ChristenUnie wil haatprediker weren

Zwolle – De ChristenUnie wil dat de gemeente Zwolle met moskeeën meedenkt over het buiten de deur houden van predikers die aanzetten tot haat, een aanval doen op geloofsvrijheid en een risico zijn voor de openbare orde en veiligheid. Dat schrijft gemeenteraadslid Johannes de Vries in schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders naar aanleiding van een ongewenst bezoek van een radicale moslimleider aan een Zwolse moskee.

Afgelopen zaterdag werd de Ghulzar e Madina-moskee verrast met een ongewenst bezoek van de radicale moslimleider Mohammed Anas Noorani Siddiqui uit Pakistan, schrijft De Stentor. In de krant laat het bestuur van de Zwolse moskee weten niet geassocieerd te willen worden met de haatoproepende en beledigende uitspraken die van de imam zijn opgetekend en daarom niet gediend was van het bezoek. Noorani zou organisator zijn van de felle protesten rond de Deense cartoons in 2006 en de doodstraf bepleiten voor wie Mohammed beledigt. De radicaal-islamitische beweging waar Noorani voorman van is ondertekende onder meer een fatwa over de vorming van een ‘islamitisch front ter bestrijding van joden en kruisvaarders’.

"Het incident van afgelopen zaterdag staat niet op zichzelf," stelt de Vries. "Al in 1998 veroorzaakte de vader en voorganger van Noorani onrust bij een bezoek aan Zwolle. Dat bezoek leidde er uiteindelijk toe dat Zwolse moslims die het niet met de radicale lijn van vader Noorani eens waren, uit hun eigen moskee werden gezet." De Zwolse imam Goelab vroeg zich toen hardop af of Noorani sr. echt van hen verlangde dat zij vrienden en familieleden "doden of anderszins kapotmaken". In 2006 was het de beurt aan zijn zoon, de huidige radicale moslimleider Mohammed Anas Noorani Siddiqui, om Nederland te bezoeken. Ook dat bezoek veroorzaakte onrust.

De Vries: "Dat Noorani afgelopen zaterdag zich onaangekondigd in de Zwolse moskee liet zien, is dan ook niet alleen onwenselijk, maar ook een signaal dat de familie Noorani mogelijk grip wil houden op Zwolse moslims. Dat baart me zorgen. Radicalisering is een belangrijke veiligheidsopgave voor de gemeente Zwolle. In dat licht moet de Ghulzar e Medina-moskee er op kunnen rekenen dat de gemeente haar ondersteunt bij het buiten de deur houden van predikers die aanzetten tot haat, een aanval doen op geloofsvrijheid en een risico zijn voor de openbare orde en veiligheid."

Het Zwolse gemeenteraadslid stelt in zijn schrijven aan het college van burgemeester en wethouders de volgende vragen:

Was het college op de hoogte van de mogelijke komst van Mohammed Anas Noorani Siddiqui naar Zwolle?
Is er tijdens of na het bezoek contact geweest tussen de gemeente en/of de politie met de Ghulzar e Medina-moskee over het ongewenste bezoek?
Zijn er signalen dat dergelijke bezoeken vaker voorkomen in Zwolle?
Is het volgens het college zinvol om in het contact met de moskeebesturen in Zwolle in te gaan op de vraag hoe om te gaan met dergelijke ongewenste bezoeken van radicale moslimleiders aan moskeeën?

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

36 gedachten over “ChristenUnie wil haatprediker weren”

  1. “Is het volgens het college zinvol om in het contact met de moskeebesturen in Zwolle in te gaan op de vraag hoe om te gaan met dergelijke ongewenste bezoeken van radicale moslimleiders aan moskeeën?”

    Een kroeg wordt al gesloten voor een peukje, maar een moskee die Bin Laden fans faciliteert dan ga je je eerst afvragen of het mischien wel zinvol kan zijn om………………………………………….thee te drinken

  2. Ik ben erg blij met deze actie van de ChristenUnie. Ik vraag me af of het zoden aan de dijk zal zetten, omdat de landelijke politiek volledig verlamd lijkt, maar het is in ieder geval een goede eerste stap.
    Feiten benoemen in plaats van ontkennen vormt een eerste stap tot eventuele oplossing of mitigatie van een probleem.

