van het station van Zwolle geborgd en 
komt NS tegemoet aan het bezwaar van gemeente en provincie dat de poortjes een vrije doorgang van de tunnel beperken. 
In 2016 en 2017 zal NS de sociale veiligheid monitoren en bijhouden hoeveel passanten er gebruik maken van de tunnel. Ook is afgesproken dat NS pilots gaat uitvoeren op station Zwolle met nieuwe technieken en systemen die de doorgang eenvoudiger kunnen maken, zoals in- en uitchecken met een mobiele telefoon of bankpas. 
Met de onderlinge afspraken zijn de gemeente en NS ervan overtuigd dat ze recht hebben gedaan aan de gezamenlijke ambitie om station Zwolle en de Spoorzone tot een gastvrij en aantrekkelijk gebied te ontwikkelen voor bewoners, bezoekers en reizigers. 
Artikel delen:
Reacties 36
  1. Ik vind het op zijn zachtst gezegd bizar dat de gemeente meewerkt en meebetaald aan het slechter toegankelijk maken van de stad. De tunnel ligt er net en men had in het ontwerp makkelijk rekening kunnen houden met passanten. De betrokken partijen hebben geen enkel excuus.

  2. Dus is de gemeente medeplichtig aan het overtreden van de wet.
    Het gaat helemaal niet om de veiligheid. Poortjes houden agressie niet tegen, maar leggen wel onnodig gegevens vast van burgers. Daarmee overtreding van art 8 WBP en art 8 EVRM.

    Let op, met de gegevens weet de NS hoeveel passages er zijn en de huren in de winkeltjes gaan omhoog. Heeft niets met vervoeren van reizigers te maken.

  3. @ribo, die tunnel ligt er net maar de bouw is al een hele poos geleden begonnen. Volgens mij speelt het hele poortjes-gate pas na het begin van de bouw.

    Met de afspraken wordt het gastvrije karakter van het station van Zwolle geborgd en
    komt NS tegemoet aan het bezwaar van gemeente en provincie dat de poortjes een vrije doorgang van de tunnel beperken.

    Wat een totale onzin, er is helemaal niks geborgd. De minister heeft met de NS de poortjes gewoon doorgedrukt en komt nu met slechte compromisoplossingen.

    – speciale passagepas voor omwonenden
    – maatwerk oplossing (lees: duur) voor evementen en bezoekers/medewerkers van kantoren in de buurt

    Wat is er gastvrij aan poortjes en nog meer pasjes?!

  4. @Veldwachter, dat is dus de grap. Je kan met een (anonieme) OV-chipkaart al gratis de tunnel door maar ze hebben nu wat meer pasjes bedacht om het te laten lijken of ze tegemoetkomen aan de situatie. In feite is er niks anders.

    @Johan Koelman, dat kunnen ze nu ook al met de poortjes die er staan en bijvoorbeeld de camera-beelden. Vind het wat vergezocht van je. Denk dat (hoge)poortjes het zwartrijden wel moeilijker maakt en ook kan bijdragen aan de veiligheid.

  5. Ja, het is niet anders. Ik reis bijna dagelijks met het OV en hoe vaak ik wel geen agressiviteit constateer onder reizigers onderling of tegen OV personeel vind ik het niet gek dat ze de boel op slot gooien.
    Maar iedereen met een OV kaart kan natuurlijk gewoon aan de ene kant inchecken en aan de andere kant van de tunnel weer uitchecken dus niets aan de hand.

  6. Ow gelukkig. Dus mensen die inloggen met de OV-chipkaart zijn niet agressief. Reizigers met die kaart zijn dus per definitie vriendelijk. #wetenweookweer

  7. Bericht door Ruud, op 11 november 2015 7:53
    Ow gelukkig. Dus mensen die inloggen met de OV-chipkaart zijn niet agressief.

    Zeker niet, maar het is wel makkelijker te achterhalen wie je bent.
    Zoiets als een overval plegen en een kopie van de ID bewijs achterlaten.
    Blijft de mogelijkheid van een anonieme kaart bestaan, maar ik denk dat het opsporingspercentage zeker zal toenemen en het rondhangen op stations is afgelopen want wanneer je te lang wacht met uitchecken krijg je standaard het 'vergeten uit te checken' tarief aan de broek.

  8. En die speciale pasjes voor mensen die bijv. aan de ene kant van het spoor werken en graag even aan de andere kant een winkel of het Stadskantoor willen bezoeken zijn dan ook gratis? Of gaat dit dan weer een leuke melkkoe worden?

  9. Ik reis eigenlijk nooit met de trein en heb geen OV kaart. Als ik dan mijn dochter wil uitzwaaien kan dat niet.

    Ik ken zo eigenlijk geen ander land waar het perron op deze wijze afgesloten wordt. (Metro uitgesloten)

  10. Heel erg leuk dat je met je (anonieme) ov-chipkaart gratis door de tunnel kunt lopen door in- en uit te checken, maar dat gaat ook niet zomaar.
    Want, voor de NS moet je minimaal 20euro op je chipkaart hebben staan, anders gaat het poortje niet open!
    Ik loop er dagelijks doorheen tijdens mijn pauze, om even wat te halen bij de AH of Hema. Ik ga echt geen 20euro op mijn chipkaart zetten om tijdens mijn pauze naar de overkant te kunnen lopen!
    Wellicht zullen ze een passage moeten verzinnen, net als in Rotterdam is gedaan.

