Gezamenlijke verkeerscontrole

Bij een gezamenlijke verkeerscontrole van de Zwolse politieteams op donderdag 25 oktober zijn in totaal 75 bekeuringen uitgeschreven.

De bekeuringen waren voor: rijden op busstrook (3x), niet dragen autogordel (13x), niet dragen helm (4x), niet tonen rijbewijs (24x, ook geen legitimatiebewijs mee), geen kentekenplaat (1x), negeren stopteken (1x), overschrijden max snelheid brom/snorfiets (8x), APK verlopen/geen (2x), onverzekerd voertuig(1x), profiel band (1x), niet tonen bromfietscertificaat (2x), negeren rood licht (3x), rijden zonder rijbewijs (2x), losbreekreminrichting niet juist bevestigd (1x), afval op straat gooien (een mini 1x), kentekenbewijs niet tonen (1x), lading aanhangwagen (1x), overschrijden snelheid laser (6x).

 

Artikel delen:
Reacties 14
  1. Makkelijke "prooien" ( niet alles kraak ik af hoor)
    Maar andere nuttige dingen zijn belangrijker , bv hangjeugd op wangedrag aanspreken…..en zelf rotzooi op laten ruimen.
    Aggresief gedrag de kop indrukken……
    Beroving enz………………

  2. Een gezamelijke actie van de Zwolse politieteams. Zal wel een mannetje of 20 zijn geweest. Een paar dagen intensief vergaderen vooraf. Paar werkoverlegjes hier, paar memootjes daar. 'K heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de kosten hoger zijn dan de baten.
    Ik weet nu wel waarom het zo lang duurde voor ze die man van die witte Peugeot hadden.

  3. Hoeveel man er ingezet is weet ik niet. Wel weet ik dat gisteren om een uur of 17.00h ze in ieder geval bij de Westenholterbrug waren. Aan de Stadshagenkant zag ik een man/vrouw of 5 (2 motoragenten, 2 agenten stonden langs het fietspad en nog een busje dus minimaal 5 agenten). Aan de andere kant van de brug bij de parkeerplaats van de begraafplaats stonden er ook zeker 5. Dus op dat moment waren zeker 10 agenten actief op die plek.

  4. Lees ik nou zo her en der cynisme tussen de regels van verschillende reacties? Ik vind het een goede actie!
    In deze opsomming van overtredingen, wat dat zijn het, zitten er een aantal waarbij ik mijn hoofd schud wanneer ik dit in het verkeer tegen kom. In vele gevallen getuigt het van verminderd (on) verantwoord gedrag, waarbij een ander wel degelijk gevaar of hinder kan ondervinden. Het is de wetgeving die ons beschermt, die wetgeving schrijft een bewijs voor dat er een auto of brommer bestuurt mag worden. Die zelfde wetgeving schrijft de bescherming voor dat je een gordel of helm moet dragen. Want deze zelfde agenten vragen er niet om om de lichaamsdelen van het wegdek te moeten halen wanneer deze verplichte beschermende maatregelen niet nagekomen zijn.
    En het weggooien van afval, dat is al eerder benoemt in eerdere reacties. Aanpakken, een ieder die het de normaalste zaak van de wereld vindt om de boel van zich af te gooien.

  5. Ook ik lees cynisme in een aantal reacties.
    Het is een beetje tweestrijdig. Ik heb een paar keer politie gebeld vanwege misstanden (te denken valt aan barbeknoeifeestjeherrie ergens om 03:00h, bepaalde auto's de zeer frequent geparkeerd staan op plekken waar ze gevaar voor fietsers opleveren). Ook dingen waarbij in de wet omschreven staat dat het niet is toegestaan. Vreemdgenoeg heb ik die keren de vraag gekregen wat ik er zelf aan gedaan heb voordat ik ze belde. Eigen rechter spelen mag niet maar je mag wel je smoel laten verbouwen omdat je je bemoeit met die chauffeur die het geen reet kan schelen dat hij op het fietspad staat en daarmee fietsers in gevaar brengt, ook mag je je smoel laten verbouwen in Holtenbroek 3 omdat je een 'gezellig' barbeknoeifeestje gaat verstieren bij een flink stel lallende gasten rondom hun hete briketjes en hun stapeltje pilskratjes.
    Ik ben het helemaal eens met je dat ze goed werk verrichten met die controles. Te hard rijden, geen licht voeren en nog wat meer van die dingen vind ik absoluut iets om op te letten.
    Maar het punt is hier dus dat ze aan de ene kant niets lijken te willen doen als er voor mij en ook voor hun mogelijk gevaar dreigt maar massaal in het verkeer mensen gaan aanhouden waarbij flink geld bij elkaar gekregen kan worden dat kan wel. En daar komt denk ik de frustratie uit voort bij deze en gene.

