Zwolle ziet kansen voor overname TSN

Zwolle – De gemeente Zwolle heeft er vertrouwen in dat er onder de huidige contractpartners voor de huishoudelijke ondersteuning één of meerdere aanbieders zitten om de werkzaamheden van TSN over te nemen.

De werkgelegenheid van de medewerkers en de continuiteit van zorg kunnen dan garandeerd worden, zonder dat dan een bijdrage in de overnamekosten gevraagd hoeft te worden. Zwolle gaat daarom niet in op het aanbod van Buurtzorg (Stichting Familiehulp) als overnamekandidaat van de medewerkers en cliënten van TSN. Het college start nu het traject om met de bestaande aanbieders de continuïteit van de ondersteuning en het behoud van werkgelegenheid te regelen voor 26 april aanstaande.

Aanbod Buurtzorg
In het najaar 2015 werd aan TSN Thuiszorg surseance van betaling verleend. TSN is in Zwolle gecontracteerd voor het uitvoeren van de ‘diensten in en aan huis’, bestaande uit ongeveer 860 cliënten en 142 medewekers. Sinds die uitspraak van de rechter zijn de bewindvoerders bezig geweest om een overnamekandidaat te vinden die landelijk gezien kan zorgen voor het behoud van zorg en werkgelegenheid met behoud van de bestaande arbeidsvoorwaarden. Buurtzorg komt met een voorstel dat hieraan tegemoet komt, maar vraagt aan Zwolle om een bedrag van ongeveer € 139.000,– waarmee de overname, de scholing en begeleiding van de medewekers bekostigd wordt. Als de gemeente Zwolle hiermee in zou stemmen begeeft ze zich op een vlak van staatssteun dat aan strenge voorwaarden is gebonden, onder andere dat dan ook andere partijen recht op deze gelden hebben.
Voorstel huidige aanbieders
Nadat de gemeente Zwolle het aanbod van buurtzorg had ontvangen, heeft ze onder haar huidige aanbieders van huishoudelijke hulp een uitvraag gedaan om met een voorstel te komen. Daarin zijn als belangrijke voorwaarden opgenomen: handhaven continuiteit huidige ondersteuning, de cliënt houdt zijn huidige hulp, behoud van werkgelegenheid en salaris passend bij de werkzaamheden. Hierop zijn zeven aanbiedingen binnengekomen. Deze zijn beoordeeld en daarin ziet het college een serieus alternatief voor het voorstel van buurtzorg.

Artikel delen:
Reacties 8
  1. Buurtzorg lijkt zich te presenteren als weldoener..

    Algemeen advies: Kijk bij zorg (verlenende) bedrijven vooral de declaraties goed na en controleer of de werkelijk gewerkte uren effectief zijn en kloppen.
    (praatjes maken met de cliënt tellen niet, dat is geen zorg…)



    ⚠️ Meld

  2. Grappig HansV, duidelijk geen ervaring in de zorg en hopelijk blijft dat ook zo voor jou. Als je die ervaring wel had zou je weten dat de extra tijd die ingevuld word door bv een praatje juist veel meer informatie geeft over hoe het met een cliënt gaat. Iedereen kan schoonmaken, maar het extra inzicht, extra aandacht bij een cliënt maakt dat je een goed beeld krijgt van de hele situatie van de cliënt en kan je daardoor ook bijtijds signalen doorspelen naar bv de huisarts, wijkverpleegkundige etc. Juist de extra tijd bij de cliënten maakt dat er eerder problemen gesignaleerd worden. Het word makkelijk gezegd dat er een praatje gemaakt word of een kopje thee gedronken word, maar het is veel meer dan dat!


    ⚠️ Meld

  3. “Salaris passend bij werkzaamheden”?…..
    Gaan we weer strepen zetten door werkzaamheden en verantwoordelijkheden op papier die in praktijk gewoon gehandhaafd blijven? Dacht dat we dat proces al gehad hadden..functieprofielen verder uitknijpen lijkt me niet meer mogelijk..of toch wel? (zal me niks verbazen)
    Of toch de wet “overgang van onderneming” volgen en behouden
    werknemers hun huidige arbeidsvoorwaarden en salaris?


