Recordjaar voor Museum de Fundatie

Zwolle – In 2015 werden de twee vestigingen van Museum de Fundatie in totaal 310.000 keer bezocht. 265.000 voor de Fundatie Zwolle, 45.000 voor Kasteel het Nijenhuis, Heino/Wijhe. 2015 was daarmee het beste jaar ooit. Een stijging van 18% ten opzichten van het vorige recordjaar 2014 (262.000).

Museum de Fundatie kende een dynamisch tentoonstellingsjaar met in Zwolle: Closer-Het megarealisme van Tjalf Sparnaay, In Search of Meaning-Mensbeelden in globaal perspectief. Cremer in verf en nog tot 3 januari Gevaar & Schoonheid – Turner en de traditie van het sublieme, Barbara Klemm, Ellen Auerbach en Nick & Simon-Open. In het Nijenhuis in 2015 Adam’s en Eva’s – Late portretten van Paul Citroen, Yasser Ballemans – Weapons of choice , Jan Cremer – Unseen eye en nu nog VIVO van Caspar Berger en Met Huid en Haar – Portretten van Annemarie Busschers. De collectie van de Fundatie werd uitgebreid met acht werken van Jan Cremer waaronder La Guerre Japonaise. Dit met steun dan de BankGiro Loterij en de Provincie Overijssel.

Ook kon door onderzoek van het Rijksmuseum een anoniem vanitasstilleven uit 1627 uit de Fundatiecollectie worden toegeschreven aan Jan Lievens. Dit schilderij werd gepresenteerd bij het Popup museum van De Wereld Draait Door.

Museum de Fundatie verwacht ook in 2016 weer een mooi jaar: Een greep uit het komende tentoonstellingsprogramma: Dutch Identity – Nederlandse portretfotografie NU, met onder andere Anton Corbijn en Rineke Dijkstra, ROOD!, sovjet propaganda, Wilden – Expressionisme van Brücke en Der Blaue Reiter en Zie de Mens, Rob Scholte’s Embroidery Show, 100 portretten in 100 jaar samengesteld door Hans den Hartog Jager.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

4 gedachten over “Recordjaar voor Museum de Fundatie”

  1. HAHAHA geintje zeker, ik woon er vlakbij en zag alleen het 1e jaar drommen mensen erheen lopen. 2e jaar was al een stuk minder en 2015 al helemaal. Dat haalt zeker geen 265.000
    Ff controle hoeveel verschillende kaarten hiervan gebruik hebben gemaakt.
    En uiteraard de losse verkoopkaarten omzet bekijken.

  2. “Ik woon er vlakbij” is inderdaad wel een goede manier om bezoekersaantallen te meten.

    Dat het eerst drukker leek zal vast niks te maken hebben met uit welke richting de mensen eerst kwamen bijvoorbeeld.

  3. Ach die bezoekerscijfers van de Fundatie moet je altijd met een korreltje zout nemen dat weten we immers nog wel uit het verleden… 😉

Reacties zijn gesloten.