    Aandacht wil ik ook graag vestigen op een m.i. uitstekend stuk van Arend-Jan Smit. Het is te vinden op http://opiniez.com/2016/01/12/regressief-links-blijft-de-radicale-islam-steunen/ en deze gedachte nu ook doortrekken naar verbod op besnijdenis en onverdoofd slachten.

    Er is hoop. Maar dan moeten we dat wel samen willen en ons niet laten leiden door geld (zoals bij het artikel over AZC) of door tunnelvisies (zoals in het politiek log).

  3. Niemand zit natuurlijk op zo’n man te wachten…zou zijn komst zeker (vrijheid van meningsuiting) door laten gaan. Mits ie (goed checken!) geen andere geschreven of ongeschreven regel overschrijdt.

    Mag van de CU wel de zwaarste, hel en verdoemenis, predikant van NL komen preken…nogwel zonder de goegemeente daar op te attenderen?

    Want vertel mij niet hoe de man (op zeker geen vrouw) zijn boodschap brengt en hoe hij de bijbel uitlegt!

  4. Ik kreeg mee dat ze vanuit hun geloof niet iemand mogen weigeren om de moskee te betreden. Dat is wel lastig. Maar goed, misschien had die kerel sowieso geen toegang tot Nederland.moeten krijgen.

  5. Misschien had de moskee de politie kunnen bellen die deze man konden aanhouden, naar Schiphol sturen, etc.
    Beetje lakse houding als je mij vraagt?? of wordt de soep weer wat heet opgediend en was er niks aan de hand?

  6. Christelijke predikanten (zelfs de echte hardliners) zetten niet aan tot geweld en onderdrukking, tonen geen begrip voor terreur, noch doen zij de oproep om niet-christenen als minderwaardig te beschouwen. De vergelijking van Dick gaat dus ‘een beetje’ mank.

    Dan nog dit akelig concreet onderbouwd stuk. Doet de vraag ontwerpen of dit soort bijeenkomsten sowieso nog wel getolereerd moeten worden.

    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/01/joram_van_klaveren_islam_vrouw.html

    Zoals de auteur stelt lijkt het realiteitsbesef gelukkig steeds verder door te dringen, gelukkig maar!

  7. De auteur maakt anders een kapitale fout door vrouwenbesnijdenis te linken aan de islam. Iets wat bewezen onwaar is.

    Maar goed, dat is allemaal offtopic, en heeft niks met Zwolle te maken. Excuses, ik zou het bij Zwolle houden.

  8. Misschien helpt zelf helder nadenken ook. Altijd maar verwijzen naar opiniestukjes die dan voor waar worden aangenomen, terwijl de helft wat er in staat niet klopt of een eigen mening betreft.
    ’t Is moeilijk.

  9. Lijkt me sterk dat ze niet op de hoogte waren. De organisatie waartoe Noorani behoort heeft een eigen website en netwerk (zie link).
    Taqiya is nu eenmaal schering en inslag in Islam.
    http://wimyc.nl/NeW/

    We kunnen de komende tijd meer gekkigheid verwachten ben ik bang.

  10. grappig om de verschillen in “koppen” te zien:
    RTVoost: “De ChristenUnie zou graag zien dat de gemeente Zwolle betere contacten onderhoudt met de moskeebesturen.”
    WLZ: “ChristenUnie wil haatprediker weren”

  11. Zijn er signalen dat dergelijke bezoeken vaker voorkomen in Zwolle?

    Ja,VERLEDEN JAAR WAS HIJ ER OOK, met aankondiging!
    https://www.facebook.com/503502393002801/photos/a.503769759642731.118245.503502393002801/901968739822829/?type=3&theater

    Eerste steen van deze moskee is trouwens gelegd door paps,
    dus zo’n verrassing is het nou ook niet.
    http://www.volkskrant.nl/archief/-zo-n-fundamentalist-maakt-alles-kapot~a488618/ Volkskrant, dus waar!

