Eerste mast bovenleiding Zwolle-Wierden gereed

Zwolle – De bovenleidingpalen van het spoortraject Zwolle-Wierden worden vanaf volgende week geplaatst. Om deze mijlpaal te vieren hebben gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel en Esther Hegeman, manager Public Affairs van ProRail de eerste mast officieel voorzien van een nummerplaat met nummer 1. Dit is de eerste van de uiteindelijk 800 masten die nodig zijn langs het spoor. Naar verwachting staan half maart alle palen op hun plaats. Daarna worden de kabels en draden van de bovenleiding aangebracht. De werkzaamheden tussen Zwolle en Wierden duren nog tot eind oktober 2016.

gedeputeerde_bert_boerman_en_esther_hegeman_van_prorail_bij_eerste_bovenleidingsmast_zwolle_wierden.jpg 

Gedeputeerde Boerman is blij dat de werkzaamheden volgens planning verlopen. “Daarmee komt de snelle treinverbinding voor reizigers tussen Zwolle en Enschede steeds dichterbij. Het vergroten van het gemak en het comfort van de reizigers maakt het openbaar vervoer nog aantrekkelijker.” Om de hinder voor reizigers tot een minimum te beperken heeft de provincie, mede op advies van reizigersorganisatie Rocov en in overleg met ProRail, ervoor gekozen om het werk zoveel mogelijk in de avonden en nachten uit te voeren.

Esther Hegeman van ProRail: “voor het eerst in bijna 25 jaar wordt er weer een bestaande spoorlijn voor reizigersvervoer geëlektrificeerd. In 1992 was Geldermalsen-Dordrecht het laatste traject. En na Zwolle – Wierden volgt straks Zwolle – Kampen.”
Voor het traject tussen Zwolle en Wierden is inmiddels het bodemonderzoek afgerond, zijn de kabels en leidingen verlegd en ligt het grootste deel van de betonnen fundaties, waar de bovenleidingmasten op worden geplaatst, op hun plaats.
 
Elektrificatie
De provincie Overijssel heeft het treintraject Zwolle-Enschede in december 2014 van het Rijk overgenomen. Met de elektrificatie van de lijn, waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, bespaart de provincie op de exploitatiekosten (onderhoud- en brandstofkosten).
Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Enschede. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.
 
Meer informatie
Kijk voor meer informatie over de werkzaamheden op www.prorail.nl/zwollewierden.

Artikel delen:
Reacties 4
  1. Prima dat het werk pas 's avonds wordt uitgevoerd. Scheelt heel veel irritatie bij de reizigers. Ben benieuwd hoe het er straks uitziet, hoeveel sneller het is en hoe de treinen er uit komen te zien.

  2. @Pietje:
    NS gaat daar niet met electrische treinen rijden.
    Vanaf dienstregeling 2017 (halverwege december 2016) krijgt Syntus voor 15 jaar de concessie voor dat baanvak.

Reacties zijn gesloten.