  11. Wellicht zullen ze een passage moeten verzinnen,

    1. Ik denk niet dat dit een taak van de NS is, volgens mij is de tunnel toch NS grond? Dan bepalen zij de regels hoe mensen toegang kunnen krijgen tot hun terrein. En de overheid roept altijd dat de NS meer aan veiligheid moet doen, nou daar is nu een grote stap in gezet.
    2. De gemeente zal voor de mensen die willen shoppen bij de AH of naar de stad willen geen aparte passage gaan maken maar naar de spoorbrug verwijzen 400 meter naar rechts.

  12. @Jo, enkel poortjes bij het perron is natuurlijk een nachtmerrie. Als er dan een trein aankomt moet men massaal door een paar poortjes. Ook maak je het overstappen onnodig moeilijker.

  13. Het station in Zwolle is regelmatig toneel van buitensporig sexueel gedrag van jong crapuul. Ik ben verrast dat die piano in de stationshal nog niet zwanger is. De mensen die hun oma willen uitzwaaien of in de pauze een flesje rivella of een broodje rucola willen halen, moeten zich misschien eens afvragen of je het ook nog zo prettig vind als er meerdere geslachtsorganen overheen zijn geweest!!

  14. Dus als straks de videomuur/tijdreizigersfilm klaar is, kun je deze niet gaan bekijken omdat je geen ov-chipkaart hebt. Waarom is ?berhaupt dan deze film gemaakt, als je hem niet vrij toegankelijk kunt zien?? Ook weer geldverspilling en niet over na gedacht.

  15. @joppuh
    Dat overkomt je dus 1x wanneer je het nieuws niet hebt gevolgd, de volgende keer loop je direct naar de brug/tunnel.
    Voor mij is ook korter vanuit de Kamperpoot naar Veerallee over het parkeerterrein van de IJsselhal, maar ik moet er ook helemaal omheen vanwege de hekken.

  16. NS gaat halsstarrig door met het creëren en in stand houden van schijnveiligheid. De beste remedie tegen zwartrijden is nog altijd controle in de trein. Daarmee kun je tegelijk ook ander wangedrag de kop indrukken. De 40% van de agressiegevallen welke niet voortvloeit uit het niet kunnen tonen van een geldig vervoerbewijs wordt met het sluiten vna de poortjes 90-100%, ofwel het neemt niet af, sterker het neemt toe, omdat in de trein nu slechter gecontroleerd wordt, (ja sporadisch door een team opgefokte BOB-ers, die nog minder afweet van de geldigheid van bijv. internationale vervoerbewijzen, gekocht in het buitenland, waar geen BARcode opstaat en waarbij de geldigheidsvoorwaarden toch net even wat anders in elkaar zitten van die van NS-International).

  17. De agressie in de treinen richting NS-personeel zal inderdaad voornamelijk van zwartrijders zijn. Dat verminder je inderdaad sterk met die poortjes. Maar dat die doorgang lastiger wordt voor passanten is waardeloos. Zwartrijders bedankt!

  18. Leuk als ze dicht gaan. Ik kom dagelijks met de bus aan en moet dan onder het station door om op mijn werk te komen wat er dus letterlijk achter ligt. Hoe gaan ze dit oplossen dan? Al met al komen veel van mijn collegas elke dag daarlangs en hoe zou dit dan moeten gaan als die poortjes dicht zitten??

  19. @Pmd als je binnen een uur op hetzelfde station in- en uitchecked, dan wordt er geen geld afgeschreven. Je reist al met de bus, dus hoogstwaarschijnlijk in bezit van ov-chipkaart. Dan is het een kwestie van inchecken aan centrumkant, tunnel doorlopen en weer uitchecken aan Hanzeland-kant. Geen enkel probleem dus.
    En straks wordt het nog makkelijker voor je: het busstation wordt verplaatst naar de zuidkant 😉

  20. @Mike70 – Daar snijd je een heikel punt aan. De NS wordt uit algemene middelen betaalt, dus NS-grond is onze grond. De privatisering is mislukt. Het wordt tijd dat er een einde komt aan het vrije-marktje-spelen en dat de NS weer onder democratische controle komt.

  21. Rietpluim: er hoeft maar een sneeuwvlok te vallen of een trein te laat te komen en de Tweede Kamer en het Kabinet bemoeien zich er al mee. Dus wat nou democratische controle? Ik ben het met Bernhard eens, deze maatregelen zijn te danken aan de Tokkies onder de treinreizigers en aan niemand anders. Laat iedereen daar zijn of haar woede op richten ipv op de NS of "de overheid".

Reageer