  12. Er mist toch echt een belangrijk “detail” in de openingspost. Vreemd zeg!

    Volkskrant, 9 september 2006, 09:56
    Hij is aanhanger van de radicale Pakistaanse partij JUP, die zich in 1998 openlijk achter Osama bin Laden schaarde. De toenmalige secretaris zette een handtekening onder de verklaring van Bin Laden over de vorming van het ??islamitisch front ter bestrijding van joden en kruisvaarders??

    http://www.volkskrant.nl/binnenland/radicale-noorani-mag-spreken-zijn-critici-niet~a808252/

  13. Radicale Noorani mag spreken, zijn critici niet

    De moslimorganisatie World Islamic Mission moet niets hebben van de ahmadiyya??s, de verlichte stroming in de islam. ??Ik ga nog liever dood dan dat ik ze als moslims beschouw.??..
    Van onze verslaggeefsters Janny Groen, Annieke Kranenberg 9 september 2006, 09:56

    Nederland zal de radicale Pakistaanse moslimleider Mohammed Anas Noorani Siddiqui dit weekeinde in de gaten houden als hij in de Taibah-moskee in Amsterdam een conferentie leidt. Dit beloofde minister Donner van Justitie donderdag in een debat met de Kamer, die verbaasd was dat de geestelijk leider een visum had gekregen.Mocht Noorani strafbare uitlatingen doen, dan kan hij volgens de minister op een lijst van ongewenste personen worden gezet. Nederland zal hem vervolgens de toegang kunnen weigeren. Een motie van het Kamerlid Wilders om dat visum alsnog in te trekken en de man direct het land uit te zetten, kreeg onvoldoende steun.Noorani is de geestelijk leider van de World Islamic Mission (WIM), waarbij de Taibah-moskee is aangesloten. In bestuurlijke zaken heeft hij een vetorecht. Hij is aanhanger van de radicale Pakistaanse partij JUP, die zich in 1998 openlijk achter Osama bin Laden schaarde. De toenmalige secretaris zette een handtekening onder de verklaring van Bin Laden over de vorming van het ??islamitisch front ter bestrijding van joden en kruisvaarders??.Het is onwaarschijnlijk dat Anas Noorani strafbare uitlatingen zal doen in Amsterdam. Haatzaaiende en radicaliserende teksten en preken worden, zeker na de aanslagen van 11 september 2001, niet meer in het openbaar uitgesproken. Maar berichten over de radicaliserende invloed van de Noorani??s duiken al jaren op in Nederland. Anas Noorani??s vader, de in 2003 overleden Maulana Shah Ahmed Noorani, kwam eind jaren negentig al in opspraak wegens het aanzetten tot geweld.Vorig jaar februari besteedde het VPRO-programma Het geluk van Nederland negatieve aandacht aan de Taibah-moskee. Het programma toonde fragmenten van een dvd, waarop is te zien hoe Noorani in Pakistan oproept tot de jihad. Verder kwam de imam van de Taibah-moskee in beeld, die fulmineerde tegen de ahmadiyya??s (een verlichte stroming binnen de islam). De imam schold ze uit voor hypocrieten en ongelovigen, die een groot gevaar vormen voor de islam en die fel moeten worden bestreden.Destijds werden Kamervragen gesteld. Justitie nam toen genoegen met de verklaring van de Taibah-moskee dat de bewuste dvd??s waren uitverkocht. En dat het bestuur niet verantwoordelijk was voor verspreiding ervan.Tot grote frustratie van henzelf lukt het critici van binnenuit de WIM en van de Nederlandse ahmadiyya-beweging niet de overheid te alarmeren. Steeds weer komt de WIM weg met het argument dat zij de Noorani??s alleen op geestelijk gebied volgt. En dat zij met de Pakistaanse politiek niets te maken heeft.Nederlandse rechters hebben critici die eind jaren negentig waarschuwden voor radicalisering zelfs een spreekverbod