  6. @WFvN, Ik herken wat je zegt. Ik heb de politie meer dan eens gebeld over het vroegtijdig afsteken van vuurwerk, en met vroegtijdig bedoel dan Oktober. Vuurwerk afstekend bij een dierenweide, geitjes en schapen in paniek. Ik met twee honden die het liefst in mijn armen zouden springen van angst (en dat gaat niet met twee honden van 40 kilo per stuk). Politie op de hoogte gebracht, en met de belofte " we zullen even kijken mevrouw", de verbinding verbroken. Gewacht, tot dat ik het spreekwoordelijke ons woog, maar nooit iemand gezien. Ik kreeg overigens ook de vraag of ik er zelf al wat aan gedaan had. En dat had ik, deze jongens gewezen op de angst die ze bij de dieren veroorzaakten.
    Het is dan ook niet vreemd dat burgers zelf gaan optreden tegen dit soort overlast.
    Groet Nathalie

  7. Ik begrijp dit soort grootschalige acties ook niet zo goed, zeker niet zolang er zoveel sh*t is elders. Peugeot mannetje moet zichzelf melden op buro (aanhouden is eng), oudere man wordt geobserveerd terwijl hij bijna neergestoken wordt (meppelerstraatweg?), iedere uitgaansavond tramelant in de voorstraat, enz enz. Deze zaken moeten toch voorrang krijgen.
    Dat vind ik toch in schril contrast staan met dit soort "laffe" controles. En als ik in de lijst bekeuringen kijk zit het meeste in de brommer/scooterhoek – ik zou zeggen: controleer eens bij scholen. Veel grotere pakkans.
    Snelheid -ach waar praten we over. Zonet op wegmisbruikers ook een onopvallende videowagen met +150 over een landelijk weggetje zien knallen.
    Ik heb onlangs ook een bekeuring van EUR 14 gehad voor te snel rijden op zondagmorgen om 10.00 uur bij heerde. Pfff… Gemiddeld heb ik langzamer gereden dan de toegestane snelheid (volgens mijn tracklog van de GPS) en wekt die bekeuring eerder woede dan begrip voor onze "dienders". Sterker nog: Koos $peen samen met zijn gesubsidieerde krullebol begin ik zolangzamerhand van te kotsen .
    De genoemde bekeuringen op snelheid (slechts 6) staat nog niet eens bij in welke mate, mogelijk ook een km-tje. Maar ik zal zeggen: ik kom liever iemand tegen die met de ogen op de weg zit dan iemand die continu op z'n tellertje zit te kijken met angst voor een bekeuring.
    En op een opmerking eerder terug te komen:

    Ik vind het een goede actie!
    In deze opsomming van overtredingen, wat dat zijn het, zitten er een aantal waarbij ik mijn hoofd schud wanneer ik dit in het verkeer tegen kom.

    Ik schud liever een keer met mijn hoofd dan dat er een mes tussen m'n ribben gestoken wordt. Prioriteiten dames en heren!

  8. Ik heb onlangs ook een bekeuring van EUR 14 gehad voor te snel rijden op zondagmorgen om 10.00 uur bij heerde. Pfff… Gemiddeld heb ik langzamer gereden dan de toegestane snelheid (volgens mijn tracklog van de GPS)

    Pas op met vergelijken van 'kruissnelheid' met 'gemiddelde snelheid'. Als ik _zeg_ 25 km/h gemiddeld rijd met m'n fiets moet ik òf belachelijk hard òf enorm lang met een stevig hogere snelheid rijden om het gemiddelde maar één kilometer per uur omhoog te krijgen.
    Als jouw gemiddelde snelheid onder de toegestane snelheid ligt, zegt dat nagenoeg niets. Je kan over een afstand van bijvoorbeeld 80 kilometer 59 minuten rijden met 79 km/h (dat is al knap als je van deur tot deur 80 kilometer moet rijden). ?én minuutje ga je het gas intrappen om op 80 km/h gemiddeld te komen. Enige idee hoe hard je dan moet rijden? 139 km/h!!! Dus om het gemiddelde van 79 naar 80 te krijgen moet je één minuutje zo bruut hard rijden…. In werkelijkheid zal een ritje over 80-km-wegen van deur tot deur gemiddeld véél lager liggen dan 80 km/h. Kan je nagaan hoe hard je moet rijden om op 80 km/h gemiddeld te komen.
    Verder kan ik je best aardig volgen en het ook behoorlijk met je eens zijn.
    Massale verkeerscontroles zijn nodig [punt] maar ook mij ontgaat niet de indruk dat er andere dingen méér nodig zijn.
    Een beetje afhankelijk van de plek kan ik me niet storen aan een kilometertje of wat hogere snelheid. 140 km/h op de snelweg mij voorbij komen terwijl ik 120 rijd op een niet extreem druk moment? Kan ik niet wakker van liggen, zou ik absoluut geen prioriteit geven bij acties. 80 op de IJsselallee? Idem. Wat je noemt over die zeer frequente knokpartijtjes in het centrum, daar zou ik wat meer aandacht aan besteden. Als ik regelmatig zou stappen en dat soort dingen zien, dan zou ik me daar absoluut minder veilig bij voelen dan bij de eerder genoemde hardrijders.