    ⚠️ Meld

  4. @Bv,
    Je weet niets over mijn achtergrond en kennis van de thuiszorg.

    Ik heb het over zorg (PV en VP) want dat heet zorg…
    Huishoudelijke hulp is geen zorg.
    En die mogen ook geen koffie drinken bij de cliënt..
    Vanaf H2 ‘mag’ een hulp de cliënt in de gaten houden, H1 is hulp voor mensen die een eigen regie kunnen voeren.
    En als mocht blijken dat dat niet meer het geval is dan valt dat de hulp ook wel op tijdens het stoffen..

    Als een niet nader te noemen zorginstelling structureel 45 minuten declareert voor 15 minuten werkelijk zorg (PV) en de rest praatjes maakt heet dat ‘fraude’.
    (wat in dit geval ook is uitgezocht en bevestigd)



    ⚠️ Meld

  5. Bv

    Zou het iets vriendelijker kunnen misschien ,vind dat U zichzelf wel erg hoog inschaalt, aannemend dat dit niet zo bedoeld word.

    Is het niet zo dat iedereen zo zijn vak uitvoert in de zorg sector,en wij allen ons best doen om alles zo soepel mogelijk willen laten verlopen ?

    Ook de hv behoord bij de thuiszorg, zorg voor onze cliënten de hh1 hh2 hh1 t het is maar net hoe men met cliënten wenst om te gaan ,constatering dmv de hhd verschaft weer werk voor verpleging wijkverpleging samenwerking heeft altijd voorkeur gehad,gezien de zorg die wij allemaal willen uitdragen (oud Icare mede werkster)

    Met vriendelijke groet


    ⚠️ Meld

  6. Christiene, ik wil ook aangeven dat de hv bij de thuiszorg hoort, dat bedoel ik juist! Ik word namelijk zo boos als mensen het ‘maar’ over de hulp hebben, dat doet ze tekort in mijn ogen.
    Ik zie het als huishoudelijke verzorging, niet als hulp.
    Die samenwerking is heel belangrijk, maar dan moeten die collega’s niet uitgeknepen worden.



    ⚠️ Meld

  7. @BV , @ Christiene,

    Ik denk dat dhr HansV gelijk heeft…door al dat praten van de hulpverlener heeft die hem de zeurkous aangetrokken ipv de steunkous..