opgelegd. In een brief aan de Volkskrant schrijft een Zwolse moslim, die anoniem wil blijven: ??Onze imam heeft een spreekverbod, omdat de Nederlandse rechtsstaat vindt dat hij de geestelijk leider (het betrof destijds vader Noorani, red.) niet mag beschuldigen van het uiten van haatoproepende en beledigende uitspraken. Wij hebben met videobeelden aangetoond dat de bewering van onze imam op waarheid berust. Maar volgens de Nederlandse rechtsstaat is de uitspraak van de geestelijk leider dat niet-islamitische Nederlanders als reuen en teven leven, niet zo erg.??Naar aanleiding van de brief had de Volkskrant gesprekken met de Zwolse moslim, die destijds actief was in de jongerenafdeling van de WIM-moskee. Eind jaren negentig werd daar volgens hem negatief gesproken over het Westen. Hij was erbij. ??Er werd gezegd dat Nederlanders leven als honden, omdat ze niet trouwen. En dat wij moeten leven zoals in Pakistan.??Hij, de dissidente imam van destijds en tientallen Zwolse Surinamers distantieerden zich van de maatschappelijke en politieke uitspraken van Noorani. De groep heeft zelfs korte tijd de moskee bezet. Omdat vader Noorani absolute zeggenschap had, mocht de Pakistaanse leider het opstandige bestuur (inclusief de imam) ontslaan.De dissidenten moesten de moskee uit, die ze zelf hadden gefinancierd en gebouwd. De imam uitte in het tv-programma B & W zijn verontwaardiging over het vonnis en herhaalde dat Noorani aanzet tot geweld. Dat laatste mag hij van de rechter, op straffe van een dwangsom van maximaal 25 duizend euro, niet meer publiekelijk herhalen. Het spreekverbod geldt nog steeds.De Volkskrant publiceerde destijds als eerste over de extremistische kanten van de Pakistaanse fundamentalist. Onder meer over een incident in Suriname, waar Noorani tijdens een bezoek opriep de huizen van aanhangers van ahmadiyya??s in brand te steken en hun knieën te breken.Hikmat Mahawat Khan, oud-voorzitter van de ahmadiyya-organisatie Ulamon, dringt al jaren ?? vergeefs ?? aan op maatregelen tegen de WIM. Hij wil dat de WIM wordt gedwongen publiekelijk afstand te nemen van de radicale uitspraken van Noorani. Khan: ??Die ideeën beïnvloeden de moslims hier ook. Dat ondervinden onze aanhangers dagelijks.??Vrijdag stuurde hij een open brief aan de Tweede Kamer met de kop ??Dubbelhartigheid, onverschilligheid of naïviteit van de politiek??? Khan in de brief: ??Als de politiek van de gemeenschap en met name van moslims verwacht dat zij waakzaam zijn voor opruiend gedrag, dan mag de gemeenschap inclusief moslims van dezelfde politiek verwachten dat die wel optreedt als het zover is.??Dat de WIM de Pakistaanse geestelijke nooit publiekelijk zal afvallen, wordt duidelijk in een gesprek dat de Volkskrant in juni had met Mohamed Gaffar, ondervoorzitter van de WIM en algemeen secretaris van de Taibah-moskee. Gaffar maakte duidelijk dat hij en zijn aanhangers Noorani adoreren. Zijn kinderen hielden meer van Noorani (de vader) dan van hem, zei hij. En wat de ahmadyya??s betreft: de WIM zal hen in geen enkel moslimoverleg accepteren. ??Onze boeken en onze geloofsovertuiging verbieden dat.?? Hij wil zelf nog liever naast een ongelovige worden begraven, zei hij, dan op een islamitische begraafplaats naast een ahmadiyya te moeten liggen. ??Ik ga nog liever dood, dan ze als moslims te moeten beschouwen.??

  14. Antwoord college:

    1. Was het college op de hoogte van de mogelijke komst van Mohammed Anas Noorani Siddiqui naar
    Zwolle?
    Nee, het college was hiervan niet op de hoogte.

