Treinverkeer van Zwolle naar Emmen gestremd

Zwolle – Treinverkeer van Zwolle naar Emmen is vandaag de hele dag gestremd. Een passagierstrein is tegen een hoogwerker gebotst bij Dalfsen (Overijssel). Daarbij is de machinist omgekomen. Vier treinstellen zijn op hun kant komen te liggen.

Vele hulpdiensten zijn ter plekke.  Volgens een ooggetuige zaten er slechts 5 – 15 passagiers, exclusief de machinist en de conducteur in de trein. De hoogwerker was aan het werk bij een boer en wilde de spoorwegovergang oversteken, toen hij vast kwam te zitten.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

15 gedachten over “Treinverkeer van Zwolle naar Emmen gestremd”

  1. Alsof stremming van het treinverkeer bij zo’n ernstig treinongeval het belangrijkste is…
    Machinist is overleden, waarschijnlijk vele gewonden en WLZ komt met de kop “Treinverkeer van Zwolle naar Ommen gestremd”.

  2. Laatste nieuws rtv-oost:

    Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen, ontspoorde treinstellen in het weiland, twee doden

    Op het spoor bij Dalfsen is rond negen uur vanochtend een trein ontspoord. Het gaat om een trein van vervoersbedrijf Arriva. De trein van Zwolle naar Emmen zou op de spoorwegovergang bij het Lage Veld zijn gebotst op een hoogwerker. De machinist is overleden.

    Volgens een ooggetuige is de hoogwerker bij het oversteken van de spoorwegovergang vol gegrepen door de passerende trein. Er zouden vijf reizigers in de trein hebben gezeten.

    De hoogwerker zou van een bedrijf uit Barneveld zijn. Dat wil het betreffende kraanbedrijf nog niet bevestigen.

    Mogelijk is er naast de twee doden ook sprake van twee gewonden. Zeker tien tot twaalf ambulances rijden die kant op. Er liggen drie treinstellen in het weiland naast de spoorlijn.

    Er staat een traumahelikopter in het weiland. Er is nog een tweede traumahelikopter onderweg naar het ongeval.

    De spoorlijn tussen Zwolle en Ommen is naar verwachting de hele dag gestremd.

  3. JeroenB, bedankt voor de uitleg. Dacht dat het een normaal ongeval zou zijn zoals het bericht deed vermoeden. Toch meer aan de hand bij nader onderzoek.

  4. De machinist is helaas bij dit ongeval om het leven gekomen. Wat ik me dan afvraag hoe zo’n noodstop proces gaat en of het overlijden voorkomen had kunnen worden. Moet de machinist bij een dergelijke situatie in de stoel blijven om te remmen of kan hij/zij bij wijze de knop indrukken en naar achteren rennen? Hoe dan ook een akelige gedachte. 🙁

  5. @Observer en ook nog van de NS. Maar nee, de foto is overduidelijk niet van dat traject.

    @Nummer12 een machinist moet zelfs actief voorkomen dat de trein op de rem springt. Als hij de knop los laat, gaat de trein op de rem. Dit om te voorkomen dat de trein door rijdt als de machinist onwel wordt oid. Waarom hij niet de cabine uit is gegaan, zal niet snel bekend worden denk ik.

  6. Vraag me af als dat daar een bewaakte overgang is zoals meeste artikelen melden, waar zijn de slagbomen die je tegenhouden. Het is heel lullig als je klem komt te zitten wanneer de bomen omlaag gaan, dus niet alleen medelijden met de slachtoffers maar ook met de bestuurder van de hoogwerker.

  7. @Japser, gaat dat niet met intervallen? Dus om de x tijd gaat er een seintje en dan moet de machinist op een knop drukken om zijn aanwezigheid te bevestigen. Althans, zo herinner ik mij het.

  8. @nummer12

    een machinist moet zelfs actief voorkomen dat de trein op de rem springt. Als hij de knop los laat, gaat de trein op de rem. Dit om te voorkomen dat de trein door rijdt als de machinist onwel wordt oid. Waarom hij niet de cabine uit is gegaan, zal niet snel bekend worden denk ik.

    Japser heeft gelijk, de machinist moet gedurende de rit steeds de voet op de “dodemansknop”houden.
    Wij jij bedoelt is het het “kwiteren”, dat is het op de knop drukken bij een steeds repeterend signaal, maar dat hoeft hij alleen maar te doen in een rangeergebied.

  9. @Observer:
    Klopt, de machinist moet die dodemansknop steeds inhouden, maar ook binnen een bepaalde tijd weer loslaten, zodat het systeem weet dat de knop niet continu wordt ingedrukt omdat iemand onwel is geworden.

    @Nummer 12:
    De trein reed op volle snelheid, dat is daar 140 km/u, dat is 39 meter per seconde.
    Remweg is meer dan een kilometer (ijzer op ijzer), dus vanaf het moment dat de machinist ziet dat er een aanrijding aan gaat komen, is een aanrijding al niet te voorkomen.
    Bovendien, net als bij remmen in een auto: bij een noodstop in de trein gaat je lichaam naar voren, dus al zou een machinist willen vluchten, dan moet hij tegen de krachten in zich een weg naar verderop in de trein banen (in enkele seconden).

    @Stadshagen:
    Het betrof een hoogwerker op rupsbanden. Deze dingen gaan gigantisch langzaam en hij had minuten lang nodig om het spoor over te steken.
    Het is dus maar de zeer de vraag of de bestuurder van de hoogwerker ?berhaupt wel verantwoord het spoor kon oversteken.

  10. Arianne, langzaam gaan rupsbandvoertuigen zeker, maar het is niet mogelijk om deze categorie voertuigen in het algemeen te verbieden van spoorwegovergangen gebruik te maken. Ook permanent verplicht vervoer met een vrachtwagen is lang niet altijd mogelijk. En dan nog… een vrachtwagen met zo’n hoogwerker erop kan mogelijk niet onder de bovenleiding door, is eveneens erg langzaam én ook nog eens een stuk langer. Wellicht was daarmee dit ongeluk voorkomen, maar dat is louter speculeren.

Reacties zijn gesloten.