Bezuinigingen busvervoer Zwolle

Zwolle – De Zwolse SP maakt zich zorgen over de toekomst van het busvervoer in de stad. De recent gepubliceerde Mobiliteitsmonitor blijkt een opmaat te zijn naar vergaande bezuinigingen op het Zwolse Openbaar Vervoer. De SP-fractie heeft hier schriftelijke vragen over gesteld en zal maandag 23 november een debat aanvragen over dit onderwerp.

Het recente mobiliteitsonderzoek dat de gemeente heeft laten doen naar het vervoer van inwoners lijkt te worden gebruikt als rechtvaardiging voor vergaande provinciale bezuinigingen op het OV. De verbinding tussen Holtenbroek en de Aalanden wordt al wegbezuinigd, maar dit lijkt slechts het begin. De SP vind dit vreemd aangezien het onderzoek laat zien dat 20 procent van de mensen geen alternatief heeft voor de bus. Ook zijn jongeren onder de 18 en gebruikers van buiten de stad niet meegenomen in het onderzoek.

SP-raadslid Brammert Geerling: “ De provincie lijkt een passie te hebben ontwikkelt voor het slopen van het Overijsselse openbaar vervoer. De SP zet zich juist in voor een sterk OV-netwerk om de mobiliteit van mensen te vergroten.  De toekomst van het busvervoer in de stad is nu onduidelijk omdat steeds kleine stapjes worden genomen in plaats van eerlijk in alle openheid keuzes te maken. Zwolle en de provincie investeren ondertussen miljoenen in een nieuwe busbrug. Zijn er straks nog wel bussen over om daar overheen te rijden?

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

17 gedachten over “Bezuinigingen busvervoer Zwolle”

  1. Ik maak mij ook wel zorgen. Woon in de AA-Landen op 4,5 km van het station. Diverse mensen die mij bezoeken komen met het OV.
    Het is wachten tot het moment dat de stadsbussen worden wegbezuinigd door de provincie. En dan? Tot 2 maal toe een uur lopen is uiteraard geen optie!

  2. Marianne, er staat niet dat stadion-aa-landen wordt wegbezuinigd, maar holtenbroek-aa-landen. Minder erg lijkt me, maar toch. Moet je dus vanuit holtenbroek eerst naar het station en dan naar de aa-landen. Normaal 5 minuten, nu een uur.

  3. et voila, een goed voorbeeld van bezuinigen: we stoppen met rit A naar B (5 minuten), en vervangen deze door rit A via C naar B (60 minuten)8)

  4. Maak de frequentie van de buslijnen 2 en 4 20 minuten en je hebt ook een bezuiniging te pakken.
    Er gaan veel mensen van Holtenbroek naar Aa-landen en omgekeerd en men vergeet de overstap in Holtenbroek richting Stadshagen = Zonnehuis en Dimence.

  5. balletje goed plan voorkomt veel narigheid, als de rit langer wordt omdat je via het station moet kost de rit ook weer veel meer gaan mensen nog minder met de bus, dom gedoe dus

  6. Hoeveel mensen maken gebruik van de bus om van Holtenbroek naar de Aalanden te gaan? Ik herinner me het experiment van jaren geleden nog,waarbij er een minibusje een rondje langs de wijken maakte om te voorkomen dat mensen via het station naar een naastgelegen wijk moesten. Dat is afgeschaft omdat er nauwelijks gebruik van werd gemaakt.

  7. ik woon bij de 1 na laatste bushalte in de Aa landen richting Holtenbroek en de bus naar Holtenbroek en van Holtenbroek naar de Aa landen is 99 keer van de 100 keer leeg dus die lijn kan er wat mij betreft wel uit. Dat scheelt bij ons in de staat 4 bussen in het uur, er gaan er nu dus 8 in het uur bij ons door de straat en die zijn bijna altijd leeg, dus Holtenbroek mooi van de Aa landen los maken wordt het bij ons een stuk rustiger.

  8. Ik zie maar al te vaak volstrekt lege bussen rondrijden. Vraag me dan altijd af wat dat kost. Dat doet de SP blijkbaar niet. Overdrijven kunnen ze bij de SP wel. Er verdwijnt een lijn, en er wordt meteen geroepen dat het openbaar vervoer wordt gesloopt…

    De drukste lijnen worden gehandhaaft, de nauwelijks gebruikte geschrapt. Volstrekt logisch. De gesuggereerde drukte in de bus tussen de aalanden en holtenbroek bestaat feitelijk niet. En de enorme groep mensen die daardoor wordt geraakt dus ook niet.

  9. Lege bussen zijn er soms, maar te volle bussen ook regelmatig. Ga maar eens op een willekeurige middag met een bus via het Deltion of de Oosterenk (ziekenhuis).

  10. Natuurlijk zijn er bussen die (op gezette tijden) overvol zijn, vooral dan de bussen naar de (hoge)scholen, maar ik woon zelf aan de buslijn Assendorp en daar zit in zeker 90% van de tijd niet meer dan 2 mensen in de bus.

    Je bent vanuit heel Zwolle binnen een half uurtje op de fiets in het centrum en het is ook nog eens gezond.

  11. @PinsH, en die lijnen met “overvolle” bussen worden ook niet geschrapt in het voorstel…

    Wel een dure OV oplossing voor met name studenten die ook echt niet in een sociaal isolement zitten en merendeels prima kunnen fietsen, maar nu voor twee haltes de bus pakken, maar das een andere discussie.

  12. @ zekers 23:20 uur.
    Natuurlijk heb je gelijk dat die bus op het eind van de Aa-landen leeg is. Ik woon er zelf en weet er alles van. Maar diezelfde bus start vol op het station en loopt richting Aa-landen langzaam leeg. Zo tussen de haltes Hunzelaan en Beulakerwiede is de bezetting inderdaad minimaal, maar daarna loopt de bus weer vol.
    Het beeld achterin de Aa-landen is derhalve niet maatgevend en kan niet als leidraad worden gehanteerd. De meerkosten in kilometers tussen genoemde haltes zijn verwaarloosbaar en de winst in rijtijd niet van invloed op het aantal bussen dat kan worden ingezet.

    Heb je je trouwens wel eens afgevraagd hoeveel lesauto??s ?? met alle hinder van dien ?? er op de route Rijnlaan-Fivel-Hunzelaan rijden?

  13. @Bussie Laat de bus maar gewoon weer door de Scheldelaan en de dommel gaan daar hebben veel meer mensen plezier van dan die verbinding met Holtenbroek, maar voor zo ver ik begrijp gaat hij straks via de rijnlaan waallaan wat ik dan weer niet snap.

  14. @Vakantie:
    Deze bezuiniging is maar een deel van de plannen. Op termijn wil de provincie ook veel streeklijnen schrappen en mogelijk de gehele stadsdienst van o.a. Zwolle.

    @Historischbesef:
    Klopt, binnen een half uur is iedereen wel op de fiets in het centrum. Er zijn echter ook mensen van buiten de stad, die geen fiets in Zwolle hebben en daarom gebruik maken van de bus.

    @Zekers:
    Klopt, die route gaat niet worden gebruikt en dat komt mede door de drempels en wegversmalling op de Scheldelaan.

  15. @Arianne heeft ergens de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. De gehele stadsdienst van Zwolle kan je onmogelijk schrappen. We zouden dan de 1e stad in NL zijn zonder bussen.

  16. In plaats van te bezuinigen op het OV, zou het OV juist gestimuleerd, verbeterd en gepromoot moeten worden.
    Deze bezuinigingen zijn te belachelijk voor woorden.

Reacties zijn gesloten.