Meer fietsrekken aan zuidzijde station Zwolle

Zwolle – In december plaatsen ProRail en gemeente Zwolle extra fietsrekken aan de zuidkant van station Zwolle. De afgelopen tijd kwamen er steeds meer signalen dat er te weinig fietsplekken waren rondom het station. Gemeente, NS en ProRail hebben daarom de handen ineengeslagen om snel meer fietsplekken te maken.

fietsenchaos_stationsbuurt_061.jpg

Vanaf 7 december komen er ongeveer 650 extra fietsrekken bij langs de Hanzelaan, direct naast de stationsuitgang. Deze komen deels in de plaats van de tijdelijke fietsrekken op het Lübeckplein, die ProRail vanaf 7 december gaat weghalen. Daardoor verdwijnen daar 400 plekken. De gebruikers worden de komende weken met posters en fietslabels geattendeerd op de veranderingen en verzocht hun fiets hier vanaf december niet meer te stallen. Ze worden verwezen naar de rekken aan de Hanzelaan en Oosterlaan en de bewaakte zelfservice fietsenstalling aan het Lübeckplein.

Vanaf 1 december wordt het gebruik van de zelfservice stalling aan het Lübeckplein iedere eerste 24 uur gratis. Als je langer stalt betaal je na die 24 uur € 0,50 per dag. Reizigers die vaker langer dan 24 uur stallen kunnen voor € 55,- een jaarabonnement kopen.
Deze regeling heeft NS eerder met succes ingevoerd in de (bemande) fietsenstallingen van Utrecht Jaarbeursplein, Amsterdam Amstel en Breda en heel recent in Arnhem.

Met de nieuwe regeling willen NS, ProRail en gemeente de bewaakte zelfservice stalling aan het Lübeckplein aantrekkelijker maken. Nu wordt bijna de helft van de beschikbare plaatsen in de stalling niet gebruikt. De prijzen voor de bewaakte fietsenstalling aan de Westerlaan blijven voorlopig ongewijzigd. Aan de noordkant van het station zijn onlangs meer plekken gemaakt door de plaatsing van extra rekken aan de Oosterlaan. Daar zijn nu alle enkellaagse rekken vervangen door dubbele rekken. Met deze maatregelen verwachten gemeente, ProRail en NS voor de komende jaren voldoende ruimte te maken aan de zuidzijde. Ondertussen werken de drie partijen verder aan een oplossing voor de lange termijn. Met deze maatregelen verwachten gemeente, ProRail en NS voor de komende jaren voldoende ruimte te maken aan de zuidzijde. Ondertussen werken de drie partijen verder aan een oplossing voor de lange termijn.

Artikel delen:
Reacties 4
  1. De centrumzijde van het station gaat helemaal veranderen, bussen gaan bijvoorbeeld straks via de zuidzijde van het station. Rotonde gaat onder andere verdwijnen, en wat ik gelezen heb zijn er plannen voor een ondergrondse fietsstalling aan de centrum zijde. Dus dan is daar dat probleem met fietsen ook wel opgelost tegen die tijd. Men doet daar op dit moment ook wel veel aan vind ik op dit moment, dubbele fietsenstallingen bijvoorbeeld.

Reageer