    Wat jullie schrijven klopt helemaal. Ik werk bijna 24 jaar nu in de thuiszorg in de hv. Het is een ketting van hulpverlening..samen met hh verz./mantelzorger/familie en V&V draag je de zorg voor de cliënt.Je vult elkaar aan en die samenwerking maakt mede t welzijn van de cliënt. Juist door dat praatje kom je idd van alles te weten.Als hh verz. heb je iets meer tijd bij de cliënt dan V&V nog en juist doordat je daar wat langer bent krijg je vaak ook eerder info over bv lichamelijke/psychische ongemakken/klachten doordat cliënt gaat praten.Als jij binnen komt en op de klok moet werken omdat je 15 min.krijgt om een steunkous aan te trekken en de administratie moet doen en dan weer weg bent bv…in die tijd neemt de cliënt niet altijd de moeite om even snel te vertellen wat hem/haar dwars zit of waar hij/zij last van heeft.Vanmorgen kwam ik bij cliënt later op de ochtend..mevr. zwaar suiker/hartfalen en allerlei andere aandoeningen..Mevr. lag nog in bed..niet gegeten omdat ze geen trek had. Wordt elke ochtend door dochter gebeld om haar wakker te maken zodat ze op tijd spuit en eet.(mevr. heeft moeilijke nachten en slaapt daardoor amper)Grote schrik vanmorgen weer..snel brood smeren om een hypo voor te zijn.Mevr. wil later geholpen worden daags voor douchebeurt ivm slechte slapen.Op de ochtenden als ik kom is ze er wel uit.De ochtend duurt haar dan te lang om op V&V te wachten en vindt t niet fijn zo in pyjama rond te hangen.Gaat alvast zelf douchen.Ik help haar dan met helemaal insmeren en aankleden.(te inspannend). Als familie/mantelzorg voor werk in buitenland zit en mevr. heeft last van uitslag en ziet er niet goed uit…V&V is geweest (iemand die mevr. niet zo goed kent op dat moment) ..mevr. zegt valt allemaal wel mee (wil niet zeuren en iemand tot last zijn) dan bel ik huisarts en vraag of ik met haar kan komen..ze heeft nu iemand die haar kan brengen.Blijkt.. mevr. heeft netelroos.Ok..ik kom daar om het huis schoon te maken..maar dit gaat dan even voor! Een andere keer naar huisarts (ook familie in buitenland) jicht..vreselijke pijn. Mevr. kan zich die 3 kwartier goed houden als V&V er is..”ja gaat goed”..maar die 3 uur dat ik er ben valt ze door de mand.In de gaten houden dat cliënt goed en op tijd eet..wil dit nog wel eens niet doen of ons voor de gek houden.Na zoveel jaar bij haar te werken heb je cliënt zo in de smiezen. Daarom..aub haal cliënt en hulpverleners niet uit elkaar en maak een verstandige keuze als t komt om TSN medewerkers elders onder te brengen.Laat medewerkers hun opgebouwde jaren behouden en t huidige salaris. Gaat niet voor goedkoop maar voor kwaliteit, en niet voor organisaties die alleen uit zijn op een aanvulling van hun cliënten bestand om hun huidige personeel te voorzien van uren.Overgaan met behoud van contracten voor onbepaalde tijd net als dat we nu hebben.Niet binnen halen op basis van tekenen of wegwezen of op tijdelijke basis.Afgelopen jaren heeft men de functieprofielen zo herschreven zodat er steeds voor minder verantwoordelijkheden betaald hoeft te worden..alleen de functie van “gezinsverzorgster” is eigenlijk nooit verdwenen..we doen nog steeds van alles naast het huishouden bij de cliënt…dan kun je niet aankomen met FWG 10! (wij poetsen geen kantoren..t is mensen werk..kwetsbare mensen) Ik wens gemeente Zwolle veel wijsheid in het zoeken naar de beste optie voor ons TSN medewerkers.
    :P:P:P


    ⚠️ Meld

  8. Ik noemde even vrij zwart wit wat feiten en regels (en ben zelf geen cliënt..).
    Volgens het boekje is huishoudelijke hulp geen zorg, dat wordt maar al te vaak met elkaar verward.

    Verder niets dan lof voor hulpen en verzorgenden, aan jullie zal het niet liggen.
    Dat neemt niet weg dat de HH toenemend met een spreekwoordelijk lijstje op pad wordt gestuurd wat er wel en niet mag, dat zoiets in de praktijk deels of niet werkt weet ik ook.

    Los van de meestal zeer begane medewerkers zijn hun werkgevers veelal op geld uit en gaan ‘creatief’ declareren niet uit de weg.

    Ofwel, het voorbeeld van 15 minuten zorg en 30 minuten praten is buiten verhoudingen. Als dat 1x gebeurt oke, maar iedere keer: Nee!

    Zeker niet als men weet dat de betreffende client 62 euro per uur uit een PGB van 2 tientjes per uur moet betalen!
    Dat is naast fraude vooral onmenselijk…

    Ik zeg: Externe controle invoeren op kwaliteit, rendement en declaratiegedrag.
    De goede zorgaanbieders en uitvoerenden hebben niks te vrezen en de slechte worden er uit gegooid.



    ⚠️ Meld

Reageer