    2. Is er tijdens of na het bezoek contact geweest tussen de gemeente en/of de politie met de Ghulzar e Medina-moskee over het ongewenste bezoek?
    Ja, na het bezoek is er door zowel de gemeente als de politie contact geweest met de moskee.

    3. Zijn er signalen dat dergelijke bezoeken vaker voorkomen in Zwolle?
    Ja, de imam was in 2013 op uitnodiging van de moskee aanwezig tijdens de viering van haar 25-jarig bestaan. Ter ere daarvan organiseerde de moskee een open dag waar iedereen uit de samenleving welkom was.

    4. Is het volgens het college zinvol om in het contact met de moskeebesturen in Zwolle in te gaan op de vraag hoe om te gaan met dergelijke ongewenste bezoeken van radicale moslimleiders aan
    moskeeën?
    Het voorkomen en tegengaan van radicalisering is één van de prioriteiten uit de veiligheidsvisie 2015-2018. Mede daarom hecht de gemeente waarde aan een goede verbinding met de moskeebesturen, alsmede de gehele islamitische gemeenschap in de stad. In onze gesprekken
    zijn alle aspecten van radicalisering onderwerp, waaronder het omgaan met ongewenste bezoeken van radicale moslimleiders.

  15. Is het volgens het college zinvol om in het contact met de moskeebesturen in Zwolle in te gaan op de vraag hoe om te gaan met dergelijke ongewenste bezoeken van radicale moslimleiders aan
    moskeeën?

    Wat een slappe, wegkijkende kulvraag! Waarom niet duidelijker: radicale moslimleiders op bezoek betekent sluiting van de toko en oppakken van de bestuurders van het broeinest?

  16. Waar scheldt Erik, Dick? En waarom is een effectievere suggestie onverdraagzaam? Je zou het ook anders kunnen zien: Erik is onverdraagzaam naar haatpredikers. Kun jij aangeven wat je daar tegen hebt? Of vind jij dat stiekum wel oké?

  17. @ jesse Zwoll,

    slappe, wegkijkende kulvraag!

    valt niet onder jouw definitie van schelden?

    broeinest

    roept om toelichting. Maar laat hem lekker schrijven wat ie wil. Dat is één van de vette plus dingen aan ons mooie land. De vrijheid van meningsuiting. Op het onvolprezen WeblogZwolle heb je vanzelfsprekend met Nettiquette te maken. Behalve het te signaleren stoor ik me er niet aan jesse….knap persoon die mijn nakende weekend weet te bederven 😉

  18. Oh ja, met

    onverdraagzaam

    bedoel ik de toon van zijn bericht. Heeft dus nixxx te maken met
    – een effectievere suggestie
    – Erik is onverdraagzaam naar haatpredikers.
    – Kun jij aangeven wat je daar tegen hebt?
    – Of met stiekum…dat woord past mij niet. In: Of vind jij dat stiekum wel oké?

    Misschien heb ik het mis, “de toon”; ook goed. Maar volgens mij zijn er op dit Westelijk halfrond gezelliger mensen.

  19. Ik kan me voorstellen dat jij termen als slap en wegkijken persoonlijk opvat, maar dat maakt het nog geen schelden.

    – Editted –

  20. Probleem is ook niet zo zeer de vooroordelen, maar dat je de feiten over de islam niet onder ogen wilt zien. Dat noem ik krampachtig wegkijk-extremisme.

  21. 3. Zijn er signalen dat dergelijke bezoeken vaker voorkomen in Zwolle?
    Ja, de imam was in 2013 op uitnodiging van de moskee aanwezig tijdens de viering van haar 25-jarig bestaan. Ter ere daarvan organiseerde de moskee een open dag waar iedereen uit de samenleving welkom was.

    Waarom heeft de moskee deze imam in het verleden zelf uitgenodigd?

    PS. Admin waarom is mijn ip geblokt, heb ik iets verkeerds gezegd?

Reacties zijn gesloten.