  9. Ik schud liever een keer met mijn hoofd dan dat er een mes tussen m'n ribben gestoken wordt. Prioriteiten dames en heren!

    @Me; Het gaat met deze verkeerscontrole m.i om basis gedragingen die je van een burger mag verwachten. Er zijn wetten en regels, die zijn opgesteld om het in een overvolle samenleving als het onze een beetje geordend te laten verlopen.
    Het is, en blijft hopelijk, de zaak van de politie om op te treden tegen dit soort, in vele ogen, kleine overtredingen. Daarom waarschijnlijk deze actie. Wanneer wij, als burgers, hier tegen hadden moeten optreden dan komt mogelijk dat "mes tussen de ribben" waarop jij doelt in beeld. Ik dank je de koekoek, heb ik ook geen zin in. En óók ik heb een bekeuring gekregen, een keer overschrijding van de snelheid op de motor, en een keer voor "het niet zichtbaar voeren van een invalidenkaart" Ik ben toen even snel gaan laden /lossen bij de zusterflat van de Wezenlanden, maar was volgens de politie niet snel genoeg. Toen had ik de zelfde reactie als jij pffff

  10. Pas op met vergelijken van 'kruissnelheid' met 'gemiddelde snelheid'.

    Yep, ik ben dat geheel met je eens. Maar daarom meldde ik speciaal tijd/plaats: op die weg op zo-morgen kom je niemand tegen – ik heb vanaf DenBosch zonder remmen hoeven te rijden – vrijwel hele stuk op cruisecontrol. Daarmee is de topsnelheid vrijwel gelijk aan de kruissnelheid en gemiddelde snelheid. Ik wil best de tracklog laten zien, maar dat wordt dan wel een errug lange topic 😉
    In ieder geval was de weg lang en zaaaii… Mijn mening zou anders geweest zijn als het topdrukte was, sneeuw op de weg, plensbuien of een file 5km verop, maar daar was dus geheel geen sprake van.
    Dat is ook de reden dat het mij boos maakt: het staat in geen verhouding tot het doel.

  11. Het is, en blijft hopelijk, de zaak van de politie om op te treden tegen dit soort, in vele ogen, kleine overtredingen. Daarom waarschijnlijk deze actie. Wanneer wij, als burgers, hier tegen hadden moeten optreden dan komt mogelijk dat "mes tussen de ribben" waarop jij doelt in beeld.

    Dan heb ik liever dat er opgetreden wordt tegen agressors. Je kan toch ook gewoon je schouders ophalen en doorgaan waar je mee bezig bent?

    Er zijn wetten en regels, die zijn opgesteld om het in een overvolle samenleving als het onze een beetje geordend te laten verlopen.

    Vraag is dus: was het verkeer tijdens/na de controle beter/geordender/veiliger? Denk het niet. Mogelijk wel gezien relatief hoge aantal bij brommers/scooters, maar verder? Veel mensen zien de bekeuringen om eerder genoemde reden al helemaal niet meer als veiligheidsmaatregel, maar meer als belastingmaatregel dat je net zo moet betalen als de belasting op benzine (was dat niet 62%?)
    Overigens heb ik laatst ook politie gebeld vanwege een fout geparkeerde auto – deze blokkeerde mijn oprit. Diender was er snel en heeft keurig gehandeld. Was ik blij mee (ik wilde nmlk weg maar kon niet weg vanwege die auto en heb plm een uur gewacht). Maar er staat hier ook wel vaker een auto "buiten het parkeerlijntje" en ach, daar is vaak wel een reden voor en dan haal ik gewoon mijn schouders op. Wat mij betreft hoeft daar dan ook zeker niet verbaliserend voor opgetreden te worden.
    Tuurlijk zijn er wetten, maar die kunnen ook flexibel toegepast worden (naar noodzaak). Dus wel mannetjes met colaflessen met benzine arresteren, en iemand die zonder enig gevaar over een lijntje rijdt – mwah er zijn echt andere prioriteiten.
    Dus: er mag wat mij betreft wel opgetreden worden tegen overtredingen (met nut), maar er actief naar op zoek gaan (zoals dit soort acties) is m.i. not done.

    motor

    Oeps, verhip. Je bent van het "goede" soort dus nu moet ik mijn reactie herzien
    😉 😉

Reageer